Aktuálně o startupech: vyplatí se jít cestou invence nebo imitace?

Petr Švec , 17. červen 2010 08:00 0 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Startup
Prakticky před každým podnikatelem stojí na začátku jeho podnikatelské kariéry velmi důležitá otázka: „kterým směrem se vydat.“ Na mysli teď nemáme ani tak to, na kterou disciplínu by se podnikatel měl zaměřit, jako spíš jak danou oblast uchopit. V zásadě existují dva hlavní přístupy, imitace a invence. Na jejich charakteristiku a hlavní výhody a nevýhody se zaměříme v dnešním díle seriálu Aktuálně o startupech.

V minulých dílech tohoto seriálu jsme se zabývali spíš praktickými otázkami spojenými se založením vlastního startupu, do budoucna perspektivními oblastmi, či případně přehledem toho nejdůležitějšího, co se ve světě startupů dnes děje. Tentokrát se vrátíme o několik kroků zpět, prakticky přímo na začátek, tedy do doby, kdy se o založení a budoucím směřování vlastního byznysu teprve rozhodujeme.

Imitace neznamená (pouze) kopírování


Jeden možný způsob, kterým lze vlastní byznys směřovat, se označit jako imitace. Tento přístup v zásadě znamená, že místo vývoje něčeho nového (a zcela převratného) se zaměříme napodobení služby, nebo produktu, který už existuje a je úspěšný. Hned na začátek si ale dovoluji předeslat jednu veledůležitou informaci – mluvíme o „napodobení,“ ne o „kopírování“ něčeho již existujícího, jinými slovy cizí produkt nebo služba by měl posloužit spíš jako inspirace, která bude doplněna vlastní originální myšlenkou, nebo nápadem. V realitě se samozřejmě setkáváme s projekty, které se svému vzoru podobají jako vejce vejci, tyto dokonalé kopie ale nemají žádnou větší šanci na úspěch.

Inovace

Vezměme si jako příklad nejrozšířenější sociální síť Facebook. V době, kdy se tento fenomén posledních let začal šířit po celém světě jako lavina, začaly vznikat jeho (většinou nevydařené) kopie typu Badoo, nebo hi5. V jejich případě se ovšem skutečně nejedná o nic jiného, než o doslovné kopírování stejného nápadu. Lepším případem inspirace by v případě Facebooku mohl být portál Classmates.com, nadnárodní obdoba tuzemského portálu Spolužáci.cz. Ten je sice postaven na podobné myšlence, ve finále ale nabízí něco jiného. I když konkrétně v případě Classmates.com můžeme, vzhledem k mnohem dřívějšímu datu vzniku, mluvit spíš o inspiraci pro Marka Zuckerberga a jeho Facebook.

Lepším případem imitace je oblast internetového vyhledávání. Jedním z těch, kdo se inspiroval úspěchem internetových vyhledávačů Altavista, Google a Yahoo!, byla služba Ask.com. Ta, na rozdíl od zmíněných vyhledávačů, nepoužívá výhradně systém klíčových slov, ale je schopna reagovat na přímo položenou otázku. Tedy položí-li uživatel otázku v podobě „Jak vysoká je Mt. Everest?“, dostane se mu na to konkrétní odpovědi. Tedy opět stejná myšlenka, ale trochu jinak uchopená a tím pádem i částečně inovativní. Konkrétně případ portálu Ask.com je, troufám si říct, tím směrem, jak by správný přístup z hlediska imitace měl vypadat.

Imitace je zajímavá ještě z jednoho důvodu. Je-li na trhu více podobně zaměřených služeb, můžeme očekávat, že mezi nimi bude probíhat silná konkurence a „boj“ o zákazníka. Jak říkají snad všechny klasické ekonomické publikace, „konkurence je motorem inovace.“ Jinými slovy právě nutnost „bojovat“ o každého uživatele nutí firmy neustále vylepšovat své služby a produkty. To může ve finále vést i k tomu, že služba založená na imitaci jiného projektu se nakonec stane populárnější, než její „vzor.“

Invence…lepší, ale?


Protipólem k službám a produktům založeným na imitaci je vývoj něčeho zcela nového, tedy přístup námi označený jako invence. Bezesporu se jedná o lepší přístup, který nestaví na modifikování něčeho již existujícího, ale přináší něco zcela nového. Z celospolečenského hlediska je tak invence rozhodně lepší, z hlediska podnikatele má ale několik zásadních problémů. Zatímco v případě imitace stačí „jen“ vybrat už fungující projekt, inspirovat se jím a vytvořit jen jeho lepší, či horší mutaci, vymyslet něco vlastního bývá nejen náročnější a delší, ale především také dražší a nejistější.



