Ještě jedno malé ohlédnutí za Google I/O 2014

Peter Polák , 09. červenec 2014 10:33 0 komentářů
Ještě jedno malé ohlédnutí za Google I/O 2014

Na poslední vývojářské konferenci I/O představil Google řadu hardwarových a softwarových novinek ze světa mobilních technologií. Velmi zajímavý byl nový koncept designu aplikací, největší ohlas však sklidily možnosti propojení nejrůznějších zařízení. Na co se tedy můžeme těšit v nejbližších měsících?

Android s novým vzhledem

Jednou z nejžhavějších novinek je uživatelské rozhraní Material Design. Ideově vychází z populárního „flat“ designu, stejně jako konkurenční iOS 7 od Apple. Používá velké plochy sytých barev, klade velký důraz na typografii, nepoužívá napodobeniny přírodních struktur, soustředí se na funkci a čistý styl, dává vyniknout obsahu. Největším rozdílem je způsob, jakým se odlišují vrstvy uživatelského rozhraní.

Ve stínech Google

Inovací Material Design je „znovuobjevení“ třetího rozměru v podobě stínování. Google jím odlišuje to, co je „nad“ od toho, co je „pod“. To je hlavní rozdíl při srovnání s Applem, který stínování nedoporučuje a místo něj používá průsvitnost: vrchní vrstva má efekt mléčného skla, pod kterým je vidět spodní, rozmazaná vrstva. Oba způsoby fungují velmi dobře. Je nutné říci, že Google dobíhá, co zmeškal. Jeho konkurenti, Apple i Microsoft, mají v oblasti designu už dlouho jasno a svým vývojářům poskytují solidní základ ke tvorbě aplikací s konzistentním uživatelským zážitkem. Teď se podpoře konečně těší i tvůrci aplikací pro Android.

Výhoda Material Design je v tom, že funguje u všech druhů aplikací: mobilních, webových i pro Chrome OS. Designérům kromě toho nabízí, že za ně udělá spoustu práce: např. při stínování určí vzdálenost mezi jednotlivými vrstvami, sám nastaví virtuální zdroj světla a vygeneruje správné stíny. Nevýhodou je, že takto vytvořené aplikace se na sebe budou dost podobat. Když si k tomu přidáme celé spektrum animací a efektů (např. po kliknutí na tlačítko), je možné, že po čase začne být nový styl otravný. Zatím ale nemám obavu o jeho rozšíření, zejména pokud dostane počáteční impulz v podobě přepnutí všech googlovských aplikací do Material Design. A není jich málo…

Elektronika pod nadvládou mobilu

Největší bombou letošních vývojářských konferencí nebyl nový hardware ani software. To nejzajímavější, co nám Google a Apple ukázali, jsou nové možnosti propojování telefonu s jinou elektronikou. Apple má v této oblasti určitý náskok; Google zase disponuje větším portfoliem zařízení. Na Google I/O jsme toho viděli dost – propojení telefonů s hodinkami, náramky, auty nebo notebooky, resp. vznik nové „mobilní“ televize, která může být zároveň herní konzolou.

Auto jako doplněk mobilu

Jako oblast s největším potenciálem osobně vidím pronikání technologií chytrých telefonů do automobilů. Tam je totiž situace v oblasti uživatelského zážitku dlouhodobě špatná. Stačí si jen vzpomenout, že ještě nedávno byly v autech běžná rádia s kazetovými přehrávači… Obrovské rezervy má i ovládání elektroniky (navigace, palubní počítač, telefon). Dnes, kdy světu vládne sjednocování a vylepšování uživatelského zážitku, vypadají systémy v autech jako z jiného světa.

Na příkladu Google a Applu je vidět, že se to dá dělat i jinak: propojit auto na mobil. Samotné vozidlo zabezpečí pouze přenos vstupu od řidiče (tlačítky na volantu, dotyky na displeji) a zobrazení výstupu na obrazovce palubní desky. To má řadu výhod – auto si vezme z mobilu vždy nejnovější způsob ovládání, takže i starší vozidlo bude moci využívat moderní multimediální systém. S pomocí chytrého telefonu bude připojené na internet, čímž dosáhne i na jeho úložný systém. Řidič tak bude mít k dispozici svůj mobilní operační systém nejenom ve své vozidle, ale také ve firemní nebo vypůjčeném – mozkem bude jeho telefon.

Úsvit segmentu automobilových aplikací

Díky tomu se objeví zcela nový segment aplikací. Nejvyšší prioritu bude mít samozřejmě navigace, velký boom ale nastane v oblasti produktivity (mnoho lidí totiž v autě tráví významnou část pracovního času). Třetí oblastí bude zábava, kde postupně dojde ke snižování důležitosti autorádia ve prospěch mobilní aplikace, která ho bez problémů nahradí. Tyto změny jsou velkou výzvou pro vývojáře, kteří si nenechají uniknout příležitost proniknout do nového segmentu mobilního softwaru.

V nejbližších letech určitě vznikne mnoho aplikací, které v autech objeví nový potenciál. Kromě jiného začnou využívat senzory, jenž mobilům schází – snímač vnější teploty, senzor deště, měřič spotřeby paliva, apod. Kombinací údajů ze senzorů vozidla a mobilu vzniknou různě zajímavé aplikace. Mobil vám například prozradí, na kterých úsecích jezdíte s největší spotřebou. Samostatnou kapitolou bude propojení auta s dalším hardwarem, např. s inteligentními brýlemi. Opět pod taktovkou chytrého telefonu. Ale to už je jiná story…

Peter Polák

Autor pracuje na pozici Senior Software Architect ve společnosti Softec Group.


Komentáře


RSS 

Zprávičky

WhatsApp bude poskytovat Facebooku i telefonní čísla uživatelů

ČTK , 29. srpen 2016 10:00

Aplikace pro bezplatné zasílání zpráv přes chytré telefony WhatsApp bude poskytovat své mateřské spo...

Více 0 komentářů

Ruský hacker Selezňov byl v USA odsouzen za krádeže karetních dat

ČTK , 29. srpen 2016 09:00

Soud v americkém Seattlu dnes uznal ruského hackera Romana Selezňova vinným z krádeže čísel téměř dv...

Více 0 komentářů

Majitelé iPhonů spotřebují dvojnásobně dat, než u Androidu

ČTK , 26. srpen 2016 12:00

Čeští uživatelé iPhonů spotřebují měsíčně dvojnásobně dat, než majitelé telefonů s operačním systéme...

Více 3 komentářů

Starší zprávičky

Společnost Tieto Czech letos přijala 300 nových zaměstnanců

ČTK , 26. srpen 2016 10:30

Společnost Tieto Czech, která patří k největším zaměstnavatelům v oboru informačních technologií v Č...

Více 0 komentářů

Aplikace vyvinutá na ČVUT automaticky tvoří realistické ruční malby

Petr Velecký , 25. srpen 2016 14:00

Nový nástroj pro automatickou stylizaci 3D obrazu StyLit vyvinul tým vědců pod vedením doc. Daniela ...

Více 2 komentářů

Tvůrce hry Angry Birds, se v pololetí vrátil k zisku

ČTK , 25. srpen 2016 10:30

Finská společnost Rovio Entertainment, tvůrce populární elektronické hry Angry Birds, se v první pol...

Více 0 komentářů

Přes třicet projektů soutěží ve využití internetu věcí

ČTK , 24. srpen 2016 15:30

Přes třicet týmů a firem se přihlásily do soutěže Czech IoT Summer Jam 2016, která má za cíl vytvoři...

Více 0 komentářů