Otevřený dopis primátoru hlavního města Prahy: opravdu potřebujeme platit 860 milionů za vendor lock-in softwarové licence?

Karel Wolf , Vít Hnilica , 06. prosinec 2011 12:48 99 komentářů
Otevřený dopis primátoru hlavního města Prahy: opravdu potřebujeme platit 860 milionů za vendor lock-in softwarové licence?

Jak plýtvá pražský magistrát penězi u technologických zakázek? Co všechno lze zakamuflovat pod správu městského IT a čemu se vlastně věnuje obor informatiky? Pokud vás tyto otázky dosud nepálily, pak věřte, že po přečtení následujícího otevřeného dopisu možná začnou.

Běžně se do aktivismu či otevřené podpory nějakého politického subjektu aktivně nezapojujeme, v tomto případě jsme se ale rozhodli učinit malou výjimku. Autorem otevřeného dopisu primátorovi hl.m. Prahy MUDr. Bohuslavu Svobodovi je Vít Hnilica, pražský místopředseda České pirátské strany a bývalý spolužák šéfredaktora tohoto serveru. Dopis byl odeslán 1. prosince 2011 v 9 hodin 51 minut na adresu Bohuslav.Svoboda@praha.eu a do dnešního dne zůstal bez jakékoli odpovědi. Z původního znění vybíráme pouze ty části, které se bezprostředně týkají IT.

Vážený pane primátore,

dočetl jsem se, že hledáte úspory v Dopravním podniku a zvažujete zdražování jízdného a rušení spojů. Jednu velkou úsporu jsem pro vás našel, a to ukončení projektu Opencard a návrat k papírovým průkazkám. Například se tak hned může zrušit výběrové řízení na dodávku čipových karet Opencard a služeb grafické a elektronické personalizace, což nás má stát 120 000 000 korun a navíc se bude opakovat každé čtyři roky. Mezi další nesmyslné projekty patří například WiFi v tramvajích.

Když projdete další zakázky, vyhlášené zejména odborem informatiky, určitě najdete velké množství dalších adeptů , zralých na zrušení. Mně, jakožto člověku pracujícímu v IT, se zdá zbytečné například toto:

Multilicence systému PROXIO

120 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137043

Poskytování služeb maintenance, základní podpory a rozšířené podpory systému PROXIO

456 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137042

Rámcová smlouva na rozvoj systému PROXIO

240 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137041

Proč je tato zakázka zrovna na PROXIO, tedy software od určité firmy? Proč má za takové ohromné peníze magistrát mít jen licenci? Bude mít magistrát k dispozici zdrojové kódy a dokumentaci, aby si případně úpravy mohl dělat sám odbor informatiky? Opravdu se chce město upsat jedné firmě, stát se jejím rukojmím a platit v budoucnu cokoli, co si tato firma nadiktuje, protože bude potřebovat, aby systém běžel? Standardní je spíše systém zakoupit, zpravidla navíc za mnohem nižší cenu.

Na jejich webu nevidím nic, podle čeho bych se mohl nezávisle tento systém naučit a přihlásit se do veřejné zakázky na rozvoj či podporu. Plán na vendor lock-in řešení by nemohl být dokonalejší, takhle to vypadá, že město chce být dojnou krávou.

Rámcová smlouva na rozvoj systému GINIS SSL

84 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136364

Poskytování služeb rozšířené podpory systému GINIS SSL

5 988 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136756

Poskytování služeb maintenance, základní podpory a rozšířené podpory systému GINIS SSL

78 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136362

Platí to samé, co u zakázky na systému PROXIO.

Rámcová smlouva na rozvoj systému e-spis na úřadech městských částí a zřizovaných a příspěvkových organizacích v Praze, rozvoj hostingu systému e-spis

120 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136351

Poskytování služeb rozšířené podpory systému e-spis na úřadech městských částí a zřizovaných a příspěvkových organizacích v Praze, provoz hostingu systému e-spis

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136575

Poskytování služeb maintenance, základní podpory a rozšířené podpory systému e-spis na úřadech městských částí a zřizovaných a příspěvkových organizacích v Praze, provoz hostingu systému e-spis

134 400 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136349

Platí to, co u zakázky na systému PROXIO.

Rámcová smlouva na rozvoj informačního systému Městské policie HMP – podpora organizace výkonu služby

120 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135900

Poskytování služeb maintenance, základní podpory a rozšířené podpory informačního systému Městské policie HMP – podpora organizace výkonu služby

60 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135899

Informační systém Městské policie hlavního města Prahy –rozšířená podpora

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135602

Rámcová smlouva na rozvoj informačního systému pro zdravotnické operační středisko ZZS HMP – ÚSZS

84 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135902

Poskytování služeb maintenance, základní podpory a rozšířené podpory informačního systému pro zdravotnické operační středisko ZZS HMP – ÚSZS

48 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135901

Informační systém pro zdravotnické operační středisko Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy - ÚSZS – rozšířená podpora

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135603

Informační systém krizového řízení Hlavního města Prahy – rozšířená podpora

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135601

Jde opět o případ dojné krávy, jako v předchozím případě, nebo se mýlím? Bude mít město k těmto systémům autorská práva a zdrojové kódy pro možnost dodělávat si do nich v budoucnu moduly, jejichž potřeba časem vznikne? Proč se rovnou objednává podpora, když by to mohl a pravděpodobně také mě dělat odbor informatiky?

Provoz a podpora pro technologie vzdáleného přístupu 5 910 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137598

Pokud je opravdu nutno šetřit, lze použít některé z volně dostupných technologií bezpečného vzdáleného přístupu. Můžete jim například dát k nastudování článek o Secure Shell protokolu (SSH) na Wikipedii.

PC kurzy v oblasti MS OFFICE 2003

1 188 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137577

V jakémkoli antikvariátu se dají koupit učebnice pro práci s MS Office 2003 za podstatně méně (a to i v případě, že byste chtěli vykoupit celý náklad konkrétního vydání) a naproti magistrátu máte dvě knihovny, ve kterých se dají dokonce jen půjčit.

Zajištění technologické podpory pro servery SUN

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137567

Velké množství studentů Fakulty elektrotechniky či informatiky při ČVUT vám tuto práci rádi půjdou dělat jako brigádu za přibližně 20 tisíc měsíčně a věřte tomu, že za takovou možnost budou nadšeni.

Zajištění technologické podpory pro servery HP

3 600 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137563

Zde je situace snad ještě transparentnější. Tuto práci bez potíží zvládne průměrný student technické VŠ, nebo střední průmyslové školy se zaměřením na informatiku. Od čeho má vlastně magistrát odbor informatiky, když neplní ani zajišťování základní technologické podpory serverům?

Vývoj nových elektronických služeb, zajištění rozvoje a migrace intranetu a extranetu MHMP

5 760 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137543

Omezte neustálé migrování na úroveň, která dostačuje velkým nadnárodním korporacím, uvidíte, že to může docela dobře fungovat.

Průvodce Prahou – mobilní nástroj pro pražské turisty a obyvatele

2 400 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137404

V době navigací a 3D plánů měst (Ovi 3D, Google Earth) zdarma a přítomnosti internetu v aždém mobilním telefonu, na který tento projekt může cílit, jde o nehoráznou zbytečnost za nemalé peníze. Projekt navíc bez opravdu masivní reklamní podpory nemá příliš šanci dnešní náročné uživatele zaujmout.

Zajištění technologické podpory pro produkty VMware 5 280 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137300

Pořiďte administrátorům knížku o VMware cca za 600 korun. Pokud administrátoři neumí číst, nahraďte je brigádníky z Fakulty elektrotechniky při ČVUT. Rádi si přivydělají a zvládnou to i bez knížky.

Zajištění služeb a technologické podpory pro účely provozu bezpečnostní infrastruktury

5 982 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137275

Můžete administrátorům koupit knížku Velký průvodce infrastrukturou PKI a technologií elektronického podpisu (cca 700 Kč), případně jim za částku o dva řády nižší, než je ta, kterou uvádíte, zaplatit školení o PKI a přibrat k tomu třeba ještě šifrování PGP. Pokud neumí vaši administrátoři nastavit firewall, vyměňte je za schopnější.

Podpora programového vybavení Adobe LiveCycle

5 760 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137149

Dokumentace, podle níž lze podporu poskytovat, je zde. Najměte někoho, kdo má základní znalosti v IT a umí číst.

Příprava podkladů pro zadávací řízení na dodávku a implementaci dohledového centra MHMP

2 280 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137142

Není to práce spíš pro vaše úředníky?

Hodnocení úrovně elektronizace veřejné správy na území hlavního města Prahy

4 200 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136899

Pořiďte si kompetentního zaměstnance do odboru informatiky. Hodnocení většinou dělají vedoucí pracovníci příslušných oddělení či odborů.

Software OBIS – rozšířená podpora

5 760 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136845

Nemohl by se to někdo z odboru informatiky naučit podle dokumentace, kterou jste při nákupu softwaru jistě dostali?

ICT strategie hlavního města Prahy na období 2011-2014

5 880 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136771

Tohle by měl zvládnout odbor informatiky, pokud mu to činí potíže, nejsou zde pravděpodobně zcela kompetentní zaměstnanci.

Analýza a zpracování návrhu řešení rozvoje prostředků PKI na MHMP

3 240 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136765

Opět doporučuji koupit knížku "Velký průvodce infrastrukturou PKI a technologií elektronického podpisu" za 672 Kč. Sebevzdělávání v odboru informatiky by ušetřilo opravdu hodně peněz.

Rámcová smlouva na rozvoj prezentační vrstvy a prezentační infrastruktury HMP

156 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=136574

Proč tato neurčitá zakázka nebyla vyhlášena jako soutěžní dialog?

Zpracování aktualizace krizové plánovací dokumentace HMP a naplnění dat do Informačního systému krizového řízení hl. m. Prahy

24 000 000 Kč http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=135898

Toto by měli by zvládnout úředníci magistrátu, tedy pokud jsou alespoň na svých místech kompetentní.

Chybějící koncepce

Existuje skutečně závažné zdůvodnění, proč jsou jednotlivé vyjmenované položky opravdu potřeba? Pokud ano, proč to není jako příloha na webu zakazky.praha.eu u jednotlivých položek? Existují definované úkoly pro IT oddělení? Z rozsahu zakázek se zdá, že na něj nezbývá žádná práce. Platit několik milionů za to, že IT oddělení nemusí hledat informace na Internetu a může místo toho volat placenou podporu je opravdu velký luxus.

A ještě jeden postřeh, zakázky jsou často těsně pod 6 milionů, to je poměrně zajímavé zjištění. Že by to bylo tím, jaká pravidla platí pro veřejné zakázky nad tuto částku?

Přejeme hodně štěstí.

Vít Hnilica

Vít Hnilica

Autor pracuje jako analytik/programátor.


Komentáře

radek #1
radek 06. prosinec 2011 13:31

Ano, autor článku má pravdu v tom, že pokud bych jako student dostal nabídku na podporu HP/SUN serverů budu s cca 20k Kč velice potěšený a věřím, že takto potěšený bych byl i velice loajální !

Nabídněte !

Marek Stopka 06. prosinec 2011 14:51

A za jaké peníze by sis jako studentík koupil ty náhradní díly, které potřebuješ k break and fix supportu? :-)

Radekk #4
Radekk 06. prosinec 2011 15:02

A ty stojí kolik milionů?

Radekk #5
Radekk 06. prosinec 2011 15:03

(jsem jiný Radek než radek nahoře :)

Marek Stopka 06. prosinec 2011 15:06

Vzhledem k tomu, že nemůžeš předem říct kolikrát a které části se ti v rámci životního cyklu porouchají, tak se to dá jen těžko odhadovat.

Radekk #8
Radekk 06. prosinec 2011 15:21

V tom případě mi přijde jako logické řešení prostě čekat a platit podle potřeby. Beztak dám ruku do ohně za to, že v těch zakázkách nejsou další náklady na železo započítané a účtovaly by se při každé opravě zvlášť. Takhle se u nás ve státní sféře ten byznys totiž dělá.

jzcv #24
jzcv 06. prosinec 2011 18:17

Vzhledem k cenam supportu se prevazne vyplati si koupit jedno rezervni zelezo (a nepredpokladam ze magistrat bude mit naroky na superpocitace, kde to jaksi nelze). Mam tu 3 servery na vmwaru se standardnim supportem NBD (v cene zakladu), kdyz jeden zdechne, tak me to nevytrhne, ulohy se presunou na zbyvajici.

BTW: hodinova sazba "Dellu" za instalaci kramu do racku (zvladne cvicena opice) je +- 5k/hod bez DPH (v realu dorazili lidi z Kapsch). Studentik by to samy udelal za kilco na hodinu a jeste by byl rad. Predpokladam ze zamestnanec placenej rekneme na urovni dvojnasobku prumeru by stim taky nemel problem.

imolol #73
imolol 03. leden 2012 09:54

"náhradní díly" se řeší přes care pack.. čili na záruku. Pozáruční opravy dělají HP partneři, což by musela ta externí firma být tak jako tak.Žádný studentík tohle opravdu dělat nemůže.

dracul #2
dracul 06. prosinec 2011 14:30

dik!

Marek Stopka 06. prosinec 2011 15:15

Autor si očividně myslí, že každý kdo si koupí knížku SAP R/3 for Dummies a přečte ji, je hned profesionální SAP DBA...

Vit Hnilica #9
Vit Hnilica 06. prosinec 2011 15:21

Autor o SAPu nic nevi.

Radekk #10
Radekk 06. prosinec 2011 15:24

Já ten článek beru trochu jako nadsázku, místo knížky bych bral třeba kurz a člověka na telefonu co případně poradí. To ale přece nestojí miliony, proboha.

Marek Stopka 06. prosinec 2011 17:07

No jo, a takový blbec co nedokáže sesmolit dopis bez hloupé nadsázky pak chce dělat vrcholnou politiku. Kdyby přišel takový mail mi, tak bych na něj taky neodepsal.

Vit Hnilica #16
Vit Hnilica 06. prosinec 2011 17:33

Dekuji za titul. Vrcholnou politiku delat nehodlam i kdyz horsi nez to co tam ted je by to nebylo;)
Pokud ITak neumi precist dokumentaci/manual a na vsechno si zve draheho konzultanta, tak je na houby. Vase reakce chapu, vy z takovejch lidi, podle profilu, zijete.

Kerala #32
Kerala 07. prosinec 2011 09:47

Taky si myslím, že v IT jsou zaměstnáni lidé, kteří akorát škodí svému zaměstnavateli. Kdyby se dělaly konkurzy a vyžadovala by se doložitelná dovednost uchazeče o místo, tak by se významně snížily náklady na vlastnictví a provoz IT. Jenže to by taky musel začít platit třeba zákon o státní službě a adekvátně finančně ohodnotit pracovníka IT. Motivace dělá divy. Ale to platí i o jiných oborech policajti, právníci, zdravotníci, ekonomové .... . Bohužel neschopnost, to je daň za solidaritu, rovnostářství.

Bývalý magistrátní informatik #37
Bývalý magistrátní informatik 07. prosinec 2011 12:54

Ale no tak. Informatika MHMP měla ještě někdy před deseti lety velmi slušné odborníky přes sítě, unixové systémy, Windows i databáze. Jenže pak se rozhodlo, že se budou služby kolem informatiky outsourcovat, což v praxi znamenalo, že lidi, kteří něco uměli, dostali výpověď, obratem je nabraly outsourcové firmy a naučtovaly si za jejich práci několikanásobek jejich původního platu. Takže na magistrátní informatice zbyly v podstatě jen paběrky, vesměs lidi s nižší odborností nebo před důchodem. Vytunelování know-how jak vyšité. Tady není politický zájem aby magistrátní informatika měla odborníky (nebo alespoň do nedávna nebyl, třeba se v náhledu na současnou situaci mýlím), naopak, co nejvíc služeb se muselo platit externím firmám. Osobně si nedokážu představit, že by takhle debilní rozhodnutí bylo zadarmo, ale důkazy samozřejmě nikde nejsou. Na každý pád kdyby dneska informatika chtěla zase fungovat samostatně, musela by po odborné stránce začínat v podstatě na zelené louce.

Samozřejmě tohle s sebou nese i mnohem menší flexibilitu: zatímco když dřív nastaly nějaké problémy třeba s linkou do Internetu, zvedl se telefon, řeklo se "Mirku, mám tenaten problém, mrkni na to prosím" a Mirek na to mrknul, teď se nejprve musí tři externí firmy dohodnout která z nich to vlastně má pod palcem a v závěru stejně nakonec musí Mirek (kterého mezitím výše uvedeným způsobem vyvedli do firmy čtvrté) zjistit svépomocí kde ty pakety mizí a ukázat prstem na příslušného viníka. A stojí to prachy. Zatímco v roce 2002 měla, pokud si dobře vzpomínám, informatika roční rozpočet kolem 200 milionů a do této částky se vešly i věci jako budování celoměstských sítí, teď se mi někdo z informatiky zmiňoval, že nemají prachy, protože jim zkrouhli rozpočet na půl druhé miliardy... :-(((

Ono je snadné říct "ti informatici musí být úplně blbí". Jenže jak už někdo napsal níž, zbytek řadových informatiků má na fungování odboru v podstatě nulový vliv a nad velkou částí rozhodnutí sami jen kroutí nevěřícně hlavou. Oni to navíc mají z první ruky a spoustu těch věcí si fakt vyžerou, protože pak často musí za pochodu vyrábět rovnáky na vohejbáky. A to byly i případy projektů, které vznikly v hlavách externích poradců šéfa informatiky a běžní lidi z odboru se o nich dozvěděli až poté, co byl dotyčný externí poradce při střídání "kamarádů co spolu mluví" odejit a zbyl po něm rozpracovaný projekt za desítky milionů bez jakékoli dokumentace...

Kerala #39
Kerala 07. prosinec 2011 21:56

"Jenže pak se rozhodlo, že se budou služby kolem informatiky outsourcovat ..." jenže to muselo přijít od vrchnosti, od politiků, tj od lidí, kteří nemají adekvátní praxi, vzdělání atd. Tomuto jevu měl právě zabránit zákon o státní službě, který úspěšně Poslanecká sněmovna blokuje a odkládá jeho účinnost. Podmínkou vstupu do EU bylo přijetí zákona o státní službě, ale jeho účinnost se úspěšně daří odkládat. Obecně zákon o státní službě řeší kdo může zastávat jaký post ve státní správě, jaké má pravomoce, jaký vzdělávací proces je na něj kladen atd. Na Informatice by pak nemohli pracovat podrž-taškové, ale lidé s odpovídajícími schopnostmi a pravomocemi. To bohužel v ČR chybí. Na to dojel Libor Michálek ze Státního fondu životního prostředí.

Bývalý magistrátní informatik #40
Bývalý magistrátní informatik 08. prosinec 2011 00:01

Teď nevím - má se ten zákon vztahovat i na samosprávu? Protože MHMP je samospráva, ne státní orgán. Z toho důvodu je také třeba nekontroluje NKÚ.

Jinak ano, šlo o čistě politické rozhodnutí, stejně jako u spousty dalších projektů (Karta Pražana/OpenCard, Bezdrátová Praha...). O tom koneckonců celou dobu píšu.

je to neštěstí #43
je to neštěstí 08. prosinec 2011 11:14

Takhle pěkně se to rozjelo za Béma a jeho party, jejíž pohrobci cca před dvěma týdny byli odejiti. Hlavně nešlo o to aby něco fungovalo jak má, ale o to aby kamarádi pana primátora P.B. měli pěkné příjmy. Stačí si vzpomenout třeba na "úkolovník". Všichni museli být proškoleni a kde je dnes? V........

Martin Mareš #65
Martin Mareš 23. prosinec 2011 00:55

Mno, každý, kdo aspoň trochu ví, o čem je řeč, především ví, že to nejlepší, co lze se SAPem udělat, je urychleně se ho zbavit a nahradit čímkoliv, co je navržené příčetně a nepotřebuje k provozu dav profesionálních SAP DBA ;-)

radek3 #11
radek3 06. prosinec 2011 16:21

Koukam ze pri tom studiu budu mit par peknejch brigadek :)

XX #12
XX 06. prosinec 2011 16:21

Moc rád bych si přečetl rozepsané zadání těch zakázek, jejich přesný obsah a odpověď ajťáků z magistrátu!
Mimochodem, to vypisují takhle obrovské zakázky jenom v několika větách? Není k tomu něco víc? To přece nemyslí vážně, co z toho mají firmy co by se chtěly přihlásit poznat?

Marek Stopka 06. prosinec 2011 17:05

Použij google, nebo se podívej do Informačního systému o veřejných zakázkách. Každá veřejná zakázka má taky kontakt, kterému můžeš psát otázky.

XX #15
XX 06. prosinec 2011 17:33

Děkuji, nejsem idiot, tohle vím. Zkoušel si někdy napsat dotaz na nějaký z těch kontaktů? Vyzkoušej a pak přepošli co ti odepíšou. Schválně.

Vit Hnilica #17
Vit Hnilica 06. prosinec 2011 17:38

Problem je ze neni kontakt primo u te zakazky na webu magistratu. Kdyz si napisete, poslou vam par wordu, ktere by klidne na ten web mohli dat taky.
Treba u zakazky na licenci PROXIO je vpodstate okopirovany propagacni text z webu proxio.cz:)

XX #19
XX 06. prosinec 2011 17:40

Právě, já vím. Dokumentace a transparentnost zadání zakázky neodpovídá výši její předpokládané ceny. Z toho pak většinou těží pár dobře informovaných firem a tu a tam nějaký výš postavený úředník s těmi správnými konexemi.

Marek Stopka 06. prosinec 2011 17:56

Ano zkoušel.

XX #18
XX 06. prosinec 2011 17:38

Aha, autor příspěvku pracuje v oblasti outsourcingu IT. Předpokládám že tedy ho tedy živí to, co tu autor kritizuje, tedy mimo jiné parazitování soukromých společností na státních úřednících, kterým se dá naúčtovat cokoliv, protože IT hantýrce nerozumí. To pak ovšem rozumím já :))

:-O #22
:-O 06. prosinec 2011 18:03

Ajťáci z magistrátu jsou ti poslední kdo mají nějaké slovo. A to již několik let. Však migrace ředitelů a vyhazování schopných lidí z tohoto odboru mluví za vše. Ale včera prý byl odvolán poslední ředitel, tak doufejme že to pan docent myslí s tím úklidem vážně.
Ohledně Proxia má autor článku velkou pravdu. Co se týče Ginisu již druhý rok nemají podepsanou smlouvu. Navíc jejich programy už na MHMP ( a nejen na MHMP ale i ve většině státních institucí-ministerstva, úřady MČ apod.) jsou skoro 15 let a jsou opravdu k něčemu na rozdíl od Proxia, které jen saje a saje.....

Bývalý magistrátní informatik #27
Bývalý magistrátní informatik 06. prosinec 2011 22:32

Co se týče závěru prvního odstavce, odpověď zní: těžko. Soudím tak podle skutečnosti, že se blízkým spolupracovníkem nové radní pro informatiku stal pan J.T., který byl dříve na dosti vysokém postu na odboru informatiky, má na svědomí nemalé množství nesmyslných projektů za nesmyslně vysoké peníze a právě tím momentálně odvolaným ředitelem informatiky byl krátce po nástupu do funkce (míněno nástupu ředitele) vyhozen. To že, nyní je opět na koni, podle mého soudu s ukončením pracovního poměru dosavadního ředitele informatiky úzce souvisí.

Mezi ajťáky z magistrátu (ti totiž od pozice referentů níže posledních cca osm let jen nevěřícně zírají, co se z jejich dříve celkem bezproblémově fungujícího odboru stalo) se po první vlně optimismu šíří skeptický názor, že se jde opět jen o výměnu jedné skupiny kamarádů, co spolu mluví, za jinou skupinu kamarádů, co spolu mluví. Rád bych se mýlil, ale ve změny k lepšímu nevěřím...

XX #29
XX 07. prosinec 2011 00:31

Můžete napsat celé jméno, ať nemůsíme googlovat a víme na koho se v budoucnu zaměřit ? :)

Bývalý magistrátní informatik #31
Bývalý magistrátní informatik 07. prosinec 2011 01:30

Popravdě - poté, co jsem viděl, jak jsou v souvislosti s OpenCard trestně stíhání řadoví pracovníci informatiky, z nichž někteří od začátku nahlas tvrdili, že je celý ten projekt blbost, navíc stíhaní v rozporu se zákony a podle policejního posudku posuzujícího něco úplně jiného... A jejich jména se objevují v novinách, zatímco ti, co tehdy tyhle projekty vymýšleli a rozhodovali o nich, jsou čistí jako lilie... Ne, díky, nestojím o nežádoucí pozornost... :-(

Barbor Komeranč #33
Barbor Komeranč 07. prosinec 2011 09:53

Dedukuji, že šlo o celé jméno zmiňovaného Džejtýho, nikoliv Vaše. To zpřesnění by mohlo v budoucnu opravdu výrazně pomoci zaměčit pozornost na to, s kým onen úředník jedná a čí zájmy hájí...

Bývalý magistrátní informatik #35
Bývalý magistrátní informatik 07. prosinec 2011 11:41

No o tom že, bych sem napsal *svoje* jméno, jsem už vůbec neuvažoval... :-)

watchdog #44
watchdog 08. prosinec 2011 11:52

Prosím prosím, tak aspoň přijmení :)) Na pána se zaměříme, a pokud bude dělat nestandartní (nebo spíš na magistrátu standartní) kroky, něco se s tím pokusíme dělat.

Ostap Bender #45
Ostap Bender 08. prosinec 2011 12:27

Tipuju, že půjde o jednoho z externích poradců paní radní Jana Tesku. Alespoň soudě podle iniciál a toho, že dřív dělal poradce bývalým ředitelům informatiky Seyčkovi a Krausovi. Pokud si dobře vzpomínám, skončil krátce po nástupu Vimra.

Ostap Bender #46
Ostap Bender 08. prosinec 2011 17:19

PS: Málem bych zapomněl na jedno jméno - mezi Krausem a Vimrem byl ještě Kočí. Takže třem ředitelům informatiky, ne dvěma.

Ostap Bender #75
Ostap Bender 10. leden 2012 15:49

Tak, a z externího poradce je šéf informatiky. Dalšího komentáře asi netřeba...

xx #77
xx 11. leden 2012 16:17

RNDR Jan Teska byl externím vedoucím projektu stejně jako Ing. Martin Vimr (za Kočího spolu seděli v kanceláři, společně s Ing. Petrem Kolbekem. Na MHMP se různí lidé drží navzájem "v šachu".

Milan Mráz #21
Milan Mráz 06. prosinec 2011 18:01

Pokud si nekdo bude stezovat na to, ze autor clanku cene te zakazky nerozumi, tak by se mel zamyslet nat tim, jestli neni chyba v tom jak jsou ty zakazky popsane. Vzdyt u nich nemate napsane v podstate nic!! Co se treba skryva pod technologickou podporou? Je to instalace a udrzba, clovek na telefonu, nebo napriklad dodavani nahradnich dilu behem x let zdarma? Kolik konzultacnich hodin v te cene bude? Kolika pocitacu se takova podpora za 5-6 milionu bude tykat? 1000 ? 500 ? 5? Na jak dlouho to bude? Na rok? Na ctyri roky? Na deset let? V tech zakazkach nemate napsane naprosto nic.

:-O #23
:-O 06. prosinec 2011 18:07

Proxio nemá na magistrátu tuším ještě žádný program, ale prachy bere už několik let. To mluví za vše. Jejich programy ale prý už "chodí" PRÝ v Plzni. Škoda že někdo nezávislý kdo program už viděl v chodu (pokud vůbec existuje) nemůže program zhodnotit.

nnMC #79
nnMC 12. leden 2012 16:04

A kde psali tenhle žvást? Mohu Vás ujistit, že na MHMP běží systém Proxio již několik let. Současný stav systému vzniká cca posledních 5 let, po kterou na něm full-time pracuje kolem 30 vývojářů.

nnMC #80
nnMC 12. leden 2012 20:45
nnMC #81
nnMC 12. leden 2012 22:01

Vida, soujmenovec... Jaká náhoda. Ale věřte tomu, že každý softwarový dodavatel vyvíjí software za peníze svých zákazníků... Nikdo to nedělá z vlastní kapsy ;-) I ti případní najatí studenti ČVUT by to dělali za peníze svých zaměstnavatelů, jen je otázka, jak dlouho by jim vytvoření podobného výsledku trvalo, tedy kolik by to ve výsledku stálo.

Vít Hnilica 13. leden 2012 11:12

Normální je že se převadej autorská práva na dodavatele/zaměstnavatele. Praha si platí vývoj a pak si to ještě jednou zaplatí a od marblesu koupí jen licenci. Jak přes kopírák haguess a opencard.

nnMC #83
nnMC 13. leden 2012 15:15

Ne nutně. Ještě jsem neviděl, aby někdo dostal autorská práva např. na Windows proto, že si zakoupí licenci.

Vít Hnilica 13. leden 2012 15:40

Ještě jsem neslyšel, že by někdo zaplatil x milionů na vývoj windows a pak si od microsoftu ještě kupoval na ně ještě licenci aby je mohl užívat. Ale nevylučuju že vývoj microsoftu platí třeba americká vlada, jen se mi mimo MHMP zdá taková tupost málo pravděpodobná.

nnMC #85
nnMC 13. leden 2012 15:53

To se nám ta diskuze ubírá směrem, kterým jsem jít nechtěl. Spíše jsem chtěl upozornit na nesmyslnost navážení se do něčeho, co dotyčný nikdy neviděl a nemá žádnou představu o tom, jak rozsáhlý ten systém je a jaké všechny úlohy plní, pouze na základě ceny. Ale svědčí to zřejmě o úrovni diskutujících.

Vít Hnilica 13. leden 2012 16:27

Velikost systému nijak neospravedlnuje, že vývoj komerčního produktu soukromé společnosti se platí z veřejných peněz a úroven diskutujících to nezmění:)

nnMC #87
nnMC 13. leden 2012 20:50

Myslím si, že Váš předpoklad, že systém byl vyvinut za peníze MHMP, není pravdivý, ale jistě je tu možnost, že mám o celé historii systému také zkreslenou představu. A také si myslím, že máte špatnou představu o tom, co vše je zajištěno nákupem licencí Proxia. Z mého pohledu se jedná o přiměřené částky.

Každopádně by mě ale zajímalo, co by se stalo, kdyby vyhrál výběrové řízení na ředitele IT Ivan Bartoš, odmítl by koupit licence na Proxio, které využívá téměř každý úředník na magistrátu, takže ti by plynule přešli na evidenci dat v Excelu, zároveň by najal odborníky za pár šupů, kteří by podobný systém vytvořili během měsíce za svůj tabulkový plat a k tomu by se o vše starali oni zde zmínění všehoschopní studenti ČVUT. To by bylo asi veselo a všichni pražané by ho milovali za ušetřené peníze :-)

Vít Hnilica 13. leden 2012 22:01

Máte samozdřejmě pravdu, nebylo to jen z peněz Prahy, ale i Plzně:)
http://piratskenoviny.cz/?c_id=33479

Neutrácet za zbastlenej produkt mi přijde logické, jeho kvalitu vyjadřuje půlmiliarda korun potřebná na jeho údržbu a rozvoj. A studenti by to asi programovat mohli, když například porovnám email od seznamu a od software 602, tak mi přijde produkt (datové schránky) od zasloužilejch svazáků daleko horší;)

Peter #96
Peter 23. březen 2012 13:42

Vážený pane,

nevím, zda jste kmenovým členem Marbesu nebo osoba z Magistratu, ktera na tomto projektu participuje. To je jedno. Říkáte, že náklady jsou adekvátní? To je k smíchu, na trhu jsou jine společnosti, ktere by takovy to projekt dokazali za tretinu nakladu (implementacni a licencni) a TP by byla cca na 20% z te, která je pro Marbes pripravena.

Tech spolecnosti je na trhu dost, a navc, maji sve reseni jiz hotove, tudiz by se nedelala saskarna kolem vyvoje. Obecne rešeni Marbesu a jeho implementace je dosti komicka, sve by mohli vypravet pracovnici v Olomouci ci Hradci. To, ze jsou podespane reference je prace politik, ne uzivatelu.

Dalsim faktem je, ze Marbes nema ani kompletni reseni IS, jelikoz spisovou sluzbu dodavate pouze a jen s ICZ ci Gordicem, misto ekonomiky musite vyuzivat Navision nebo GORDIC. Takze jaky ze to bududje Magistrat integrovany system? Zadny, nekde je SSL ICZ, nekde GORDIC.

Na tomto miste ocenim nekolik mestskych casti, jako je Praha 16, ktera stale vyuziva system mensiho dodavatele, Praha 5, ktera ma castecne take jednoho mensiho dodavatele (vlastne 2), Praha 11 (dilči doavatele) atd.

Vazeny spoluobcane, tyto prasarny je treba zarazit a nechat, at kazda MČ soutezi svuuj system zvlast a ne, ze tendr na nakup vysoutezi Magistrat tak, aby byla jen jedna soutez a tim ztizili aktivity konkurence. Pokud se totiz povede tento projekt, stane se Magistrat i MČ rukojmim, kteri budou muset pristoupit na jakekoliv ceny techto dodavatelu. A rekneme si na rovinu, stale to jsou penize danovych poplatniku a prece nechceme platit luxux temto lobbystum.

Na zaver reknu jeste jednu informaci. Jiz dlouho se povida, jak je tendr pro Magistrat mesta Kladna pripraven pro Marbes. Vsadte se, ze pristi tendr na výzvu 09 opet zvitezi tato spolecnost. At zije transparentni prostredi. Uprime, doufam, ze EU zarazi proplaceni veskerych dotaci a tyto firmy prijdou o penize, ktere daly na uplatku pro nektere cinitele.


Osobne si myslim, ze pokud ma Marbes charakter, zavre tento lobbysticky cirkus a uklidi se do Plzne.

konkurencni dodavatel #97
konkurencni dodavatel 23. březen 2012 15:31

Vazeny pane Peter,
mate hodne presne informace - jak o IT na mestskych castech Prahy, tak v Plzni, Hradci, Olomouci, atd... zapomnel jste na Brno. A jak to probehne v Kladne, to se uvidi. Je to presne tak, jak pisete.
Cetl jste http://www.marbes.cz/novinka/98-prohlaseni-k-medialnim-utokum ?

Peter #98
Peter 26. březen 2012 12:43

Dekuji,

na Brno jsem az tak nezapomel, protoze tam Marbes skoncil jak sedlaci u CHlumce. Za cca 120 milionu je po 3 letech vyhnali protoze nedokazali splnit pozadovane funkcionality.

O Plzni se vubec bavit nehodlam, protoze to, co tam udelal napr. pan Koudele (nyni Microsoft), je prasarna nehorazneho rozmeru.

Co se tyce prohlaseni, nejak me neprekvapilo. Myslim, ze je na case, aby se spolecnosti Asseco, Triada, Vera, R-info, CNS, Aplis, Keo apod. spojily a vytvorily protiofenzivu. Zamerne neuvadim Pilscom, coz je taktez regionalni podvodny projekt.

Jen mne trochu mrzi, ze spolecnost VITA, jakozto jeden z hlavnich dodavatelu "Spravnich" agend" nechava vse takto bezet, ackoliv si neuvedomuji, ze Marbes se snazi se svymi spravními agendami tuto spolecnost na trhu vystouchnout.

Dale si na tomto foru dovolim stouchnout do opozicnich politiku. Vám skutečně nevadí, že z techto penez si koalicni strany zajisti penize pro predvolebni propagace. Zarazte to, dokud je cas a narovnejte pomery. Neni prece mozne, aby se takto s penezmi mrhalo.

A na zaver si dovolim stanovit kontakt pro pracovniky Magistratu v oblasti IT. Pokud mate zajem s timto bojovat, prosim, napiste na mail Adamzplzne@seznam.cz a zkusme s tim neco udelat.

Chapu, ze tato hra uz neni jen boj o tendry, a je mozne, ze tento boj muze mit negativni dusledky, ale pokud toto nechame bezet, prohrajeme a par lobbystu bude zit z nasich penez.

Peter

Marek Stopka 06. prosinec 2011 20:24

1. to co je uvedené v těch zakázkách neznamená skutečnou koncovou cenu za doručení služby
2. podrobnější dokumentace je k dispozici a) na vyžádání, b) v evropském portálu o veřejných zakázkách, c) v informačním systém uo veřejných zakázkách

- netvrdím, že s věřejnými zakázkami v ČR je všechno v pořádku, ale to co tady předvádí autor článku je prostě blitek bez jakékoli hodnoty s cílem manipulovat čtenáře do nějaké pozice.

Například uvedená zakázka "ICT strategie hlavního města Prahy na období 2011-2014" v hodnotě 4 900 000 Kč bez DPH, vyžaduje zhruba 2 - 3 mesíce práce nejlépe dvou konzultantů na full time, a řekněme dva týdny práce jiných lidských zdrojů. Což dělá zhruba 720 hodin práce - 4900000/720 = 6805. To se mi nezdá zas tak moc když vezmeme v potaz, že lidé s potřebnými znalostmi požadují plat někde mezi 100 000 - 200 000Kč. Na mzdových nákladech je to pak zhruba 2093 Kč/hodina bez započítání jiných nákladů jako jsou cesty k zákazníkovi, telefonování, notebook, diety, firemní benefity, kancelář,...

Ale dobře uznávám, já spolu se zapojením dalších konzultantů včetně pár bývalých CEO, CIO a CFO z nadnárodních společností bych to dokázal udělat odhadem za 2 500 000 - 3 500 000 bez DPH.

Představa autora článku, že si nechá IT governance model dělat interně bez externí pomoci a ještě zaměstnanci s platy zaměstnanců státní správy... A to že to stojí 5M? Správný IT governance model dokáže zredukovat náklady o 20 - 50%. Samozřejmě je otázka zda-li zvolený poradce v českém prostředí bude hájit zájmy magistrátu, nebo navázaných společností, které magistrátu dodávají, ale to je na jinou diskusi. 5 miliónů korun na (dobře udělanou) IT governance však není moc pro organizaci typu Magistrát hl. m. Prahy a přidružené organizace.

Vit Hnilica #26
Vit Hnilica 06. prosinec 2011 22:23

1) ano, zakazky se prodrazi jeste o 20%
2) dokumentace jen na vyzadani, otestovano.

Jak dopadaj konzultace ezxternich firem u statni spravy vidi kazdy (datove schranky, vsemozne portaly, opencard, x webu magistratu na kterych nic neni ...). Ano, opravdu si myslim ze by to zvladli lide v IT na magistratu a mozna by vymysleli i neco co opravdu potrebuji.

Hamlet #89
Hamlet 19. leden 2012 13:00

Je cosi Shnilého ve straně pirátské...

ad 1) zase lžeš, služby nejde zvednout o 20% ani náhodou, přečti si zákon, vole, když už ostatním doporučuješ čtení, je ZADARMO ke stažení na www.mvcr.cz. Polož na stůl důkaz, že se tak stalo a neobviňuj a nepředvídej, nejsi vědma.

ad 2) dokumentaci dostaneš v pohodě emailem na jednoduché požádání obratem. Jméno, telefon i email je v zadávací dokumentaci, zase stačí jenom číst. Kdybys svojí chytrost rozšířil ještě o znalost a zkušenost, asi bys už nebyl ředitel zeměkoule, ale věděl bys, že třeba zveřejňovací systémy i ISVZ mají omezení pro velikost příloh a že tedy zadavatelé nic neschovávají, ale zkrátka se tam všechno nevejde. Zase si přečti, ty radile, podmínky provozovatele.

Kup si knížky nebo si je půjč v knihovně, ze kterých se dozvíš taky něco o řízení společností s 1 500 pracovníky a stáhni si zákony o veřejné správě (magistrát není státní správa) a možná ti dojde, že IT zajišťuje služby ne pro 1 500 lidí, ale podstatně více, protože je třeba započítat i městské části a organizace a z učebnice matematiky pro 3. třídu se nauč dělit, abys zjistil, kolik to pak vychází na 1 uživatele a agendu.

Do něčeho se navážet je jednoduché, pro blbce, který o problematice ví kulový je to ještě snazší. Těžší je něco budovat, postavit a neudělat chybu. Pochlub se, pane neomylný, co je za tebou kromě keců. Jestli ti teda celý svět nekřivdí a neubližuje, to pak chápu, že piráti jsou tvůj jediný prostor. Jestlipak máš tak dobré rady i pro svého chlebodárce, aby hohl snížit sazby pro klienty a ušetřit jim peníze?

Vít Hnilica 20. leden 2012 01:57

1)viceprace
http://www.portal-vz.cz/Info-forum/Otazka?id=928

2)praha ma svuj portal na zverejnovani zakazek a neni sebemensi problem tam dat ty prilohy v neomezenem mnozstvi. takhle to jen vyvolava podezdreni ze existuji dve verze zadavaci dokumentace. jedna kdyz se nikdo cizi nezepta, druha kdyby nahodou ano.

jak vidite pane hamlete, neni to semnou tak strasne:)

Vit Hnilica #95
Vit Hnilica 21. leden 2012 13:00
Hamlet #99
Hamlet 17. prosinec 2013 09:59

Zase jsi sedl na lep! Krásně si to šestsetdvojka napsala. Určitě i konkurence ji chválila, jak pěkně si to zařídili. Zkus jiný obor, toto není tvoje parketa. Co tak export písku na Saharu?

Kája #42
Kája 08. prosinec 2011 02:36

Ok, a 5 000 000 na jak dlouho? Přijde vám v pořádku, že na magistrátu se podobná řízení vypisují třeba každý rok? Případně různě duplicitně?

Jan Krauskopf #47
Jan Krauskopf 10. prosinec 2011 17:06

5 000 000 za rok = cca 12 měsíců práce 3 lidí s platem 100 000 měsíčně.
Magistrát za to získá (podle vás) zhruba 2 - 3 mesíce práce nejlépe dvou konzultantů na full time, a řekněme dva týdny práce jiných lidských zdrojů.
Pořád chcete tuhle krádež obhajovat?

Hans Schwarzkopf #90
Hans Schwarzkopf 19. leden 2012 13:36

5 mega je "předpokládaná hodnota", máš to tam i napsaný. Dej si tu práci a podívej se na uzavřenou smlouvu na portálu Prahy nebo dej dotaz, odpoví bez problému, poslal jsem dotaz mailem a dostal konkrétní odpověď. Jenom už musí být uzavřená smlouva. O tom je soutěž, že se musí nabídky vejít do té max. hodnoty a soutěží, kdo dá míň. Taky bys mohl vědět, že náklady firmy nepočítají jenom mzdy + odvody, ale že si účtují manday a ne menší než 12 táců na den = min. 240 000 měsíčně. Přečti si taky zadávačku, abys věděl, co má firma všechno udělat, dej k tomu lidi a role, přidej prachy dny a nemluv o krádeži.

Vít Hnilica 20. leden 2012 02:01

cena vetsinou dolu nejde, viz. treba zasobovani kuchynky pana primatora. kam se kupodivu prihlasil jen jeden zajemce
http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=140112
Předpokládaná hodnota bez DPH: 510 000 Kč
Nabídková cena bez DPH: 510 000 Kč
včetně DPH: 612 000 Kč
sazba DPH: 20%

OB #30
OB 07. prosinec 2011 01:15

Pokud by se to instalovalo na všechny klientské počítače pražského magistrátu, šlo by o necelých 1900 stanic...

xxx #36
xxx 07. prosinec 2011 12:24

primátor měl ještě včera večer výše uvedený článek na zdi Facebooku a dnes už tam není. Že by mu někdo vysvětlil jak se dělá "mrtvý brouk"?

Hugo #38
Hugo 07. prosinec 2011 16:02

Se sefem odboru informatiky, osobne spojenym s firmou dodavajici PROXIO, uz vyrazili dvere. Ted jen, aby ty zakazky zrusili...

?? #41
?? 08. prosinec 2011 00:03

Jenom zrušili? A co nějaká trestní oznámení, vracení peněz atd.?

... a co je i pověsit? #91
... a co je i pověsit? 19. leden 2012 13:42

A v čem povedou úředníci na MHMP a MČ agendy? V Excelu nebo Opensource a na registry budou čučet do druhýho monitoru a přepisovat data do tabulky? Zjisti si aspoň, co opravdu MUSÍ ze zákona úředníci a úřady dělat, abys měl aspoň trošku přehled o rozsahu.

Vít Hnilica 20. leden 2012 01:42

zakladni registry jsou preci obycejny webove sluzby, ty jdou volat i z toho zleho opensource;) http://www.szrcr.cz/vyvojari
a jestli to je duvod utraceni tech stovek milionu, tak to je fakt smutny

Kdosi #48
Kdosi 10. prosinec 2011 21:45

A to bylo v lete halo kolem vyberoveho rizeni na 16 stihacich vozu pro PCR, kvuli prilis uzkym specifikacim pozadovanych vlastnosti.

Predpokladam, ze kdyby auta kupoval magistrat hlavniho mesta prahy znelo by zadani zakazky takto:

Cilem teto verejne zakazky je zajisteni dodani 16 vozu Volkswagen Passat R36 pro potreby PCR...

... proste a jednoduche, dodat je muze prece kdokoli ...

svedomi naroda #49
svedomi naroda 12. prosinec 2011 17:04

tahle vam unikla: http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=139517 (Rizena vicevrstva ochrana proti nebezpecnemu obsahu za 35 mega) :)

Vít Hnilica 13. prosinec 2011 09:45

Neunikla, byla zverejnena az po odeslani dopisu primatorovi. Jedna so o zakazku na na system ke smirovani zamestnancu, aby nevynaseli informace z magistratu. Budou mit desnou radost, ze i https jim budou spehovat:)

M.B. #51
M.B. 14. prosinec 2011 00:03

to asi budou muset k vynaseni informaci zacit pouzivat PGP...

uvnitř #52
uvnitř 14. prosinec 2011 16:08

Těším se, že toto zadání vytvořené odborníky zrealizují také odborníci.

Ostap Bender #53
Ostap Bender 15. prosinec 2011 00:21

Zvláštní, magistrát má zakoupený OptimAccess a na většině stanic je nainstalovaný. Proč ksakru chtějí kupovat další šmírovací soft, když už jeden mají?

uvnitř #54
uvnitř 15. prosinec 2011 09:21

ale on šel vypnout...

Ostap Bender #55
Ostap Bender 15. prosinec 2011 12:42

S administračními právy jistě. Chyba současné správy, že při jakémkoli náznaku problémů dává uživateli lokálního admina. Předpokládám, že pokud chtějí kontrolovat i šifrované protokoly, stejně se bez instalace aplikací na klientské počítače neobejdou. A tyto aplikace půjdou s dostatečnými právy vypnout taky...

mb #56
mb 16. prosinec 2011 08:10

Existuje https proxy která si prohlíží obsah komunikace (pokud nejsou použity klientské certifikáty). Když klient naváže spojení, místo na cílový server ho to přesměruje na proxy - proxy se představí "sfalšovaným" certifikátem, který je podepsán vlastní autoritou - a certifikát téhle autority má člověk přednahraný v počítači (toto lze v uzavřeném prostředí zajistit).

Ostap Bender #57
Ostap Bender 17. prosinec 2011 00:41

Pravda, tohle by fungovat mohlo. Nicméně - ten OptimAccess je tam koupený a dávat admina uživatelům je obecně blbost. Toto stále platí. :-)

Ostap Bender #58
Ostap Bender 17. prosinec 2011 00:51

Mimochodem, zajímalo by mě, nakolik by takovéhle jednání bylo legální. Nejen z hlediska soukromí - i při vyřizování úředních věcí je často potřeba šifrovat, jen co mě tak z fleku napadá třeba při přístupu do banky, nebo u CzechPointů...

Faidron #59
Faidron 17. prosinec 2011 14:50

U nas na Slovenksu sa deju rovnake veci.
Ucelom nie je nieco kupit efektivne, ale odfiltrovat miliony pre iny ucel.
Komentare k tomuto clanku nie su podstatne, kedze nevystihuju podstatu.
Jedna sa o verejne peniaze a u tych je potrebne najst sposob ako ich vyprat bez toho, aby bola vyvedena konkretna zodpovednost.
Najlepsi sposob je zmanipulovane verejne obstaravanie. O to sa postara podsvetie.
Vypoved dostanu iba male ryby a vsetko bezi dalej.
Bezcenny softver za miliony!

Mach 18. prosinec 2011 00:29

PC kurzy v oblasti MS OFFICE 2003 za 1 188 000 Kč (http://zakazky.praha.eu/detailZakazky.jsp?zakazkaId=137577) !!?

To si dělají srandu? 1 188 000 Kč za kurz na SW, kterému za 2 a čtvrt roku definitivně končí podpora?

Smoofy #61
Smoofy 19. prosinec 2011 14:44

Mnoha lidem zde unika jeden velice podstatny fakt, a to ze outsourcing se provozuje z vice duvodu. Za prve, abych nemusel platit draze vlastni tym expertu na napriklad SUN/ORACLE reseni vcetne dalsiho skoleni etc. protoze umite-li nekdo dobre pocitac, tak pri vsi hovezi logice musi i nejvetsi lame dojit, ze do statni spravy expert na tyto systemu za tabulkovej plat nepujde a kdyby se mestska sprava rozhodla priblizit tyto realnemu svetu tak se dostaneme na cca 100k mesicne hrubeho na jednoho takoveho zamestnance. Potrebujete jich samozrejme nekolik a to i pri peti lidech (uprimne jich predem lituju) znamena, ze za jeden rok budou naklady jenom na pracovni silu vyssi, nez uvadena cena zakazky pro SUN/ORACLE a to pomijime jeste fakt, ze jste za vse zodpovedni sami a kdyz se neco pokaka tak jste namydleny.

Btw. tady mate ukazku Oracle Premier Supportu

http://www.oracle.com/us/support/systems/premier/index.html

I s brigadnikama z MIT by jste velice rychle narazili a balili si kufry jako zodpovedna osoba.

Autor neustale narazi vzacnou schopnost studentu CVUT, kteri oproti jinym lidem umeji dokonce i cist a to jako jedini na svete. Oni, ba co vice, jeste navic dokazou byt expertem v oboru po jedinem precteni takovehoto materialu. To je sice velice obdivuhodne, ale zadnej ten Vas brigadnik si na sebe nevezme jakoukoliv realnou zodpovednost.

Z vlastni zkusenosti vim, ze takovej brigadnik dokaze nadelat vice skody nez uzitku neni-li hlidan a srovnavat SOHO reseni s korporatnim sektorem, jak si to autor v tomhto clanku predstavuje je nesmysl. To ze se s penezmi zjevne plytva je nasnade a ne se vsemi vyroky nesouhlasim, na druhou stranu je znacna cast ovsem popisovana dosti populisticky a neobjektivne a rekl bych, ze autor nema v produkcnim reseni v IT moc a nebo spise zadne zkusenosti.

Ostap Bender #62
Ostap Bender 20. prosinec 2011 09:12

Vám zase uniká jiný fakt: magistrát informatiku s odborníky měl a dobrovolně se jí zbavil. Náklady následně vzrostly plus mínus desetinásobně a flexibilita se výrazně snížila.

Ostap Bender #63
Ostap Bender 20. prosinec 2011 09:16

I když tedy s vlastním článkem také ne úplně souhlasím, i mně se zdá, že některé věci si autor představuje jako Hurvínek válku. Ale outsourcing byl v tomto případě jednoznačné šlápnutí vedle, což je potvrzeno praxí, ne teorií

Vit Hnilica #64
Vit Hnilica 20. prosinec 2011 12:22

Ma a je mu smutno jak se plytva i v komercni sfere. Treba nakup webove sluzby za statisice, co dela jeden insert, me dostal:)

Tomfi #68
Tomfi 30. prosinec 2011 19:09

co?
zpočtěte si náklady na tu firmu v rámci dodávek PROXIA... Ten kdo to vyrábí, nabízí a spravuje (předpokládám že to i vyhraje... ale je to zatím jenom domněnka) má 100 zaměstnanců.
600 milionů na 2 roky pro 100 zaměstnanců? To by byl magistrát při těchto nákladech na zaměstnance nejlépe platícím zaměstnavatelem v republice :D.

guest #66
guest 28. prosinec 2011 22:12

Tak tohle me presvedcilo ze ta vase "strana" je pouze banda modernich geeku.. radeji si bezte sesmolit nejake pekne video na youtube a nezapomente si u toho dat jointa.

Vít Hnilica 28. prosinec 2011 22:58

dekuji nekourim:)
Praha do IT projektů "investovala" za poslední 4 - 5 let 7 miliard
korun. Roční náklady cca 500 milionů korun a na investice nyní zbývá zhruba 200 milionů korun na rok. Plus jsou stávající systémy zatíženy vendor lock-inem. Nejhorší je to u PROXIA a u GINISU.

ano, priznavam se ze bych penize radsi rval treba do MHD

guest #69
guest 30. prosinec 2011 21:10

Problem je jakym zpusobem poukazujete na situaci a navrhujete detinska reseni. V podstate i tak jednate.
Pokud si toho nejste vedom, stojim si za tim ze jste pouze "banda geeku".
ps To ze nekourite, je obdivuhodne.. bohuzel jste soucasti strany ktera verejne propagovala drogu ktera se, jak je mi znamo, kouri.

Vít Hnilica 31. prosinec 2011 00:29

Kdyz nejsou prachy tak budu kazdejch par roku vyhazovat penize za vecne prolomene bezdratove karty kdyz staci papirove prukazky? Budu ze sebe delat dojnou kravu a budu si kupovat licence na soft jehoz vyvoj sem uz zaplatil? Budu objednavat drahy kurzy na prehistoricky soft? Budu nahrazovat vlastni zamestnance predrazenou technickou podporou ci outsourcingem? Budu si nechavat programovat zbytecnou aplikaci do mobilu? ... Pokud toto jsou dospelacka reseni, tak ano, jsem male dite:)
Banda geeku asi urazka neni i kdyz bohuzel nejsme. A tu takzvanou drogu si za chvili budete moc na predpis ziskat v lekarne (coz vyjde teda o nekolik radu draz nez si to vypestovat na zahradce, ale tto uz je zas jinej business).

guest #71
guest 31. prosinec 2011 02:52

Omlouvam se, jiz nebudu urazet geeky... howg

Jozef #72
Jozef 02. leden 2012 21:31

Ono jako nad tema castkama clovek zasne.
Ovsem taky (kapku z IT oboru) vim kolik tak nektere licence na nektere veci stoji (oracle, informix, etl/elt nastroje). Kde se tyto sumy i u stand-alone systemu muze vysplhat i na 1-2mega za licenci na jeden rok.

Kolik stoji podpora od IBM, HP, DELL a zase Oracle obecne se zminovat nemusime (viz par prizpevku vyse to nekdo uvedl). Ted si je nutno predstavit, ze se vzdy kupuje to 'nej' (nejvic dostupne, nejvic cluster, nejvic procaku, co nejvic ram a hlavne co nejvic diodek). Coz vede k tomu, ze se podpora vysplha na zavratne sumy ani clovek nestaci mrknout na drobne pismo dole ve smlouve.

Jeste bych si snad dovolil poznamenat, ze sverit produkcni system studentikovi co si precetl vcera knizku za 600kc muze asi tak jen sebevrah. V tomto smeru pisatel kapku prehani a na to, ze je z oboru by mel moc dobre vedet, ze to sice jde levnejc, ale ne uplne zdarma a urcite systemy vyzaduji 'extra peci' vcetne pokryti pravnich nalezitosti.

Ma rozhodne pravdu v tom, ze hafo veci interni IT musi umet zvladat i s tema 'starikama pred duchodem'. (pokud uz nerezignoval jejich team uplne ;-D coz bych se ani nedivil)

no nic...uz mlcim ...

Dan Suchanek #74
Dan Suchanek 03. leden 2012 16:34

Mozna jsem jen mimo ale co ted tedy s tim ? Budeme vsichni cist prima clanek nebo poda nekdo trestni oznameni? Dan

Crew #76
Crew 11. leden 2012 12:39

Když to tedy spočtu, magistrát by si mohl postavit vlastní školu - 3letou či 2letou na IT profesionály a ještě by mu zbylo?:-)

htht #78
htht 12. leden 2012 15:03

htrh


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů