Nový občanský zákoník: co se mění pro e-shopy

ITbiz.cz, 15. leden 2014 10:00 3 komentářů
Nový občanský zákoník: co se mění pro e-shopy

Nový občanský zákoník platící od 1. ledna 2014 zamotal hlavu také všem českým provozovatelům internetových obchodů, dokonce i těm nejmenším. Co nového přináší jak na straně obchodníka, tak pro zákazníky? Jaké jsou hlavní změny a na co se musí internetoví prodejci připravit?

Jedna z nejzásadnějších změn v právním řádu České republiky, kterou NOZ jednoznačně je, přináší především nahrazení občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) novým občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). V platnosti ale zůstávají mimo jiné zákon o ochraně spotřebitele i o ochraně osobních údajů, které se (nejen) internetového prodeje značně dotýkají

O čem je třeba zákazníka jasně informovat předem

Stejně jako dosud je prodávající předat spotřebiteli zákonem stanovené informace ještě před tím, než dojde k uzavření kupní smlouvy a tedy nákupu samotnému. Seznam informačních povinností se rozšířil o několik bodů, z nichž za nejdůležitější lze považovat povinnost poskytnout spotřebiteli předem formulář pro odstoupení od smlouvy (které však spotřebitel nemusí při odstoupení využít).

Další nové informace, které musí obchodník spotřebiteli poskytnout

  •  Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží;
  •  Poskytnutí údajů o právech vznikajících z vadného plnění;
  •  Údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu;
  •  Údaj o existenci, způsobu a podmínkách případného mimosoudního vyřizování stížností spotřebitele.

Obchodní podmínky na stříbrném podnose až pod nos

Asi nejzásadnější informací z oblasti poskytování obchodních podmínek spotřebitelům je to, že z NOZ jednoznačně plyne povinnost podmínky předat spotřebiteli v kompletní podobě před uzavřením smlouvy. Hypertextové odkazy a podobné úpravy již nebudou stačit, obchodníci tedy v zásadě mají jedinou možnost – zasílat obchodní podmínky v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky.

Odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů – nové povinnosti pro obě strany

Jestli je nějaká legislativní oblast mezi provozovateli e-shopů neustále diskutována, je to právo spotřebitele odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů. NOZ přináší jednu hlavní pozitivní zprávu, a to vyjasnění stavu, kdy spotřebitel odstoupí od smlouvy, ale nevrátí zboží. Od 1. Ledna 2014 v takovém případě obchodník nebude muset vrátit finanční prostředky, dokud spotřebitel zboží nevrátí nebo neprokáže jeho odeslání. Naopak nepříjemné dopady může mít nesplnění informačních povinností. V takovém případě může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy až do jednoho roku a čtrnácti dnů. Jaké jsou tedy hlavní změny:

  1. Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat, nikoli doručit jako dosud;
  2. Jestliže obchodník nepoučí spotřebitele v souladu s NOZ, lhůta pro odstoupení se prodlužuje na 1 rok a 14 dní;
  3. Spotřebitel je povinen odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení;
  4. Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může je však zadržet do doby, kdy spotřebitel doručí zboží zpět nebo prokáže jeho odeslání;
  5. Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.

Ach ty záruky a reklamace

Přestože dlouhodobě obchodníci nejvíce řeší odstoupení od kupní smlouvy, NOZ způsobil největší ohlasy v oblasti (nově) práv z vadného plnění. Dosud nepanuje jednoznačná shoda především ohledně zákonné záruky 24 měsíců, přesto však z aktuálních názorů vyplývá, že zřejmě zůstává zachována. A jak je to tedy s dalšími body:

  • Odpovědnost prodávajícího za vady je nově označována jako „práva z vadného plnění“;
  • Otázka zákonné záruky není dosud jednoznačně vyřešená, přesto doporučujeme obchodníkům nadále ke spotřebitelům přistupovat jako dosud;
  • Rozpor s kupní smlouvou NOZ nadále nezná, nicméně princip zůstává zachován+
  • Vady se již nedělí na odstranitelné a neodstranitelné, ale na podstatné a nepodstatné. Podle toho se také postupuje při jejich řešení.

Postnovoroční maraton pro obchodníky

V současné době již musí provozovatelé internetových obchodů postupovat podle NOZ. To znamená, že v obchodních podmínkách musí být změněné odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení, doplněny rozšiřující informace vyplývající z nové úpravy, připravený formulář pro spotřebitelské odstoupení od kupní smlouvy ke stažení a fungovat také musí zasílání aktuálních obchodních podmínek v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky. Změny se samozřejmě dotkly také reklamačních řádů a informací o právech z vadného plnění.

Tento text vznikl za spolupráce Asociace pro elektronickou komerci (APEK).


Komentáře

Dyy #1
Dyy 15. leden 2014 20:06

Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží;

Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.

... tak jak teda

Michal #2
Michal 16. leden 2014 10:55

Pokud se nepletu, tak to prvni je postovne pri vraceni zbozi dodavateli a to druhe je postovne pri zakoupeni zbozi a odeslani spotrebiteli.

Sten #3
Sten 22. leden 2014 16:37

Jsou to dvě různé poštovné. První je pro cestu zboží od obchodníka k vám, to se vrací, pokud je to to nejlevnější. Druhé je pro cestu zboží od vás zpět k obchodníkovi, tam lze dohodnout, kdo to bude platit.

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

21. 09. Mobilní řešení pro business
25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
RSS 

Zprávičky

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů

Potvrzeno: Google opravdu kupuje HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů

Oracle představil novou cenovou politiku pro cloud

Pavel Houser , 21. září 2017 09:52

Až dosud se při přechodu na cloud PaaS nedaly využít dosavadní investice do licencí softwaru v režim...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Toshiba chce prodat čipovou divizi fondu Bain

ČTK , 21. září 2017 09:00

Ještě v úterý se zdálo, že favoritem je konsorcium vedené společností Western Digital....

Více 0 komentářů

Amazon chystá chytré brýle, první vlastní nositelnou elektroniku

ČTK , 21. září 2017 08:00

Společnost chystá i rozšíření svého systému SmartHome......

Více 0 komentářů

Google prý chce koupit HTC

ČTK , 20. září 2017 19:18

Společnost dnes tchajwanské burze cenných papírů oznámila, že pozastavuje obchody svými akciemi....

Více 0 komentářů

Američtí operátoři T-Mobile US a Sprint jednají o fúzi

ČTK , 20. září 2017 11:00

Tržní hodnota T-Mobile US se pohybuje kolem 51 miliard dolarů hodnota Sprintu dosahuje zhruba 30 mil...

Více 0 komentářů