Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí

, 16. únor 2007 16:51 13 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Prahu dnes navštívili čeští zaměstnanci Google, kteří pracují v dublinském Europlexu. Hlavním tématem na setkání s novináři byly reklamní programy AdWords a AdSense.

Reklamna AdWords umožňuje inzerentům zobrazovat reklamu ve vyhledávači Google, který také získá veškeré příjmy z této reklamy.

Google AdSense je naopak určen majitelům webů a provozovatelům webových stránek. Pokud se majitel webu rozhodne tímto způsobem vydělávat, vytvoří si po registraci do reklamního systému zvláštní HTML kód a ten vloží do webové prezentace. Za každé kliknutí nebo zobrazení reklamy získává majitel webu odměnu. Proto se tento typ reklamy označuje jako pay per click (PPC).

Lukáš Morávek z Google připomenul funkce, které čeští inzerenti v AdWords zatím příliš nevyužívají, protože jsou nové nebo byly nedávno spuštěny. Google se zaměřuje hlavně na přidávání nových funkcí a samotné uživatelské rozhraní upravují vývojáři až později. Proto může někomu současná podoba administrace kampaní AdWords připadat složitá a nepřehledná. Jeden z přítomných zaměstnanců Google měl dokonce sám problém najít volbu pro nastavení reklamní kampaně s cílením na mobilní telefony.

Reklama také v mobilním telefonu

Právě reklamy cílené na uživatele mobilních telefonů jsou novinkou, kterou mohou využívat také čeští inzerenti. Zatím však tuto možnost využijí především firmy, jejichž zákazníci jsou v některé ze zemí, kde Google tento typ reklamy nabízí. Je proto možné reklamy zobrazovat pouze uživatelům mobilních telefonů v USA, Velké Británii, Japonsku, Německu, Francie, Itálie, Holandska, Španělska, Číny, Irska, Indie, Ruska a Austrálie. Dokonce bylo možné zvolit síť telekomunikačního operátora ve vybrané zemi a reklamy zobrazovat zákazníkům jedné sítě.

Reklamy se v tomto případě zobrazují ve chvíli, kdy uživatel používá mobilní telefon a připojí se na hlavní stranu Google.com. Během psaní tohoto článku se mi v mém účtu Google AdWords nepodařilo zadat takto cílenou reklamní kampaň pro některou z podporovaných zemí. Je proto možné, že se jednalo o testovací rozhraní a čeští inzerenti ještě nemohou cílit své reklamní kampaně na mobilní telefony v zahraničí.

Při volbě této reklamní kampaně se rovněž vybírá typ podporovaného protokolu WAP. Inzerent také může zadat bezplatné telefonní číslo místní pobočky, takže zákazník nemusí na reklamu pouze klikat, ale rovnou se s obchodníkem spojí telefonicky. Inzerent platí v okamžiku, kdy zákazník klikne na reklamu. Zatím ovšem nelze změřit úspěšnost této reklamy (konverzní poměr).

Například pro klasickou textovou reklamu ve vyhledávači Google nebo v obsahové síti můžete nastavit měření úspěšnosti tím, že vložíte zvláštní HTML kód do stránky s potvrzením objednávky. Pokud na váš web přijde návštěvník z reklamy na Google.com a vyplní objednávku, zobrazí se vám v administračním rozhraní AdWords informace o procentu úspěšnosti a ceně za získání takového zákazníka.

Ze zahraničí přichází videoreklama

Google také v USA testuje reklamy zacílené na síť místních rozhlasových stanic (rádio reklamy) a nabízí reklamní plochu v tištěných médiích. Delší dobu mohou inzerenci využívat rovněž Click-to-call, které umožňuje zákazníkům přímo vytočit telefonní číslo inzerenta. Veškerý hovor probíhá pomocí technologie VoIP (Voice over Internet Protocol; spojení prostřednictvím internetu).

Na zahraničních webových stránkách se často můžete setkávat s reklamou ve formě videa. Tuto reklamu Google nabízí v partnerské síti webů, které jsou zapojeny do programu AdSense. Video reklama se nejprve zobrazí jako nehybný obrázek. Jakmile uživatel na reklamu klikne, celé video se přehraje.

Pokud v AdWords inzerujete, měli byste vědět, že Google posuzuje kvalitu vašich webových stránek. Tyto stránky navštěvuje robot (AdBot), který vyhodnocuje například přítomnost kontaktních informací, strukturu navigace a další neveřejné vlastnosti. Cenu vašich reklam na AdWords určuje kromě kvality cílové webové stránky také míra prokliku, návaznost vaší reklamy na hledaná klíčová slova a historie použitých klíčových slov.

Poslední méně známou funkcí je možnost výběru konkrétního webu pro zobrazování reklam Google AdWords (označená v administraci jako kampaň s cílením na stránky). Pokud chcete podpořit prodej svého zboží a oslovit třeba fanoušky počítačových her, jednoduše zadáte název počítačové hry a následně si vyberete ze zobraných webů ten, který nejvíce odpovídá vašim potřebám.

Vybrané webové stránky posuzuje robot, takže se vám může stát, že nebude některá stránka pro vaši reklamu vhodná. Osobně doporučuji pečlivě vybírat a nezobrazovat reklamu například na serverech, které jejich autoři vytvořili čistě kvůli vydělávání peněz v Google AdSense. V tomto případě zaplatíte za 1 000 zobrazení minimální částku 6 Kč.

Google o clickfraudu mlčí

S reklamou AdSense a AdWords úzce souvisí problém podvodných kliknutí (clickfraud), kdy na reklamu na svém webu klikají majitelé serverů, kteří takto hodlají více peněz. Snažil jsem se od českých zaměstnanců Google zjistit, kolik v ČR odhalili případů a jakým způsobem se postupuje. Přesná čísla jsem se však nedozvěděl. Čeští zaměstnanci Google si svůj bezpečnostní systém pochvalovali. Údajně odhalí až 99 % všech podvodných kliknutí. Jen v několika málo případech je vlastník účtu Google AdSense potrestán za podvodné kliky neoprávněně.

Obava z clickfraudu byla údajně důvodem, proč reklamu v obsahu nezačal nabízet také český portál Seznam.cz v rámci služby Sklik.cz. "Na obsahu je nízká míra prokliku a vysoká míra fraudu (podvodných kliků). Navíc je tam téměř nulový konverzní poměr. Na obsahové servery se proto zatím vůbec nechystáme," tvrdil již dříve zakladatel portálu Ivo Lukačovič.

Řešení na odhalování podvodných kliků zkoumá několik různých faktorů. Majitelům a provozovatelům webových stránek Google důrazně doporučuje, aby za žádných oklostí na reklamy na svém vlastním webu neklikali.

Jestliže dojde k zablokování účtu Google AdSense z důvodu podezření na falešné kliky, může provozovatel webové stránky vyplnit formulář a doložit co nejvíce údajů, které prokazují jeho čestné úmysly. Pokud zaměstnanci Google vyhodnotí, že byl účet blokován neoprávněně, strhnou pouze odměnu za neplatné prokliky a přístup do uživatelského účtu opět obnoví. Dalším formulářem může majitel webu upozornit Google v případě, že zjistí výskyt podezřelých kliknutí na reklamu.

Google je známý tím, že novinářům a veřejnosti nerad sděluje přesné údaje o své pozici na trhu. V ČR s firmou spolupracuje zpravodajský server iDNES, internetový magazín Lupa.cz, rádio Evropa 2, odborný web DigiZone, finanční server Měšec.cz a Frekvence 1.

Souvislosti


Prezentace Google AdWords a AdSense v Praze


Komentáře

jirka #1
jirka 16. únor 2007 20:43

supr clanek, diky moc. reklama v mobilu je senzacni napad, jen nevim kolik telefonu je ted vybavenych na to aby to mohli dobre zobrazit. mozna Google je tak trochu rychlejsi nez vyrobci mobilnich telefonu hehe. Taky jsem neco zaslechl o Gmailu pro mobily, no to je asi jeste narocnejsi. mate nekdo typ na nejaky dobry mobil na cem by toto dobre fungovalo?

Radim Hasalík #6
Radim Hasalík 17. únor 2007 00:01

Děkuji Vám, Jirko, za pochvalu článku. Reklama Google funguje na všech mobilních telefonech, které podporují zobrazení WAP stránek a dále na mobilních telefonech s internetovým prohlížečem.

O Gmailu pro mobilní telefony se psalo například na Lupě:
<a href="http://www.lupa.cz/tiskove-zpravy/gmail-pro-mobilni-telefony/">Gmail pro mobilní telefony</a>.

Váš mobilní telefon musí podporovat J2ME (Java) MIDP2, musí umožňovat datové připojení a potřebuje veřejný certifikát Verisign Class 3 (zdroj: <a href="http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=52848&query=mobile&topic=&type=f&ctx=search">Google</a>).

Lukáš #2
Lukáš 17. únor 2007 01:19

Myslim že seznam zaspal dobu a teď už je pozdě naskočit do rozjetého vlaku... na druhou stranu má seznam v ČR a na sloveksku dobré jméno které si možná nechce kazit ...
Taky k těm kliknutím, to že odhalí 99procent ale nic neznamená spíš by meli uvést kolik procent z celkového počtu uživatelů zablokují, je jasné že neřeknou odhalíme třeba jen 20procent podvodných kliků to je jako by říkali klikejte si nareklamy ....

Richi #7
Richi 17. únor 2007 09:27

Seznam.sk nepatří seznamu .cz , to jen aby sis to nekdo nepletl :-)

lenka #10
lenka 17. únor 2007 09:46

na slovensku je zoznam.sk ne? patri tento seznamu?

TonyK #8
TonyK 17. únor 2007 15:28

Proč by Seznam zaspal dobu? Sklik sice přišel relativně pozdě, ale díky za něj. A že zatím neplánují reklamu v obsahu se jim ani nedivím, u Adwords ji stejně radši vypínám.

Adam Skalak #3
Adam Skalak 17. únor 2007 01:53

99% odhaleneho clickfraud je v podstate takove mlzeni ktere se podoba tomu jak Shuman Ghosemajumder mlzil o clickfraud na SES London.

Je pravda ze Google v soucasne dobe venuje velke usili na zlepsovani odhalovani clickfraud - viz clickfraud reporty v adwords, dokonce jsou ochotni vracet kredit za neodhalene prokliky, ale do te doby dokud nebudou tak transparentni, ze zpristupni detailni informace o zaplacenych proklicich a jejich zdrojich nelze se informacim typu "odhalime 99%" pouze pousmat :-)

Pod detailnimi informacemi si lze predstavit ucet za sluzby podobny detailnimu vyuctovani za telefon/mobil kde by byly trasparenti informace o poctu prokliku, casu a IP adresach. To by pak slo jednoduse porovnavat s vysledky bid management nastroje nebo s logy.

Teprve pote bude evidentni jak velke procento clickfraud Google filtry odhali a system nevyuctuje.

petr #9
petr 17. únor 2007 09:53

no ale vsak oni to nemuzou rikat, co pouzivaji. Kdyby to vyklopili, tak by kazdy vseumel vedel co a jak a jak ten system obejit. myslim, ze vic jak report kolik clickfraudu je se od nich nedozvime.

taky se mi stalo, ze me vyhodili, ale poslal jsem jim ten formular o kterem se v tomto clanku mluvi a vysvetlil situaci. Za par dni jsem mel ucet zpatky, protoze jsem fakt nic neudelal asi me nekdo neco delal na strance nebo co

https://www.google.com/adsense/support/bin/request.py?contact=invalid_clicks_appeal

taky napsali, ze kdybych videl ve svych statistikach nejake problemy tak at jim klidne napisu skrz spodni formular a oni se na to mrknou.

https://www.google.com/adsense/support/bin/request.py?contact=invalid_clicks_contact

RPG #4
RPG 18. únor 2007 11:28

Myslím, že vyhodnocení hodnocení kliku na reklamu na vlastním webu za podvodné kliknutí nemusí být relevantní. Kupříkladu, já mám stránky na webzdarma a na reklamu jsem klikal, když jsem hledal hosting pro svou novou doménu. Jednu z firem, které pomocí této reklamy své služby nabízeli, jsem si poté i vybral. Podle pravidel Googlu by se však jednalo o podvodné kliknutí.

mk #5
mk 21. únor 2007 08:43

Myslim, ze by bylo dobre psat o zajimavejsich vecech nez o tom, jak zefektivnovat OTRAVOVANI a OBTEZOVANI uzivatelu priblblou a vlezlou reklamou.

Radim Hasalík #11
Radim Hasalík 21. únor 2007 09:42

Kontextová reklama neobtěžuje uživatele jako jiné druhy reklam - zvláště pokud je správně zacílená.

mk #12
mk 21. únor 2007 10:25

Pokud neni uzivatel uplny tupec, velmi pravdepodobne o reklamni informacni sum nema zajem v jakekoliv podobe. Zduvodnujte si to jak chcete, ze je reklama na Webu potrebna, ja se budu zase radovat z kazde nove verze Adblocku a snit o Webech s kvalitnim placenym obsahem bez reklamnich zvastu.

Radim Hasalík #13
Radim Hasalík 21. únor 2007 14:52

Na českém internetu jsou weby, které mají zpoplatněný obsah (například Mam.cz, odborné servery vydavatelství Economia, iStrategie.cz apod.) a poměrně užitečné weby typu Jakpsatweb.cz, které nemají obsah zpoplatněný. Tyto weby se potom logicky musí živit reklamou. Pokud by reklamu blokovalo více lidí, klesnou těmto provozovatelům příjmy a v některých případech důvod, proč tyto projekty provozovat.

Reklama mi nevadí a kontextová ještě méně. Naopak jsem několikrát využil inzerce k nalezení zajímavého webu nebo zboží.

Pokud chcete přispět na ITBIZ, nemusíte dokonce vůbec snít, ale stačí využít naší výzvy na spolupráci:
http://www.itbiz.cz/spoluprace

Můžete klidně napsat článek o možnostech a důvodech pro blokování reklamy.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů