České firmy žalují Google v Evropě, proč to dělají?

Karel Wolf , 28. květen 2014 10:00 2 komentářů
Rubriky: Právo, Internet, Byznys
České firmy žalují Google v Evropě, proč to dělají?

České internetové společnosti sdružené v profesní zájmové organizaci SPIR (Sdružení pro internetový rozvoj), protestují proti některým praktikám Google. Chování společnosti Google údajně poškozuje českou internetovou sféru, která se proti tomu rozhodla bránit právní cestou.

Bodů, které českým poskytovatelům obsahu, majitelům e-shopů a mediálním agenturám vadí, je více, některé dlouhodobě, jiné přicházejí na pořadí dne až s lokálním spouštěním určitých služeb. „V poslední době kroky Google začínají poškozovat lokální internetové firmy v České republice i jinde v Evropě, mezi něž patří i řada členů našeho sdružení. Google stále více těží z cizí práce a poskytuje uživatelům zavádějící informace, aby pro sebe vytěžil maximum,“ říká předseda SPIR Ján Simkanič.

Faktem zůstává, že samotný SPIR (dříve zkratka explicitněji označovala jeho pravý účel, tedy: Sdružení pro internetovou reklamu) nikdy nebyl vůči Google úplně nezaujatý. Od svého založení se například potýká s problémem, že Google coby významný zdroj internetového provozu na českém Internetu chtě nechtě monitoruje svým placeným nástrojem Netmonitor, samotný Google se ale nikdy nestal ani členem SPIR, ani díky své pozici neprojevil potřebu za monitoring platit a být tak formálně na českém internetu auditován.

Co SPIRu a českým firmám vadí

Velkým trnem v oku již od loňského roku je například současná podoba služby Google Images, která od roku 2013 zobrazuje vyhledané snímky v mimořádně velkých „náhledech“, často odpovídajících původnímu rozlišení. V praxi tak nabízí uživatelům cizí obsah bez kompenzace jeho tvůrcům a majitelům, aniž by uživatele alespoň motivovala k návštěvě zdrojové stránky. To je pro vydavatele obsahu o to bolestivější, že Google Images bývali dříve poměrně významným zdrojem trafficu zejména pro tematicky zaměřené internetové zpravodajské servery.

Dalším ožehavým problémem je upřednostňování vlastních specializovaných služeb ve vyhledávání Google, jako je služba Google Shopping. „Uživatelé se často mylně domnívají, že Google jim nabízí nejvhodnější výsledky přirozeného vyhledávání,“ vysvětluje ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Pravdou je, že uživatelé těžko rozlišují mezi přirozeným výsledkem vyhledávání a reklamou. Navíc forma inzertního systému zvýhodňuje některé služby a obchody a tím pádem může ohrožovat existencí těch ostatních,“ dodává.

Čeho by chtěl SPIR vlastně dosáhnout

Zjednodušeně řečeno, ideálně návratu k určitému historickému stavu. V případě vyhledávání obrázků by sdružení stačil návrat k modelu zobrazení, které neumožňuje vytěžování databáze a přivádí uživatele na web majitele snímků, další variantou je například současná podoba německého vyhledávání v obrázcích. Google by měl podle sdružení přestat suplovat roli přímého poskytovatele cizího obsahu a vrátit se ke svému původnímu smyslu vyhledávače, který žije v symbióze s těmi, kdo obsah vytvářejí. Proto by měl také umožnit u vyhledaných obrázků zřetelnou identifikaci zdroje, neměl by se snažit uživatele přimět obrazový materiál zužitkovat na vlastních stránkách, neměl by prolamovat technologická a autorskoprávní pravidla, která poskytovatel obsahu uplatňuje na svých vlastních stránkách.

V otázce vyhledávání ve spojení se službou Google Shopping prosazujeme využití objektivního algoritmu s rovným přístupem ke všem stránkám a konkurenčním službám. Členové SPIRU ale také přiznávají, že jsou na službách Google závislí a opuštět je nechtějí. „Zhruba devadesát procent evropských uživatelů využívá jeho služeb, takže závislost on-line obchodníků a poskytovatelů obsahu na Googlu je naprosto zásadní. Většina internetových subjektů by riskovala vážné ohrožení vlastního podnikání, pokud by se rozhodla zablokovat Googlu své služby a svůj obsah,“ připouští Simkanič.

Žaloba do Bruselu

Otázkou zůstává, proč se SPIR rozhodl obrátit se rovnou do Evropy, jsou snad české soudy vůči mezinárodní firmě bezmocné, nebo jde o nedůvěru v právní systém státu? Ani jedno, tedy alespoň ne otevřeně. Důvodem je kalkul na větší šancí na úspěch v případě hromadného vyšetřování. Pokud by se totiž žaloba stala součástí většího antimonopolního vyšetřování, jež Evropská komise vede proti společnosti Google již nějaký čas, je alespoň částečný úspěch téměř zaručen a to de facto bez práce. SPIR v tomto kroku také není sám, stejnou cestou se v dubnu kvůli cenovému srovnávači Nákupy Google vydala skupina Allegro, vlastnící v ČR největší český aukční server – portál Aukro.cz.

SPIR paralelně s podáním žaloby vyzývá českou vládu, aby se postavila na ochranu českého internetu a vytvořila tlak na unijní exekutivu, která má v červnu rozhodnout, zda dá nepřijatelným praktikám největšího světového vyhledávače zelenou. V takovém případě by SPIR napadl aktivity Google u českých soudů.

Co když by to v EK nedopadlo

Ano, i taková situace by mohla nejen teoreticky nastat, Evropská komise to dokonce naznačila na začátku letošního roku poté, co se seznámila s posledními návrhy společnosti Google. Přeloženo do lidštiny by se to dalo říci jako: „Když necháte nepokoji internetový trh zakladatelských zemí, můžete si ve zbytku Evropy dělat, co chcete.“ „Nepřijatelné je už to, že Google přistupuje s větším respektem k německému a francouzskému trhu, kde se některým formám poškozování konkurence vyhýbá. Věříme, že Evropská komise nedopustí diskriminaci států na základě jejich ekonomické a politické síly,“ komentuje tuto schizofrenní situaci Simkanič.

Podle dostupných informací ovšem v Komisi panují na tuto kauzu rozdílné názory a i méně významné země, jako Česká republika mají šanci obhájit své stanovisko. Potíž je trochu v tom, že České vláda se o problematiku příliš nezajímá a je tak zatím de facto bez stanoviska.

Kladný verdikt Evropské komise by podle SPIRu mohl vést až k zániku řady menších internetových firem (e-shopy, média) a významnému oslabení těch velkých (což by v případě těch velkých, které odvádějí daně v pobřežních daňových rájích asi nebyl až takový problém – pozn. red.).

To by se pochopitelně nějakým způsobem odrazilo zejména na konkurenceschopnosti místních služeb. Uživatelé internetu se budou dostávat k výsledkům vyhledávání nejlepším pro Google, nikoliv nutně pro ně samotné.

Je regulace Google omezováním volného trhu?




Komentáře

bronie #2
bronie 08. červen 2014 18:40

Koukám, že české firmy zvládají celkem dobře nekalé bussines praktiky. :-( Pokutu za právní šikanu na ně.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů