Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

ITbiz.cz, 23. leden 2013 08:00 6 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet
Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

Proč nakupujeme v zahraničí? Na tuto zdánlivě banální otázku se pokouší odpovědět průzkum společnosti PayPal o dostupnosti značek v regionu střední a východní Evropy. Pro Čechy a většinu dalších obyvatel regionu hraje zásadní roli cena, dostupnost zboží na domácím trhu a určitá míra exkluzivity - kupující chce mít něco, co ostatní nemají. Závěry průzkumu jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.

“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a role Asie jako populární nákupní destinace se zvyšuje,” myslí si Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Asie je král

Pokračující nárůst nízkonákladových obchodů v regionu CEE znamená, že se uživatelé internetu cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Trendem je také vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování.

Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25% Čechů a ostatních obyvatel regionu. Jaké jsou k tomu důvody? Průzkum ukázal, že téměř polovina Čechů (48%) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám.

Dostupnost zboží je u nás pořád problém

Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30%). Tento trend se týká zejména kvalitního oblečení, ale nakupuje se opět předně elektronika.

Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a který u nás není dostupný (11%) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10%). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Vede elektronika, následuje oblečení

Celkově průzkum ukázal, že nejpopulárnější kategorií, kterou zákazníci poptávají online je elektronika (24 %), následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které zákazníci nakupují online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans. V kategorii elektroniky oceňují Češi nejvíce Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují nejenom lokálně, ale také v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh.


Komentáře

JJ #1
JJ 23. leden 2013 12:29

No, proč tam asi lidi nakupují..
Nabíječka pro iPhone - vidlička 230V~/ 5V||, 5W, na Apple Store 503Kč bez dopravy. To samé na DealExtreme za 3,5$, doprava zdarma, a to včetně USB kabelu, přitom obje se vyrábí v Číně..

Stanislav Brabec 23. leden 2013 16:02

Potřeboval jsem redukci z US zásuvky. V kamenné prodejně mi nabídli pouze univerzální redukce, nejlevnější za 200Kč.

Český e-shop mi nabídl redukci za 40Kč, a k tomu chtěl 100Kč poštovného.

Čínský e-shop mi nabídl redukci za 20Kč, a k tomu chtěl pouhých 20Kč poštovného.

Kde myslíte, že jsem jí koupil?

Dokud se české e-shopy nepoučí od čínských, a nenabídnou zaslání obyčejným dopisem, nemají u malých objednávek šanci.

w4rr10r #3
w4rr10r 30. leden 2013 16:08

Sluší se ale dodat, že z té Číny to většinou jde dva týdny nebo i déle. Záruka bývá leda na funkčnost při přijetí. Někdy se to vyplatí, někdy ne.

ehmm #5
ehmm 09. únor 2013 14:35

Záruka a dodací doba to je samozdřejmě nesrovnatelé, jenže:
- co se tu neprodává tu nejde ani koupit
- dodací doby u položek které nejsou skladem si nezadají s těmi z Asie
- když je cena třetinová tak zátuka už není takový argument (navíc ona ta záruka leckdy platí jen do doby než jí zkusíte uplatnit)

Prostě v kategorii "levný čínský šmejd" je výhodnější koupit přímo než platit překupníka.

Otakar 31. leden 2013 22:53

Také přihodím: brašna na foťák Crumpler - z Německa i s 500korunovým poštovným vyšla o 800 korun levněji, než u nás. Trekingové hole LEKI - i s poštovným z VB o 500 korun levněji, než u nás. Před pár lety DSLR z Německa o 10.000 korun levněji, než u nás. Nebo třeba lustry komplikovaně objednané z Polska (protože k nám Poláci nechtějí zasílat, ale po telefonu jsme se domluvili) včetně poštovného za 50 % ceny u nás (o 3.000 levněji). Filtry Formatt Hi-Tech z VB o pár stovek levněji, ale především jsem k nim objednal hliníkové kroužky, u nás lze koupit jen plastové...

Alena #6
Alena 01. květen 2013 06:41

Taky mám čerstvou zkušenost.
Za přeobjednání na Aliexpressu za "sadu šperků" , která stojí necelých 5 dolarů chce eshop 279,- Kč a v obchodních podmínkách mají cituji
1.6 Poskytovatel zboží neprodává, není ani jeho dovozcem a dodavatelem ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Poskytovatel pouze za odměnu jménem zákazníků a na jejich účet objednává zboží u prodávajícího a jménem zákazníků a na jejich účet hradí prodávajícímu kupní cenu.

5.1 Vzhledem k tomu, že poskytovatel zboží neprodává, není možné nároky z odpovědnosti za vady výrobku uplatňovat u poskytovatele. Tyto nároky je možné uplatnit přímo u prodávajícího.
5.2 Poskytovatel nezaručuje, že prodávající k dodávanému zboží přiloží návod v českém jazyce.
5.3 Poskytovatel neodpovídá za řádné dodání objednaného zboží.
A toto je zřejmě u nás legální, FUJ!!!!!

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
RSS 

Zprávičky

Firmy se při přeshraničním prodeji přes Internet bojí podvodů

ČTK , 25. červenec 2017 16:27

Prodejci se obávají, že pokud lidé z jiného unijního státu za zboží nezaplatí, bude složité peníze v...

Více 0 komentářů

Zákazníci preferují biometrii, ale její zavádění je pomalé

Pavel Houser , 25. červenec 2017 12:50

Manažeři v bankách, kteří jsou zodpovědní za zavádění biometrie, připouštějí nedostatek zkušeností....

Více 1 komentářů

Malware Stantinko napadl více než půl milionu uživatelů ve východní Evropě

Pavel Houser , 25. červenec 2017 10:36

Těžce identifikovatelný nový kmen malwaru se šíří prostřednictvím dvou plug-inů pro prohlížeč Chrome...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Čeští technici měli omylem přístup k tajným databázím Švédska

ČTK , 25. červenec 2017 10:23

Při předávce systémů švédský úřad nedodržel bezpečnostní postupy....

Více 1 komentářů

Zisk Googlu kvůli pokutě z EU klesl o 28 %

ČTK , 25. červenec 2017 10:16

Příjmy Googlu stouply o 20 % na 18,4 miliardy dolarů. Cena za proklik u Googlu klesla o 26 %. ...

Více 0 komentářů

Roboty využívá téměř čtvrtina českých menších firem

ČTK , 24. červenec 2017 10:00

Důvodem investic do robotizace nesmí být všeobecný trend, ale faktická potřeba. ...

Více 0 komentářů

Začne platit nový zákon, který má šetřit náklady na budování sítí

ČTK , 24. červenec 2017 09:00

Provozovatelé vodovodních, energetických i kanalizačních sítí budou muset umožnit přístup zájemců o ...

Více 1 komentářů