Spojení luxusu a elegance v BMW X6

Jaroslav Vavera, 22. únor 2008 08:55 0 komentářů

BMW X6
BMW od svého nového modelu očekává velký potenciál nejen na americkém trhu, kde proběhla v rámci detroitského autosalonu i jeho světová premiéra, ale i v Evropě. Pro označení "x šestky" zvolil tentokrát německý výrobce zkratku SAC (Sports Activity Coupé) a tak trochu po vzoru Ssangyongu Actyon vytvořil novou třídu. Srovnávat Actyon a BMW X6 ovšem není možné, u obou vozů však najdete téměř shodný koncept, který podtrhuje shodně pojatá linie střechy.

Kupé, SUV, crossover a kombi se zvýšeným podvozkem. Trochu od všech těchto vozů v sobě snoubí novinka z Mnichova.

Rozměrově je novinka oproti sesterské X5 ještě o něco větší. Dynamičtější silueta pochopitelně ubírá pár centimetrů na výšce, ale délkou (+ 23 mm) i šířkou (+ 50 mm) svého staršího sourozence překonává. Rozvor je identický, oba vozy tedy sdílejí shodnou platformu. Interiér vozu je prakticky také shodný s modelem X5. Svažitá zadní část BMW X6 ale přeci jen trochu omezila praktičnost a možnost převozu až sedmi cestujících. Přesto si ale myslím, že zákazníkům to nijak vadit nebude. Základní objem zadní výklopnou stěnou dobře přístupného zavazadlového prostoru je nadprůměrných 0,570 m3 a nikdo se nebude omezovat. Navíc postupným sklopením zadních sedadel zvětšíte zavazadelník až na 1,450 m3.

BMW X6
BMW X6   BMW X6   BMW X6  BMW X6

Tento prémiový model bude zpočátku nabízen v kombinaci se čtyřmi motory, které spolupracují s šestistupňovou samočinnou převodovkou. Tři z nich jsou již známy z modelu X5. Jde o přeplňované třílitrové šestiválce. Zážehová verze xDrive 35i má dvě turbodmychadla, výkon 306 koní a disponuje největším točivým momentem 400 N.m. Dvojice turbodieselových motorů se ukrývá za obchodním označením xDrive 30d a xDrive 35d, nabízí výkon 235 a 286 koní a točivý moment 520, respektive 580 N.m. Oba turbodieselové agregáty budou nejprodávanější asi na evropském trhu, o čemž svědčí i kombinovaná spotřeba nafty pohybující se kolem hodnoty 8,5 l/100 km.

Nejzajímavější z hlediska výkonů je bezesporu zážehový vidlicový osmiválec v modelu xDrive 50i, který má objem 4,4 l a disponuje přímým vstřikováním HPI (High Precision Injection) i variabilním časováním nasávacích a výfukových ventilů Double Vanos. BMW neobvyklým způsobem ušetřilo u tohoto pohonného agregátu místo. Dvě turbodmychadla (každé zásobuje čtyři válce) a katalyzátory jsou umístěné v prostoru rozevření válců do V. Díky tomu bylo možné zvětšit průřez sacího i výfukového potrubí a tím významně omezit protitlaky na obou stranách. Výsledkem je výkon 407 koní a největší točivý moment 600 N.m v rozsahu otáček 1750 - 4500 1/min. Přes dvě tuny těžké BMW X6 dokáže s tímto motorem zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za skvělých 5,4 s a pokračovat až k 250 km/h. A spotřeba? BMW uvádí, že X6 jezdí v průměru jen za 12,5 l/100, což odpovídá 299 g CO2/km. Vůz dokonce plní emisní normu EU5 a americkou ULEV II.

Systém stálého pohonu všech kol Dynamic Performance Control využívá dvojitou planetovou převodovku a elektromotoricky ovládané lamelové brzdy na každé straně. Účinně potlačuje nedotáčivost v zatáčkách přesunem točivého momentu na vnější zadní kolo, v BMW ovšem umí také omezit přetáčivost při náhlém ubrání plynu v zatáčce. O další zdokonalení jízdních vlastností se navíc stará příplatkový systém Adaptive Drive, který slučuje elektronicky stavitelné tlumiče a aktivní ovládání stabilizátorů.

BMW X6 tak aspiruje na titul nejovladatelnějšího SUV na světě a bude zajímavé sledovat, jak dopadne srovnání třeba s Porsche Cayenne. Výroba novinky začala v americkém Spartanburgu a čeští zákazníci se na své první vozy mohou těšit v průběhu jarních měsíců tohoto roku

Článek poskytl magazín Autoforum.

Charakteristika


Všechny nové vozy X6 mají ve svém označení systém xDrive. Jejich pohon všech kol je však opět o něco vyspělejší díky aktivnímu rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy.

Zadní výklopné víko se otevírá dvoustupňově a ukrývá dobře přístupný zavazadlový prostor, který má v základním uspořádání objem 0,570 m3.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ČTÚ pohrozil O2 a Vodafonu odebráním licencí na LTE kvůli cenám

ČTK , 22. leden 2017 14:00

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) znovu vyzval operátory O2 a Vodafone, aby do měsíce snížili velkoob...

Více 0 komentářů

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 1 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů