margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Případová studie: jak vznikal Registr objektů a pracovišť pro českou Telefóniku O2

ITbiz.cz, 03. říjen 2012 08:00 0 komentářů
Případová studie: jak vznikal Registr objektů a pracovišť pro českou Telefóniku O2

ROP3G je již třetí generací aplikací, poskytujících data v oblasti prostorové identifikace. Tento nový registr zefektivňuje systémovou provázanost dat firmy Telefónica Czech Republic, a.s. a ukazuje přitom, jak dlouhou cestu při svém vývoji registrační systémy urazily.

Mědené kabely ADSL infrastruktury Telefóniky O2 ČR (foto: Karel Wolf)
Mědené kabely ADSL infrastruktury Telefóniky O2 ČR (foto: Karel Wolf)
Telefónica Czech Republic, a.s. je bez diskuze největším integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu. V současnosti provozuje více než sedm miliónů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě. Se systémem ROP (Registr objektů a pracovišť) v této firmě pracuje asi 2 500 zaměstnanců, z čehož je přibližně 1 500 přihlášených současně. Z obchodního systému je provedeno denně na 2 500 dotazů, stejný počet dorazí denně také z „inventory segmentu“.

Trocha historie

Do roku 1996 zde zajišťoval funkci územní identifikace tzv. Číselník základních identifikačních jednotek (CIZIJ), který ovšem neměl vazbu na jednotnou prostorovou identifikaci v rámci České republiky. Tu realizuje Standard informačních systémů veřejné správy k prostorové identifikaci, v souladu s nímž poskytují data do registrů Český statistický úřad (územní celky, stavební objekty) a Ministerstvo práce a sociálních věcí (stavební objekty, adresy, ulice a veřejná prostranství). Prvky prostorové identifikace charakteristické pro telekomunikace pak poskytuje Český telekomunikační úřad (telefonní obvody).

Podstata změny

ROP má oproti CIZIJ jednu podstatnou výhodu – totiž integraci. „ROP3G je nepostradatelnou aplikací v prostředí společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. Díky aplikaci ROP3G, na kterou jsou navázány další systémy společnosti, je zajištěn jednotný vazební prvek mezi těmito aplikacemi. Kvalita dat v aplikaci je zásadní podmínkou pro zajištění procesů probíhajících napříč celou společností,“ říká Luděk Klečka, Supervizor v rámci Aplikace provozu sítě u O2.

ROP3G jako nejnovější verze aplikace podporuje především spolupráci s dalšími programy a zvyšuje tak celkovou efektivitu sítě. Za účelem vyhledání konkrétního záznamu v číselníku (budovy na adrese, objektů bez adres, i objektů v zahraničí) byl v roce 2011 vyvinut modul ROP3G Locator. V tomto modulu lze například krokovým postupem, sledujícím hierarchii prvků prostorové identifikace (kraj, okres, obec, atd.), nalézt konkrétní záznam v České republice. Kromě toho je možné nalézt záznam podle názvu, souřadnic, nebo podle identifikátoru. Zároveň lze využít i fulltextového vyhledávače, který umožňuje dohledání adres podle nestrukturovaného textu.

Další využití

Pro lepší orientaci uživatele je do modulu integrováno okno s grafickým zobrazením dat aplikace ROP3G a disponuje i samostatnou logikou pro nalezení záznamu číselníku v zahraničí (včetně podrobného hledání pro území SR). Modul ROP3G Locator řeší také situace, kdy požadovaný záznam není nalezen; v takovém případě uživatel zadává požadavek na dispečerské pracoviště.

Kromě těchto dávkových aktualizací se ROP3G aktualizuje i dalšími způsoby. Nejdůležitější a nejčetnější aktualizaci provádějí oprávnění uživatelé dispečerského pracoviště, jehož provoz pro Télefonica Czech Republic kompletně zajišťuje společnost Infinity Systems, a.s. Jan Koubek, Vedoucí oddělení vývoje v Oracle technologiích k samotnému projektu uvádí: „ROP je v provozu více jak 10 let a za tuto dobu se technologicky i funkčně neustále rozvíjí. Nejde o změny překotné, ale plánované a podložené důslednými analýzami, které přispívají k jeho stabilitě a vysoké provozní spolehlivosti. Vždyť na tento systém je úzce navázána celá řada dalších systémů v O2 včetně zákaznického a systému pro řízení pracovních sil v terénu. Nezanedbatelný podíl na systémových vylepšeních má i stabilní řešitelský tým a bezproblémový provoz dispečerského pracoviště.“

Jak probíhá správa

Dispečeři aktualizují data na základě požadavků, založených uživateli pomocí modulu ROP3G Locator. Řeší až 80 požadavků denně, přičemž v rámci řešení aktualizují ulice a veřejná prostranství, stavební objekty a adresy. Zároveň spravují objekty, které ještě nejsou v registrech státní správy – např. nezkolaudované objekty, objekty, kterým ještě nebylo přiděleno domovní číslo, nebo objekty, které jsou trvale bez domovního čísla. Aktualizaci výše uvedených údajů provádějí v součinnosti s městskými úřady či kvalifikovaným náhledem na webové stránky katastru nemovitostí. Jedná se tedy o zcela validní údaje, které doplňují externí zdroje dat.

Aplikace ROP3G tak disponuje nejaktuálnějšími možnými informacemi. Kromě prostorových údajů zahrnuje také data o organizačních jednotkách společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., ekonomických subjektech České republiky a neověřená data o zahraničních subjektech. Zajišťuje tak komplexní integrovanou databázi, která je zásadní podmínkou pro kvalitní podporu procesů, probíhajících napříč celou společností, zejména pak Procesu poskytování služby a Procesu zajištění služby. Díky tomu se výrazně podílí na zvyšování zákaznické spokojenosti, měřené indexem CSI (Customer Satisfaction Index).

„Novinkově také připravujeme vylepšení, které zaregistrují uživatelé portálu O2 v oblasti poskytování elektronického vyjadřování k existenci podzemních sítí pro stavebníky. Tuto službu poskytuje O2 Česká republika automatizovaně jako jedna z mála telekomunikačních společností v Evropě,“ uzavírá téma Koubek.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 0 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů

Akcie Samsungu stouply na nový rekord

ČTK , 01. prosinec 2016 12:00

Akcie jihokorejské společnosti Samsung Electronics dnes stouply o více než čtyři procenta na nový re...

Více 0 komentářů

FBI bude moci s povolením soudu pronikat do jakýchkoli počítačů

ČTK , 01. prosinec 2016 10:30

V americkém Senátu dnes selhal poslední pokus o zablokování rozšířených policejních pravomocí, které...

Více 2 komentářů

Gartner: Prodej tabletů v ČR letos klesne o osm procent na 1,1 mil

ČTK , 30. listopad 2016 14:00

Zájem o tablety letos dále klesá. Prodej tabletů a hybridních notebooků na českém trhu se letos sníž...

Více 0 komentářů