CZ.NIC: Podle čeho Češi vybírají domény a poskytovatele webhostingových služeb?

Pavel Kolář, 06. listopad 2012 08:00 0 komentářů
Rubriky: Internet, České IT
CZ.NIC: Podle čeho Češi vybírají domény a poskytovatele webhostingových služeb?

Někdy na přelomu května a června tohoto roku proběhl unikátní průzkum,ve kterém bylo osloveno přes 1500 respondentů z řad českých firem, ale i běžných koncových uživatelů ohledně nákupu webhostingových služeb. Z průzkumu, za kterým stojí správce české národní domény, sdružení CZ.NIC, a společnost ONEbit hosting, vyplývají poměrně zajímavé nákupní zvyklosti. Podle čeho vybíráme své domény a hostingové služby?

V prvé řadě je zajímavý již fakt, že se ve svých zvyklostech příliš neliší chování koncových uživatel a firem.

Hlavní kritéria při výběru

Podle čeho vybíráme webhosting
Podle čeho vybíráme webhosting
Zajímavé je, že ani jedna z výše uvedených dvou skupin skupina dotazovaných překvapivě neumístila faktor ceny ani mezi pět nejdůležitějších kritérií. V silně konkurenčním prostředí, kterým český webhostingový trh nepochybně je, to lze přisuzovat zejména prolomení psychologické hranice ceny, pod kterou pro ně ztrácí smysl se částkou zabývat a začínají si více všímat dalších faktorů. Nebo, že by zde sehrála roli dřívější negativní zkušenost?

Firmy kladou největší důraz na dostupnost služeb, protože každý výpadek může znamenat značné komplikace, zhoršení reputace, případně ušlý zisk. Dále si pak cení kvality poskytovaných služeb a pohotové technické podpory.

Běžní uživatelé považují za nejdůležitější kvalitu poskytovaných služeb a jejich dostupnost. Na rozdíl od firem přiřazují větší důležitost referencím získaným od stávajících uživatelů (nejčastěji z řad kolegů v práci, rodiny nebo přátel).

Když měli respondenti zvolit mezi větším prostorem nebo pravidelnou zálohou dat, druhou variantu volily více firmy. Pravděpodobně se tak chtějí vyvarovat budoucím dodatečným nákladům spojeným se ztrátou a následnou obnovou dat. Naproti tomu běžní uživatelé nepotřebují uchovávat zálohy tak dlouho, preferují proto spíše větší datový prostor.

Z průzkumu také vyplynulo, že více než polovina uživatelů provozuje webové stránky současně u více poskytovatelů, i když nejsou ve všech případech spokojeni s úrovní poskytovaných služeb. Nejčastěji udávaným důvodem jsou obavy z komplikací, které mohou nastat při migraci k jednomu poskytovateli. Tyto obavy jsou však často zbytečné, protože webhoster může uživateli pomoci s přesunem prezentací, aniž by došlo k jejich výpadku a ztrátě dostupnosti. Někteří poskytovatelé také umožňují funkčnost webových stránek před samotným přesunem vyzkoušet.

A odkud vlastně uživatelé čerpají informace pro svá rozhodnutí? Nejvíce respondentů dá na osobní a důvěryhodné zdroje jako jsou reference přátel a kolegů. U běžných uživatelů jich na tato doporučení spoléhá více než polovina. Firmy se referencemi řídí ještě více, a to dokonce ve dvou třetinách případů. Dalšími využívanými informačními zdroji jsou recenze z odborných serverů a fulltextové vyhledávače.

Obliba národní domény .CZ

V roce 2011 počet nově zaregistrovaných domén rostl každý měsíc skoro o 20 tisíc.
V roce 2011 počet nově zaregistrovaných domén rostl každý měsíc skoro o 20 tisíc.
Při prezentaci stránek na internetu je kromě výběru poskytovatele webhostingu také nutné zvolit vhodnou doménu. Z výsledků vyplynulo, že nejoblíbenější doménou v České republice je doména .CZ, kterou má zaregistrovanou téměř milion uživatelů. Zajímavostí je, že za posledních deset let se počet zaregistrovaných .CZ domén zvýšil více než desetkrát. V roce 2011 počet nově zaregistrovaných domén rostl každý měsíc o téměř 20 000.

Ze statistik je patrné, že prozatím pouze 10 % domén disponuje adresou IPv6, nástupcem dosluhující IPv4. Jak také můžeme z grafů vidět, tak .CZ doménu převážně využívají firmy téměř 20% domén je však bez využití.

Pár rad závěrem

Na co si dát při výběru pozor zejména? V prvé řadě je vhodné rozmyslet si, pro jaké účely budete svou prezetaci využívat. Velmi důležité je například odhadnout, jaký optimální prostor vaše prezentace skutečně potřebuje. Častou chybou uživatelů je, že si vybírají poskytovatele webhostingových služeb právě podle diskového prostoru, neboť je tento parametr jednoduše představitelný a transparentní.

Domén s podporou IPv6 je i letos stále málo.
Domén s podporou IPv6 je i letos stále málo.
O kvalitě fungování hostingu ŕozhodují spíše jiné faktory: frekvence zálohování datového prostoru, množství přidělených výpočetních prostředků, běžná dostupnost služeb (ideálně vyjádřená měsíčně formou jasného SLA) a v neposlední řadě přítomnost a forma technické podpory. Pokud navíc přihlédneme k faktu, že celosvětový průměr velikosti běžné prezentace aktuálně mírně přesahuje 1 MB, je orientace pouze na velikost diskového prostoru bezpředmětná.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů