Analytická společnost Ovum se podívala na několik vedoucích hráčů z oblasti podnikových sociálních sítí a zhodnotila jejich relativní silné i slabé stránky. Rovněž se pokusila nastínit další vývoj v této oblasti. Vedoucími hráči jsou IBM Connections a Jive Software, avšak oproti Microsoft Yammer a Salesforce Chatter mají jen desetinu uživatelů
Navzájem propojení zaměstnanci mají tendenci mezi sebou mnohem více komunikovat, spolupracovat, sdílet informace, přirozeně se organizovat a vytvářet komunity než ti, kteří propojení nejsou. Toto základní a přirozené chování podporuje byznys a pokrok a pomáhá jeho tahounům.
Funkčnost podnikových sociálních sítí, ať už jsou zabudovány do nějaké jiné aplikace, nebo jako samostatné podnikové portály, nástroje produktivity nebo platformy pro vzájemnou spolupráci, umožňují jednotlivcům i celým týmům vyvíjet „sociální kapitál“, který se dokáže přetavit v přizpůsobivé zapojení všech do podnikového dění a vytváření příležitostí, jaké by jinak pravděpodobně ani nevznikly.
První zjištění
Přes veškeré a značné investice do nástrojů pro spolupráci podnikových skupin je základním komunikačním médiem ve většině podniků e-mail. Bezpochyby jde o užitečný nástroj při komunikaci mezi jednotlivci a výměně informací v malé skupině, avšak jak jejich počet roste, stává se e-mail neohrabaným, neefektivním a neproduktivním. Dochází k určitému bodu zlomu a potřebě nasadit efektivnější nástroje pro dosažení lepší operability zaměstnanců.
Produkty podnikových sociálních sítí, ať už se tváří jakkoliv, byly navrženy pro poskytnutí strukturované hromadné komunikace a spolupráce komunit a zobrazení informací, které se na ně pravidelně hrnou. Proto se tyto nástroje dostávají do zorného pole vedoucích pracovníků, CIO, oddělení podnikových komunikací a aktivních zaměstnanců. Produkty navržené pro velké firmy už nedominují. Namísto budí jejich pozornost cloudové aplikace s prvotním zaměřením na mobilní zařízení. Ovum však také upozorňuje, že mnoho z těchto produktů bylo navrženo s úmyslem pomoci malým týmům a skupinám, a že větší organizace by měly vzít v potaz, jak mohou tento software škálovat ve smyslu podnikové funkčnosti, využití a spravovatelnosti. Mnoho podniků se dnes sice chlubí svými „sociálními schopnostmi“, ale základní vlastností produktů pro podnikové sociální sítě je překlenout celou organizaci a poskytnout platformu pro zapojení každého ze zaměstnanců, ať už jde o odborníka, servisního pracovníka, nebo manuálně pracujícího.
Všechny prezentované produkty v této Ovum Decision Matrix (ODM) v sobě mají něco jedinečného, takže dobrou radou pro každou organizaci je provést vlastní přehled a SWOT. ODM jim umožní modelovat jejich požadavky, přidat zvážení výbavy a porovnat vhodnost produktů. Rovněž výrobcům tohoto softwaru dává ODM pohled na jejich konkurenci.
Klíčové poznatky
• Vedoucími hráči podle ODM jsou IBM a Jive Software, protože poskytují už dobře zavedené produkty pro podnikové sociální sítě, které oslovují potřeby podnikových uživatelů a IT oddělení.
• Srovnávací analýza ukazuje, že IBM Connections vykazuje mírnou převahu nad Jive ve smyslu celkové funkčnosti pro koncové uživatele, zatímco Jive je mírně vepředu ohledně funkčnosti IT správy.
• Ani IBM, ani Jive Software nemají dominanci na trhu, zatímco Microsoft Yammer a Salesforce Chatter válcují trh desetkrát více co do počtu koncových uživatelů.
• Typickými vyzývateli jsou podle ODM aplikace MangoApps, Microsoft Yammer a SAP Jam Collaboration, které poskytují odlišnou nabídku svých výrobců.
• Co se týče tržních segmentů, MangoApps míří na středně velké organizace, zatímco SAP se všeobecně zaměřuje na velké podniky (enterprise). Microsoft Yammer se prosazuje díky partnerské síti Microsoftu průřezem ve všech průmyslových vertikálách a využívají jej organizace všech velikostí.
• Produkt MangoApps pokrývá potřeby moderního intranetu a spolupráce středně velkých firem už šest let a je častou volbou, protože se snadno používá.
• Ačkoliv software Yammer byl jedním z prvních, který uchopil název „podniková sociální siť“, vždy se spíše klonil k základu, principům a stylu různých oblíbených spotřebitelsky orientovaných sociálních sítí.
• Ovum nyní považuje SAP za zavedeného výrobce na trhu se softwarem pro spolupráci a sociální intranet.
• Ovum věří, že velké podniky kategorie enterprise stěží najdou jediné řešení pro propojení skupin, které by vyhovovalo všem pracovníkům, takže integrovaný přístup může být lepší volbou.
• Salesforce Chatter a Socialcast od VMware jsou velmi úspěšně porovnávány s ostatními produkty uvedenými ve zprávě ODM, zejména když se na ně nahlíží z pohledu funkčnosti managementu IT.
Další podrobnosti, jako například volba výrobců a začlenění jejich produktů nebo odmítnutí, metodologie, konečné zhodnocení, interaktivní hodnotící matice Ovum Interactive Decision Matrix.