Pátá IBM CEO Study: management budoucnosti musí stát na spolupráci

ITbiz.cz, 13. červenec 2012 08:00 0 komentářů
Rubriky: Zajímavosti, Byznys
Pátá IBM CEO Study: management budoucnosti musí stát na spolupráci

Komplexní problémy vyžadují změnu přístupu, jinak firmy narážejí v nejnevhodnější a nejneočekávanější moment na pomyslné ledovce a jejich akcie se rychle propadají. Ostatně nemusíme hovořit jen abstraktně, stačí se podívat po světovém IT rybníčku a připomenout si značky jako HP, Nokia, RIM, Nokia Siemens Networks a mnohé další problémové společnosti. Výsledkem je, že generální ředitelé musí ustupovat ve prospěch celku a měnit charakter své práce.

CEO do své práce přidávají dříve nevídané prvky otevřenosti a transparentnosti a posilují pozici zaměstnanců. Mění tak dosavadní étos řízení a vedení, který převládal u moderních korporací více než sto let, to vyplývá z nejnovější studie více než 1 700 generálních ředitelů z 64 zemí a 18 odvětví.

Společnosti, které překonávají své konkurenty, budou podle studie o 30 % pravděpodobněji považovat za klíčový princip svého fungování otevřenost. O ní často svědčí používání sociálních médií jako nepostradatelného prostředku spolupráce a inovací. Firmy, jež přijímají nové modely fungování, těží z kolektivní inteligence a interních sociálních sítí, což jim umožňuje formulovat nové myšlenky a řešení na zvýšení ziskovosti a růstu.

Aby generální ředitelé v budoucnu navázali užší vazby se zákazníky, partnery a s novou generací zaměstnanců, přestanou využívat e-mail a telefon jako primární způsob komunikace a přeorientují se na sociální sítě. V současnosti používá pouhých 16 % generálních ředitelů social business platformy pro kontakt se zákazníky, ale v následujících třech až pěti letech se toto číslo vyšplhá na 57 %. Zatímco v dnešní době jsou sociální média ze všech metod pro interakci se zákazníky nejméně používaná, v následujících pěti letech se stanou druhou nejvýznamnější interakční metodou hned za osobním kontaktem.

Po desítkách let „řízení shora“ má tento posun podstatné dopady nejen na samotné generální ředitele, ale i na jejich organizace, manažery a zaměstnance. Stejně tak se týká univerzit, obchodních škol nebo dodavatelů informačních technologií. Podle výzkumu IBM hodlá více než polovina generálních ředitelů (53 %) využít technologie na prohloubení partnerství a spolupráce s externími subjekty a 52 % se chce zaměřit na podporu intenzivní interní spolupráce.

„Jeden z nejzávažnějších výsledků našeho výzkumu se týká toho, jak generální ředitelé rozumí důsledkům a vlivu sociálních médií,“ říká viceprezidentka IBM Global Business Services Bridget van Kralingen. „Místo toho, aby se neustále naříkalo, že lidské vztahy jsou stále méně osobní, hovoří tento přístup naopak silně ve prospěch jejich prohlubování. Dynamické sociální sítě dokážou uchopit kolektivní inteligenci a využít nové modely spolupráce.“

Větší otevřenost však není bez rizika. Zaměstnanci se proto pro efektivní chod organizací v tomto prostředí musejí ztotožnit s podnikovými hodnotami a posláním a přijmout je za své. K tomu je zapotřebí dát zaměstnancům k dispozici soubor principů, podle nichž se mohou řídit při každodenním rozhodování.

Řeč čísel

Generální ředitelé si cení následujících mezilidských dovedností: spolupráce (75 %), komunikace (67 %), kreativity (61 %) a flexibility (61 %) a považují je za klíčové faktory úspěšné práce zaměstnanců v komplexnějším a provázanějším prostředí.

K zajištění další generace pracovní síly musejí organizace aktivně přijímat ty, kteří vynikají při práci v otevřeném a týmovém prostředí. Vedení musí zároveň vypracovávat a podporovat postupy, které pomáhají zaměstnancům se zlepšovat, například podněcovat vývoj nekonvenčních týmů, prosazovat metody zážitkového učení a upevňovat neformální zaměstnanecké sítě a neformální skupiny přinášející vysokou přidanou hodnotou.

Trend větší spolupráce se netýká jen samotných korporací, ale má i přesah do vztahů s externími partnery. Partnerství má nyní nejvyšší prioritu. O partnerství uvažovala v roce 2008 více než polovina generálních ředitelů dotázaných v rámci průzkumu IBM. V současnosti jsou to už více než dvě třetiny.

Pár zajímavostí

Ze studie IBM vyplývá, že většina (71 %) generálních ředitelů pokládá technologie za nejdůležitější faktor při vývoji své organizace v následujících třech letech. Řadí je tak vůbec poprvé v historii CEO Study na žebříčku významných vlivů na změnu výše, než střídání hospodářských a tržních podmínek.

Ve všech aspektech organizace, od finanční stránky přes konkurenci až po její provoz, se generální ředitelé nejvíce zaměřují na získání hlubších poznatků o zákaznících. Na tento účel, tedy do schopnosti organizace extrahovat významné informace o zákaznících z dostupných dat, vyhrazuje sedm z deseti generálních ředitelů značné investice.

Tváří v tvář datové explozi si generální ředitelé uvědomují potřebu sofistikovanější podnikové analýzy, která podchytí data sledovaná online, na mobilních telefonech a sociálních médiích. Tradičně se pro lepší porozumění zákazníkům používaly konsolidace a analýza transakcí a aktivit z celé organizace.

Pokud ale chtějí zůstat generální ředitelé v obraze, musejí si utvořit holistickou představu o zákazníkovi, která vychází z toho, jaké interakce mají s okolním světem, nejen s jejich organizací. Schopnost rozvíjet hodnotu na základě dat silně koreluje s výkonností organizace. Při získávání informací a vyvozování závěrů z dat jsou nadprůměrné organizace dvakrát lepší než podprůměrné. Navíc dokáží o 84 % lépe uplatnit tyto poznatky v praxi, tvrdí studie.

Studie byla pátou edicí v řadě Global CEO Study, kterou IBM provádí vždy ob dva roky. První studie tak byla vydána v roce 2004. Konzultanti IBM se osobně setkávají s největším známým počtem generálních ředitelů, aby lépe porozuměli jejich dnešním výzvám, cílům a plánům do budoucna ve stále provázanější ekonomice. Na jejich dotazy odpovídalo mezi zářím 2011 a lednem 2012 po celém světě 1 709 generálních ředitelů, vedoucích manažerů a lídrů z veřejného sektoru.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 1 komentářů