Aktuálně o startupech je seriál, který pro vás od dubna 2010 každý čtvrtek připravujeme. Jeho cílem je informovat o aktuálním vývoji mezi jak domácími, tak i zahraničními startupy, mapovat vývoj vybraných společností a přinášet zprávy o aktuálních trendech.

Máte námět na zajímavé téma z oblasti této oblasti? Chcete se s námi podělit o zajímavé informace? Napište nám na redakce@itbiz.cz.

Hlavním problémem v případě invence je především zmíněná nejistota. I papírově skvělý a zajímavý projekt, který navíc má v době vzniku reálnou šanci zaujmout široké spektrum uživatelů, může nakonec skončit jako naprostý propadák. Preference uživatelů a zákazníků se v čase mění velmi rychle, a to obzvlášť v oblasti informačních technologií.

Proč tedy o invenci jako o směru vůbec uvažovat, když se na první pohled jeví jako ta komplikovanější a riskantnější varianta? Odpověď je velmi jednoduchá – přicházíte-li na trh jako první, máte jedinečnou šanci z něj „urvat“ co největší část, než se objeví konkurence. Jakákoliv kopie, respektive tedy projekt inspirovaný vaším nápadem, už nevstupuje na prázdný trh, ale na trh, který je už alespoň částečně rozdělen. Jinými slovy invence je zajímavější a v jistém slova smyslu i lepší proto, že dává větší naději na úspěch. Je ovšem náročnější na realizaci.

Imitace, nebo invence?


Podíváme-li se kolem sebe, zjistíme, že z hlediska (nejen) technologických startupů v naprosté většině převažují ty imitující. Není se ostatně moc čemu divit. Jak už bylo zmíněno, přijít s invenčním projektem je daleko náročnější, než se jen „inspirovat“ u něčeho již existujícího. Na druhou stranu nebýt invence, nebylo by vůbec kde se inspirovat.

Zjišťujeme tak, že mezi invencí a imitací je přímo úměrný vztah a každý úspěšný inovativní nápad dřív nebo později poslouží jako inspirace pro někoho jiného. Stojíme-li tak před rozhodnutím, jestli se vydat cestou invence, nebo imitace, musíme si být vědomi především vlastních schopností a zdrojů. Jak bylo zmíněno výše, dobrý nápad není sám o sobě zárukou úspěchu, na druhou stranu představuje lepší výchozí pozici pro úspěch. Oproti tomu imitace je v zásadě jednodušší, dovoluje poučit se z chyb jiných, ale šance na úspěch jsou dramaticky nižší. Každému bude ale vyhovovat víc něco jiného.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

21. 09. Mobilní řešení pro business
25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
RSS 

Zprávičky

Google prý chce koupit HTC

ČTK , 20. září 2017 19:18

Společnost dnes tchajwanské burze cenných papírů oznámila, že pozastavuje obchody svými akciemi....

Více 0 komentářů

Američtí operátoři T-Mobile US a Sprint jednají o fúzi

ČTK , 20. září 2017 11:00

Tržní hodnota T-Mobile US se pohybuje kolem 51 miliard dolarů hodnota Sprintu dosahuje zhruba 30 mil...

Více 0 komentářů

EK chce vyšší pravomoci pro řešení kybernetických útoků

ČTK , 20. září 2017 09:00

Celounijní certifikace by se měla týkat miliardy zařízení kritické infrastruktury....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Oblíbený nástroj CCleaner obsahoval malware

Pavel Houser , 19. září 2017 17:17

Ohroženy mohou být miliony uživatelů. Zranitelné jsou verze CCleaner 5.33 a CCleaner Cloud 1.07.3191...

Více 1 komentářů

EK navrhuje nová pravidla pro pohyb dat neosobního charakteru

ČTK , 19. září 2017 15:26

Členské státy EU by už podle návrhu neměly nutit organizace, aby uchovávaly či zpracovávaly data na ...

Více 0 komentářů

Na trh přichází Synology C2 Backup

Pavel Houser , 19. září 2017 11:34

Synology strávila více než rok budováním vlastního datového centra....

Více 0 komentářů

Hackathon veřejné správy přilákal na 6 desítek vývojářů

Pavel Houser , 19. září 2017 08:00

Propojit otevřená data veřejné správy v užitečné aplikace bylo cílem šesti desítek programátorů, kte...

Více 0 komentářů