Nový občanský zákoník: co se mění pro e-shopy

ITbiz.cz, 15. leden 2014 10:00 3 komentářů
Nový občanský zákoník: co se mění pro e-shopy

Nový občanský zákoník platící od 1. ledna 2014 zamotal hlavu také všem českým provozovatelům internetových obchodů, dokonce i těm nejmenším. Co nového přináší jak na straně obchodníka, tak pro zákazníky? Jaké jsou hlavní změny a na co se musí internetoví prodejci připravit?

Jedna z nejzásadnějších změn v právním řádu České republiky, kterou NOZ jednoznačně je, přináší především nahrazení občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) novým občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). V platnosti ale zůstávají mimo jiné zákon o ochraně spotřebitele i o ochraně osobních údajů, které se (nejen) internetového prodeje značně dotýkají

O čem je třeba zákazníka jasně informovat předem

Stejně jako dosud je prodávající předat spotřebiteli zákonem stanovené informace ještě před tím, než dojde k uzavření kupní smlouvy a tedy nákupu samotnému. Seznam informačních povinností se rozšířil o několik bodů, z nichž za nejdůležitější lze považovat povinnost poskytnout spotřebiteli předem formulář pro odstoupení od smlouvy (které však spotřebitel nemusí při odstoupení využít).

Další nové informace, které musí obchodník spotřebiteli poskytnout

  •  Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží;
  •  Poskytnutí údajů o právech vznikajících z vadného plnění;
  •  Údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu;
  •  Údaj o existenci, způsobu a podmínkách případného mimosoudního vyřizování stížností spotřebitele.

Obchodní podmínky na stříbrném podnose až pod nos

Asi nejzásadnější informací z oblasti poskytování obchodních podmínek spotřebitelům je to, že z NOZ jednoznačně plyne povinnost podmínky předat spotřebiteli v kompletní podobě před uzavřením smlouvy. Hypertextové odkazy a podobné úpravy již nebudou stačit, obchodníci tedy v zásadě mají jedinou možnost – zasílat obchodní podmínky v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky.

Odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů – nové povinnosti pro obě strany

Jestli je nějaká legislativní oblast mezi provozovateli e-shopů neustále diskutována, je to právo spotřebitele odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů. NOZ přináší jednu hlavní pozitivní zprávu, a to vyjasnění stavu, kdy spotřebitel odstoupí od smlouvy, ale nevrátí zboží. Od 1. Ledna 2014 v takovém případě obchodník nebude muset vrátit finanční prostředky, dokud spotřebitel zboží nevrátí nebo neprokáže jeho odeslání. Naopak nepříjemné dopady může mít nesplnění informačních povinností. V takovém případě může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy až do jednoho roku a čtrnácti dnů. Jaké jsou tedy hlavní změny:

  1. Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat, nikoli doručit jako dosud;
  2. Jestliže obchodník nepoučí spotřebitele v souladu s NOZ, lhůta pro odstoupení se prodlužuje na 1 rok a 14 dní;
  3. Spotřebitel je povinen odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení;
  4. Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může je však zadržet do doby, kdy spotřebitel doručí zboží zpět nebo prokáže jeho odeslání;
  5. Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.

Ach ty záruky a reklamace

Přestože dlouhodobě obchodníci nejvíce řeší odstoupení od kupní smlouvy, NOZ způsobil největší ohlasy v oblasti (nově) práv z vadného plnění. Dosud nepanuje jednoznačná shoda především ohledně zákonné záruky 24 měsíců, přesto však z aktuálních názorů vyplývá, že zřejmě zůstává zachována. A jak je to tedy s dalšími body:

  • Odpovědnost prodávajícího za vady je nově označována jako „práva z vadného plnění“;
  • Otázka zákonné záruky není dosud jednoznačně vyřešená, přesto doporučujeme obchodníkům nadále ke spotřebitelům přistupovat jako dosud;
  • Rozpor s kupní smlouvou NOZ nadále nezná, nicméně princip zůstává zachován+
  • Vady se již nedělí na odstranitelné a neodstranitelné, ale na podstatné a nepodstatné. Podle toho se také postupuje při jejich řešení.

Postnovoroční maraton pro obchodníky

V současné době již musí provozovatelé internetových obchodů postupovat podle NOZ. To znamená, že v obchodních podmínkách musí být změněné odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení, doplněny rozšiřující informace vyplývající z nové úpravy, připravený formulář pro spotřebitelské odstoupení od kupní smlouvy ke stažení a fungovat také musí zasílání aktuálních obchodních podmínek v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky. Změny se samozřejmě dotkly také reklamačních řádů a informací o právech z vadného plnění.

Tento text vznikl za spolupráce Asociace pro elektronickou komerci (APEK).


Komentáře

Dyy #1
Dyy 15. leden 2014 20:06

Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží;

Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.

... tak jak teda

Michal #2
Michal 16. leden 2014 10:55

Pokud se nepletu, tak to prvni je postovne pri vraceni zbozi dodavateli a to druhe je postovne pri zakoupeni zbozi a odeslani spotrebiteli.

Sten #3
Sten 22. leden 2014 16:37

Jsou to dvě různé poštovné. První je pro cestu zboží od obchodníka k vám, to se vrací, pokud je to to nejlevnější. Druhé je pro cestu zboží od vás zpět k obchodníkovi, tam lze dohodnout, kdo to bude platit.

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
RSS 

Zprávičky

Policejní úřady USA a EU zakročily proti ilegálním serverům

ČTK , 21. červenec 2017 10:00

Kromě AlphaBay se zásah týkal také ilegálního tržiště darknetu Hansa....

Více 0 komentářů

Poskytovatelé IT služeb budou mít brzy problém uspokojit poptávku

Pavel Houser , 21. červenec 2017 09:00

Poskytovatelé řízených IT služeb (MSP – managed service providers) vidí ve službě cybersecurity-as-a...

Více 0 komentářů

Amazon spustil nákupní sociální síť Spark pro chytré telefony

ČTK , 21. červenec 2017 08:00

Jedná se de facto o křížence Instagramu, Pinterestu a e-shopu....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

V Praze se instalují první chytré lavičky připojené přes síť LoRa

Pavel Houser , 20. červenec 2017 13:28

Lavička TreeSmart nabízí wi-fi připojení, nabíjení mobilních zařízení a senzory snímající vlhkost, t...

Více 5 komentářů

SUSE a Supermicro uzavírají globální partnerství

Pavel Houser , 20. červenec 2017 10:00

Firmy poskytnou řešení pro kritickou infrastrukturu, softwarově definovaná datová centra a integrova...

Více 0 komentářů

Chytrou domácnost vzdáleně řídí 17 % Čechů

Pavel Houser , 20. červenec 2017 09:00

Řízení chytrých domácností v ČR láká hlavně kvůli kontrole nákladů za energie. Ve světě je hlavní mo...

Více 1 komentářů

PayPal a Visa budou nabízet debetní karty v Evropě

ČTK , 20. červenec 2017 08:00

PayPal svou bankovní licenci dosud využíval především k pokladním službám....

Více 0 komentářů