Auta budoucnosti

jiri.vetvicka, 19. prosinec 2006 10:21 0 komentářů
Rubriky: Zajímavosti

kyberpunk.org Už potřetí se konala soutěž LA Design Challenge, kde designéři představují návrhy vozů pro příští generace. Tématem soutěže pro rok 2007 byl trvale udržitelný rozvoj. Pravidla vyžadovala, aby navržené vozidlo bylo stoprocentně recyklovatelné a mělo životnost pět let. Na pořadu dne se tak objevily velmi futuristické návrhy zahrnující i nanotechnologie. Do finále soutěže se dostala severoamerická designérská centra automobilek Acura, Audi, General Motors, Honda, Kia, Mercedes-Benz, MINI, Toyota a Volkswagen.

Acura FCX 2020 Le Mans - jelikož by se Acura ráda dostala do 24hodinovky v Le Mans, přišla se svým konceptem závodního speciálu. Ten využívá vodíkový pohon, který kombinuje s molekulární nanotechnologií, odtud pochází i alternativní označení NHR-1 (Nano Hydrogen Racer 1). Díky molekulární nanotechnologii bude možné vyrábět extrémně lehké a přitom velmi pevné materiály s možností 100% recyklace. Ve voze pilot nesedí, ale leží na břiše ve směru jízdy a z důvodu bezpečnosti je kokpit vyroben z uhlíkových vláken.

Audi Dynamic Space Frame - (ADSF) je vůz roku 2015 a vyráběn je pomocí technologie Rapid Prototyping (RP). Tato metoda se v současné době využívá k rychlé výrobě prototypů či modelů. Výroba ADSF probíhá vrstvením jedné vrstvy z recyklovatelného materiálu za druhou. Díky metodě RP jsou přímo v rámu vytvořeny kanály pro vedení elektřiny a kapalin a hydraulický pohon nahrazuje klasickou hnací hřídel.

Kia Sandstorm - Designér Marc Mainville připravil buginu do pouště i jiného prostředí jménem Kia Sandstorm. Je poháněna kombinací biodieselu a elektromotoru. Částečně si bere energii také ze solárních panelů, kterou ukládá do NiMH baterie. Konstrukce je zcela hliníková.

Mercedes-Benz RECY - vůz je postaven ze dřeva, slitin, skla a gumy, což podle tvůrců umožňuje nejen jeho zpětné rozložení na základní použité materiály, ale rovněž dovoluje vůz v průběhu let inovovat. Pod kapotou je čtyřválcový motor Blu-Tec spalující bionaftu.

Volkswagen Nanospyder - získává energii jak z palivových článků, tak solárních panelů. Elektřina se převádí do motorů, které by byly uloženy po jednom v každém kole. Navíc je možné vůz díky nanotechnologiím skládat, rozkládat a znovu skládat na mikroskopické úrovni. Celý automobil by se pak skládal z miliard miniaturních strojů ne větších než půl milimetru v průměru, které by se mohly k sobě navzájem připevňovat v obrovské "spojovací" nádrži. Vznikala by tak auta dokonale optimalizovaná pro bezpečnost, spotřebu i sílu. Díky okamžité možnosti přeskupovat se by například mohly miniaturní roboti velice pomoct bezpečnosti. Díky senzorům by srážku předem vycítili a zesílili konstrukci právě tam, kde by bylo třeba, aby zajistili přežití řidiče a spolujezdců.

Honda Extreme - Honda přišla s konceptem vozu, který "roste" se svým majitelem. V průběhu pěti let je možné vůz přeměnit z dvoumístného sportovního roadsteru, přes kupé, futuristický pick-up až po rodinný vůz. Všechny tyto modifikace je totiž možné aplikovat na podvozek vyrobený z polykarbonátů, který lze po pěti letech recyklovat a znovu využít pro výrobu nového podvozku.

MINI Bimoke - tento návrh se skládá z jednoduchých panelů schopných biologického rozkladu, které jsou obohaceny o semena palem. Po uplynutí pětiletého cyklu jsou kompostovány a usnadňují tak růst palem, které napomáhají k čistšímu životnímu prostředí.

Toyota RLV - obsahuje kombinovaný pohon, lze využít elektromotor s výkonem 110 koní nebo hydraulický šlapací systém. Odlehčená konstrukce umožňuje využít pro pohon lidskou sílu a při dopravní špičce tak vozy neprodukují žádné emise.

A vítěz nakonec - GM Hummer 02 - Hummer O2 je poháněn palivovými články na vodík a zároveň dokáže "dýchat" skrze revoluční fototropní "krunýř", který produkuje čistý kyslík pomocí fotosyntézy. Fototropické panely fungují jako "listy". Každý obsahuje fotobioreaktor, kde kombinace zelených čas a vody přeměňuje toxický oxid uhličitý v čistý kyslík a ten vypouští zpět do životního prostředí. Řasy se po vypotřebování mohou snadno měnit a být využity pro produkci energie biomasou. Centrální hliníkový "strom" tvoří dokonalou šestiúhelníkovou strukturu, která chrání hlavní nádrž s vodíkem a zároveň podpírá externí fototropické panely. Čtyři modulární a nezávislé palivové články napájejí hydraulické motory připojené ke každému kolu. V nich je využita nová hydraulická kapalina založená na vodě. Nádrž s vodíkem se nachází uprostřed vozu, což podporuje bezpečnost i pevnou strukturu vozu, čímž se stává pomyslným "srdcem" automobilu. Pneumatiky s aktivním vzorkem zajišťují nízký valivý odpor na dálnici, ale mají vynikající vlastnosti i v terénu, který přitom neničí – jejich vzorek se přizpůsobuje okolnímu prostředí.

Článek přejat z www.kyberpunk.org, což je portál, který se zaobírá nejen kyberpunkem jako literárním podžánrem, ale zároveň přináší aktuality a články týkající se umělé inteligence, moderních technologií, virtuální reality, robotiky a bezpečnosti.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů