margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Trendy v retailu podle SAP

Richard Jan Voigts , 08. listopad 2016 12:00 0 komentářů
Trendy v retailu podle SAP

Retailový řetězec, který bude chtít uspět, bude muset nasadit pokrokovější nástroje pro identifikaci správného zákazníka a jeho lepší oslovení i obsloužení. O tom, jak se to dá udělat, jsme se bavili na podzimním SAP Foru Professional Day 2016 s Janem Májkem, který má v SAP retail na starosti.

Retail je velmi exponovaný prodejní kanál s velkými obraty zboží, nízkými maržemi a začleněním internetu jako dalšího prodejního kanálu. Jaké trendy v nakupování se dají očekávat v průběhu následujících let?

Retail sice je exponovaný prodejní kanál, nicméně marže nemusejí být u každého zboží nutně velmi nízké. V každém případě se dá do budoucna očekávat velký nárůst prodeje přes internet, a když říkám velký nárůst, mám tím na mysli o stovky procent. Zákazníci budou více kombinovat prohlídku vystaveného zboží v kamenném showroomu a následný nákup přes internet s objednávkou přímo z této kamenné prodejny. Ještě více poroste nákup čerstvých potravin přes internet, ačkoliv je to velmi náročné na podmínky dopravy.

Jan Májek, Account Sales Manager SAP
Jan Májek, Account Sales Manager SAP

Bude to mít významný dopad na informační infrastrukturu retailu?

Dnes už není problém vytvořit internetový obchod a jeho tvář vůči zákazníkovi, to se dá v současné době udělat doslova za pár korun a za krátkou dobu. Daleko důležitější a náročnější ale bude logistika a znalost zákazníka „ze všech stran“.

Kam až se může logistika posunout?

Když mi kdysi dodávali kuchyňskou linku, čtrnáct dní jsem čekal a pak mi zavolali, že přijedou druhý den. Byl jsem z toho zelený vzteky, protože jsem si narychlo musel zorganizovat čas. Kdyby mi to sdělili pár dní dopředu, nebyl by žádný problém si volno zařídit. Logistika bude muset být schopna dodržet včasnou a předem dohodnutou dobu dodání. Může to být pár hodin, jako třeba u čerstvých potravin, nebo v řádu jednotek dní, ale vždy se bude muset dodržet čas. Firmy na to nejsou ve velké většině vůbec připraveny. V současné době je boom nasazování řízených skladů s následným plánováním dopravy, zohlednění objížděk apod.

SAP v této oblasti přináší kompletní řízení dodavatelského řetězce, od objednávky koncového zákazníka na internetovém e-shopu, která se dostane až k příslušnému dodavateli (pokud primární dodavatel zboží nemá, automaticky je vyhledán náhradní dodavatel), až po konečnou dodávku. Jde o složité systémy, jejichž nasazení trvá poměrně dlouho.

Lze ještě vůbec získat konkurenční výhodu, když už každý řetězec má nebo brzy bude mít propracovaný informační systém?

Myslím, že v současné době toto všechny řetězce zdaleka vybudované nemají. Když se podíváte na ty velké, s e-shopy teprve začínají a logistiku ve vztahu ke koncovému zákazníkovi teprve začínají budovat.

Znamená to tedy, že ten, kdo si nasadí vámi popsanou logistiku jako první, může mít značný náskok a ostatní převálcovat?

První už dnes ne, ale ten, kdo bude mít řízený sklad a logistiku vybudované v řádu měsíců až roku, samozřejmě velkou konkurenční výhodu získá. Nejde o samotné zavedení informačního systému, ale o vybudování celé infrastruktury, včetně nákupu aut a jejich propojení s informačním systémem tak, abyste věděli, kde zrovna auto se zbožím je, když volá zákazník apod.

Dá se nějak lépe oslovit zákazník než letákovými kampaněmi nebo spamováním? On by se přece měl dozvědět, který dodavatel zboží je lepší.

Klasické letákové kampaně a rozesílání hromadných všeobecných nabídek už začíná být přežitým marketingovým nástrojem. Ukazuje se, že daleko účinnější jsou marketingové kampaně cílené na úzké skupiny zákazníků. Například e-commerce systémy typu SAP Hybris umí marketingově oslovit přesně danou skupinu zákazníků, a to nejen podle toho, které zboží objednávali, ale i podle jiných segmentací, sdružení do různých skupin, podle toho, co nakupovali jejich známí apod. Ukazuje se, že když dobře oslovíte 10 % zákazníků, dá vám to lepší tržby, než když oslovíte 90 % zákazníků naslepo nějakým obecným letákem. Jde o prokázané údaje od našich zákazníků.

Stále důležitější bude také vybudovat u zákazníka pocit, že je skutečně vaším zákazníkem. Uvedu možná trochu za vlasy přitažený příklad: pojedu autobusem, vezmu smartphone, rozdělám objednávku, nebudu ale hned vědět jak pokračovat dál, zavolám call centrum, kde si pracovník moji objednávku otevře tak, jak ji na svém telefonu vidím já, a dodělá ji za mě podle mých pokynů po telefonu. Může ji pak dodělat kdykoliv, třeba v noci, ale přesně podle mého přání a mých instrukcí. Nebo se pak doma přihlásím z tabletu či notebooku a zobrazí se mi přesně to místo v objednávce, kde jsem na smartphonu někde v autobuse skončil. Říká se to sice strašně jednoduše, ale dostat takovou funkčnost do informačního systému je velmi složité. SAP už toto má v nástrojích SAP Hybris Marketing a SAP Hybris Commerce.

Mezi současné komunikační kanály v retailu patří rádio, televize, letákové kampaně a internetová reklama. Jakými dalšími kanály se v retailu komunikuje, nebo bude podle vašich poznatků komunikovat?

Terminologii internet věcí moc nepoužívám, protože se do ní dá schovat všechno, ale přesto se bude využívat více druhů chytrých zařízení. Dá se očekávat, že komunikace bude částečně osobní a částečně internetová. Například přijdete do prodejny a hned si vás někdo všimne jako důležitého zákazníka, který u daného řetězce nakupuje. Na identifikaci jsou různé nástroje, prakticky každý už dnes má smartphone, ten zase unikátní IP adresu, a na prodejně je Wi-Fi - zákazník může být motivován, aby na smartphonu zmáčknul nějaké tlačítko, například ohledně sortimentu na prodejně, dostupnosti zboží na skladě nebo na jiných prodejnách, dotaz na jiné zboží než je vystaveno… Zní to jako sci-fi, ale nástroje už k dispozici jsou.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů