Business Intelligence efektivně

Hana Ševčíková, 13. duben 2010 07:00 0 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

klic

Nervová soustava firmy. Tak lze bez nadsázky nazvat podnikové informační systémy – nástroj, bez něhož si již řadu let firmy všech typů a velikostí nedokážou představit svoji činnost. V poslední době však krize donutila mnohé podniky více se zamyslet nad možnostmi pro zefektivnění jejich činnosti. Zrak mnohých tedy padl na firemní data, dosud, přes existenci ERP ve firmě, často ne zcela využívaná. Díky těmto úvahám se mnohé ERP systémy, a to i ty určené středním a menším firmám, rozrostly o velmi užitečnou součást - Business Intelligence. Co tento pojem vlastně znamená?


Think
Každá firma z kterékoli oblasti podnikání, dnes potřebuje zpracovávat množství dat, která jsou uložena v podnikovém informačním systému, případně data z externích zdrojů. K tomu, abychom je dokázali rychle a efektivně analyzovat, potřebujeme stále výkonnější nástroje. Jedním z nich je právě Business Intelligence (BI). Jejím úkolem je co nejrychleji vytěžit správná data pro strategické rozhodování.

„Pomocí BI jsou ve většině případů analyzována data obchodního rázu, zejména údaje o prodejích apod.,“ vysvětluje Jindřich Kahoun, obchodní ředitel Helios Orange ze společnosti Asseco Solutions. „Důležitými faktory jsou různá časová období, prodejní sortiment, prodejní kanály, a podobně. Můžeme však říci, že Business Intelligenci lze použít pro analýzu jakéhokoliv typu dat, například marketingových nebo ekonomických.“

Cesta do (datového) pravěku


Údaje pro BI analýzy mohou pocházet z jakýchkoliv zdrojů. Z interních, včetně CRM (Customer Relationship Management), i například z nakoupených databází a z dalších zdrojů.

„Informace však získávají svůj smysl a důležitost teprve ve chvíli, kdy zjistíme vazby mezi nimi, tedy například určitý trend ve vývoji prodejů za dané časové období a podobně,“ vysvětluje Kahoun.

S tím souvisí i další v současné době populární výraz dolování dat nebo častěji používaný anglický ekvivalent Data Mining, který bývá součástí celého řešení založeného na Business Intelligence. Je jednou z možností, jak získávat, zpracovávat a měřit data historická, která, na základě údajů z minulosti, nám mohou něco říci k budoucím trendům vývoje.

Dalšími procesy v rámci Business Intelligence mohou být také extrakce a transformace dat. Jedná se v podstatě o nahrání dat z různých datových zdrojů, zejména informačních systémů a externích zdrojů. V nahraných datech se však mohou vyskytnout různé anomálie a nepřesnosti. Proto musíme provést vyčištění od nesprávných údajů, doplnění těch správných a odstranění nepřesností.

Hra s kostkami


V souvislosti s BI musíme zmínit také pojem „kostky“. Je to pohled na data takovým způsobem, který nám umožňuje rychlým způsobem získat určitý průřez pomocí „dimenzí“.

„Prostřednictvím těchto pohledů si vybíráme takové průřezy kostkou, které nás aktuálně zajímají,“ přibližuje Jindřich Kahoun. „Uvedu příklad: v rámci jedné kostky máme údaj o prodejích a zajímá nás, kolik výrobků jsme celkem prodali v určitém roce. Tím se zužuje pohled na data v kostce na vybraný časový údaj. Dále je možné, abychom se současně dověděli třeba to, kolik se v daném roce prodalo výrobků celkem i to, kolik bylo výrobků typu X a kolik typu Y. či mnohé další údaje,“. dodává Kahoun.

Data jako pod mikroskopem

Tolik obecný úvod do nyní tak populárního nástroje. Zajímavou novinkou však je využití Business Intelligence v systémech pro střední a menší firmy, které se objevilo v systémech poměrně nedávno. V některých systémech je důležité i to, že BI zde není určena pouze pro manažery, ale velmi dobře ji využijí i pracovníci na ostatních úrovních ve firmě, kteří pracují s informačním systémem, ať už jde o střední management, skladníky nebo třeba pracovníky ve výrobě.

.„V případě našeho systému tento nástroj prochází napříč celým informačním systémem, je obsažen ve všech jeho částech. Je tedy přístupný každému uživateli, kdykoli jej potřebuje využít,“ říká Jindřich Kahoun. „Náš typ Business Intelligence pro střední a menší firmy pracuje s OLAP kostkami, stejně jako s kontingenčními tabulkami či Master Detailem. Přičemž umožňuje komukoli, kdo to ke své práci potřebuje, s tím vším z jediného místa pracovat.“.

Další součástí systému, která s tímto nástrojem úzce souvisí je Dataskop. Mohli bychom jej přirovnat k mikroskopu, neboť umožňuje přehledný a podrobný pohled na data. Díky němu je možno pracovat s informačním systémem nikoli prostřednictvím modulů a funkcionalit, ale skupin dat, kterou daný uživatel potřebuje ke své práci. V té souvislosti systém umožňuje vybudovat t.zv. „Strom aktivit“, který si každý uživatel přizpůsobí podle svých potřeb a jeho prostřednictvím přistupuje k datům v různých uskupeních.

Je tedy zřejmé, že v dnešní době, kdy krize dusí podnikání v nejrůznějších oborech a firmy se velmi snaží hledat nové zdroje příjmů, mají díky tomuto nástroji možnost využít stávajících dat a najít silné a slabé stránky svého stávajícího byznysu a objevit tak i nové možnost, například nadějné segmenty trhu.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů

Apple poskytne investici 390 milionů USD firmě Finisar

ČTK , 14. prosinec 2017 08:00

Výrobce optických komponentů Finisar získá investici 390 milionů dolarů od firmy Apple....

Více 0 komentářů

Facebook se chystá danit příjmy z reklamy v jednotlivých zemích

ČTK , 14. prosinec 2017 08:00

Změna se má uskutečnit do poloviny roku 2019 a týkat se bude zhruba 30 zemí, kde má firma kanceláře....

Více 0 komentářů