Big Data - správny čas na Hadoop

Jakub Augustín, 02. červen 2014 00:00 0 komentářů
Big Data - správny čas na Hadoop

O Hadoop jako platformě pro velká data se hovoří již několik let. Pojďme se podívat, jak jej využít v reálném prostředí bank a finančních institucí.

I přes řadu výhod nebyl Hadoop ještě donedávna technologií pro větší podniky. Hadoop totiž není jedinou technologií, ale ekosystémem drobných částí plnících různé účely. Bouřlivý vývoj v oblasti velkých dat znamená časté změny těchto částí a vyžaduje značné úsilí pro udržení jejich vzájemné kompatibility. Průlomem v možnostech reálného použití Hadoop jsou bezesporu Hadoop distribuce, které zákazníka od integrace částí Hadoopu odstiňují a zastřešují vše v jeden kompaktní celek.

Asi nejznámější zástupci Hadoop distribucí jsou Cloudera a Hortonwors. Tyto distribuce jsou si v zásadě podobné a slibují po zakoupení licencí možnosti HA provozu, vyšší bezpečnosti a provoz velkých clusterů. Hadoop distributoři v současnosti ve snaze rozdělení tržních podílů poskytují velice příznivou licenční politiku založenou na ročním obnovování. Také systémoví integrátoři jsou ochotni Hadoop řešení a PoC poskytovat za vstřícných podmínek. Tento stav je ideální pro zájemce z řad progresivních podniků usilujících o využití Big Data nástrojů ve svůj prospěch.

Velikou konkurenční výhodou a zároveň ideální úlohou pro Hadoop cluster je implementace 360° view of customer. Dnes běžně používané technologie neumožňují efektivně sledovat všechny prodejní a komunikační kanál, jako jsou hlasová data z call center, sociální sítě, e-maily, data z bankomatů, SMS atd. Nejen v těchto případech je ekosystém Hadoopu ideální volbou, protože umožňuje data efektivně ukládat a zároveň analyzovat za zlomek ceny oproti konvenčním přístupům.

Odměnou je schopnost lépe poznat zákazníka detailněji sledovat prodejní kanály. Také portfolio produktů a služeb je pak možné lépe řídit a zvyšovat cross-sell i upsell. Analýza dat dále umožňuje predikci chování zákazníka a řešení úloh typu next best offer, micro-targeting, retenci zákazníka a další. Jako příklad lze uvést situaci, kdy zákazník prostřednictvím sociálních sítí naznačuje, že plánuje koupi notebooku. Pokud banka tuto informaci zachytí a jedná se o oslovitelného klienta se známou mírou rizikovosti, může banka, nabídnout např. navýšení kreditního limitu, peněžní půjčku nebo pojištění. Ke zlepšení přístupu vede i další případ užití vhodný pro Hadoop; sentiment analýza nebo také opinion mining.

Zaujala vás problematika? Více informací naleznete v kompletní verzi zde: Big Data - správny čas na Hadoop (z laboratoře do reálného světa)


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Hluboké učení prý obecnou umělou inteligenci nevytvoří

Pavel Houser , 23. leden 2018 06:30
Pavel Houser

Argumenty pro skepsi sice existují, ale nejsou rozhodně neprůstřelné. Gary Marcus, bývalý ředitel la...

Více








RSS 

Zprávičky

V ČR je 91 % všech karetních transakcí bezkontaktních

ČTK , 24. leden 2018 08:00

Jedinou zemí, která se Česku v Evropě vyrovnává, je Polsko. ČR je v popředí i v četnosti používání b...

Více 0 komentářů

Soul reguluje obchod kryptoměmani, bitcoin oslabil o 7,5 %

ČTK , 23. leden 2018 17:36

V Jižní Koreji se denně uskuteční až 20 % všech transakcí s bitcoiny. ...

Více 1 komentářů

Přenesení čísla při změně operátora se od února zkrátí na 10 dnů

ČTK , 23. leden 2018 13:39

Novela zákona rse ovněž dotkla například prodlužování smlouvy na dobu určitou. ...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Tržní kapitalizace Netflixu překročila 100 miliard dolarů

ČTK , 23. leden 2018 09:43

Internetové televizi Netflix se v posledním loňském čtvrtletí podařilo získat o téměř dva miliony př...

Více 0 komentářů

Švýcarský fond chce vydat kryptoměnu krytou průmyslovými kovy

ČTK , 23. leden 2018 08:00

Tiberius nebude první měnou krytou aktivy. Například singapurská digixGlobal a ruská goldmint jsou p...

Více 0 komentářů

Firmy ohrožují zranitelnosti v USB tokenech

Pavel Houser , 22. leden 2018 15:24

Útočníkům stačí pouze provést sken dané sítě a najít otevřený port 1947. Ten jim pak umožní získat v...

Více 1 komentářů

Richemont nabízí 2,8 miliardy eur za zbytek internetového prodejce YNAP

ČTK , 22. leden 2018 13:21

Nabídka ohodnocuje YNAP na 5,3 miliardy eur. Spotřebitelé si zvykli kupovat přes internet i dražší z...

Více 0 komentářů