Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

ITbiz.cz, 23. leden 2013 08:00 6 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet
Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

Proč nakupujeme v zahraničí? Na tuto zdánlivě banální otázku se pokouší odpovědět průzkum společnosti PayPal o dostupnosti značek v regionu střední a východní Evropy. Pro Čechy a většinu dalších obyvatel regionu hraje zásadní roli cena, dostupnost zboží na domácím trhu a určitá míra exkluzivity - kupující chce mít něco, co ostatní nemají. Závěry průzkumu jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.

“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a role Asie jako populární nákupní destinace se zvyšuje,” myslí si Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Asie je král

Pokračující nárůst nízkonákladových obchodů v regionu CEE znamená, že se uživatelé internetu cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Trendem je také vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování.

Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25% Čechů a ostatních obyvatel regionu. Jaké jsou k tomu důvody? Průzkum ukázal, že téměř polovina Čechů (48%) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám.

Dostupnost zboží je u nás pořád problém

Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30%). Tento trend se týká zejména kvalitního oblečení, ale nakupuje se opět předně elektronika.

Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a který u nás není dostupný (11%) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10%). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Vede elektronika, následuje oblečení

Celkově průzkum ukázal, že nejpopulárnější kategorií, kterou zákazníci poptávají online je elektronika (24 %), následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které zákazníci nakupují online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans. V kategorii elektroniky oceňují Češi nejvíce Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují nejenom lokálně, ale také v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh.


Komentáře

JJ #1
JJ 23. leden 2013 12:29

No, proč tam asi lidi nakupují..
Nabíječka pro iPhone - vidlička 230V~/ 5V||, 5W, na Apple Store 503Kč bez dopravy. To samé na DealExtreme za 3,5$, doprava zdarma, a to včetně USB kabelu, přitom obje se vyrábí v Číně..

Stanislav Brabec 23. leden 2013 16:02

Potřeboval jsem redukci z US zásuvky. V kamenné prodejně mi nabídli pouze univerzální redukce, nejlevnější za 200Kč.

Český e-shop mi nabídl redukci za 40Kč, a k tomu chtěl 100Kč poštovného.

Čínský e-shop mi nabídl redukci za 20Kč, a k tomu chtěl pouhých 20Kč poštovného.

Kde myslíte, že jsem jí koupil?

Dokud se české e-shopy nepoučí od čínských, a nenabídnou zaslání obyčejným dopisem, nemají u malých objednávek šanci.

w4rr10r #3
w4rr10r 30. leden 2013 16:08

Sluší se ale dodat, že z té Číny to většinou jde dva týdny nebo i déle. Záruka bývá leda na funkčnost při přijetí. Někdy se to vyplatí, někdy ne.

ehmm #5
ehmm 09. únor 2013 14:35

Záruka a dodací doba to je samozdřejmě nesrovnatelé, jenže:
- co se tu neprodává tu nejde ani koupit
- dodací doby u položek které nejsou skladem si nezadají s těmi z Asie
- když je cena třetinová tak zátuka už není takový argument (navíc ona ta záruka leckdy platí jen do doby než jí zkusíte uplatnit)

Prostě v kategorii "levný čínský šmejd" je výhodnější koupit přímo než platit překupníka.

Otakar 31. leden 2013 22:53

Také přihodím: brašna na foťák Crumpler - z Německa i s 500korunovým poštovným vyšla o 800 korun levněji, než u nás. Trekingové hole LEKI - i s poštovným z VB o 500 korun levněji, než u nás. Před pár lety DSLR z Německa o 10.000 korun levněji, než u nás. Nebo třeba lustry komplikovaně objednané z Polska (protože k nám Poláci nechtějí zasílat, ale po telefonu jsme se domluvili) včetně poštovného za 50 % ceny u nás (o 3.000 levněji). Filtry Formatt Hi-Tech z VB o pár stovek levněji, ale především jsem k nim objednal hliníkové kroužky, u nás lze koupit jen plastové...

Alena #6
Alena 01. květen 2013 06:41

Taky mám čerstvou zkušenost.
Za přeobjednání na Aliexpressu za "sadu šperků" , která stojí necelých 5 dolarů chce eshop 279,- Kč a v obchodních podmínkách mají cituji
1.6 Poskytovatel zboží neprodává, není ani jeho dovozcem a dodavatelem ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Poskytovatel pouze za odměnu jménem zákazníků a na jejich účet objednává zboží u prodávajícího a jménem zákazníků a na jejich účet hradí prodávajícímu kupní cenu.

5.1 Vzhledem k tomu, že poskytovatel zboží neprodává, není možné nároky z odpovědnosti za vady výrobku uplatňovat u poskytovatele. Tyto nároky je možné uplatnit přímo u prodávajícího.
5.2 Poskytovatel nezaručuje, že prodávající k dodávanému zboží přiloží návod v českém jazyce.
5.3 Poskytovatel neodpovídá za řádné dodání objednaného zboží.
A toto je zřejmě u nás legální, FUJ!!!!!

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Poskytování IT služeb mění podnikání Konica Minolta

Pavel Houser , 24. duben 2018 10:37

Prudký nárůst tržeb v segmentu IT služeb vedl společnost Konica Minolta ke změně přímého prodeje. ...

Více 0 komentářů

Čtvrtletní zisk Googlu výrazně překonal očekávání

ČTK , 24. duben 2018 08:48

Tržby firmy Alphabet se meziročně zvýšily o 26 procent na 31,1 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

EK zkoumá, zda nechá Apple převzít Shazam

ČTK , 24. duben 2018 08:00

Apple by za aplikaci mohl zaplatit asi 400 milionů dolarů....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Čínská služba pro streamování hudby Tencent míří na burzu

ČTK , 23. duben 2018 11:19

Spotify byla nedávno ohodnocena na 30 miliard dolarů. 25 miliard očekávaných u Tencentu je také obro...

Více 0 komentářů

Obchod s kryptoměnami se stěhuje mimo burzy

ČTK , 23. duben 2018 09:00

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční....

Více 0 komentářů

Čtvrtina Čechů vyzkoušela služby sdílené ekonomiky

ČTK , 23. duben 2018 08:00

Více než polovina lidí zná služby Zonky (74 procent) a Uber (62 procent)....

Více 0 komentářů

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů