Případová studie: kompletní outsourcing ICT v praxi

Karel Fišnar , 15. říjen 2012 08:00 2 komentářů
Případová studie: kompletní outsourcing ICT v praxi

O výhodnosti outsourcování ICT se mezi manažery a IT techniky vede vášnivá debata. Odpůrci outsourcingu se bojí o bezpečnost firemních dat a nejasností kompetencí. Argumentují také tím, že se vstupem třetí strany, tedy implementátora řešení, se mohou náklady jedině zvýšit. Jenže šedá je každá teorie, co říká praxe?

Jedním z nich je i firma Accace, působící na trhu se službami v oblasti účetnictví, mezd a daňového poradenství od roku 2006. Dnes má dvě stě padesát zaměstnanců a působí v deseti zemích, před šesti lety ale začínala jako každá druhá, tedy od píky. Šestnáct kmenových zaměstnanců disponovalo notebooky, několika PC a jedním dosluhujícím SBS serverem. Podmínkou pro další podnikání tedy byla jednoznačně podstatná investice do firemního IT.

Vlastní IT na zelené louce nebo outsourcing?

Jiří Majer, CEO Accace
Jiří Majer, CEO Accace
K této otázce se začínající firmy dostávají spíše dříve než později. Vzhledem k tomu, že většinou nemají velké kapitálové prostředky, představuje výstavba a údržba vlastního IT oddělení náklad, který na určitou dobu znemožní akceleraci firmy v její oblasti podnikání. A outsourcing je výhodný také tehdy, pokud se dodavatel zaváže postupně upravovat rozsah poskytovaných služeb v závislosti na rostoucích ICT potřebách klienta. V Accace se tedy po zvážení všech pro a proti rozhodli pro kompletní outsourcing ICT a to ve spolupráci firmou Infinity a jejím datovým centrem pro hosting všech potřebných aplikací.

„Profesionální outsourcing IT a hostingových služeb nám umožnil se nejen soustředit na poskytování našich klíčových služeb, ale zároveň i splňovat přísné bezpečnostní požadavky našich klientů na ochranu jejich finančních a mzdových dat a souběžně umět zabezpečit nepřetržitou dostupnost vybraných informací on-line,” myslí si Jiří Majer, CEO Accace. Majer tak vyvrací jeden z hlavních mýtů, vzbuzujících strach z outsourcingu ICT, tedy téma nedostatečného zabezpečení. Je ostatně logické, nebo aspoň očekávatelné, že firma, pro niž je bezpečnost klientových dat základem podnikání, bude disponovat (v mnoha případech v protikladu k „in house“ IT oddělení) nejlepším možným zabezpečením.

Jak to funguje

„S klientem jsme se dohodli od počátku provozovat maximum možných aplikací v našem privátním cloudu, jednak z důvodu snadné správy, jednak kvůli bezpečnosti dat. Po důkladné analýze výchozího stavu jsme pro celkové řešení vybrali platformu Microsoft Windows. Byl vytvořen koncept lokálního a hostingového IT pro Accace a road mapa dalšího postupu, načež proběhla konsolidace stávajících dat a jejich převod do hostingu. Vlastní instalace potřebných aplikaci, a to jak účetních a mzdových, tak i produktů Microsoft, proběhla ve spolupráci našich specialistů a dodavatelských firem. Nakonec jsme obměnili HW park klienta a konsolidovali SW licence. V oblasti lokálního hardwaru jsme zvolili model „full PC“ s plným vybavením a tzv. „kiosků“ s možností připojení na vzdálenou plochu terminálové, resp. hostingové farmy,“ přiblížil Jan Gerhart, produktový manažer Infinity a.s.

Když vaše IT roste s vámi

Zpočátku provozu hostingu byl zvolen licenční model Microsoft SPLA, který funguje na základě měsíční platby za reálně konzumované počty licencí a umožňuje tak firmám platit jen za to, co opravdu využívají. Což se zvláště rozbíhajícím se byznysům nepochybně hodí. S ohledem na růst ICT potřeb společnosti Accace a postupné nerentability měsíčních paušálů byl ale tento model v roce 2008 nahrazen nákupem plných licencí do vlastnictví firmy. Následné stěhování do nových prostor již bylo plně pod IT režií společnosti Infinity, která v dalších letech „zprovoznila“ i šest nových poboček, jež zároveň spravuje.

V současnosti je používána serverová platforma MS Windows 2008 R2, databázové servery MS SQL 2008 a lokální stanice Windows 7. Datové centrum plně využívá možnosti virtualizace na platformách MS a VMWARE – momentálně je v provozu kolem třiceti virtuálních serverů. Samozřejmostí je vzdálený dohled všech klíčových zařízení jak ve vlastním datovém centru, tak i v lokálních doménových serverech, aktivních prvcích a síťových tiskárnách, či kvalitní servis včetně poskytnutí podpory v podobě Helpdesku. Infinity poskytuje Accace i službu PaaS – databázovou platformu pro interní vývoj v oblasti webových aplikací. Zatím posledním společným projektem je nastartování masivního DMS portálu na platformě MS Sharepoint 2010 a její propojení s CRM systémem třetí strany.

„Během pěti let jsme se vyšvihli mezi první pětku na trhu služeb finančního outsourcingu a více než zdesetinásobili počet svých zaměstnanců; po celou dobu za plné podpory našeho IT partnera. Takže outsourcing za mne určitě proč ne?“ prohlašuje Majer.

Karel Fišnar

Karel Fišnar

Autor je manažerem Zákaznického centra společnosti Infinity a.s.


Komentáře

Jamicon #1
Jamicon 19. říjen 2012 20:26

Keby nepchali tisíce doláčov nenažrancom a vydriduchom z Redmontnu, mohli mať všetko vo svojej správe, ušetrili by ďalšie prachy za sieťovú konektivitu a boli by nezávislý od svojvôle M$

Jirka #2
Jirka 21. říjen 2012 21:17

Pěkný PR článek... konečně jeden co se ani nesnaží vzbudit dojem nezaujatosti a tak hned víme na čem jsme:-)


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů