Dalibor dnešních dnů: housle nebo Business Intelligence?

Milan Juřen , 02. květen 2012 08:00 0 komentářů
Dalibor dnešních dnů: housle nebo Business Intelligence?

Každá firma dnes potřebuje zpracovat množství dat. K tomu, abychom je dokázali rychle a efektivně analyzovat, potřebujeme stále výkonnější nástroje. Proto existují specializované nadstavby nad informačními systémy. Jednou z nich je Business Intelligence.

Asi je dnes již zbytečné vysvětlovat od základu, co vlastně BI je a co umí. Proto jen stručně připomeňme: Pomocí BI jsou ve většině případů analyzována data obchodního rázu, zejména údaje o prodejích apod. Důležitými faktory jsou časová období, prodejní sortiment, prodejní kanály, a podobně. BI však lze použít pro analýzu jakéhokoliv typu dat, například marketingových nebo ekonomických.

Pojďme se však podrobněji podívat na některé aktuální trendy v oblasti BI řešení. Jedním z těch nejvýznamnějších je zájem o technologie a postupy BI ve středních a menších společnostech.

To znamená, že přibývá nástrojů pro podporu integrace a propojení BI s podnikovými systémy určenými pro tento segment, a tato řešení se stávají levnějšími a dostupnější. Výrobci ERP pro střední a menší společnosti se často touto oblastí zabývají a rozšiřují své aplikace o nástroje podporující tuto oblast.

Dalším významným trendem je změna zaměření aplikací BI. Posun spočívá v jejich rozšiřování směrem od čistě reportingových, zaměřených na sledování finančních ukazatelů, k taktickému a operativnímu řízení. Také se mění přístup z pohledu uživatele, z původního reaktivního reportování na proaktivní analýzy a predikce. To umožňuje, aby Business Intelligence, resp. nástroje BI, byly využívány v širší míře pro rozhodování a řízení na všech úrovních podniku.

Víme, co chceme

Výběr respektive následné zavedení BI nástrojů do provozu můžeme přirovnat například k výběru a zavedení CRM. Žádný z těchto nástrojů nelze vnímat jako produkt, který má přesně stanovené funkce, ke kterým se lze jednoznačně vyjádřit, zda nám respektive naši společnosti vyhovují či nikoliv. Je třeba je chápat jako řešení, tedy komplex know-how, metodiky a produktu.

Nezbytnou podmínkou výběru BI je konkrétní představa o použití a přínosech budoucího řešení. Pokud v této oblasti nemáme jasno, je to jednoznačně hlavní překážka úspěšnému výběru a nasazení nástrojů BI.

Kritéria výběru jsou navíc závislá na oblasti, kterou chceme s Business Intelligence v rámci vnitropodnikových procesů řešit. Nicméně vždy platí, že klíčem k úspěchu je seriozní a odborně zdatný dodavatel, který má v této oblasti prokazatelné zkušenosti.
A o které součásti BI řešení je dnes mezi zákazníky největší zájem? Jednoznačně o funkcionality z oblastí datawarehouse, MIS, manažerské nadstavby a controlling.

BI pro zdravou stravu

Podívejme se nyní na využití Business Intelligence přímo v praxi. Mezi firmy, pro něž je využívání dat životně důležité a proto má ve svém ERP systému HELIOS zavedenou i Business Intelligence, je ProFitness ČR a.s.. Její hlavní činností je prodej doplňků stravy a kosmetiky koncovým spotřebitelům. Provozuje prodejny v mnoha nákupních centrech i v kamenných obchodech po celé České republice. Její maloobchodní síť VITALAND je největším řetězcem zaměřeným na prodej doplňků stravy v ČR.

Informační systém zde používají už od roku 2006. V souvislosti se zmíněným trendem co nejefektivnějšího využívání všech dostupných dat systém zhruba před rokem doplnili modulem Business Intelligence. „Z celého řešení nejvíc využíváme OLAP kostky,“ vysvětluje Pavel Novák, IT manager společnosti ProFitness a dodává: „Jsou potřebné zejména k vyhodnocování obratů, zisku a statistikám ohledně členské základny či zásob zboží na skladech. Kromě nich hodně využijeme také různé přehledy. Ty slouží zejména pracovníkům marketingu a také v retail managementu a logistice. Od doby, kdy máme k dispozici Business Intelligence se nám výrazně zvýšila efektivita vyhodnocování dat a tím vznikla i nezanedbatelná úspora času.“

Ačkoli stále více firem dobře chápe, že řešení Business intelligence může jim i jejich firmám velmi pomoci a to zejména v dnešní době, kdy konkurence ve všech oblastech značně přitvrdila, je stále ještě patrný rozdíl mezi českými firmami a jejich zahraniční konkurencí působící v ČR nebo českými, které jsou řízeny zahraničními manažery. Nicméně, jak se říká: „Nouze naučila Dalibora housti“. Čili kdo chce přežít a prosperovat, dříve, či později pochopí, který nástroj mu k tomu pomůže.

Milan Juřen

Autor pracuje na pozici produktového manažera systémů HELIOS ve společnosti Asseco Solutions, a.s.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
-->
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů