Jako hlavní kritérium jsme zvolili pořadí světových firem ITC Industries podle obratu v amerických dolarech v letech 2005 a 2011. Omezení informační databáze nám umožnilo porovnat světové firmy ITC jen s obratem nad 20 mld USD, tudíž už většinou nadnárodních koncernů někdy i širokým portfóliem výroby, vždy však s převahou daného oboru (např.Samsung).
Dále jsme uvedenou skutečnost modifikovali teritoriálně, tj. kolik uvedených koncernů má sídlo v daných zemích a to jak počtem, tak relativně v procentuálním vyjádření. Navíc jsme svět rozdělili dle světadílů a uvedené kritérium pak aplikovali stejným způsobem. I v těchto případech jsme sledovali vývoj v letech 2005 a 2011.
Tabulka č. 1 nám ukazuje pořadí firem (koncernů) ITC Industries všech států světa podle velikosti obratu nad 20 mld.USD v roce 2005. (větší náhled po rozkliknutí)
Tabulka č. 2 pro změnu ukazuje pořadí firem (koncernů) ITC Industries všech států světa podle velikosti obratu nad mld. USD v roce 2011.
Pořadí 2011 |
Název/stát |
Obrat (mld.USD) |
Pořadí 2011 |
Název/stát |
Obrat (mld.USD) |
1. |
Samsung |
133,8 |
32. |
Telecom |
36,9 |
2. |
Hewlett- |
126,0 |
33. |
NEC/Japonsko |
36,4 |
3. |
AT&T/USA |
124,6 |
34. |
Quanta |
35,7 |
4. |
Nippon |
120,3 |
35. |
Sharp/Japonsko |
35,3 |
5. |
Hitachi/Japonsko |
108,8 |
36. |
Amazon.com/USA |
34,2 |
6. |
Verizon |
106,6 |
37. |
Royal Philips |
33,7 |
7. |
Panasonic/Japonsko |
101,5 |
38. |
Spirit |
32,6 |
8. |
IBM/USA |
99,9 |
39. |
BT Group/Velká |
31,8 |
9. |
Sony/Japonsko |
83,8 |
40. |
ABB/Švýcarsko |
31,6 |
10. |
Deutsche |
82,7 |
41. |
Google/USA |
29,3 |
11. |
Telefónika/Španělsko |
80,4 |
42. |
Flextronics |
28,7 |
12. |
China Mobil |
76,7 |
43. |
Compal |
28,2 |
13. |
Toshiba/Japonsko |
74,7 |
44. |
L. M. |
28,2 |
14. |
Vodafone/Velká |
71,3 |
45. |
Huawei |
27,4 |
15. |
Apple/USA |
65,2 |
46. |
Hutchison |
26,9 |
16. |
Robert Bosch/Německo |
62,6 |
47. |
Oracle/USA |
26,8 |
17. |
Microsoft/USA |
62,5 |
48. |
China United |
26,0 |
18. |
France |
62,0 |
49. |
Schneider |
25,9 |
19. |
Dell/USA |
61,5 |
50. |
Direct TV/USA |
24,1 |
20. |
Nokia/Finsko |
56,2 |
51. |
China |
23,8 |
21. |
Fujitsu/Japonsko |
52,9 |
52. |
Sumitomo |
23,7 |
22. |
LG |
48,2 |
53. |
Motorola |
22,8 |
23. |
América |
48,1 |
54. |
LG Display/Jižní |
22,1 |
24. |
Intel/USA |
43,6 |
55. |
Telstra/Austrálie |
22,1 |
25. |
Mitsubishi |
42,6 |
56. |
Emerson |
21,9 |
26. |
Canon/Japonsko |
42,2 |
57. |
Xerox/USA |
21,6 |
27. |
Bouygues/Francie |
41,5 |
58. |
Lenovo Group/Čína |
21,6 |
28. |
KDDI/Japonsko |
40,1 |
59. |
Alcatel-Lucent/Francie |
21,2 |
29. |
Cisco |
40,0 |
60. |
Acer/Taiwan |
20,0 |
30. |
China |
38,5 |
61. |
Research In Motion/Kanada |
20,0 |
31. |
Comcast/USA |
37,9 |
|
|
|
Tabulka č. 3 nám ukazuje zastoupení firem (koncernů) ITC Industries státu celého světa s obratem nad 20 miliard dolarů teritoriálně dle jednotlivých států podle jejich počtu a procentuáního zastoupení v letech 2005 a 2011
Tabulka č. 4 nám pro změnu ukazuje zastoupení firem (koncernů) ITC Industries státu celého světa s obratem nad 20 mld. USD teritoriálně dle světadílů podle jejich počtu a procentuáního zastoupení v letech 2005 a 2011.
Z uvedených dat je zřejmé, že v oborech ITC Industries celosvětově i přes erozmach Asie stále dominují hlavně USA. Přestože v období 2005 až 2011 vzrostl počet firem ITC Industries v USA s obratem nad 20 mld USD, došlo k procentuálnímu propadu. Podobný trend proběhl i v Japonsku a Evropských státech. Je však zapotřebí brát v úvahu tu skutečnost, že vyspělé ekonomiky prošly poměrně hlubokou finanční krizí (2008-2009), která prohloubila firemní fúze, resp. i konkurzní zániky firem. V Japonsku navíc došlo k ničivému tsunami, které narušilo subdobavatelské řetězce. Naopak přímo explozivní vývoj firem ITC s obratem nad 20 mld. USD proběhl v Číně, ale i Jižní Koreji a Taiwanu.
Za zmínku stojí i fakt, že jestliže v roce 2005 bylo jen 12 států s firmami ITC Industries s obratem nad 20 mld. USD, v roce 2011 jich bylo již 18. Tento trend svědčí o jednak prohlubující se globalizaci ITC Industries a jednak o růstu spotřebitelské poptávky (Čína, Indie apod.) Zvláště je to patrné u mobilních operátorů kde např. tržby u China Mobil Communication za období 2005-2011 rostly 3x a mexického mobilního operátora América Móbil 2x.
Pohled na jednotlivé světadíly z hlediska firem ITC s obratem nad 20 mld. USD ukazuje, že Asie vystřídala Ameriku ve vedení v období 2005-2011. Z tohoto pohledu stagnovala i Evropa.
Z hlediska dalšího vývoje můžeme říci, že se postavení Asie bude prohlubovat, protože stále existuje možnost „extenzivního“ rozvoje vzhledem k počtu obyvatel (Indie, Indonésia), ale procentuální převaha roku 2011 bude stoupat jen zvolna. Podobný vývoj totiž již intenzívně probíhá v Latinské Americe (Brazílie, Mexiko) a rozbíhá se i v Africe. Postavení firem ITC s obratem nad 20 mld. v USA bude stále přetrvávat, zvl. díky „vědecko-technické“ síle USA. Japonské, ale i korejské firmy si udrží své dlohodobě-budované postavení jak ve vývoji, tak na trhu, ale jen u klasické spotřební elektroniky. Evropské firmy ITC Industries jsou už dnes těsně propojeny s firmami USA, takže jsou ve stejném vývojovém trendu. Své postavení si Evropa udrží i vzhledem rozvoji trhu ve Východní Evropě (Rusko), i když procentuálně bude stagnovat.
Vzhledem k doslova překotnému vývoji ITC Industries (zvláště v USA) a stále rychleji se rozvíjejícím trhům v celém světě, bude mít za následek zrychlení fúzí firem, případně kapitálových propojení – budou prohlubovat globalizační trendy. Tento trend je dnes patrný jednak v USA a Evropě, ale i Japonsku a Číně, ale i v těchto zemích vzájemně.