margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Případová studie: jak vznikal Registr objektů a pracovišť pro českou Telefóniku O2

ITbiz.cz, 03. říjen 2012 08:00 0 komentářů
Případová studie: jak vznikal Registr objektů a pracovišť pro českou Telefóniku O2

ROP3G je již třetí generací aplikací, poskytujících data v oblasti prostorové identifikace. Tento nový registr zefektivňuje systémovou provázanost dat firmy Telefónica Czech Republic, a.s. a ukazuje přitom, jak dlouhou cestu při svém vývoji registrační systémy urazily.

Mědené kabely ADSL infrastruktury Telefóniky O2 ČR (foto: Karel Wolf)
Mědené kabely ADSL infrastruktury Telefóniky O2 ČR (foto: Karel Wolf)
Telefónica Czech Republic, a.s. je bez diskuze největším integrovaným telekomunikačním operátorem na českém trhu. V současnosti provozuje více než sedm miliónů mobilních a pevných linek, což z ní činí jednoho z vedoucích poskytovatelů plně konvergentních služeb na světě. Se systémem ROP (Registr objektů a pracovišť) v této firmě pracuje asi 2 500 zaměstnanců, z čehož je přibližně 1 500 přihlášených současně. Z obchodního systému je provedeno denně na 2 500 dotazů, stejný počet dorazí denně také z „inventory segmentu“.

Trocha historie

Do roku 1996 zde zajišťoval funkci územní identifikace tzv. Číselník základních identifikačních jednotek (CIZIJ), který ovšem neměl vazbu na jednotnou prostorovou identifikaci v rámci České republiky. Tu realizuje Standard informačních systémů veřejné správy k prostorové identifikaci, v souladu s nímž poskytují data do registrů Český statistický úřad (územní celky, stavební objekty) a Ministerstvo práce a sociálních věcí (stavební objekty, adresy, ulice a veřejná prostranství). Prvky prostorové identifikace charakteristické pro telekomunikace pak poskytuje Český telekomunikační úřad (telefonní obvody).

Podstata změny

ROP má oproti CIZIJ jednu podstatnou výhodu – totiž integraci. „ROP3G je nepostradatelnou aplikací v prostředí společnosti Telefónica Czech Republic, a.s. Díky aplikaci ROP3G, na kterou jsou navázány další systémy společnosti, je zajištěn jednotný vazební prvek mezi těmito aplikacemi. Kvalita dat v aplikaci je zásadní podmínkou pro zajištění procesů probíhajících napříč celou společností,“ říká Luděk Klečka, Supervizor v rámci Aplikace provozu sítě u O2.

ROP3G jako nejnovější verze aplikace podporuje především spolupráci s dalšími programy a zvyšuje tak celkovou efektivitu sítě. Za účelem vyhledání konkrétního záznamu v číselníku (budovy na adrese, objektů bez adres, i objektů v zahraničí) byl v roce 2011 vyvinut modul ROP3G Locator. V tomto modulu lze například krokovým postupem, sledujícím hierarchii prvků prostorové identifikace (kraj, okres, obec, atd.), nalézt konkrétní záznam v České republice. Kromě toho je možné nalézt záznam podle názvu, souřadnic, nebo podle identifikátoru. Zároveň lze využít i fulltextového vyhledávače, který umožňuje dohledání adres podle nestrukturovaného textu.

Další využití

Pro lepší orientaci uživatele je do modulu integrováno okno s grafickým zobrazením dat aplikace ROP3G a disponuje i samostatnou logikou pro nalezení záznamu číselníku v zahraničí (včetně podrobného hledání pro území SR). Modul ROP3G Locator řeší také situace, kdy požadovaný záznam není nalezen; v takovém případě uživatel zadává požadavek na dispečerské pracoviště.

Kromě těchto dávkových aktualizací se ROP3G aktualizuje i dalšími způsoby. Nejdůležitější a nejčetnější aktualizaci provádějí oprávnění uživatelé dispečerského pracoviště, jehož provoz pro Télefonica Czech Republic kompletně zajišťuje společnost Infinity Systems, a.s. Jan Koubek, Vedoucí oddělení vývoje v Oracle technologiích k samotnému projektu uvádí: „ROP je v provozu více jak 10 let a za tuto dobu se technologicky i funkčně neustále rozvíjí. Nejde o změny překotné, ale plánované a podložené důslednými analýzami, které přispívají k jeho stabilitě a vysoké provozní spolehlivosti. Vždyť na tento systém je úzce navázána celá řada dalších systémů v O2 včetně zákaznického a systému pro řízení pracovních sil v terénu. Nezanedbatelný podíl na systémových vylepšeních má i stabilní řešitelský tým a bezproblémový provoz dispečerského pracoviště.“

Jak probíhá správa

Dispečeři aktualizují data na základě požadavků, založených uživateli pomocí modulu ROP3G Locator. Řeší až 80 požadavků denně, přičemž v rámci řešení aktualizují ulice a veřejná prostranství, stavební objekty a adresy. Zároveň spravují objekty, které ještě nejsou v registrech státní správy – např. nezkolaudované objekty, objekty, kterým ještě nebylo přiděleno domovní číslo, nebo objekty, které jsou trvale bez domovního čísla. Aktualizaci výše uvedených údajů provádějí v součinnosti s městskými úřady či kvalifikovaným náhledem na webové stránky katastru nemovitostí. Jedná se tedy o zcela validní údaje, které doplňují externí zdroje dat.

Aplikace ROP3G tak disponuje nejaktuálnějšími možnými informacemi. Kromě prostorových údajů zahrnuje také data o organizačních jednotkách společnosti Telefónica Czech Republic, a.s., ekonomických subjektech České republiky a neověřená data o zahraničních subjektech. Zajišťuje tak komplexní integrovanou databázi, která je zásadní podmínkou pro kvalitní podporu procesů, probíhajících napříč celou společností, zejména pak Procesu poskytování služby a Procesu zajištění služby. Díky tomu se výrazně podílí na zvyšování zákaznické spokojenosti, měřené indexem CSI (Customer Satisfaction Index).

„Novinkově také připravujeme vylepšení, které zaregistrují uživatelé portálu O2 v oblasti poskytování elektronického vyjadřování k existenci podzemních sítí pro stavebníky. Tuto službu poskytuje O2 Česká republika automatizovaně jako jedna z mála telekomunikačních společností v Evropě,“ uzavírá téma Koubek.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů

Národní elektronický nástroj bude povinný od července 2018

ČTK , 22. červen 2017 08:00

Od dubna platí, že všechny organizační složky státu a centrální zadavatelé musí s dodavateli zakázek...

Více 0 komentářů

Zadavatelé reklamy na Google nejvíc zaplatí u půjček a pojištění

ČTK , 21. červen 2017 12:00

Nejnižší platbu za jedno kliknutí uživatelem mají vedle knih lékárny....

Více 3 komentářů

Nejcitlivější údaj? Výše úspor

Pavel Houser , 21. červen 2017 11:00

Jen 13 % klientů bank zmínilo, že možné riziko vidí v rámci využívání internetového bankovnictví ban...

Více 0 komentářů