Apple možná kvůli změnám podmínek budou prošetřovat americké úřady

David Budai, 10. květen 2010 08:00 0 komentářů
Rubriky: Byznys

Apple
Podle dostupných informací americké antimonopolní úřady zvažují, že zahájí předběžné prošetřování společnosti Apple v souvislosti se změnou licenčních podmínek v rámci vývoje aplikací pro iPhone a iPad. Právě tato změna eskalovala v otevřený boj, který Apple dlouhodobě svádí se společností Adobe. Té se totiž nelíbí, že Apple brání využívání technologie Flash ve vývoji aplikací pro jeho zařízení. Ve světle všeho pak ještě Nokia v závěru minulého týdne podala na Apple další žalobu v rozsáhlém patentovém sporu. Představitelé Applu mají zkrátka o „zábavu“ postaráno.

Apple
Centrála společnosti ve městě Cupertino ve státě Kalifornie

Když před časem společnost Apple oznámila změnu podmínek, za kterých je možné vyvíjet aplikace pro telefon iPhone a nově také pro zařízení iPad, zdálo se, že Adobe svůj dlouhodobý boj prohrává. Podle nových ustanovení musí vývojáři pro vývoj aplikací používat pouze nástroje poskytované společností Apple a široce užívaná technologie Flash tak nebude vůbec povolena.

Proti této skutečnosti se společnost Adobe okamžitě veřejně ohradila a podle některých informací dokonce připravuje žalobu. Vše pak vyvrcholilo v závěru minulého měsíce, kdy výkonný ředitel Applu Steve Jobs vydal rozsáhlé stanovisko, ve kterém zdůvodňuje, proč společnost technologii Flash odmítá. Jako hlavní nedostatky pak zmínil například nízké zabezpečení, nekompatibilitu s dotykovým ovládáním nebo problémy se stabilitou a výkonem.

Antimonopolní orgány chtějí zahájit šetření

Jak se ale ukazuje, vše možná bude mít daleko větší dohru. Podle agentury Bloomberg, která se odvolává na osoby seznámené se situací, totiž americké antimonopolní orgány na základě stížnosti ze strany Adobe zvažují, že zahájí prošetřování celé záležitosti. Ministerstvo spravedlnosti a Federální komise pro obchod (FTC) mají v současné době vést diskuse o tom, který z úřadů by se měl případem zabývat. Postup má být v předběžné fázi a není zatím jisté, zda případné prošetřování povede k nějakým konkrétním rozhodnutím. Představitelé ministerstva, komise i obou společností odmítli cokoliv komentovat.

„To, co Apple dělá, zcela porušuje podmínky spravedlivé konkurenční soutěže,“ říká David Balto, bývalý vysoký představitel FTC, který v současné době působí ve výzkumné firmě Center for American Progress. Podle něj si chce Apple vybudovat jakousi dálnici v cestě za ovládnutím trhu, na které ji nebude nikdo překážet. Do značné míry tak má kopírovat jednání Microsoftu v 90. letech, který se později také stal předmětem řady sporů s regulačními úřady.

Ostatně s tím, jak Apple posiluje svoji pozici na trhu mobilních zařízení, v současné době jedné z nejdominantnějších platforem vůbec, se do hledáčků antimonopolních orgánů dostává stále častěji. V minulém roce FTC například prošetřovala, zda současné působení ředitelů v několika výkonných radách neporušuje zákony. V přímém důsledku pak musel na svou funkci v představenstvu Applu rezignovat Eric Schmidt, výkonný ředitel společnosti Google.

Reklamní služba iAd v hledáčku FTC

Podle dostupných informací se zvýšené pozornosti ze strany FTC nevyhnula ani mobilní reklamní služba iAd, kterou Apple představil v polovině dubna. V zásadě jde o jakousi platformu umožňující do aplikací třetích stran, které musí ještě projít schválením Applu, umisťovat reklamní bannery. O vstupu Applu na trh mobilní reklamy se spekulovalo už dříve a to především v souvislosti s akvizicí reklamní firmy Quattro Wireless ve výši 270 milionů dolarů.

Změny v licenčních podmínkách ovšem kromě výše uvedeného také zakazují, aby aplikace vysílaly nebo dále předávaly určité technické informace o zařízení, na kterém běží, a některá analytická data. Mezi poskytovateli reklamy tak panuje obava, že by toto opatření mohlo bránit v efektivním cílení reklamy a výrazně tak posílit postavení služby iAd. Jak přiznal jeden výkonný představitel reklamní firmy listu The Wall Street Journal, FTC ho kontaktovala, aby ji vysvětlil, jak odvětví mobilní reklamy funguje a do jaké míry ho mohou nové podmínky Applu ovlivnit.

Soud

Zatím se dá jen velmi těžko odhadovat, jakou budou mít poslední rozhodnutí Steva Jobse dohru. V neprospěch hovoří především samotní vývojáři, kteří budou v případném sporu s regulátory s velkou pravděpodobností argumentovat tím, že jim nemožnost využívat pro vývoj aplikací Flash výrazně zvedne náklady. Nepříznivý dopad to může mít také na bezplatné aplikace pro iPhone a iPad, protože reklama v těchto aplikacích představuje klíčový příjem pro jejich vývojáře. Podle zastánců změny podmínek se naopak Apple tímto rozhodnutím snaží chránit své zákazníky před porušování jejich soukromí a v neposlední řadě jim chce nabídnout aplikace, které na nich budou na obou zařízeních bez problémů fungovat.

Nokia podala další žalobu pro porušení patentů

Společnost Apple se na stránkách médií objevila ještě v závěru minulého týdne a to v souvislosti s novou žalobou ze strany finského výrobce mobilních telefonů Nokia. Společnosti spolu od října minulého roku vedou rozsáhlý patentový spor, v rámci něhož se prostřednictvím několika žalob vzájemně obviňují z porušení desítek patentovaných technologií.

Nokia nyní k federálnímu soudu ve městě Madison podala další žalobu, podle níž Apple údajně porušuje dalších pět patentů, týkajících se například přenosu hlasu a dat či technologie pro konfiguraci antény. V rámci tohoto kroku se předmětem žalob stal také nedávno uvedený iPad, jehož prodeje podle posledních zpráv nedávno překonaly hranici milion kusů.

„Nová žaloba ukazuje, že Nokia vše bere velmi vážně. I v tomto případě se žaloba vztahuje snad na všechno kromě kuchyňského dřezu a pokrývá technologie týkající se uživatelského rozhraní, napájení, reproduktorů či fotoaparátu,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Tero Kuittinen, analytik společnosti MKM Partners. Podle něj jde o jeden z největších sporů tohoto typu za posledních deset let.

Zprávy posledních dnů se do značné míry negativně promítly do akcií společnosti Apple. Jejich hodnota za poslední týden klesla o téměř 12 procent. Ještě koncem dubna se díky výborným finančním výsledkům za uplynulé čtvrtletí pohybovala kolem 265 dolarů, po skončení pátečního obchodování se ustálila na 235,86 dolarech.

Přečtěte si také


7 hlavních hrozeb pro byznys Apple
Nokia versus Apple: Patentový spor se může táhnout i roky
Zájem o Apple iPad překonal očekávání analytiků. Nastává vzkříšení tabletů?


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů