Kde se kříží představy firem a zaměstnanců z generace Y

Karel Michal , 22. květen 2013 08:00 0 komentářů
Kde se kříží představy firem a zaměstnanců z generace Y

Je to v principu velmi zajímavý střet, generace, která právě vstupuje na trh práce, tedy tzv. děti milénia neboli generace Y, na jedné straně bojuje s nízkou mírou pracovních příležitostí, na druhé straně je ale také silně netrpělivá a v řadě ohledů neochotná ke kompromisům. Mladí odborníci mají například vysoké nároky na připojení k Internetu v práci a soukromou komunikaci v pracovní době považují za své právo, tvrdí to alespoň aktuální průzkum společnosti Ericsson.

Ericsson provedl v rámci svého oddělení pro studium chování spotřebitelů průzkum s názvem „Mladí odborníci v praxi“ [PDF, anglicky], ten se zaměřil na zatím poslední generaci, která vstupuje na trh práce: tzv. generace Y. Zvláštní pozornost byla věnována pracujícím lidem ve věku 22 – 29 let v USA, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, ambiciózní, uvažují progresivně a domnívají se, že v budoucnosti převezmou vůdčí pozice. Právě u nich se zjistila vysoká míra nepřizpůsobivosti a neochota akceptovat realitu na trhu takovou, jaká je.

Práce a soukromý život splývají, ale v mezích

Studie mimo jiné zjistila, že generace Y vnáší do pracovního života hodně ze svého osobního života, neznamená to však, že automaticky připouští, aby práce zasahovala do jejich soukromého života. Ačkoli se mladí odborníci snaží podávat dobrý pracovní výkon, je pro ně prakticky nemožné nechat stranou svůj osobní život – během dne na svých zařízeních běžně sledují Facebook, chatují a odesílají a přijímají textové zprávy.

Požadavek na možnost využívat osobní zařízení v práci
Požadavek na možnost využívat osobní zařízení v práci
Nepovažují to za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem, ale za své právo. Spoléhají na svá zařízení připojená k internetu při práci i při použití k soukromým účelům. Chytré telefony poskytnuté zaměstnavatelem si pravidelně berou z práce domů častěji než jiná pracovní zařízení. Současně se jedná o osobní zařízení, které si nejčastěji berou s sebou do práce. Lidé si často vytvářejí ke svým smartphonům citový vztah – jejich osobní aplikace a sociální sítě jim pomáhají zůstat v kontaktu s vnějším světem. Proto je pro ně těžší obejít se bez smartphonů.

Právo na BYOD je automatické, důvody jsou ale spíše sobecké

Celkem 25 % z nich si pravidelně nosí na pracoviště vlastní notebook nebo tablet. Nejčastěji je používají k pracovním i soukromým účelům. 37 % dotázaných, kteří si do práce berou vlastní zařízení, je používá pouze k soukromým účelům; hlavním důvodem je zabránit zaměstnavateli zasahovat do jejich soukromí. Při použití pracovního zařízení je vyšší šance, že tak zaměstnavatel může činit.

Které pracovní nástroje si chtějí nejčastěji zaměstnanci nosit domů
Které pracovní nástroje si chtějí nejčastěji zaměstnanci nosit domů
Polovina lidí generace Y pravidelně nosí notebook, laptop nebo běžný mobilní telefon z práce domů. Většina firem stále trvá na dodržování pravidel, která určují, jaké služby nebo aplikace si zaměstnanci mohou nainstalovat do svých pracovních zařízení. Nicméně zvyk nosit si do práce vlastní komunikační nástroje nutí firmy zavádět jiná, volnější pravidla, která umožňují připojovat zařízení v osobním vlastnictví k firemní síti a používat je i k pracovní komunikaci.

„Generace Y požaduje úzký vztah se svými nadřízenými a očekává častou zpětnou vazbu. Nemá ráda nejasnosti a v pracovním jednání v rámci firmy očekává transparentní a férový přístup. Pro řadu z nich je klíčovým faktorem udržení rovnováhy mezi pracovním životem a volnočasovými aktivitami – očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne řešení, jak toho docílit,“ myslí si Ann-Charlotte Kornbladová, hlavní poradce oddělení Ericssonu studujícího chování spotřebitelů.

Celkem 45 % této generace používá v práci své soukromé telefony, které si pořizují ze svých prostředků. To znamená, že platí i za použití vlastních telefonů k pracovním účelům. 23 % v dnešní době používá mobilní telefony (zpravidla smartphony), které v plné výši zaplatil jejich zaměstnavatel nebo jim na ně alespoň přispěl.

Běžný je crowdsourcing

Zaměstnanci využívají také potenciálu svých soukromých sítí k řešení pracovních problémů tam, kde se starší generace radí pouze s kolegy v práci. Soukromé sítě lze využít k řešení celé řady úkolů, nejčastěji se však používají u malých, taktických prací. Tato komunikace přináší prospěch i firmě.

Přestože u vedoucích pracovníků při získávání informací stále dominuje vyhledávání na Internetu, jako druhou možnost zpravidla volí zeptat se někoho z očí do očí. Často se využívají i fyzické zdroje informací, jako například knihy, časopisy, periodika a novinové články, dokonce i mezi příslušníky digitální generace. Ve využívání aktuálnějších online zdrojů, například blogů a Twitteru, však jednoznačně dominuje mladší generace.

Dalším znakem je netrpělivost

Posledním poznatkem, který studie zjistila, je, že generace Y je netrpělivá. Je součástí generace Facebooku, tudíž požadují okamžité uspokojení svých potřeb. Proto mají jen velmi málo pochopení pro pomalé způsoby komunikace nebo komunikaci bez okamžité zpětné vazby.

Oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů provedlo v rámci studie kvalitativní rozhovory s 64 osobami ve věku 22 – 29 let v Silicon Valley v San Francisku. Rozhovorů se účastnilo osm osob ve vedoucích funkcích, které zodpovídají za mladší zaměstnance, a čtyři odborníci na generaci Y.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

19. 10.

22. 10.
For Games 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Úřad pro ochranu osobních údajů vyšetřuje e-shop Mall.cz kvůli úniku hesel

ČTK , 22. říjen 2017 08:00

Obchodu Mall.cz odcizili hackeři údaje až ke 750 000 starších uživatelských účtů....

Více 0 komentářů

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů