Apple je terčem kritiky kvůli sběru uživatelských informací

Petr Švec , 30. červen 2010 09:50 0 komentářů

Německá vláda požaduje po společnosti Apple jasné vyjádření k tomu, jaká data firma od uživatelů sbírá a k jakým účelům je následně využívá.

Apple
Centrála společnosti Apple ve městě Cupertino ve státě Kalifornie

Apple je v posledních měsících synonymem pro úspěch. Ať už je tomu tak kvůli úspěšnému vstupu do oblasti tabletů s vlastním zařízením iPad, fenomenálnímu úspěchu nového iPhone 4, nebo raketově rostoucím akciím a získání titulu „nejhodnotnější technologická společnost na světě,“ je vcelku jedno. Applu se v roce 2010 skutečně velmi daří a zdá se, že její velký úspěch nemůže, alespoň v letošním roce, nic ohrozit.

Na druhou stranu oproti významným úspěchům, nebo možná právě kvůli nim, se firma v minulých měsících dopustila několika „přešlapů,“ které se jí pomalu vrací jako bumerang. Bezesporu největším problémem je nedávná úprava politiky pro vývoj aplikací, která za několik málo týdnů vedla k protestu Googlu a vyšetřování ze strany Federální obchodní komise, americké obdoby tuzemského Antimonopolního úřadu. Důvodem jejich stížností a vyšetřování je podmínka, na základě které mohou vývojáři zpřístupnit získaná data o uživatelích pouze „nezávislým výzkumným a reklamním agenturám.“ Tento krok tak zvýhodňuje vlastní reklamní službu iAd, kterou Apple spustí už 1. července, a to především na úkor Googlu, který vzhledem k tomu nebude schopen poskytnout efektivní mobilní reklamní služby na platformě iOS 4.

Proti stejné politice před několika dny vystoupila také německá ministryně spravedlnosti Sabine Leutheusser-Schnarrenberger. Té ovšem nevadí, komu mohou aplikace svá data poskytovat, jako spíš fakt, že Apple vůbec nějaká data o svých uživatelích sbírá a využívá, či poskytuje třetím stranám. „Majitelé telefonů iPhone, tabletů iPad a dalších GPS zařízení musí být informováni, jakým způsobem jsou data o nich sbírána a jak je s nimi dále nakládáno,“ uvedla Leutheusser-Schnarrenberger v rozhovoru pro německý časopis Der Spiegel a dodala: „Očekáváme, že Apple umožní našim vyšetřovatelům vstup do svých databází a konečně otevřeně oznámí, jak s daty nakládá a jak dlouho je archivuje.“

Informace o uživatelích, jako je historie vyhledávání, místa, která často navštěvují, nebo hudba, kterou poslouchají, jsou vítaným zdrojem pro co nejpřesnější zacílení reklamních kampaní. I proto se Google proti změně pravidel Applu tak ostře ohradil. Pokud by k těmto klíčovým datům neměl přístup, nemohl by na platformě iOS 4 nabízet reklamní služby upravené vždy podle preferencí konkrétního uživatele. Právě po tomto způsobu reklamy je přitom dnes vysoká poptávka.

Sběr nejrůznějších dat o uživatelích není ničím výjimečným a provádí je velké množství společností v čele s internetovým gigantem Google. Ten se kvůli této problematice také několikrát stal objektem intenzivního vyšetřování. Firma i přes prvotní odpor nakonec vždy souhlasila s úpravou pravidel, či požadovaná data poskytla vyšetřovatelům.

Jak se k požadavku německé ministryně spravedlnosti postaví Apple, se ovšem můžeme jen dohadovat. Kompromisy a dohody nejsou tím, čím by firma v minulosti zrovna proslula, na rozdíl od silně specifického přístupu, který si často dokázala prosadit na úkor ostatních okolností. Pokud výrobce neuposlechne výzvy německé vlády, může za to být sankcionován formou pokuty, případně jiných reparací. Daleko větším problémem ovšem může být ztráta důvěry uživatelů, kteří se bez dostatečného vysvětlení ohledně nakládání s jejich daty mohou rozhodnout pro koupi zařízení jiného výrobce.

Zdroj: The Register


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů