Petr Toman: Kvalita notebooků ThinkPad je stejná jako před lety, ne li lepší

Karel Wolf , 06. únor 2013 08:00 46 komentářů
Petr Toman: Kvalita notebooků ThinkPad je stejná jako před lety, ne li lepší

Jaká je dnes hlavní obchodní strategie Lenova? Jak je možné, že firma viditelně roste v době globálního úpadku PC trhu, ale také o současnosti a budoucnosti zařízení ThinkPad, jednotlivých produktových řadách společnosti, kvalitě lokální technické podpory a dalších tématech jsme si povídali s šéfem lokální pobočky společnosti v České republice, Petrem Tomanem.

Když se podíváme na lokální i celosvětový trh s PC, zjistíme, že se nalézá v mírném propadu, Lenovo ale zatím stále roste, a to poměrně signifikantně. Čím si to vysvětlujete?

Petr Toman, generální ředitel společnosti Lenovo Česká republika, je zodpovědný za obchodní aktivity na českém trhu, které zahrnují řízení a kontrolu obchodní a marketingové činnosti ve všech segmentech. Má více než 20 let zkušeností v oboru a před nástupem do Lenova působil jako ředitel divize osobních počítačů v IBM. 

Petr vystudoval ČVUT v Praze, obor kybernetika a získal titul MBA v oboru Business Administration na Henley Management College.
Petr Toman, generální ředitel společnosti Lenovo Česká republika, je zodpovědný za obchodní aktivity na českém trhu, které zahrnují řízení a kontrolu obchodní a marketingové činnosti ve všech segmentech. Má více než 20 let zkušeností v oboru a před nástupem do Lenova působil jako ředitel divize osobních počítačů v IBM. Petr vystudoval ČVUT v Praze, obor kybernetika a získal titul MBA v oboru Business Administration na Henley Management College.
Osobně vidím příčinu v tom, že naše společnost vnímá PC trh jako svůj core byznys. Firma se na něj plně soustředí. Ostatní firmy, které se pohybují v první lize, tento segment vnímají jen jako součást jejich portfolia, a proto dostatečně nevnímají potřeby zákazníka. Další firmy zase mají z toho portfolia jenom část, zejména notebooky, a opět zde vzniká určitá disproporce. Abych to shrnul, máme vyvážené portfolio a plně se na předmět svého podnikání soustředíme.

To je jeden významný faktor. A druhý významný faktor je ten, že firma představuje z celosvětového pohledu dominantního hráče na svém domácím trhu. To je výborný odrazový můstek pro další globální růst.

Zmínil jste tu domácí čínský trh. Jaký je vlastně jeho vliv na produktové řady, na něž se firma nejvíce orientuje?

Toto je trochu taková filozofická otázka, neřekl bych, že to má příliš velký reálný vliv. Například řada přenosných zařízení ThinkPad se vyvíjí a připravuje v designových laboratořích v Japonsku. Kvalita notebooků je tudíž minimálně stejná nebo dokonce i lepší než dřív.

Spotřebitelské produkty se naproti tomu připravují v Číně. A řekněme, že v oblasti desktopů a All-in-One, je vývoj rozdělený mezi vývoj a laboratoře ve Spojených státech a mezi Čínu. Domácí prostředí tedy nemá 100% vliv ani zde.

V předběžném hodnocení PC trhu od IDC pro letošní rok jsou notebooky ThinkPad v kategorii enterprise podnikových notebooků celosvětově číslo jedna. Kdyby firma tuto část portfolia opomíjela, určitě by se to někde projevilo.

Ve většině zemí spotřebitelská část trhu zabírá dnes víc než 50 %, v ČR je to něco mezi 50 a 60 %. Ten zbytek si potom rozděluje SMB a korporátní byznys. To znamená, že firma, pokud se chce utkat o světové první místo výrobce PC, nemůže tento segment ignorovat, naopak je extrémně důležitý.

Když se podíváme na firemní sféru, která část má u nás větší kupní sílu? Je to SMB sektor nebo spíš velké firmy, kterých tady ale zase tolik není tolik?

 Foto: ITbiz.cz
Foto: ITbiz.cz
Určitě SMB sektor, je dokonce zhruba dvakrát silnější než sféra velkých firem, do které počítám i státní a veřejnou správu. Je to ale dáno velikostí trhu a naší optikou, která je globální. Firma s dvěma sty zaměstnanci je pro nás SMB.

O jaké technologie je u nás ve firemní sféře nejvyšší zájem?

Obecně platí, že čím větší firma, tím větší je u ní podíl desktopů, protože předpokládá, že její zaměstnanci přijdou do práce, posadí se ke stolu a tam budou pracovat. Takže jistě není to, jak se vlastně dneska říká s oblibou, umírající segment, mluvíme ale o velkých firmách.

V SMB to úplně neplatí, ale je to něco za něco, u menších firem se často předpokládá, že zaměstnanec na jednu stranu získá výhodu, že si zařízení odnese domů každý den nebo třeba na víkend, ale současně s tím si nese domů i práci. Toho jsou u velkých firem zaměstnanci zbaveni. Řekl bych, že obecně platí to, že čím větší firma, tím narůstá podíl desktopů, máme například velké firmy, kde je 95 % desktopů a jen management má notebooky.

Lenovo před časem převzalo od IBM část serverové produkce x86 serverů. Jak se daří prodávat tyto technologie?

U Lenova je to tak, že při první akvizici Legend Group a další investoři odkoupili nejprve divizi PC, netýkalo se to serverů. Celou tuto dobu měla firma v portfoliu vlastní serverové technologie, před čtyřmi lety Lenovo koupilo licenci na intelovské servery od IBM. V některých zemích se dodnes dodávají a prodávají, a to jak tradiční Lenovo, tak i ty nové licencované. V České republice je to pro nás opravdu minoritní záležitost, která tu jednu chvíli byla, následně byla zatlačena do pozadí a nyní se znovu začíná vracet, protože jedna ze strategií Lenova celosvětově je expanze také na serverový trh.

Shrňme si to tedy ještě jednou, jde spíše o doplňkový byznys nebo chcete nějak více penetrovat na serverový trh a toto je takový předvoj?

To je pro mě lokálně tady v České republice složitá otázka. Já osobně bych chtěl, ale záleží to na taktice celé společnosti. Řekněme, že základní segment těchto serverů se brzy opět v ČR objeví, teď jej v nabídce nemáme. Vývoj dále neumím odhadnout. Na velkých světových trzích máme end-to-end portfolio.

Kdybyste měl vyjmenovat tak tři, čtyři produkty, které se u nás nejlépe prodávají napříč všemi řadami, které to budou?

Naší hvězdou, která možná nedělá ta úplně největší prodejní čísla, jsou All-in-One počítače. V tomto segmentu máme nejširší portfolio a jsme také jednička na českém trhu. Tomuto segmentu jsme věnovali na začátku obrovské úsilí, nepřišli jsme na trh první, ale dnes mu jednoznačně dominujeme. Myslím si, že tady v České republice jsme vůči zbytku evropského regionu naše kolegy z jiných zemí předstihli. Velkým prodejním úspěchem závěru roku byl podnikový ultrabook ThinkPad X1 Carbon, dokonce se nám stala věc, kterou jsme již dlouho nezažili, a to, že jsme museli zavést pořadník na další várku, neboť první byla beznadějně vyprodaná. Podobné to bylo i v jiných zemích.

Což mě přivádí na další otázku. Lenovo se poměrně aktivně zapojilo do intelovského programu tzv. ultrabooků, zároveň má ovšem poměrně dlouhou tradici ultra portable zařízení. Splynou do budoucna oba produkty, nebo půjde i nadále o dvě paralelní větve, které se možná budou navzájem nějak kanibalizovat?

Naše firma svým portfoliem reaguje na poptávku na trhu. Toto platí zejména v korporátní sféře, kde se bude další vývoj odvíjet právě od zákaznické poptávky.

Dobře, bavme se konkrétně, co například X-ová řada ThinkPad?

Myslím, že tato zařízení budou směřovat do těch ultra tenkých intelovských notebooků. Zatím nicméně stále pokračuje vývoj té klasické řady, jako je X200. Důvod je jednoduše ten, že má v segmentu profesionálních firemních zákazníků poměrně velikou klientelu. Ostatně, některé výhody ultrabooku tato řada nabízí již několik let, jako příklad mohu uvést osmihodinovou výdrž s přídavnou baterií, volitelnou konvertibilitu atd.

Ve firemní sféře se docela ozývají hlasy po návratu matných displejů a klasických klávesnicích, které byly na klasických ThinkPad noteboocích prakticky bezkonkurenční. Nyní se již všechny notebooky dělají s ostrůvkovými, proč?

Znáte heslo „touch and feel“? Pocit, který uživatel má, do určité míry závisí na zvyku. Samozřejmě úplně klasické klávesnice, které hodně napodobovaly zdvih psacího stroje, se plíživě vytratily už dávno a nikdo také po jejich návratu nevolá. Já si osobně myslím, že klasické klávesnice nikdy nezmizí úplně, ale tohle je zkrátka vývoj. Dnes se také nikdo neozývá po návratu parních strojů.

Co se týče lesklých displejů, zde jsme se již poučili reakcí trhu, to co se ukázalo jako výhoda pro pouštění filmů a dalších multimedií není tak úplně vhodné na práci a trh (zejména ten lokální SMB) nám to dal tvrdě najevo. Dnes kráčíme spíše cestou IPS panelů.

Když jste tady zmínil ta konvertibilní zařízení, v portfoliu se zatím nově objevila spíše v consumer segmentu. Jak to bude do budoucna v korporátních řadách?

Do prodeje se chystá novinka z letošního CES, která tematicky trochu navazuje právě na ThinkPad X1 Carbon, jmenuje se kódově ThinkPad Helix a disponuje oddělitelnou klávesnicí od displeje, více zatím prozradit nemohou.

Jak Lenovo vnímá Windows 8? Někteří výrobci si dost stěžují, že jim to komplikuje prodeje nových produktů.

Lenovo Thinkpad Helix
Lenovo Thinkpad Helix
Myslím si, že taková všeobecná otázka by byla na zástupce Microsoftu, jestli to splnilo nebo nesplnilo jejich očekávání. Realita je taková, že zákazníci vítají Widnows 8, ale ve firemní sféře jsou konzervativnější, takže přechod bude trvat o něco déle.

Nabízíte u možnost downgrade systému u nových produktů?

Ano, zejména u firemních produktů se snažíme zákazníkovi vyjít vstříc. Možnost downgrade je například součástí Windows 8 Professional.

Jak dnes v ČR funguje servis pro podnikovou sféru a pro koncový segment?

V České republice je to řešeno tak, že kurýrní služba zařízení vyzvedne přímo u spotřebitele a zaveze do centrální opravny, kde se opraví. To platí hlavně pro spotřebitelský segment.

U komerční sféry funguje síť autorizovaných firem, warranty service provider, které mají licenci od Lenova, že můžou zařízení spravovat. Tyto firmy z větší části zajišťují opravu zařízení přímo u zákazníka. Hlavní výhodou tohoto řešení je rychlost a osobní přístup.

Jak u nás funguje technická podpora?

Existuje technická linka podpory pro zařízení Think, která je zveřejněna na našich webových stránkách, a tam je možné zavolat. Operátoři zákazníkům poradí, jak se vypořádat prakticky s jakýmkoli relevantním problémem. Pokud je zařízení rozbité, tak vám zde poradí, kam zařízení nejblíže zavézt. Pokrytí pro SMB a komerční zákazníky je celorepublikové a linky jsou bezplatné. Pamatuji, že ještě za dávných věků museli lidé volat do Skotska a mluvit anglicky.

Ještě se zeptám na něco, s tím jsem měl možná začít. Česká pobočka Lenova má na starosti hlavně marketing a prodejní kanál, nebo je ten rozsah činností větší? Co všechno pokrýváte?

Lenovo Česká republika je takové obchodně-marketingové zastoupení. Importéři, se kterými jsme v úzkém kontaktu, dováží zboží na náš trh po dohodě s námi. Dodávky pro velké firemní zákazníky se vyrábí také na základě dohody s námi.


Komentáře

R #1
R 06. únor 2013 12:57

Tu rozpravku o kvalite hovorte starej mame.

Rover623 #2
Rover623 06. únor 2013 14:06

Tak nějak nevím co autor čekal, že mu tenhle člověk odpoví. Že mu řekne pravdu, že nové ThinkPady jsou dělané s ohledem na nejvyšší marži a jejich kvalita proti starým modelům od IBM je přinejmenším mizerná.

Že kvalita poboček Lenova a technické podpory je otřesná, ti lidé nemají obvykle ani potuchy jak váš problém vyřešit, pokud vám nepostačí odpověď "Přeinstalujte ovladač ve Windows." tak už vám najdou nebo zajistí leda ten servis. A to ani nemluvím o profesionalitě servisu, když jsem je při reklamaci firemního notebooku důrazně žádal o to aby nic nedělali s OS (koupeno s Windows, kvůli práci tam šel okamžitě upravený Linux). Tak se mi notebook stejně vrátil zpátky a na něm byl opět nacpaný předinstalovaný Windows (a opravdu mi nevyměnili kus za kus, poslali zpátky ten starý opravený, jen na tu žádost aby na OS nesahali nikdo nereflektoval). Prý, že to technik nemohl po opravě otestovat, když tam nebyl Windows

R #3
R 06. únor 2013 15:28

Technik bol asi dement. Normalny clovek by si tam dal testovaci disk, keby to nevedel inak urobit.

Re #21
Re 13. únor 2013 07:39

A Rover tiez nebol pri zmysloch, ked im to dal aj s diskom. Hlavne ak tam bol Linux, pretoze ten si mohol dat zatial do ineho stroja a normalne s nim fungovat.

R #25
R 14. únor 2013 16:30

Ked su tam skutocne dementi, tak to bez disku ani neprevezmu...

Jiří Váňa #4
Jiří Váňa 06. únor 2013 17:51

Přidám i můj poznatek ze "života s Lenovem":

Jsem majitel T420i zakoupené v listopadu 2011. Prodejce se stále oháněl skvělým servisem a přístupem k zákazníkovi. No jo, ale jen do doby zaplacení, pak už nezájem. Notebook musel v říjnu 2012 na servis, vylomilo se mi USB. Byla to moje blbost, tak jsem byl smířen s nezáruční opravou a byl jsem připraven ji zaplatit. No jo, ale na co jsem rozhodně připraven nebyl, to byla doba trvání opravy! Celých 6 týdnů se vlekla oprava (resp.výměna základní desky) a to jsem ntb musel do servisu (autorizovaného!!) poslat pak ještě jednou (+ 1 týden), protože sice ntb opravili, ale poté nešel zvuk ani čtečka otisků prstu. Takže oprava za 10500,- Kč a musel jsem je prosit, aby mi "doopravili" můj ntb.
Aby toho nebylo málo, tak jsem k nám do firmy v prosinci 2012 chtěl koupit Lenova T430 s tím, že budeme mít v kanceláři dock.stanici a budem mít výhodu jednotných notebooků. No jo, tak jsem objednal 2 totožné (stejné PartNumber) notebooky, ale dostal jsem 2 odlišné stroje. Jeden display ukazoval spíše do modra a druhý spíše do zelena Stejný BIOS byl na obou displayích rozdílný!! Instalaci na SSDčka jsem udělal ze stejného DVD recovery, takže i soft.byl zcela stejný. Vzhledem k tomu, že jsem měl zakoupeno rozšíření záruky NBD on-site + Protection, tak jsem zavolal servis. Servis neznal význam pojmu "next business day" a přijeli projistotu za 3 dny, no dobrý. Servisák to viděl, měl s sebou display, tak na to kouknul, říkal, že jeden z nich opravdu ukazuje blbě a tak ho zkusil vyměnit. Jenže třetí display ukazoval zase jinak... Smontoval notebook dohromady a odjel s tím, že to mám řešit s prodejcem, že mi vymění kus za nový kus. Jenže prodejce neměl na skladě v ČR žádný stejný kus, takže mi nic nedali. A ten servisovaný začal mít po rozebrání a složení zase vrzající pant. Inu nečekal jsem, že za 35.000,- Kč dostanu takovou sbírku šrotu, která nefunguje dobře už po vybalení z krabice. Ještě dodám, že ten druhý ntb měl zase hlučnější větrák, asi se něco odlepilo z šasi uvnitř a dostalo se to do vrtulky, takže to značně rušilo při práci v tiché místnosti.
Nakonec - po zdlouhavém dohadování se s prodejcem jsem ve 14-ti denní lhůtě odstoupil od kupní smlouvy a dostal jsem po cca 3 týdnech peníze nazpět.
Místo Lenovo krámů jsme koupili Sony Vaio S13 k naprosté spokojenosti Jsou lehčí, tělo z kovu, výbava na úrovni, servis jsme zatím nezkoušeli (nemuseli jsme) a tak to neřešíme.
Kdepak jsou časy, kdy ntb pojem "IBM ThinkPad" mělo váhu a když se někdo zmínil, že má ThinkPad, tak byl za největšího čímana. Dnes se za vlastnictví Lenova docela stydím. Kamarádi mají staré ThinkPady R51 a fungují bez problémů dodnes. Jenže jsou výbavou pozadu. Ale FUNGUJÍ!!! Kdybych aspoň měl tyto problémy sám, ale mnozí moji kolegové s upgradem jejich IBM ThinkPadů na Lenova mají stejné problémy... Vrchol všeho je jeden kamarád, který si koupil ThinkPad X230. Display poškrábaný od klávesnice, protože tam nejsou distanční gumičky, takže se dotyková plocha displaye mačká na klávesy. Taky mu zůstává na LCD "vypálený" dlouho zobrazovaný obsah, takže po cca 10 minutách zavřené okno vidíte ještě cca 5 minut na obrazovce. Odpověď Lenova - to není porucha, ale vlastnost těchto IPS displayů.

Závěrěm: jsem přesvědčen, že v Lenovu se vypdrli na kvalitu a raději jedou na kvantitu. Ohání se tím, že pokračují v tradici IBM, ale spíše dělají ostudu dříve uznávanému ThinkPadu. O servisu ani nemluvím, i Acer za pár tisíc Vám opraví rychleji a spolehlivěji.

Za svůj příspěvěk se nestydím, v případě, že chcete další informace, nebo mi chcete oponovat, můžete mi napsat e-mail, rád odpovím. Jen prosím pište k věci, žádné vulgárnosti a podobně. Výše popsaná zkušenost je realita, žádné přikrášlování ani výmysly. Neměl jsem nic proti Lenovu, ale má zkušenost mě naučila, že už je jedno jakou koupíte značku - Lenovo je jen další značka na trhu spotřebního zboží, nic výjimečného - toť vše.

Přeji pěkný den,
s pozdravem Jiří Váňa ( jiri.vana[zav.]jirivana.net )

R #6
R 06. únor 2013 23:08

Nabuduce pri vylomeni USB portu (alebo podobnom probleme) odporucam skusit nejaky neautorizovany servis, ktory vymeni len samotny konektor. Bude to rychlejsie a lacnejsie.

Jirka V. #9
Jirka V. 07. únor 2013 19:53

jo jo, neautorizovaný servis jsem zkusil oslovit... Myslel jsem, že prostě stačí přeletovat konektor. Jenže je to kombinovaný konektor USB + USB/eSATA a řekli mi, že nemůžou sehnat ten konektor :-(

JV

vsevedko #26
Jiří Váňa #31
Jiří Váňa 18. únor 2013 15:29

Dík za odkaz, ale není to ono...
Ten konektor v T420i je 2-port: USB + USB/eSATA v jednom těle. Výstup není zespod ani zhora, ale uprostřed, asi opravdu nějaká speciálka :-(

Ale dík za snahu a dík za odkaz - bude se hodit na jiné...

J.V.

Petr Ježek #33
Petr Ježek 22. únor 2013 12:19

Důsledky iluze o perfektní službě zákazníkovi od velkých společností si musí každý nést sám. Já osobně nemohu na ThinkPady pod Lenovem říci jediné křivé slovo. Pokud za vadu nehodláte považovat ošoupané rohy skříně od těsného neorig obalu po třech letech používání...

Jinak Jiří Váňa je čistý marketér. O problémech nemluví, o požadavcích na originální klávesnici také raději ne, o volbě IPS displejů opět nic bližšího. To aby se moc nešířilo, že Lenovo šetří na nákladech a testuje hranici únosnosti z hlediska kvality. Dokud to lidé z daných segmentů kupují... X-300 carbon je mnohem více kastovní než pracovní produkt, něco jako manažerská audina. Tradiční X-2xx je výkonný pracovní nástroj, jen nebýt toho šikého displeje a nové klávesnice... Takže pane Tichý, račte si připomenout, co pohřbilo jiný skvělý produkt předchůdce Lenova IBM - OS2... Mlžení a marketing namísto realistické podpory se zpětnou vazbou nikdo dlouho chroupat nebude...

Petr Ježek #34
Petr Ježek 22. únor 2013 12:22

Oprava - mluvím o Petr Tomanovi, nikoli o komentátorovi výše. Mea culpa...

Lol Phirae 06. únor 2013 18:31

Příště tyhle bláboly laskavě označte jako PR, nebo spíš jako placené reklama. :-X

Mc #7
Mc 06. únor 2013 23:44

... kvalitu delaji i takove malickosti, jako barevne odliseni napr.: FN + cokoliv, coz mel kazdy IBM ThinkPad a az do rady x20 to bylo standardem. Nyni je to jiz vyjimka, stejne tak byl ThinkPad povazovan za pracovni nastroj, coz dnes uz neni tez pravda, nebot treba takovy administrator si jej nemuze vlastne poridit. S odpustenim a pochopenim, ze zisk tvori masa, nikoliv profesinalove, preci jen takova malickost jako odliseni mohlo zustat (v ramci "nove uzasne chiclet" klavenisce je odlisen snad jen X230). Kdyz si predstavim, jak velky problem je zachovat zastupny num-block, nebo klavesy SysRQ, aby to mohl pouzivat informatici, strojari (klavesove scan-codes) a dalsi lide z kreativnich oboru, tak si rikam o jake kvalite tu mluvite. Mase je uplne jedno, co se ji strci pod cumak, na facebook s troskou Wordu to staci, ale mluvit o kvalite? Prominte, ale to uz je trosku moc. Prave kvalitu dela ergonomie (ano, slovo ktere strasi kazdy marketing), kterou ThinkPad od IBM mel, mela ji i jeste T410s a smirit se slo i s evolucnim krokem klavesnice T420s, ale T430 respektive x30 uz postrada funkci a ergonomii.

František Sousedík 07. únor 2013 00:35

Pořídil jsem si v roce 2007 Z60m a hladil jsem ho po plechu. Byl jsem velmi spokojen. Linux na něm šlapal a stále šlape jak hodinky. Vše, co jsem potřeboval pracovalo.
Ale pak se bez jakéhokoliv varování urval z víka pant. Měl jsem zkušenost s jinou značkou, když se zadíral pant. Tady však žádný náznak problému a najednou lup, konec. Za 5 let používání? Trochu málo na kvalitní výrobek. Dnes již jsou urvané oba panty. A taky životnost baterie nemohu zrovna vychvalovat.
Lenovo budu chválit jen pokud mi nyní nabídnou nové víko nebo celý přístroj náhradou.

Přeji, větší kvalitu vašim výrobkům.
F. Sousedík

Petr Koutny #10
Petr Koutny 07. únor 2013 21:57

Lenovo uz davno udelalo z Thinkpadu konkurenci Umaxu a Aceru.
S T420i nekolik problemu vcetne vylomeneho zluteho usb a vyjadreni pri zarucni oprave? Chyba pouzivani zaruka neuznana.
Drobnosti jako praskajici pant pri otevirani, vyskakovani DVD mechaniky pri chytnuti NB, odpadavajici tecky na touchpadu atd jsem nemel silu resit

Jiří Váňa #12
Jiří Váňa 08. únor 2013 06:58

Ahoj,
vidím, že nejsem sám, kdo není zcela spokojen :-( Ty "tečky" na touchpadu se mi včera začaly v dolním pravém rohu také loupat :-( A to mám T420i jen rok a 2 měsíce (z toho přes měsíc v servisu!)
Ach jo :-(

gnat #11
gnat 08. únor 2013 02:27

mám X30, X60s a X200. Ta X30 je ještě od IBM a pořád slouží v dílně bez nějakého náznaku mechanického opotřebení. X60s je bohužel již od Lenova a rozpadá se, takže je v šuplíku jako záloha. X200 nezůstává za X60 o moc pozadu. Tak kde je ta zachovaná kvalita když nejstarší NTB je jednoznačně v nejlepším stavu ?

Petr Ježek #35
Petr Ježek 22. únor 2013 12:27

První ze zmíněných modelů byl ještě testován pro armádu... Doby, kdy byli prosesionální uživatelé nástroje Thinpad ještě bráni jako cenní, již pominula. Vydělává technologie pro masy, které nevědí, co používají.

jurasek #13
jurasek 08. únor 2013 10:08

Zdar.

Ten chlapek je evidentne narkoman. Mam R51 - super, porad slape, pak R400, to uz je jina kava. System jede, klavesnice taky OK, ale ty plasty. Posledni co jsem prikoupil byla x230 v plne palbe za 45000. Usporne, linux jede na 100%. Ovsem o plastech je hanba mluvit. Vrze to jak stoleta galera na rozbourenem mori. Viko displeje se krouti a vrze, jak kdyby bylo z krabicky od margarinu. Jestli je tohle NB za 45000, tak nazdar kedlubny. Timle kouskem me presvedcili, abych dal od ThinkPadu ruce definitivne pryc.

S pozdravem
Jura

Josko #14
Josko 08. únor 2013 16:21

Moje skúsenosti s Lenovom.
Kúpil som si y580 a po mesiaci si dokúpil ssd
otvorím a čo nevidím chybas šrobik na upevnenie disku nebol ani v baleni disku Adata potešilo!!! naštastie mi pomohli v servise zadara mi ho dali a sfromatovali disk.
dalšie mínusy:
- repraky sa neskutočne špinia
- zvukova karta ma problem s integrovanym mikrofonom na suport fore bolo asi 5 ludi s takym problemom pomohol až navod ani neviem odkial inštaloval som to asi 5x
-touchpad ma po stlačeni medzeru kadial sa dostava prach
-z nvidie ide VGA vystup a z integrovanej grafiky HDMI bravo
Z mojej skusenosti LENOVO UŽ NIKDY
Za 1000e velké sklamanie

SE #15
SE 09. únor 2013 08:50

Taky mám Lenovo, obyčejné C200, ale měl jsem asi štěstí na kus, po 5 letech pořád šlape OK a i baterka pořád drží více jak hodinu, panty taky OK. Odešla mi jen DVD mechanika. NB jede tak 10 hodin denně.

SE #16
SE 09. únor 2013 10:00

"Kvalita notebooků ThinkPad je stejná jako před lety" - pokud by měl stejný názor i zákazník, tak by to bylo dobré.

brk #17
brk 10. únor 2013 17:00

Mám X61s od Lenova. Otlačená klávesnice v displayi, což se objevilo týden po koupi a občas někde naprasklý. Starý necelých 5 let. Přes léto ho nosím na zahrádku, ale ve vlastní tašce, jinak ho používám v posteli. Stál měl cca 40 a je to pro mne opečovávaný mazlík. Stav neodpovídá ceně a zacházení. Starší ThinkPady, co jsem měl, na tom mechanicky byly líp.

Firemní mám R400, cca 3 roky starý. Zde jsou plasty OK, nic nevrže, nepraská, vše funguje tak jak má. Ten jsem po pár týdnech používání nakřápl na ledu, když jsem uklouzl. Notebook měl záruku NBD on site včetně neúmyslného poškození, takže záruční oprava. NBD on site v řeči Lenova znamenalo 3 týdny v servisu.

Existoval jediný důvod, proč jsem chtěl i další notebook zase ThinkPad - klávesnice. Lenovo cca před rokem změnilo rozložení a já už nemám důvod dané značce při výběru nadržovat. Škoda. ThinkPady jsem měl rád a byla to pro mne srdcová záležitost, za kterou jsem byl ochoten připlatit. Dnes už není důvod.

Jiří Váňa #18
Jiří Váňa 11. únor 2013 13:18

Ahoj,
ano, to je přesně ono - klávesnice! Nezbývá než s tímto souhlasit. Lenovo svými novými ThinkPady sprostě zneužilo důvěry spousty lidí, kteří očekávali, že ThinkPad je prostě ThinkPad... Bohužel je to již jen prázdný pojem, který řadí tyto stroje do kategorie "předražený průměr".

Nejsmutnější na tomto je, že prakticky neexistuje nic, co by se dalo považovat za "nástupce" staré dobré ThinkPadí kvality :-(. Ať už z produkce Lenova, nebo jiných značek. >> Zvítězila kvantita nad kvalitou :-(

Ale proč se to stalo??? Toť otázka, která zůstane bez uspokojivé odpovědi.
J.V.

Mark #19
Mark 12. únor 2013 02:54

Připojuji se také k tomuto smutečnímu průvodu. Robustní, domyšlené, spolehlivé a z dobrých důvodů konzervativní ThinkPady jsem byl ochoten kupovat za prakticky jakoukoliv cenu. T420 je moje konečná, protože to jak pokračují s novějšími modely v unifikaci s nízkonákladovým šmejdem pro tupé masy překročilo kritickou mez. Drahá T-řada a zřejmě záměrně použity velmi křehké praskající plasty, speciální ošoupávací a špinící povrch víka, aby když už NB pár let přežije, aby vypadal na ostudu a motivoval majitele ke koupi nového (inspirace u mobilů), po roce "vyleštěný" otisk TrackPointu na displeji a nějaké další drobnosti...

Marketingoví a managerští optimalizátoři nákladů vyhráli... zničili další segment "seriozních" výrobků tak, že si není co jiného vybrat. Všechno je nyní jen jeden nenarušovaný šmejd v mnoha barevných variantách podle "image'n'style" typického, marketingově signifikantního, koncáka.

Někdo by mohl opět začít vyrábět počítače (servery, mobily a asi 95% elektroniky...) pro "seriozní" použití za cenu odpovídající kvalitě.

Proč se to stalo ? Jeden z významých důvodů dle mého názoru je ten, že dokud byl trh malý, počítače doménou odborníků a profesionálů, kteří rozhodovali i o jejich koupi a uživatelé a management neměl odvahu v rámci rozpočtu do toho moc kecat, situace se vcelku držela (cca do 2000-2003), jakmile se ale ekonomicky rozhodující cílovou skupinou stali managerští pitomci, kteří srovnají počítače do tabulky v Excelu a když mají stejné "ty parametry", vyberou nejlevnější krám a vedle toho spotřebitelští pitomci kteří nemyslí při koupi čehokoliv už vůbec, všechno šlo a jde do kytek...

Jsem jen zvědavý jak tak sleduji aktuální zpomalování vývoje různých klíčových komponent, jestli nastane nějaká renesance byť tržně omezeného "serious computing-u"... Kdy patřičně drahé výrobky, budou mít opět tomu odpovídající kvalitu a přístup.

josko #20
josko 12. únor 2013 11:13

Ja som našiel náhradu aspoň čo sa použitých materialov týka dell precision 6700 ?? Mate nejake skusenosti s touto radou?

Zdenek 'Mst. Spider' Sedlak 17. únor 2013 23:36

Mam M4500 a M6400, prosel mi kratce rukama MM6600 a ted cekam an novy M6700 - absolutne bez problemu...

Jedina malickost, co me nakrkla, byl update BIOSu u M6400, ktery zrusil funkci Fn-F8 pro prepinani monitoru...

Petr Ježek #36
Petr Ježek 22. únor 2013 12:38

Mám a používám týž model. Vyměnil jsem mu jen baterii - původní asi zhuntoval předchozí majitel (lidí s neschopností vyhovět bateriím je drtivá většina). Jinak kromě volného bloku s HW tlačítky hlasitosti (známá vada na kráse) žádné vrzání, žádné vůle, vše funkční, jen lehce ošoupané rohy skříně. Tahám to všude na cesty i tam, kde mám k dispozici desktop PC. není už nejrychlejší (plánuje se SSD), ale pracovně vyhovuje, klávesnice beze známek otěru (jen nablýskané nejčastěji používané klávesy). ThinkPad není z repase, je přivezený z venku s českou klávesnicí a velkým enterem. Možná by mohl pan Toman sdělit neco bližšího o rozdílech v kvalitě distribucí pro ČR a pro Západ a totéž ohledně servisu. České zastoupení si koleduje o mission failure...

Re #22
Re 13. únor 2013 07:42

Su to vsetko kecy. Pokazena klavesnica, este aj trackpoint idu pokazit. Mozte to rovno premenovat, taky "Thinkpad" by som nepouzival ani zadarmo.

gauri #23
gauri 13. únor 2013 20:25

to je hrozny cist takovy blaboly. uz rady t61/r61 byly oproti predchozim modelum dost velkej skok v kvalite dolu. a to, co produkujou v poslednich letech, je jeste mnohem a mnohem horsi (mam to z prvni ruky). navic ted to uplne zabili tou chiclet klavesnici. desim se toho, az mi odejde moje t61p, to bude porod vybrat neco aspon trochu pouzitelnyho. nema nekdo nejaky tipy?

Jiří Váňa #24
Jiří Váňa 14. únor 2013 12:34

Bohužel v dnešním spotřebním světě není asi už nic jiného, co by dosáhlo alespoň kvalit použitelných pro lidi, kteří to myslí vážně...
Ještě mi zbývá odzkoušet značku DELL, pak už nevím.
Měl jsem kdysi starý Acer TravelMate 291LMi (Centrino 1,4G, 512MB RAM, atd.) a to se mnou vydrželo úctihodných 8 let každodenního provozu, tahání do školy, do práce, na půdy/střechy, občas nějakej pád na zledovatělé silnici, občas trocha vody. Tehdá kamarád měl IBM ThinkPad R51 a já si říkal: "Sakra, ten jeho ntb je ještě o level výše, hmm, to je bomba!". On byl o level výše, ta stará R51 chodí dodnes. Akorát se tam vystřídalo několik HDD, ale to je prostě normální. A dnes? HP ProBook jsem měl cca 15 měsíců, pak nepoužitelné - baterie v řiti po roce, začal problikávat LCD, klávesy z chicklet klávesnice odpadávaly- první po měsíci (kl. HOME), takže reklamace - neuznaná - 1000,- Kč oprava. Další po dalším měsíci, žádná reklamace, ale s vidinou dalšího litra v pytli jsem použil vteřiňák. HP tedy nikdy více. Lenovo také ne. Ještě jsem nezkusil DELL a Apple. Do jablečného sadu nepolezu a můj vyhlédnutý DELL stojí 60 litrů, takže ho zatím kupovat nebudu, dokud drží pohromadě T420i.

Ale s výběrem mašiny, to je nadlidský úkol :-(

J.V.

Honza #28
Honza 15. únor 2013 17:11

Já bohužel nemám dobrou zkušenost poslední dobou ani s Dellem. Dost reklamací. Teď mi přišli nové Latitude E6330 a jeden má vadný subpixel, zrovna v nejnevhodnějším místě (na reklamaci musí být tři). A ani ta kvalita provedení se mi nijak moc nelíbí, hrozně se to patlá, nevím jak to bude vypadat za nějaký čas. Kolega koupil Sony a vypadají kvalitně. Moc stížností jsem na ně neslyšel. Jinak je to bída.

Honza

Zdenek 'Mst. Spider' Sedlak 17. únor 2013 23:37

Bohuzel u DELLu je kvalitativni rozdil mezi Latitude a Precision :-(

kuba #32
kuba 20. únor 2013 13:36

U dellu me nedavno dost neprijemne prekvapila absence klaves Pauza a Scroll lock... o prave Winkey a Menu klavese bohuzel nemluve :-( Hlavne, ze to ma extra klavesu na ztlumeni repro (nepouzitelnou na cokoli jineho)...
(dell l702x )

Jindra Šaur 15. únor 2013 14:44

Pokud je kvalita stejná, tak teď chodí všechny vadné kusy ke mně :-( Za deset let používání notebooků IBM / Lenovo (řady L, R, T, X) jsem řešil jenom pár reklamací. Teď - od prosince už čtyři. Včetně dvou úplně nových kusů, které jsem vybalil z krabice. Jeden šel zpátky obratem (ani nenaběhl - Fan error), s druhým jsem se pár dní snažil domluvit a pak jsem ho odvezl taky.
Další kus přišel s prasklým plastem u pantu, ale protože nechceme držet notebooky skladem, ani dávat novým uživatelům "papírový příslib" (jako "vítej u nás, plat už ti normálně poběží, ale notebook dostaneš až se za měsíc vrátí z reklamace, tak si zatím třeba ořezávej tužky"), šel i poškozený notebook rovnou uživateli.
Takže prosím, pokud je kvalita stále stejná a zmetky chodí jenom nám, vyberte si už zase někoho jiného. Mě už to nebaví a nechci měnit značku. Děkuji

Petr Mrázek #37
Petr Mrázek 25. únor 2013 11:44

Kolik vám zaplatili ? Taková blbost. Neznám horší krámy než IBM Lenovo. Fuj, hanba.

Detvan #38
Detvan 26. únor 2013 01:58

Musite pochopit ze u nas mame kouzelny magicky nefalsovany zcela cesky "specificky trh" zkuste si reklamaci NB lenovo napr. v nemecku, rakousku, svycarsku... :-/

Jiří Váňa #39
Jiří Váňa 26. únor 2013 21:08

Ano, to je sice pravda...
Jenže my jsme Češi, koupili jsme Lenova v ČR a budem je tu i reklamovat...

Takto bychom mohli vést diskuze na téma "specifických podmínek" v ČR tak dlouho, že bychom po pár příspěvcích usoudili, že je lepší vzít roha a zakotvit dáááleko za hranicemi ČR...
J.V.

Martin Tůma 28. únor 2013 07:15

Jo Lenovo. Když jsem si kdysi objednával T510 a rovnou je požádal o originál DVD s Windows 7 tak to nebyl problém. Noťas přišel a zatím chválabohu funguje výborně, ale s tím originál DVD si mě potom přehazovali jak horký brambor tak dlouho až jsem to telefonování vzdal.

Jiří Váňa #41
Jiří Váňa 11. březen 2013 10:37

Njn, jenže to byla ještě T510ka, tedy předchozí generace mé T420, tedy ještě celkem dobrý kus. Jeden můj kamarád má T410 a taky super... Kupodivu i baterie mu drží dodnes. Chtěl si kupovat T430, tak jsem mu to rozmluvil.
J.V.

Jiří Váňa #42
Jiří Váňa 27. březen 2013 18:05

Tak jsem zjistil, že jsem neuvěřitelně nenapravitelnej :-(
Koupil jsem si Ericsson F3507g GSM/GPRS/3G interní modem, protože jsem si myslel, že když mám variantu WWAN READY, tak stačí přidat modem, vložit SIM kartu a pojede to...
Nepojede!
Po zdlouhavém zkoumání jsem přišel na to, že mám "nepodporovaný" modem, který způsobí chybu 1802 při spuštění počítače - neboli BIOS zkoumá ID zařízení a není-li na seznamu povolených zařízení, počítač po zapnutí vypíše chybovou hlášku, oznámí "system halted" a můžete to tak akorát vypnout a vyndat modem - nic jiného nejde. Když ho vložím hot-plug, tak super, systém ho najde a NetworkManager v Ubuntu nabízí vytvoření profilu pro připojení přes mobilní síť. Ale nesmí se ntb zapnout, pokud je modem vložen.
Myslel jsem, že když jsou ke stažení ovladače k mému T420i pro Ericsson F3507g, tak tam pojede, ale ne... Ještě mám Sierra Wireless MC8775 a to je stejná písnička :-(

No a co na to všemi milovaná technická podpora??? Mlčí... :-(

PS.: mám zaplacenou rozšířenou podporu, ale to je jedno, přístup je stejný.

Petr Ježek #43
Petr Ježek 08. listopad 2013 10:36

Je čas pochopit, k čemu je soudní žaloba pro neplnění smluvních podmínek. U bývalých záklazníků IBM železa byl toto zcela kategorický strašák a fungoval zcela perfektně. My Češi jen nadáváme v diskusích...

Jiří vantuch #44
Jiří vantuch 24. červenec 2014 23:43


Lenovo je nejvetší šunt
koupil jsem helix za 46000, čekal bych kvalitu,
Nic horsiho jsem nezazil..(cca asi 9 notebook) Prvni lenovo..
nechal jsem se bohuzel nalakat na design a jejich klamavou reklamu

Problemu bylo hned nekoliv...

po výměně zakladni desky pořád stejné problémy.
Ventilator nepretrzite bezi na plne obratky. neda se u toho pracovat.. Toho Tomana bych zever na jeden jeden den do mistnosti s jejich notebookem(tim nejdrazsim co prodavaji) vsadims e ze by prestal psat takove nesmysly..

Teplota: Tablet je tak horky ze ho neudrzite v ruce. pokud nemate rukavice..

WIFI. neustale vypadava
stazeni UPDATE na W8.1 trva nekoli hodin... na nekolik let starem asus je to za par minut..

Problémy jsou porad stejne i po vymene cele zakladni desky(teda podle tvrzeni servisu) pokud se jim da verit jako Tomanovi tak si myslim ze tu zednou desku ani nevymenili..

A pokud ano, tak je jednoznace problem produktu jako takoveho a nejde o problem jednoho kusu..

OBDIVUJU jak nekdo muze mit tolik drzosti mluvit v souvislosti s notebooky lenovo o nejake kvalite..

Jsem rozhodnutej se s temi gaunery i soudit dokud nevrati penize,

Clanek pana Tomana me k tomu vyrazne motivoval..

Kde je ochrana spotrebitele?? ze vubec dovoli neco takoveho jako je Lenovo Helix prodavat... navic za temer 2000 EUR

Vrchol drzosti..

X220 #44
X220 10. prosinec 2014 22:38

Dobrý den,
pořád řešíte problém s wifi? Doporučuji vyzkoušet zde, mně tento postup pomohl a wifi funguje z 95 % dobře i tam, kde neustále padala. Ale upřímně - nedivil bych se, kdyby už šel Helix do světa :)
http://www.lenovoblog.cz/2014/09/reseni-nekonecnych-problemu-s-wifi-nejen-na-thinkpadu-x220.html

l. Chaloupka #45
l. Chaloupka 02. březen 2016 19:22

Dobrý den,
bohužel jsem také rozladěn z toho co pan ředitel říkal a z reality.
Od prosince 2014 máme notebook IdeaPad Z510 a "odešla nám baterie". Není možné notebook bez zapojení do sítě zapnout. Dle mého se nejedná pokles kapacity - baterie je prostě KO.
Na stránkách Lenovo je napsáno:

"Pro koncového spotřebitele se na produkty Lenovo podle zákona vztahuje standardní záruka 2 roky. Baterie zakoupená společně s notebookem přebírá záruku notebooku. Je-li baterie zakoupena zvlášť, vztahuje se na ni nová záruka s trváním 2 roky. Záruka na baterii se nevztahuje na pokles kapacity, pouze na materiálové vady."

Na webu prohlášení:
http://www.ictmanazer.cz/2014/05/lze-reklamovat-doslouzilou-baterii-u-notebooku-v-zaruce/

„Záruka na notebooky Lenovo se vztahuje i na výměnu baterií. Důvodem výměny je stav, kdy je baterie zcela nefunkční, což znamená, že notebook nelze uvést do provozu na baterii. Záruka pro spotřebitele je 24 měsíců. Komerční subjekty mohou uplatnit takovou záruku, kterou dává výrobce standardně, nebo takovou, kterou si zakoupí,“ vysvětluje Petr Toman, generální ředitel Lenovo Czech Republic.

Bohužel realita je jiná! Údajně je záruka pouze 1 rok (2x telefonát na Lenovo CZ) a nová baterie + výměna je za cca 2.100,- Kč + doprava.
Co dodat ...


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 0 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů

Akcie Samsungu stouply na nový rekord

ČTK , 01. prosinec 2016 12:00

Akcie jihokorejské společnosti Samsung Electronics dnes stouply o více než čtyři procenta na nový re...

Více 0 komentářů

FBI bude moci s povolením soudu pronikat do jakýchkoli počítačů

ČTK , 01. prosinec 2016 10:30

V americkém Senátu dnes selhal poslední pokus o zablokování rozšířených policejních pravomocí, které...

Více 2 komentářů

Gartner: Prodej tabletů v ČR letos klesne o osm procent na 1,1 mil

ČTK , 30. listopad 2016 14:00

Zájem o tablety letos dále klesá. Prodej tabletů a hybridních notebooků na českém trhu se letos sníž...

Více 0 komentářů