Je retail připravený na digitální éru? Pouze 37 % firem efektivně využívá data o zákaznících

Petr Velecký , 16. prosinec 2015 11:00 0 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet, Byznys

Pouze o něco více než třetina retailových obchodníků dnes využívá interní i externí zákaznická data k tomu, aby dokázali lépe poznat zákazníka. Přesto integraci dat považují za důležitou. Odhalila to studie společnosti společností SAP a Oxford Economics.

Patrně žádný segment nepociťuje změny, které přináší digitalizace ekonomiky a businessu, tak silně, jako retailový prodej. V rostoucí konkurenci, kde zákazník stále snadněji nachází alternativy, se stává klíčovým předpokladem úspěchu na trhu dokonale svého zákazníka s poznat. Nejde přitom jen o to reagovat na jeho přání, ale předvídat je a nabídnout mu zboží, které „teprve bude chtít“. A právě tady hraje klíčovou roli nejen podpora informačních technologií a moderních analytických platforem, ale také integrace dat.

Nedávno zveřejněný retail index společností SAP a Oxford Economics však naznačuje, že pouze 37 % společností využívá interní i externí zákaznická data tak, aby získala komplexní, tzv. 360º informace o zákazníkovi. Ačkoliv 58 % respondentů považuje integraci externích a interních dat za velmi důležitou, většina retailerů s integrovanými daty dosud nepracuje. „Pokud chce dnes firma na trhu uspět, musí překročit omezení svého byznysu a částečně se proměnit v technologickou firmu,“ upozorňuje Daniela Khalaf, Solution Manager společnosti SAP. Studie vychází z odpovědí 120 klíčových manažerů z oboru. „Právě schopnost vytěžit co nejvíce z možností, které obchodníkům nabízejí informační technologie, často odlišuje úspěšné od neúspěšných,“ dodává.

Systém na propojení databází na bázi SAP HANA na českém trhu plánuje využívat například úspěšná společnost Siko Koupelny & Kuchyně, která v něm integruje velké množství dat z různých zdrojů, včetně svých kamenných prodejen.

Sjednocení informací

Prakticky každý obchodník má o svých zákaznících celou řadu dat a informací, které jsou ovšem často roztroušené ve vzájemně nepropojených databázích a jsou využívány jen samostatně a bez kontextu. Vyspělých analytické nástroje například na platformě SAP HANA (a dalších aplikací schopných tyto informace propojit) umožňují zastřešit jednotlivé podnikové systémy (například finanční a marketingové databáze či databáze na zákaznickou podporu) a vytvořit řešení schopná v reálném čase zpracovat, analyzovat a vizualizovat obrovské množství strukturovaných i nestrukturovaných dat.

Víceúrovňový marketing

Další možností je využít výkonných marketingových nástrojů pro cílení komunikace a oslovení zákazníků personalizovanými kampaněmi – ať už na webových stránkách, e-mailem a prostřednictvím digitální inzerce, nebo iniciováním telefonátů ze zákaznického centra nebo zasíláním sdělení do mobilních aplikací a zařízení.

To umožňuje například kontextuální marketingová platforma SAP hybris, která na základě kontextových dat v reálném čase průběžně aktualizuje celkový profil stávajících i potenciálních zákazníků. Dynamický profil zahrnuje aktivity uživatele v minulosti, jeho možné aktivity v budoucnosti a informace o tom, co jej v daném okamžiku nejvíce zajímá. Kampaně je pak možné spouštět automaticky na základě chování zákazníků v daném okamžiku podle předem stanoveného plánu, nebo ručně podle okamžité potřeby.

Studii SAP Retail Index: Reigniting Growth (v angličině) najdete zde.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů