Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

ITbiz.cz, 23. leden 2013 08:00 6 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet
Proč své online nákupy Češi provádějí raději v zahraničí

Proč nakupujeme v zahraničí? Na tuto zdánlivě banální otázku se pokouší odpovědět průzkum společnosti PayPal o dostupnosti značek v regionu střední a východní Evropy. Pro Čechy a většinu dalších obyvatel regionu hraje zásadní roli cena, dostupnost zboží na domácím trhu a určitá míra exkluzivity - kupující chce mít něco, co ostatní nemají. Závěry průzkumu jsou založeny na odpovědích 12 tisíc uživatelů PayPal v České republice, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Maďarsku.

“Dva nejvýraznější závěry výzkumu jsou tyto: stoupá počet zahraničních transakcí za nízké ceny (600 – 1749 Kč) a role Asie jako populární nákupní destinace se zvyšuje,” myslí si Damien Perillat, regionální ředitel PayPal.

Asie je král

Pokračující nárůst nízkonákladových obchodů v regionu CEE znamená, že se uživatelé internetu cítí dostatečně bezpečně a pohodlně, aby i každodenní nakupování a koupi digitálních produktů jako hudby, novin či počítačových her, prováděli online. Trendem je také vzrůstající důležitost asijského trhu pro online nakupování.

Kulturní a geografická vzdálenost mezi CEE a Asii již nehraje roli. V závislosti na kategorii nakupuje virtuálně v Asii až 25% Čechů a ostatních obyvatel regionu. Jaké jsou k tomu důvody? Průzkum ukázal, že téměř polovina Čechů (48%) volí nakupování v zahraničí zejména kvůli nižším cenám.

Dostupnost zboží je u nás pořád problém

Druhým nejdůležitějším důvodem pro výběr zahraničních online obchodů je to, že produkty, o které zákazníci stojí, nejsou v Čechách k dostání (30%). Tento trend se týká zejména kvalitního oblečení, ale nakupuje se opět předně elektronika.

Mezi ostatními důvody je touha koupit poslední verzi produktu, který spotřebitelé chtějí a který u nás není dostupný (11%) a také to, že chtějí koupit specifickou verzi produktu, která lokálně není dostupná (10%). Z tohoto pohledu si jsou český, slovenský, polský, maďarský a rumunský trh podobné.

Vede elektronika, následuje oblečení

Celkově průzkum ukázal, že nejpopulárnější kategorií, kterou zákazníci poptávají online je elektronika (24 %), následují digitální produkty a software (21%), oblečení (12%), hodinky a šperky (7 %) a parfémy a kosmetika (méně 5 %). Mezi nejpopulárnější značky oblečení, které zákazníci nakupují online patří Adidas, Calvin Klein, Armani, Marc Jacobs a Tommy Hilfiger. Čeští nakupující si vybírají také alternativní značky jako Billabong, Ben Sherman, DNKY, Fornarina, Guess, Miss Sixty, Moschino nebo Pepe Jeans. V kategorii elektroniky oceňují Češi nejvíce Apple, Asus, Canon, HTC, Kingston a Samsung, které většinou kupují nejenom lokálně, ale také v zahraničí, z Asie (34%), EU (29%) a USA (16%). V případě, že český zákazník hledá levnější alternativu značkového výrobku, vydá se na asijský trh.


Komentáře

JJ #1
JJ 23. leden 2013 12:29

No, proč tam asi lidi nakupují..
Nabíječka pro iPhone - vidlička 230V~/ 5V||, 5W, na Apple Store 503Kč bez dopravy. To samé na DealExtreme za 3,5$, doprava zdarma, a to včetně USB kabelu, přitom obje se vyrábí v Číně..

Stanislav Brabec 23. leden 2013 16:02

Potřeboval jsem redukci z US zásuvky. V kamenné prodejně mi nabídli pouze univerzální redukce, nejlevnější za 200Kč.

Český e-shop mi nabídl redukci za 40Kč, a k tomu chtěl 100Kč poštovného.

Čínský e-shop mi nabídl redukci za 20Kč, a k tomu chtěl pouhých 20Kč poštovného.

Kde myslíte, že jsem jí koupil?

Dokud se české e-shopy nepoučí od čínských, a nenabídnou zaslání obyčejným dopisem, nemají u malých objednávek šanci.

w4rr10r #3
w4rr10r 30. leden 2013 16:08

Sluší se ale dodat, že z té Číny to většinou jde dva týdny nebo i déle. Záruka bývá leda na funkčnost při přijetí. Někdy se to vyplatí, někdy ne.

ehmm #5
ehmm 09. únor 2013 14:35

Záruka a dodací doba to je samozdřejmě nesrovnatelé, jenže:
- co se tu neprodává tu nejde ani koupit
- dodací doby u položek které nejsou skladem si nezadají s těmi z Asie
- když je cena třetinová tak zátuka už není takový argument (navíc ona ta záruka leckdy platí jen do doby než jí zkusíte uplatnit)

Prostě v kategorii "levný čínský šmejd" je výhodnější koupit přímo než platit překupníka.

Otakar 31. leden 2013 22:53

Také přihodím: brašna na foťák Crumpler - z Německa i s 500korunovým poštovným vyšla o 800 korun levněji, než u nás. Trekingové hole LEKI - i s poštovným z VB o 500 korun levněji, než u nás. Před pár lety DSLR z Německa o 10.000 korun levněji, než u nás. Nebo třeba lustry komplikovaně objednané z Polska (protože k nám Poláci nechtějí zasílat, ale po telefonu jsme se domluvili) včetně poštovného za 50 % ceny u nás (o 3.000 levněji). Filtry Formatt Hi-Tech z VB o pár stovek levněji, ale především jsem k nim objednal hliníkové kroužky, u nás lze koupit jen plastové...

Alena #6
Alena 01. květen 2013 06:41

Taky mám čerstvou zkušenost.
Za přeobjednání na Aliexpressu za "sadu šperků" , která stojí necelých 5 dolarů chce eshop 279,- Kč a v obchodních podmínkách mají cituji
1.6 Poskytovatel zboží neprodává, není ani jeho dovozcem a dodavatelem ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Poskytovatel pouze za odměnu jménem zákazníků a na jejich účet objednává zboží u prodávajícího a jménem zákazníků a na jejich účet hradí prodávajícímu kupní cenu.

5.1 Vzhledem k tomu, že poskytovatel zboží neprodává, není možné nároky z odpovědnosti za vady výrobku uplatňovat u poskytovatele. Tyto nároky je možné uplatnit přímo u prodávajícího.
5.2 Poskytovatel nezaručuje, že prodávající k dodávanému zboží přiloží návod v českém jazyce.
5.3 Poskytovatel neodpovídá za řádné dodání objednaného zboží.
A toto je zřejmě u nás legální, FUJ!!!!!

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 1 komentářů

Firmy zabývající se virtuální realitou zakládají asociaci

ČTK , 24. květen 2017 16:00

Cílem je propojit vývojářské týmy s universitami, investičními fondy a soukromým sektorem....

Více 0 komentářů

Sněmovna schválila novelu upravující přechod na vysílání DVB-T2

ČTK , 24. květen 2017 13:05

"Já jsem tam postrádal něco ve prospěch virtuálních mobilních operátorů," uvedl budoucí ministr fina...

Více 0 komentářů