margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

„Cokoliv ze dřeva, kdykoliv u Vás“ s HELIOS Green

Doc. Ing. Petr Sodomka, CSc., 16. říjen 2014 08:00 0 komentářů
„Cokoliv ze dřeva, kdykoliv u Vás“ s HELIOS Green

Společnost ASKO a.s. patří k nejvýznamnějším dodavatelům dřevařských materiálů v České republice. Poskytuje komplexní nabídku produktů a služeb tak, aby uspokojila všechny požadavky zákazníků v této oblasti a ti nemuseli hledat další dodavatele dřevařského sortimentu. ASKO již jedenáct let využívá pro podporu své činnosti informační systém HELIOS Green z produkce Asseco Solutions.

Centralizovaný prodej pro široké spektrum zákazníků

Společnost ASKO byla založena v roce 1991. Začínala s exportem řeziva do západoevropských zemí. S rozvojem českého stavebního průmyslu rostla i poptávka po dřevařských materiálech. A tak se společnost zaměřila na obchod s širokým sortimentem dřevěných desek, palubek, obkladových panelů, laminátových a dřevěných podlah, zahradního nábytku ale i nátěrových a montážních hmot, nábytkového kování nebo izolačních materiálů.

Ačkoli podniká na trhu, který je silně ovlivněn poklesem stavebnické výroby, je společnost zisková. V roce 2013 dosáhla obratu 638 mil. Kč a zaměstnávala 85 pracovníků. Českému dodavateli se daří úspěšně čelit především německým obchodníkům a dodávat do velkých řetězců, jako jsou OBI, Hornbach, Baumax, Globus nebo Bauhaus. K významným zákazníkům patří také dřevosklady, kterým společnost ASKO poskytuje obchodní a logistické služby. Poslední důležitou klientskou skupinu tvoří podlahová studia, výrobci saun, nábytku, truhláři a drobní řemeslníci.

ASKO tvoří článek mezi výrobci dřevěného zboží, firemními zákazníky a také koncovými odběrateli. Prodává prostřednictvím několika různorodých obchodních kanálů – velkoobchod se dřevem, developeři, zahradní centra, podlahová studia, architekti, saunaři, výrobci nábytku, hobby markety, vlastní elektronický obchod a prodejna. Obchodní model lze tedy označit jako konkurenční a zároveň kooperativní. V některých oblastech společnost konkuruje jiným organizacím, např. výrobcům z dřevozpracujícího průmyslu, v jiných s nimi naopak spolupracuje.

Kvalitní obchodní model a hospodárný provoz

Jan Hrdina, ředitel společnosti ASKO
Jan Hrdina, ředitel společnosti ASKO
Společnost je organizována na základě divizionálního uspořádání. Má zkušený tým 13 obchodníků, kteří jsou schopni prodávat zboží po kamionech i jednotlivých kusech do celé ČR. „Náš obchodní model může být úspěšný pouze tehdy, budeme-li schopni dostát nabídce a poskytnout skutečně kvalitní servis,“ říká Jan Hrdina, ředitel společnosti ASKO, a dodává: „Bez ohledu na ekonomický cyklus se zaměřujeme na hospodárný provoz firmy. Sledování nákladů a udržování jejich nízké úrovně je každodenní prioritou, proto je pro nás důležité u tak rozsáhlého počtu nejrůznějších druhů artiklu sledování nabídek a porovnávání cen. Vše začíná fakturou za několik korun. Jde o principiální otázku, jak přistupovat k firemním hodnotám. Podmínkou je automatizace a standardizace podnikových procesů v informačním systému. Tuto skutečnost jsme si začali uvědomovat již v roce 2003, kdy jsme přešli z několika nepropojených dílčích aplikací na komplexní řešení HELIOS Green, tehdy s názvem LCS Noris.“

Přechod na HELIOS Green

Informační systém byl v průběhu let upravován podle požadavků společnosti ASKO tak, že se podařilo dosáhnout takřka optimálního funkčního pokrytí všech firemních procesů. V roce 2009 stála společnost před rozhodnutím, zda přejít na novou verzi systému od stejného dodavatele, nebo změnit řešení úplně. Pavel Mitáš, který pro ASKO pracuje jako ERP administrátor, k tomu uvádí: „Uskutečnili jsme vlastní průzkum trhu a nechali si představit některá konkurenční řešení. Ukázalo se však, že z hlediska poměru cena/kvalita/přidaná hodnota se pro nás jeví jako nejvhodnější migrace na HELIOS Green, novou verzi systému od stejného dodavatele, který již znal velmi dobře naše potřeby a procesy v naší firmě. Zůstali jsme tedy jak u stejného producenta, společnosti Asseco Solutions, tak u stejného systémového integrátora, společnosti LFC Group, která je partnerem Asseco Solutions.“

V červnu 2010 byla zahájena migrace, která trvala devět měsíců. Šlo o poměrně náročný proces, v rámci kterého byly do prostředí HELIOS Green přeneseny veškeré customizace dlouhodobě vznikající na základě best practices.

Automatizace a standardizace podnikových procesů

Základem standardního ERP řešení je zde oblast finančního a manažerského účetnictví včetně výkaznictví a řízení lidských zdrojů, tedy podpůrné procesy, pro něž je důležitá pravidelná inovace v oblasti legislativy. Nedílnou součástí je ovšem podpora hodnototvorného řetězce v oblasti nákupní a prodejní logistiky, zákaznického servisu, skladového hospodářství i přímého prodeje, který je realizován prostřednictvím e-shopu online propojeného se systémem HELIOS Green a pokladního prodeje v centrále společnosti. Skladové hospodářství je podpořeno partnerským řešením, systémem řízeného skladu Accellos WMS od společnosti Kodys, které je do HELIOS Green integrováno.

Systém tedy představuje především zázemí pro realizaci procesů, jako jsou fakturace, vedení příslušné dokumentace, sledování skladových zásob a manažerské vyhodnocování z mnoha různých pohledů. Samotná optimalizace skladovacích nákladů je spojena především s typickými přínosy systému řízeného skladu, který zajišťuje automatizaci skladových procesů a urychluje průchod zboží skladem. Minimalizace chybovosti při jeho vyskladnění a distribuci zákazníkovi je zajištěna jednoznačnou identifikací čárovým kódem již od dodavatele a následným umístněním na definovanou skladovou pozici.

Celé logistické řešení je pak optimalizováno tak, aby bylo možné maximálně šetřit distribuční i skladovací náklady. Pokud si například zákazník vyžádá dodávku přímo od výrobce dřevěného materiálu, může mu ji ASKO zprostředkovat v podobě tzv. traťové dodávky, která přes velkoobchod prochází pouze fakturačně. Mimo sezónu či při menším objemu pak může brát zboží přímo z centrálního skladu ASKO. Společnost má možnost kombinovat oba způsoby dodávky, což snižuje náklady na distribuci. V neposlední řadě systém podporuje také prodej přes hobby markety a s tím související EDI komunikaci, která je vyžadovaná od všech jejich dodavatelů.

Přínosy řešení a plán dalšího rozvoje

Klíčovým přínosem informačního systému HELIOS Green pro společnost ASKO je jeho schopnost flexibilně reagovat na konkrétní potřeby a rozvoj firmy a plnit roli platformy integrující všechny podnikové aplikace. „Důležitá je pro nás flexibilita systému. Uživatelé ji ocení například při modelování formulářů či nastavení statických a dynamických vztahů. Účetní se tak mohou dostat z jednoho formuláře, jakým je např. karta organizace, na všechny související vztahy a informace typu saldo, faktury došlé a podobně,“ konstatuje Pavel Mitáš.

Je nepochybné, že vliv informačního systému HELIOS Green na chod společnosti je značný. Jan Hrdina k tomu uvádí: „Ceníme si především jeho schopnosti udržovat jednotnou datovou základnu a poskytovat jednu verzi pravdy na všech jeho výstupech. Přínosem též je, že se můžeme spolehnout na jeho stabilitu, vysoký uživatelský komfort a minimální chybovost. Je pro nás dobrým výchozím řešením pro další rozvoj. Předpokládáme jeho rozšiřování například v oblasti manažerského rozhodování, optimalizace skladových zásob a zvýšení dostupnosti zboží. Uvažujeme také o přístupu k systému HELIOS Green z mobilních zařízení.“

„HELIOS nám pomáhá získávat data, která potřebujeme. Jsme schopni sledovat například každodenní expedice podle kamionu, nebo podle jednotlivých typů zákazníků. Můžeme si zobrazit přehledy prodeje za každý týden, a to podle sortimentu nebo divizí a můžeme tyto reporty podle potřeby modifikovat. Jsme také schopni vyhodnotit ziskovost a přiřazovat režijní náklady,“ uzavírá Jan Hrdina.


Autor článku pracuje v Centrum pro výzkum informačních systémů


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 1 komentářů