Agilní Business Intelligence v cloudu – marketingové heslo nebo reálná příležitost?

Martin Zikmunda, 09. leden 2015 08:00 0 komentářů
Agilní Business Intelligence v cloudu – marketingové heslo nebo reálná příležitost?

SW v cloudu je téma, které hýbe světem IT již delší dobu. I mezi odborníky však stále zaznívají pochyby, je-li cloud skutečným přínosem, či jenom další marketingovou strategií IT firem, jak získat na trhu nový zdroj příjmu.

Ve veřejných médiích je tato debata v poslední době velmi intenzivní – například vyhledávač Google vrací řádově stovky milionů odkazů na toto téma. Vyplývá z ní, že existují příklady, kdy SW v cloudu lze již považovat za zralé řešení, často nahrazující tradiční implementaci „on premise“, tedy v interním prostředí firmy.

Jedním z příkladů, kde lze mluvit o komerčně využitelné oblasti, je business intelligence v cloudu (Business Intelligence Cloud Service - BICS). Výhody využití BICS jsou zřetelné, pokud se zaměříme na oblast agilního businessu – tedy všude tam, kde je vyžadována rychlá reakce na okamžitou změnu tržních podmínek či analýza bezprostřední obchodní příležitosti. Takovými obory, kde má implementace BICS význam, jsou především telekomunikace, energetika a finanční služby. Ale jsou i jiné sektory, kde nalezne BICS velké uplatnění – například stavebnictví – lídr tohoto oboru, společnost Skanska, již tento „odvážný“ krok dokonce udělala.

Předpokladem správného využití BICS ve všech těchto sektorech je orientace cloudové služby na koncové uživatele s minimalizací potřeby služeb interního IT pro implementaci, nastavení uživatelských panelů a uploadu dat do vlastního prostředí BICS. Jednoznačný přínos BICS pak můžeme zaznamenat v odděleních marketingu a obchodu, kdy je třeba analyzovat data řádově v hodinách, maximálně dnech od ukončení marketingové kampaně. V tradičním pojetí řešení vnitropodnikového IT nelze takový požadavek na rychlost splnit. Jednoduše proto, že tradiční implementace BI „on premise“ obvykle neumožňuje operativní zpracování užitečných externích dat vlastními pracovníky odborných útvarů. Nezbytná je naopak masivní spolupráce s interním oddělením IT spravujícím datový sklad, nemluvě o velkých finančních nákladech, které každá taková změna vyžaduje. Důsledkem neschopnosti interního IT podporovat agilní business je pak vznik izolovaných ostrůvků BI řešení (obvykle na bázi MS Excel) nebo existence „šedého IT“ na úrovni odborných útvarů, které dokážou podporovat potřeby businessu často podstatně lépe.

Kvalitní implementace BICS je příležitostí, jak omezit závislost na interním IT při zachování všech požadavků na enterprise platformu, jako je bezpečnost dat, dostupnost pro uživatele z jakéhokoliv prostředí nebo škálovatelnost. Podstatné jsou však uživatelské vlastnosti, které je třeba od BICS očekávat:

Intuitivní uživatelské rozhraní vycházející z vyspělé BI platformy – základem by měla být zkušenost s vyspělou on-premise BI platformou, jejíž rozhraní pro administraci a koncové uživatele je obohaceno o nástroje podporující vývoj datového modelu a prostředí manažerských panelů koncovým uživatelem. Sem patří nástroje pro samostudium a sady návodů podporující uživatelskou produktivitu.

Pokročilé analytické metody a vizualizace – intuitivně orientované analytické nástroje a bohaté vizualizační metody jsou základem rychlé orientace v datech. Platforma BICS musí také podporovat pokročilé matematické a statistické funkce, tak jak je to obvyklé ve vyspělých BI řešeních.

Bohaté vizualizace podporují uživatelskou přívětivost BICS
Bohaté vizualizace podporují uživatelskou přívětivost BICS
Integrace s vlastními tabulkovými daty – platforma BISC musí umožnit kombinovat data z podnikových systémů s vlastními tabulkovými daty (například ve formátu .xls) přímo koncovým uživatelem. To je důležité pro jakoukoliv okamžitou komparativní analýzu, například za účelem porovnání plánu vývoje výnosů se skutečností. Tato vlastnost je důležitým projevem omezení závislosti na podnikovém IT oddělení, a tím i předpokladem skutečné podpory agilního businessu.

Vždy k dispozici všude a z jakéhokoliv prostředí – BICS osvobozuje uživatele ze závislosti na fyzickém prostředí vlastní organizace. Stejný předpoklad je očekáván od prostředí, z něhož se BICS přistupuje. Uživatelé musí být schopni pracovat se svými daty z jakéhokoliv zařízení, ať je to notebook, tablet nebo chytrý telefon.

Vyspělá platforma a infrastruktura – ochrana dat a garance dostupnosti služeb je předpokladem důvěry vrcholového vedení firem v jakékoliv řešení v cloudu. Firma, která uvažuje o zavedení BICS, by se tedy měla zajímat o vyspělost infrastruktury, na níž je služba poskytována. Mezi parametry, které je třeba vzít v úvahu, je kvalita databázové platformy, na níž je služba BICS implementována, stejně tak i technologické a bezpečnostní parametry datového centra poskytovatele.

Výhody BICS pro uživatele
Výhody BICS pro uživatele
Během několika dní a s nulovými náklady
Jak již bylo řečeno v úvodu, výhodou implementace BICS je schopnost agilní analýzy dostupných dat a tedy i rychlé reakce na nastalou tržní situaci. Nutno však vyzdvihnout i výhodu nulových investičních nákladů při zprovoznění služby, či minimalizaci rizika při využití cloudových služeb především zavedených globálních hráčů. Rychlé zavedení služby během několika dnů je už jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Autor pracuje ve společnosti Oracle Czech


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 1 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů