Oki vloni v ČR prodala o polovinu více tiskových zařízení než v předchozím roce

Richard Jan Voigts, 29. květen 2015 08:00 0 komentářů
Oki vloni v ČR prodala o polovinu více tiskových zařízení než v předchozím roce

Specializovaný výrobce kancelářských tiskáren Oki má za sebou v Česku nejlepší rok ve své historii. Podle údajů IDC byla Oki podle hodnoty mezi třemi nejprodávanějšími značkami laserových a LED tiskáren a multifunkcí formátu A4 v ČR. Růst na místním trhu byl ostatně i jedním z důvodů, proč se ředitel českého a slovenského zastoupení značky Miroslav Tyburec stal v evropském Oki viceprezidentem pro region Východ, zahrnujícím více než 40 zemí.

Jaký letos předpokládáte vývoj situace na trhu?
Stále více zákazníků vyžaduje robustnější zařízení, současná rychlost tisku je pro ně už akceptovatelná, chtějí multifunkční zařízení (MFP) nejen pro běžný tisk a kopírování, ale i pro další správu dokumentů – Document Management System (DMS), aby práci s nimi a jejich správu zefektivnili. Věříme, že i podíl prodaných barevných zařízení půjde nahoru. Kromě toho bude pokračovat tlak na tiskové náklady. Už v posledních letech se tyto trendy projevovaly.

Mění se zvyklosti a požadavky firemních zákazníků na tisková řešení?
Ve firmách se dnes více skenuje, proto dnešní zákazník požaduje MFP s oboustranným skenerem se spolehlivým automatickým podavačem. Vcelku to znamená, že dochází ke střetu výrobců tiskáren a kopírek, takže se setkávají na trhu MFP. Jednoznačně jde o postupný přechod od tiskáren k multifunkčním zařízením. Dnes už si určitě mohou dovolit robustní stroj i menší firmy, protože ceny laserových a LED tiskových zařízení šly v posledních letech výrazně dolů, takže se pořizují i do nižších segmentů, to platí i pro barevné.
Nejprodávanějšími zařízeními jsou barevné A4 multifunkce pro kanceláře, kde se cena dostala pod 10 tisíc korun bez DPH. Obecně přitom platí, že čím levnější zařízení, tím vyšší jsou náklady na provoz a obráceně. Pro zajímavost - mezi barevnými A4 LED a laserovými zařízeními s rychlostí tisku 21 a více stran za minutu byla vloni Oki z hlediska kusů nejprodávanější značkou s tržním podílem necelých 30 %. To je typická kategorie profesionálního kancelářského tisku.

Miroslav Tyburec | OKI

Podle čeho si zákazníci tiskárny a multifunkce vybírají?
Zákazníci dnes při výběru mají představu o parametrech, a potom vybírají podle kombinace cena/výkon a celkových nákladů na tisk. Už tolik nekladou důraz pouze na pořizovací cenu, ale dívají se i na celkové náklady po dobu provozu tiskového zařízení, která bývá okolo pěti let.
U LED a laserových zařízení formátu A4 zatím převažují černobílá zařízení, přibližně v poměru zhruba 3,7:1, přičemž u Oki je to 2:1. U formátu A3 se už prodává více barevných modelů. Černobílé MFP A4 jsou na trhu sice stále žádané, ale zákazníci díky nižším nákladům postupně přechází k barvě. Oki dokonce vybočuje oproti konkurenci ve větším podílu A4 barevných multifunkcí oproti černobílým.

Jaká je hlavní výhoda technologie LED?
Tiskárny založené na technologii LED mají podstatně méně pohyblivých částí, protože místo jednoho laserového paprsku rozmítaného mechanicky ovládaným zrcadlem jsou vybaveny liniovým polem LED diod. Nejsou proto náchylné trpět mechanickými otřesy, jako složitý mechanismus u běžného laserového tisku. Proto také dáváme na tiskové hlavy LED doživotní záruku. Úspornou LED technologii používáme při tisku i při skenování. Kromě toho dává Oki po bezplatné registraci i nadstandardní tříletou záruku, oproti většině ostatních výrobců, kteří nabízejí pro firemní zákazníky záruku často pouze jednoletou. Díky spolehlivosti našich tiskáren bychom mohli nabídnout i delší záruku.

Jak se díváte na inkoustový tisk pro firemní prostředí?
Hlavním argumentem pro LED je vyšší robustnost zařízení, zejména pro firmy, kde jsou tisková zařízení vysoce zatížená a kde potřebují tisknout bez jakýchkoliv problémů. Za druhé, ony „levné“ parametry jsou uváděny pro tisky pouze za určitých podmínek, což znamená uvádění rychlosti tisku při jeho nižší kvalitě (draft), protože při vyšších rychlostech jsou inkoustové tiskárny výrazně pomalejší, což není pro kancelářské prostředí ve firmách přijatelné, uživatelé nechtějí na výstup dlouho čekat.

Když už tedy koupit tiskárnu či multifunkci Oki, proč by si měla firma pořizovat i originální spotřební materiál?
Na trhu určitě existuje určitý podíl kompatibilního spotřebního materiálu, nemáme přesně vyčísleno, kolik to činí u naší značky, ale i zde existuje. Bráníme sebe i naše zákazníky nadstandardní zárukou, takže se jim nevyplatí používat kompatibilní tiskové náplně, protože jsou s nimi spojeny problémy. Mohou poničit tiskový mechanismus, vidíme to v našem servisu, kdy pak tiskárna může být kvůli „kompatibilnímu“ materiálu nakonec nepoužitelná. Rozdíl mezi cenami originálních tonerů Oki a některými kompatibilními náplněmi navíc není velký, takže proč si zadělávat na problémy s tiskárnou.

Jsou zákazníci k Oki loajální?
Mezi naše klíčové segmenty trhu patří kanceláře, od malých firem až po velké organizace. Obecně se na tiskovém trhu loajalita ke značkám snižuje, ale z našich zkušeností vyplývá, že většina zákazníků u Oki zůstává. Je to dáno pravděpodobně i tím, že se naše značka specializuje právě na tisk. Snad jen ti, kteří si pořídí, nižší model, než bylo vhodné, nebo kancelářské zařízení například pro tisk fotek, tedy nevhodnou tiskovou technologii, přecházejí jinam.

  • Miroslav Tyburec (*1966) je generálním ředitelem Oki Systems pro ČR a SR a regionálním viceprezidentem Oki Europe pro východní region, který zahrnuje více než 40 zemí. V Oki Systems působí od roku 1995. Vystudoval VŠE, obor Ekonomika průmyslu.

Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

22. 02. IT mezi paragrafy
20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
RSS 

Zprávičky

Majitel Snapchatu jde na burzu s nižší hodnotou, než se čekalo

ČTK , 18. únor 2017 09:00

Americká společnost Snap, která provozuje populární mobilní aplikaci Snapchat pro sdílení fotografií...

Více 0 komentářů

Rozšířená realita pro marketing a výdaje na bezpečnost IT kvůli požadavkům EU

Pavel Houser , 18. únor 2017 08:35

Co vlastně obnáší pojem "digitální transformace podniků"? A co z toho vyplývá dle prognóz IDC?...

Více 0 komentářů

Do roku 2020 vznikne v ČR 1200 stanic pro elektromobily

ČTK , 17. únor 2017 09:00

Do roku 2020 by mělo v Česku vzniknout celkem 1200 napájecích stanic pro elektromobily. Po setkání s...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

ČTÚ: Zákaz individuálních cen volání zakonzervuje odvětví

ČTK , 17. únor 2017 07:00

Zákaz individuálních cen volání pro spotřebitele, který obsahuje návrh novely telekomunikačního záko...

Více 0 komentářů

Ústečan platil falešnými eury, objednal si je na internetu

ČTK , 16. únor 2017 16:30

Případ padělaných bankovek nakoupených přes internet objasnili kriminalisté v Ústeckém kraji. Falešn...

Více 3 komentářů

Buffetova investiční firma prudce zvýšila svůj podíl v Applu

ČTK , 16. únor 2017 14:00

Investiční společnost Berkshire Hathaway amerického miliardáře Warrena Buffetta v posledním čtvrtlet...

Více 0 komentářů

Čistý zisk výrobce počítačů Lenovo klesl o 67 procent

ČTK , 16. únor 2017 11:00

Čistý zisk největšího světového výrobce osobních počítačů Lenovo Group ve třetím fiskální čtvrtletí ...

Více 1 komentářů