Jak se daří českým e-shopům v době krize

ITbiz.cz, 13. březen 2013 09:00 1 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet, Byznys
Jak se daří českým e-shopům v době krize

Je to zvláštní, ale všeobecná stagnace české ekonomiky a dokonce ani spořivé tendence českých domácností, jakoby se české komerce příliš nedotýkaly. Více jak tři čtvrtiny českých e-shopů vykázaly v loňském roce ekonomický růst či přinejmenším stagnaci. Vyplývá to ze studie, kterou mezi 410 elektronickými obchody provedla počátkem roku společnost Acomware. Celý segment elektronické komerce loni rostl o 15 %. Podobný nárůst předpokládají odborníci také letos.

Podle uvedeného průzkumu vdobě všeobecné ekonomické nejistoty zájem o nakupování na internetu naopak roste. Růst nebo přinejmenším stagnaci uvedlo 86 % dotázaných e-shopů, přičemž 21 % dotázaných elektronických obchodů zaznamenalo více než 30% nárůst obratu. Podle odborníků letos celý segment internetových obchodů čeká další růst o 10-15 %.

„Studie ukázala, že čeští zákazníci ve stále větší míře nakupují na internetu a loňský rok byl pro e-shopy navzdory celkově komplikované ekonomické situaci v maloobchodu úspěšný, celý internetový trh rostl asi o 15 %. V elektronickém nakupování se už vyrovnáme vyspělým evropským státům,“ komentuje Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director ve společnosti Acomware, která se mimo jiné zabývá internetovým marketingem a marketingovým poradenstvím pro e-shopy. „Růst maloobchodních prodejů přes e-shopy letos odhaduji na 12-15 %. Růst by mohl být výrazně silnější, pokud by se do online prodeje opřeli i další velcí retailoví hráči, hlavně v oblasti zboží každodenní potřeby a oblečení,“ doplnil Penkala.

Investice do e-komerce letos ještěš porostou

Téměř polovina e-shopů také v letošním roce plánuje navyšování investic, jsou to přitom zejména ty obchody, které vloni zaznamenaly výrazný růst. Mezi hlavními investicemi do marketingu si stabilně drží prvenství hlavně optimalizace pro vyhledávače (SEO), PPC kampaně a optimalizace pro vyhledávače zboží. Přes 30 % obchodů ale letos plánuje více využívat také e-mailing. V celkovém marketingovém rozpočtu e-shopů budou podle výsledků studie hrát větší roli rovněž náklady na zlepšení práce se zákazníkem.

Právě v oblasti práce se zákazníkem a dalších obchodnických dovedností mají podle expertů české e-shopy největší rezervy. Internetové obchody kladou zbytečně velký důraz na techniku a technologii, o to méně však umí obchodovat. „Obchod bývá často technicky propracovaný a plný funkcí, které nikdo ve skutečnosti nepotřebuje, ale fotografie zboží jsou malé a popisy příliš stručné. Málokdo si láme také hlavu s kvalitní cenotvorbou a prezentací vybraného zboží,“ popisuje problémy českých e-shopů expert na internetové obchodování, investor a zakladatel nestarší nákupní galerie v ČR, Jiří Hlavenka.

Obecně ale Hlavenka vidí situaci pozitivně: „Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu. Tempo růstu může kolísat v závislosti na tom, zda nenastane něco dnes nečekaného – například výraznější výkyv celé ekonomiky a tím pádem celého maloobchodu, případně zda na pole e-komerce s velkou parádou nevstoupí některý z význačných řetězců. Tlak na ceny se letos samozřejmě nezmění. Pomáhá sice k odlivu zákazníků od dražších kamenných obchodů k levnějším internetovým, současně je ale pro e-shopy někdy velmi obtížné prosperovat,“ vysvětluje dále.

Čeká nás další vlna konsolidace trhu?

Podle odborníků se také letos budou stále více rozevírat nůžky mezi velkými hráči na trhu a menšími e-shopy.„Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ myslí si Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Své místo na trhu si ale podle expertů uhájí i malé úzce specializované e-shopy, ostatně v této oblasti jsme světovou velmocí, podobně jako třeba v množství lokálních WiFi ISP. Tuzemské elektronické obchody by si měly také začít hledat nové příležitosti i mimo oblast ČR, což zatím většinou nedělají a pružněji reagovat na výkyvy a změny na trhu.


Komentáře

e #1
e 13. březen 2013 12:16

Obecně ale Hlavenka vidí situaci pozitivně: „Domnívám se, že e-shopy čeká ještě několik let dvouciferného růstu"

jisteze, ovsem pouze do chvile, kdy tahle bublina praskne a lide zjisti, ze ty nebankovni pujcky (kterych je uuuuuuuuuukrutne vyhodnych a dokonce bez jakychkoliv poplatku plny internet) a i ty bankovni uvery, ktere si lidi vyridili, nejsou schopni splacet. To budou zne pro exekutory a spousta sebevrazd. Je to smutne a krute, ale je to tak. Obvykle vam to lide, kteri se maji dnes dobre, nereknou, ze jsou az po usi zadluzeni a vy se neustale sam sebe ptate, "kde na to sakra berou"... Davam tomu tak 2 roky.

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

25. 03. INSPO 2017
31. 03. CRA IoT Hackathon
04. 04. Affiliate konference
RSS 

Zprávičky

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů

Google umožní sdílení polohy přes aplikaci Google Maps

ČTK , 23. březen 2017 13:30

Uživatelé populární mapové aplikace Google Maps budou moci od příštího týdne sdílet s ostatními svou...

Více 0 komentářů