Případová studie: kompletní outsourcing ICT v praxi

Karel Fišnar , 15. říjen 2012 08:00 2 komentářů
Případová studie: kompletní outsourcing ICT v praxi

O výhodnosti outsourcování ICT se mezi manažery a IT techniky vede vášnivá debata. Odpůrci outsourcingu se bojí o bezpečnost firemních dat a nejasností kompetencí. Argumentují také tím, že se vstupem třetí strany, tedy implementátora řešení, se mohou náklady jedině zvýšit. Jenže šedá je každá teorie, co říká praxe?

Jedním z nich je i firma Accace, působící na trhu se službami v oblasti účetnictví, mezd a daňového poradenství od roku 2006. Dnes má dvě stě padesát zaměstnanců a působí v deseti zemích, před šesti lety ale začínala jako každá druhá, tedy od píky. Šestnáct kmenových zaměstnanců disponovalo notebooky, několika PC a jedním dosluhujícím SBS serverem. Podmínkou pro další podnikání tedy byla jednoznačně podstatná investice do firemního IT.

Vlastní IT na zelené louce nebo outsourcing?

Jiří Majer, CEO Accace
Jiří Majer, CEO Accace
K této otázce se začínající firmy dostávají spíše dříve než později. Vzhledem k tomu, že většinou nemají velké kapitálové prostředky, představuje výstavba a údržba vlastního IT oddělení náklad, který na určitou dobu znemožní akceleraci firmy v její oblasti podnikání. A outsourcing je výhodný také tehdy, pokud se dodavatel zaváže postupně upravovat rozsah poskytovaných služeb v závislosti na rostoucích ICT potřebách klienta. V Accace se tedy po zvážení všech pro a proti rozhodli pro kompletní outsourcing ICT a to ve spolupráci firmou Infinity a jejím datovým centrem pro hosting všech potřebných aplikací.

„Profesionální outsourcing IT a hostingových služeb nám umožnil se nejen soustředit na poskytování našich klíčových služeb, ale zároveň i splňovat přísné bezpečnostní požadavky našich klientů na ochranu jejich finančních a mzdových dat a souběžně umět zabezpečit nepřetržitou dostupnost vybraných informací on-line,” myslí si Jiří Majer, CEO Accace. Majer tak vyvrací jeden z hlavních mýtů, vzbuzujících strach z outsourcingu ICT, tedy téma nedostatečného zabezpečení. Je ostatně logické, nebo aspoň očekávatelné, že firma, pro niž je bezpečnost klientových dat základem podnikání, bude disponovat (v mnoha případech v protikladu k „in house“ IT oddělení) nejlepším možným zabezpečením.

Jak to funguje

„S klientem jsme se dohodli od počátku provozovat maximum možných aplikací v našem privátním cloudu, jednak z důvodu snadné správy, jednak kvůli bezpečnosti dat. Po důkladné analýze výchozího stavu jsme pro celkové řešení vybrali platformu Microsoft Windows. Byl vytvořen koncept lokálního a hostingového IT pro Accace a road mapa dalšího postupu, načež proběhla konsolidace stávajících dat a jejich převod do hostingu. Vlastní instalace potřebných aplikaci, a to jak účetních a mzdových, tak i produktů Microsoft, proběhla ve spolupráci našich specialistů a dodavatelských firem. Nakonec jsme obměnili HW park klienta a konsolidovali SW licence. V oblasti lokálního hardwaru jsme zvolili model „full PC“ s plným vybavením a tzv. „kiosků“ s možností připojení na vzdálenou plochu terminálové, resp. hostingové farmy,“ přiblížil Jan Gerhart, produktový manažer Infinity a.s.

Když vaše IT roste s vámi

Zpočátku provozu hostingu byl zvolen licenční model Microsoft SPLA, který funguje na základě měsíční platby za reálně konzumované počty licencí a umožňuje tak firmám platit jen za to, co opravdu využívají. Což se zvláště rozbíhajícím se byznysům nepochybně hodí. S ohledem na růst ICT potřeb společnosti Accace a postupné nerentability měsíčních paušálů byl ale tento model v roce 2008 nahrazen nákupem plných licencí do vlastnictví firmy. Následné stěhování do nových prostor již bylo plně pod IT režií společnosti Infinity, která v dalších letech „zprovoznila“ i šest nových poboček, jež zároveň spravuje.

V současnosti je používána serverová platforma MS Windows 2008 R2, databázové servery MS SQL 2008 a lokální stanice Windows 7. Datové centrum plně využívá možnosti virtualizace na platformách MS a VMWARE – momentálně je v provozu kolem třiceti virtuálních serverů. Samozřejmostí je vzdálený dohled všech klíčových zařízení jak ve vlastním datovém centru, tak i v lokálních doménových serverech, aktivních prvcích a síťových tiskárnách, či kvalitní servis včetně poskytnutí podpory v podobě Helpdesku. Infinity poskytuje Accace i službu PaaS – databázovou platformu pro interní vývoj v oblasti webových aplikací. Zatím posledním společným projektem je nastartování masivního DMS portálu na platformě MS Sharepoint 2010 a její propojení s CRM systémem třetí strany.

„Během pěti let jsme se vyšvihli mezi první pětku na trhu služeb finančního outsourcingu a více než zdesetinásobili počet svých zaměstnanců; po celou dobu za plné podpory našeho IT partnera. Takže outsourcing za mne určitě proč ne?“ prohlašuje Majer.

Karel Fišnar

Karel Fišnar

Autor je manažerem Zákaznického centra společnosti Infinity a.s.


Komentáře

Jamicon #1
Jamicon 19. říjen 2012 20:26

Keby nepchali tisíce doláčov nenažrancom a vydriduchom z Redmontnu, mohli mať všetko vo svojej správe, ušetrili by ďalšie prachy za sieťovú konektivitu a boli by nezávislý od svojvôle M$

Jirka #2
Jirka 21. říjen 2012 21:17

Pěkný PR článek... konečně jeden co se ani nesnaží vzbudit dojem nezaujatosti a tak hned víme na čem jsme:-)


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů