Jak se daří českým e-shopům v době krize

ITbiz.cz, 13. březen 2013 09:00 1 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet, Byznys
Jak se daří českým e-shopům v době krize

Je to zvláštní, ale všeobecná stagnace české ekonomiky a dokonce ani spořivé tendence českých domácností, jakoby se české komerce příliš nedotýkaly. Více jak tři čtvrtiny českých e-shopů vykázaly v loňském roce ekonomický růst či přinejmenším stagnaci. Vyplývá to ze studie, kterou mezi 410 elektronickými obchody provedla počátkem roku společnost Acomware. Celý segment elektronické komerce loni rostl o 15 %. Podobný nárůst předpokládají odborníci také letos.

Podle uvedeného průzkumu vdobě všeobecné ekonomické nejistoty zájem o nakupování na internetu naopak roste. Růst nebo přinejmenším stagnaci uvedlo 86 % dotázaných e-shopů, přičemž 21 % dotázaných elektronických obchodů zaznamenalo více než 30% nárůst obratu. Podle odborníků letos celý segment internetových obchodů čeká další růst o 10-15 %.

„Studie ukázala, že čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %. V elektronickém nakupování se už vyrovnáme vyspělým evropským státům,“ komentuje Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director ve společnosti Acomware, která se mimo jiné zabývá internetovým marketingem a marketingovým poradenstvím pro e-shopy. „Růst maloobchodních prodejů přes e-shopy letos odhaduji na 12-15 %. Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil Penkala.

Investice do e-komerce letos ještěš porostou

Téměř polovina e-shopů také v letošním roce plánuje navyšování investic, jsou to přitom zejména ty obchody, které vloni zaznamenaly výrazný růst. Mezi hlavními investicemi do marketingu si stabilně drží prvenství hlavně optimalizace pro vyhledávače (SEO), PPC kampaně a optimalizace pro vyhledávače zboží. Přes 30 % obchodů ale letos plánuje více využívat také e-mailing. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků studie hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.

Právě v oblasti práce se zákazníkem a dalších obchodnických dovedností mají podle expertů české e-shopy největší rezervy. Internetové obchody kladou zbytečně velký důraz na techniku a technologii, o to méně však umí obchodovat. „Obchod bývá často technicky propracovaný a plný funkcí, které nikdo ve skutečnosti nepotřebuje, ale fotografie zboží jsou malé a popisy příliš stručné. Málokdo si láme také hlavu s kvalitní cenotvorbou a prezentací vybraného zboží,“ popisuje problémy českých e-shopů expert na internetové obchodování, investor a zakladatel nestarší nákupní galerie v ČR, Jiří Hlavenka.

Obecně ale Hlavenka vidí situaci pozitivně: „Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-komerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat,“ vysvětluje dále.

Čeká nás další vlna konsolidace trhu?

Podle odborníků se také letos budou stále více rozevírat nůžky mezi velkými hráči na trhu a menšími e-shopy.„Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ myslí si Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Své místo na trhu si ale podle expertů uhájí i malé úzce specializované e-shopy, ostatně v této oblasti jsme světovou velmocí, podobně jako třeba v množství lokálních WiFi ISP. Tuzemské elektronické obchody by si měly také začít hledat nové příležitosti i mimo oblast ČR, což zatím většinou nedělají a pružněji reagovat na výkyvy a změny na trhu.


Komentáře

e #1
e 13. březen 2013 12:16

Obecně ale Hlavenka vidí situaci pozitivně: „Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu"

jisteze, ovsem pouze do chvile, kdy tahle bublina praskne a lide zjisti, ze ty nebankovni pujcky (kterych je uuuuuuuuuukrutne vyhodnych a dokonce bez jakychkoliv poplatku plny internet) a i ty bankovni uvery, ktere si lidi vyridili, nejsou schopni splacet. To budou zne pro exekutory a spousta sebevrazd. Je to smutne a krute, ale je to tak. Obvykle vam to lide, kteri se maji dnes dobre, nereknou, ze jsou az po usi zadluzeni a vy se neustale sam sebe ptate, "kde na to sakra berou"... Davam tomu tak 2 roky.


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů