Apple dnes spouští reklamní službu iAd

Petr Švec , 01. červenec 2010 11:10 0 komentářů

Spuštěním vlastní reklamní služby vstupuje Apple do ziskové, ale také silně konkurenční oblasti mobilní reklamy. Dostane se tak do přímé konfrontace s několikanásobně větším rivalem Google.


Reklamní služba iAd společnosti Apple.

Apple představil vlastní reklamní platformu počátkem dubna, spolu s novým operačním systémem iPhone OS 4, v současnosti známějším jako iOS 4. Firma si od služby slibuje nejen další růst svých příjmů, ale také jejich diverzifikaci a uchycení se v perspektivní oblasti mobilní reklamy. iAd bude sloužit k její distribuci v rámci všech multimediálních zařízení Apple, tedy telefonu iPhone, přehrávače iPod a tabletu iPad.

V případě iAd plánuje Apple použít stejný model jako u již existujícího online obchodu s aplikacemi App Store. Většina, zhruba 70% zisku, poputuje do kapsy vývojáře aplikace, ze které bylo k reklamě přistoupeno. Zbylých 30% si pak firma nechá jako provizi. Účinnost tohoto systému ověřil již zmíněný AppStore, který v současnosti obsahuje více než 200 tisíc nejrůznějších programů určených pro systémy řady iPhone OS a iOS 4.

Oblast mobilní reklamy představuje bezesporu velmi lukrativní, a zatím také poměrně nerozdělenou, oblast. Vzhledem k významnému postavení společnosti Google v reklamní oblasti se ovšem nelze zcela ubránit myšlence, jestli se Apple nepouští na příliš tenký led. Obě společnosti spolu sice už dnes soupeří v oblasti mobilních telefonů (iOS 4 vs. OS Android) a internetových prohlížečů (Chrome vs. Safari), přičemž se zdá, že navrch začíná mít Google. Utkání se na poli mobilní reklamy ale může být pro Apple osudné. Důvodem je jednoduchý fakt, že se jedná o výsostné území Googlu. Firma z nejrůznějších forem reklamy získává až 97% všech svých příjmů, logicky se tak o žádnou oblast této oblasti trhu nehodlá s nikým dělit.

S iAd jsou ovšem už dnes spojeny problémy. V rámci zvýhodnění iAd oproti konkurenčnímu poskytovateli AdMob, za kterým nestojí nikdo jiný než Google, představil Apple počátkem června upravená pravidla pro vývojáře aplikací. Ti podle nich sice mohou vytvářet aplikace sbírající vybrané informace o uživatelích, poskytnout je ovšem mohou pouze těm reklamním agenturám, „které jsou skutečně nezávislé, tedy nejsou spojeny s výrobou mobilních zařízení, nebo operačních systémů pro ně.“ To Google, v současnosti nejvážnějšího konkurenta iAd, automaticky diskvalifikovalo. Bez cenných informací o uživateli, jeho preferenci, či aktuálním místě pobytu, je nemožné poskytovat kvalitní cílené reklamní služby.

Podrobněji se službě iAd budeme věnovat v zítřejším zvláštním článku.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 0 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů