Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

ITbiz.cz, 23. leden 2013 08:00 6 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet
Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

Proč nakupujeme v zahraničí? Na tuto zdánlivě banální otázku se pokouší odpovědět průzkum společnosti PayPal o dostupnosti značek v regionu střední a východní Evropy. Pro Čechy a většinu dalších obyvatel regionu hraje zásadní roli cena, dostupnost zboží na domácím trhu a určitá míra exkluzivity - kupující chce mít něco, co ostatní nemají. Závěry průzkumu jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.

“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a role Asie jako populární nákupní destinace se zvyšuje,” myslí si Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Asie je král

Pokračující nárůst nízkonákladových obchodů v regionu CEE znamená, že se uživatelé internetu cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Trendem je také vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování.

Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25% Čechů a ostatních obyvatel regionu. Jaké jsou k tomu důvody? Průzkum ukázal, že téměř polovina Čechů (48%) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám.

Dostupnost zboží je u nás pořád problém

Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30%). Tento trend se týká zejména kvalitního oblečení, ale nakupuje se opět předně elektronika.

Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a který u nás není dostupný (11%) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10%). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Vede elektronika, následuje oblečení

Celkově průzkum ukázal, že nejpopulárnější kategorií, kterou zákazníci poptávají online je elektronika (24 %), následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které zákazníci nakupují online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans. V kategorii elektroniky oceňují Češi nejvíce Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují nejenom lokálně, ale také v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh.


Komentáře

JJ #1
JJ 23. leden 2013 12:29

No, proč tam asi lidi nakupují..
Nabíječka pro iPhone - vidlička 230V~/ 5V||, 5W, na Apple Store 503Kč bez dopravy. To samé na DealExtreme za 3,5$, doprava zdarma, a to včetně USB kabelu, přitom obje se vyrábí v Číně..

Stanislav Brabec 23. leden 2013 16:02

Potřeboval jsem redukci z US zásuvky. V kamenné prodejně mi nabídli pouze univerzální redukce, nejlevnější za 200Kč.

Český e-shop mi nabídl redukci za 40Kč, a k tomu chtěl 100Kč poštovného.

Čínský e-shop mi nabídl redukci za 20Kč, a k tomu chtěl pouhých 20Kč poštovného.

Kde myslíte, že jsem jí koupil?

Dokud se české e-shopy nepoučí od čínských, a nenabídnou zaslání obyčejným dopisem, nemají u malých objednávek šanci.

w4rr10r #3
w4rr10r 30. leden 2013 16:08

Sluší se ale dodat, že z té Číny to většinou jde dva týdny nebo i déle. Záruka bývá leda na funkčnost při přijetí. Někdy se to vyplatí, někdy ne.

ehmm #5
ehmm 09. únor 2013 14:35

Záruka a dodací doba to je samozdřejmě nesrovnatelé, jenže:
- co se tu neprodává tu nejde ani koupit
- dodací doby u položek které nejsou skladem si nezadají s těmi z Asie
- když je cena třetinová tak zátuka už není takový argument (navíc ona ta záruka leckdy platí jen do doby než jí zkusíte uplatnit)

Prostě v kategorii "levný čínský šmejd" je výhodnější koupit přímo než platit překupníka.

Otakar 31. leden 2013 22:53

Také přihodím: brašna na foťák Crumpler - z Německa i s 500korunovým poštovným vyšla o 800 korun levněji, než u nás. Trekingové hole LEKI - i s poštovným z VB o 500 korun levněji, než u nás. Před pár lety DSLR z Německa o 10.000 korun levněji, než u nás. Nebo třeba lustry komplikovaně objednané z Polska (protože k nám Poláci nechtějí zasílat, ale po telefonu jsme se domluvili) včetně poštovného za 50 % ceny u nás (o 3.000 levněji). Filtry Formatt Hi-Tech z VB o pár stovek levněji, ale především jsem k nim objednal hliníkové kroužky, u nás lze koupit jen plastové...

Alena #6
Alena 01. květen 2013 06:41

Taky mám čerstvou zkušenost.
Za přeobjednání na Aliexpressu za "sadu šperků" , která stojí necelých 5 dolarů chce eshop 279,- Kč a v obchodních podmínkách mají cituji
1.6 Poskytovatel zboží neprodává, není ani jeho dovozcem a dodavatelem ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Poskytovatel pouze za odměnu jménem zákazníků a na jejich účet objednává zboží u prodávajícího a jménem zákazníků a na jejich účet hradí prodávajícímu kupní cenu.

5.1 Vzhledem k tomu, že poskytovatel zboží neprodává, není možné nároky z odpovědnosti za vady výrobku uplatňovat u poskytovatele. Tyto nároky je možné uplatnit přímo u prodávajícího.
5.2 Poskytovatel nezaručuje, že prodávající k dodávanému zboží přiloží návod v českém jazyce.
5.3 Poskytovatel neodpovídá za řádné dodání objednaného zboží.
A toto je zřejmě u nás legální, FUJ!!!!!


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů