Pátá IBM CEO Study: management budoucnosti musí stát na spolupráci

ITbiz.cz, 13. červenec 2012 08:00 0 komentářů
Rubriky: Zajímavosti, Byznys
Pátá IBM CEO Study: management budoucnosti musí stát na spolupráci

Komplexní problémy vyžadují změnu přístupu, jinak firmy narážejí v nejnevhodnější a nejneočekávanější moment na pomyslné ledovce a jejich akcie se rychle propadají. Ostatně nemusíme hovořit jen abstraktně, stačí se podívat po světovém IT rybníčku a připomenout si značky jako HP, Nokia, RIM, Nokia Siemens Networks a mnohé další problémové společnosti. Výsledkem je, že generální ředitelé musí ustupovat ve prospěch celku a měnit charakter své práce.

CEO do své práce přidávají dříve nevídané prvky otevřenosti a transparentnosti a posilují pozici zaměstnanců. Mění tak dosavadní étos řízení a vedení, který převládal u moderních korporací více než sto let, to vyplývá z nejnovější studie více než 1 700 generálních ředitelů z 64 zemí a 18 odvětví.

Společnosti, které překonávají své konkurenty, budou podle studie o 30 % pravděpodobněji považovat za klíčový princip svého fungování otevřenost. O ní často svědčí používání sociálních médií jako nepostradatelného prostředku spolupráce a inovací. Firmy, jež přijímají nové modely fungování, těží z kolektivní inteligence a interních sociálních sítí, což jim umožňuje formulovat nové myšlenky a řešení na zvýšení ziskovosti a růstu.

Aby generální ředitelé v budoucnu navázali užší vazby se zákazníky, partnery a s novou generací zaměstnanců, přestanou využívat e-mail a telefon jako primární způsob komunikace a přeorientují se na sociální sítě. V současnosti používá pouhých 16 % generálních ředitelů social business platformy pro kontakt se zákazníky, ale v následujících třech až pěti letech se toto číslo vyšplhá na 57 %. Zatímco v dnešní době jsou sociální média ze všech metod pro interakci se zákazníky nejméně používaná, v následujících pěti letech se stanou druhou nejvýznamnější interakční metodou hned za osobním kontaktem.

Po desítkách let „řízení shora“ má tento posun podstatné dopady nejen na samotné generální ředitele, ale i na jejich organizace, manažery a zaměstnance. Stejně tak se týká univerzit, obchodních škol nebo dodavatelů informačních technologií. Podle výzkumu IBM hodlá více než polovina generálních ředitelů (53 %) využít technologie na prohloubení partnerství a spolupráce s externími subjekty a 52 % se chce zaměřit na podporu intenzivní interní spolupráce.

„Jeden z nejzávažnějších výsledků našeho výzkumu se týká toho, jak generální ředitelé rozumí důsledkům a vlivu sociálních médií,“ říká viceprezidentka IBM Global Business Services Bridget van Kralingen. „Místo toho, aby se neustále naříkalo, že lidské vztahy jsou stále méně osobní, hovoří tento přístup naopak silně ve prospěch jejich prohlubování. Dynamické sociální sítě dokážou uchopit kolektivní inteligenci a využít nové modely spolupráce.“

Větší otevřenost však není bez rizika. Zaměstnanci se proto pro efektivní chod organizací v tomto prostředí musejí ztotožnit s podnikovými hodnotami a posláním a přijmout je za své. K tomu je zapotřebí dát zaměstnancům k dispozici soubor principů, podle nichž se mohou řídit při každodenním rozhodování.

Řeč čísel

Generální ředitelé si cení následujících mezilidských dovedností: spolupráce (75 %), komunikace (67 %), kreativity (61 %) a flexibility (61 %) a považují je za klíčové faktory úspěšné práce zaměstnanců v komplexnějším a provázanějším prostředí.

K zajištění další generace pracovní síly musejí organizace aktivně přijímat ty, kteří vynikají při práci v otevřeném a týmovém prostředí. Vedení musí zároveň vypracovávat a podporovat postupy, které pomáhají zaměstnancům se zlepšovat, například podněcovat vývoj nekonvenčních týmů, prosazovat metody zážitkového učení a upevňovat neformální zaměstnanecké sítě a neformální skupiny přinášející vysokou přidanou hodnotou.

Trend větší spolupráce se netýká jen samotných korporací, ale má i přesah do vztahů s externími partnery. Partnerství má nyní nejvyšší prioritu. O partnerství uvažovala v roce 2008 více než polovina generálních ředitelů dotázaných v rámci průzkumu IBM. V současnosti jsou to už více než dvě třetiny.

Pár zajímavostí

Ze studie IBM vyplývá, že většina (71 %) generálních ředitelů pokládá technologie za nejdůležitější faktor při vývoji své organizace v následujících třech letech. Řadí je tak vůbec poprvé v historii CEO Study na žebříčku významných vlivů na změnu výše, než střídání hospodářských a tržních podmínek.

Ve všech aspektech organizace, od finanční stránky přes konkurenci až po její provoz, se generální ředitelé nejvíce zaměřují na získání hlubších poznatků o zákaznících. Na tento účel, tedy do schopnosti organizace extrahovat významné informace o zákaznících z dostupných dat, vyhrazuje sedm z deseti generálních ředitelů značné investice.

Tváří v tvář datové explozi si generální ředitelé uvědomují potřebu sofistikovanější podnikové analýzy, která podchytí data sledovaná online, na mobilních telefonech a sociálních médiích. Tradičně se pro lepší porozumění zákazníkům používaly konsolidace a analýza transakcí a aktivit z celé organizace.

Pokud ale chtějí zůstat generální ředitelé v obraze, musejí si utvořit holistickou představu o zákazníkovi, která vychází z toho, jaké interakce mají s okolním světem, nejen s jejich organizací. Schopnost rozvíjet hodnotu na základě dat silně koreluje s výkonností organizace. Při získávání informací a vyvozování závěrů z dat jsou nadprůměrné organizace dvakrát lepší než podprůměrné. Navíc dokáží o 84 % lépe uplatnit tyto poznatky v praxi, tvrdí studie.

Studie byla pátou edicí v řadě Global CEO Study, kterou IBM provádí vždy ob dva roky. První studie tak byla vydána v roce 2004. Konzultanti IBM se osobně setkávají s největším známým počtem generálních ředitelů, aby lépe porozuměli jejich dnešním výzvám, cílům a plánům do budoucna ve stále provázanější ekonomice. Na jejich dotazy odpovídalo mezi zářím 2011 a lednem 2012 po celém světě 1 709 generálních ředitelů, vedoucích manažerů a lídrů z veřejného sektoru.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
-->
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů