Aktuálně o startupech: vyplatí se jít cestou invence nebo imitace?

Petr Švec , 17. červen 2010 08:00 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Startup
Prakticky před každým podnikatelem stojí na začátku jeho podnikatelské kariéry velmi důležitá otázka: „kterým směrem se vydat.“ Na mysli teď nemáme ani tak to, na kterou disciplínu by se podnikatel měl zaměřit, jako spíš jak danou oblast uchopit. V zásadě existují dva hlavní přístupy, imitace a invence. Na jejich charakteristiku a hlavní výhody a nevýhody se zaměříme v dnešním díle seriálu Aktuálně o startupech.

V minulých dílech tohoto seriálu jsme se zabývali spíš praktickými otázkami spojenými se založením vlastního startupu, do budoucna perspektivními oblastmi, či případně přehledem toho nejdůležitějšího, co se ve světě startupů dnes děje. Tentokrát se vrátíme o několik kroků zpět, prakticky přímo na začátek, tedy do doby, kdy se o založení a budoucím směřování vlastního byznysu teprve rozhodujeme.

Imitace neznamená (pouze) kopírování


Jeden možný způsob, kterým lze vlastní byznys směřovat, se označit jako imitace. Tento přístup v zásadě znamená, že místo vývoje něčeho nového (a zcela převratného) se zaměříme napodobení služby, nebo produktu, který už existuje a je úspěšný. Hned na začátek si ale dovoluji předeslat jednu veledůležitou informaci – mluvíme o „napodobení,“ ne o „kopírování“ něčeho již existujícího, jinými slovy cizí produkt nebo služba by měl posloužit spíš jako inspirace, která bude doplněna vlastní originální myšlenkou, nebo nápadem. V realitě se samozřejmě setkáváme s projekty, které se svému vzoru podobají jako vejce vejci, tyto dokonalé kopie ale nemají žádnou větší šanci na úspěch.

Inovace

Vezměme si jako příklad nejrozšířenější sociální síť Facebook. V době, kdy se tento fenomén posledních let začal šířit po celém světě jako lavina, začaly vznikat jeho (většinou nevydařené) kopie typu Badoo, nebo hi5. V jejich případě se ovšem skutečně nejedná o nic jiného, než o doslovné kopírování stejného nápadu. Lepším případem inspirace by v případě Facebooku mohl být portál Classmates.com, nadnárodní obdoba tuzemského portálu Spolužáci.cz. Ten je sice postaven na podobné myšlence, ve finále ale nabízí něco jiného. I když konkrétně v případě Classmates.com můžeme, vzhledem k mnohem dřívějšímu datu vzniku, mluvit spíš o inspiraci pro Marka Zuckerberga a jeho Facebook.

Lepším případem imitace je oblast internetového vyhledávání. Jedním z těch, kdo se inspiroval úspěchem internetových vyhledávačů Altavista, Google a Yahoo!, byla služba Ask.com. Ta, na rozdíl od zmíněných vyhledávačů, nepoužívá výhradně systém klíčových slov, ale je schopna reagovat na přímo položenou otázku. Tedy položí-li uživatel otázku v podobě „Jak vysoká je Mt. Everest?“, dostane se mu na to konkrétní odpovědi. Tedy opět stejná myšlenka, ale trochu jinak uchopená a tím pádem i částečně inovativní. Konkrétně případ portálu Ask.com je, troufám si říct, tím směrem, jak by správný přístup z hlediska imitace měl vypadat.

Imitace je zajímavá ještě z jednoho důvodu. Je-li na trhu více podobně zaměřených služeb, můžeme očekávat, že mezi nimi bude probíhat silná konkurence a „boj“ o zákazníka. Jak říkají snad všechny klasické ekonomické publikace, „konkurence je motorem inovace.“ Jinými slovy právě nutnost „bojovat“ o každého uživatele nutí firmy neustále vylepšovat své služby a produkty. To může ve finále vést i k tomu, že služba založená na imitaci jiného projektu se nakonec stane populárnější, než její „vzor.“

Invence…lepší, ale?


Protipólem k službám a produktům založeným na imitaci je vývoj něčeho zcela nového, tedy přístup námi označený jako invence. Bezesporu se jedná o lepší přístup, který nestaví na modifikování něčeho již existujícího, ale přináší něco zcela nového. Z celospolečenského hlediska je tak invence rozhodně lepší, z hlediska podnikatele má ale několik zásadních problémů. Zatímco v případě imitace stačí „jen“ vybrat už fungující projekt, inspirovat se jím a vytvořit jen jeho lepší, či horší mutaci, vymyslet něco vlastního bývá nejen náročnější a delší, ale především také dražší a nejistější.



Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Hlavním problémem v případě invence je především zmíněná nejistota. I papírově skvělý a zajímavý projekt, který navíc má v době vzniku reálnou šanci zaujmout široké spektrum uživatelů, může nakonec skončit jako naprostý propadák. Preference uživatelů a zákazníků se v čase mění velmi rychle, a to obzvlášť v oblasti informačních technologií.

Proč tedy o invenci jako o směru vůbec uvažovat, když se na první pohled jeví jako ta komplikovanější a riskantnější varianta? Odpověď je velmi jednoduchá – přicházíte-li na trh jako první, máte jedinečnou šanci z něj „urvat“ co největší část, než se objeví konkurence. Jakákoliv kopie, respektive tedy projekt inspirovaný vaším nápadem, už nevstupuje na prázdný trh, ale na trh, který je už alespoň částečně rozdělen. Jinými slovy invence je zajímavější a v jistém slova smyslu i lepší proto, že dává větší naději na úspěch. Je ovšem náročnější na realizaci.

Imitace, nebo invence?


Podíváme-li se kolem sebe, zjistíme, že z hlediska (nejen) technologických startupů v naprosté většině převažují ty imitující. Není se ostatně moc čemu divit. Jak už bylo zmíněno, přijít s invenčním projektem je daleko náročnější, než se jen „inspirovat“ u něčeho již existujícího. Na druhou stranu nebýt invence, nebylo by vůbec kde se inspirovat.

Zjišťujeme tak, že mezi invencí a imitací je přímo úměrný vztah a každý úspěšný inovativní nápad dřív nebo později poslouží jako inspirace pro někoho jiného. Stojíme-li tak před rozhodnutím, jestli se vydat cestou invence, nebo imitace, musíme si být vědomi především vlastních schopností a zdrojů. Jak bylo zmíněno výše, dobrý nápad není sám o sobě zárukou úspěchu, na druhou stranu představuje lepší výchozí pozici pro úspěch. Oproti tomu imitace je v zásadě jednodušší, dovoluje poučit se z chyb jiných, ale šance na úspěch jsou dramaticky nižší. Každému bude ale vyhovovat víc něco jiného.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů