Vedoucí role USA v ITC oborech je postavena na tradici, která začala už patentem T. A. Edisona, který dal vznik první elektronce. Největší a zřejmě „nekonečný“ proces výzkumu, vývoje a výroby nastal vynálezem integrovaného obvodu Jackem St. Clair Kilbym z Texas Instruments v roce 1958 a jeho patentováním o osm let později. Jenže jak dokazuje hned několik sfér průmyslu v ČR, samotná tradice k úspěchu nestačí, co tedy žene USA v oblasti technologií kupředu?
Ještě v padesátých a šedesátých letech 20. století byl oním hlavním hybatelem armádní a kosmický výzkum a vývoj, od kterého se učil výzkum a vývoj firemní. Dnes je situace obrácená, jedna věc ale platí stále. Za vším tímto děním se tyčí jako nositel pokroku universitní systém USA, který je primární hybatel vzdělávání, vědy a výzkumu. Kéž bychom si z něj někdy vzali příklad. Navíc si jednotlivé university konkurují ve svých informačních „outputs“ výstupech.
University v jednotlivých státech USA se postupně staly ohnisky, na které se nabalovaly další výzkumné instituce jak státní, tak firemní – postupně tak vznikly vědecké či výzkumné centra, parky či koridory. Financování oněch aktivit bylo více-zdrojové (federální, státní, armádní i firemní apod.) s podporami daňovými, grantovými, nadačními ap. Je třeba zmínit, že v oněch vědeckých „konglomerátech“ výzkum oborů ITC převažuje a je společně jak předmětem, tak prostředkem výzkumu.
Navíc v osmdesátých a devadesátých letech 20. století v některých vědeckých centrech začaly vznikat tzv. „inkubátory“ firem, které začaly využívat tzv. „venture“ kapitál (více riskantní, ale pohotový finanční zdroj) a služby právních a marketingových firem s jedním cílem; urychlit uplatnění „high-tech“ výrobků na trhu. Tyto mimořádně pružné „katalyzátory“ jsou dnes založeny převážně na oborech ITC, které jakoby sami ze sebe vytvářejí další a další obory! Postupně se začaly nazývat „silicons“ podle kolébky tohoto procesu kalifornského „Silicon Valley“.
Svět globalizace propojuje tyto „silicons“ s dalšími centry výzkumu doslova po celém světě na základě volného trhu, jak investicemi, tak kooperacemi. Takže se doslova propojují výzkumy celého světa někdy i s negativními konsekvencemi tzv.“drain brain“ pro řadu méně vyspělých států (Indie, JV Asie, L.Amerika apod.). Dnes jsou „silicons“ doslova internacionální společenství, kde je Američanů sotva 50 %. Díky příhodným podmínkám i tito vědci-vynálezci se brzy přetaví v americkém tavícím kotli na Američany.
Následně uvedeme přehled jednotlivých „silicons“ s jejich lokalizací jak v metropolitních oblastech (Combined Statistical Areas – CSA) neboli širokých aglomeracích a jejich napojení na okolní svět prostřednictvím metropolitních letišť.
Název „silicons“ |
CSA „aglomer.“ (v mil.)/ stát USA |
Zaměstnanci „věda, služby výroba“(v tis.) |
Letiště-kód |
Universita |
|
Silicon |
San Francisco /California/ |
300 |
SFO 39,2 |
Stanford |
|
Silicon |
Dallas/F-W. /Texas/ |
200 |
DFW 56,9 |
Dallas County |
|
Silicon (Magic |
Boston /Massachusetts/ |
200 |
BOS 27,4 |
MIT, Harvard |
|
Silicon |
W.D.C.Baltimore(8,6) /Virg.,Maryla.,D.C./ |
200 |
IAD 23,6 |
University |
|
Silikon Alley |
New York /New York |
100 |
JFK 46,5 |
Duke |
|
Silikon |
New York /New Jersey/ |
100 |
EWR 33,1 |
Princeton |
|
Silicon |
Raleigh /North |
65 |
RDU 9,5 |
Duke |
|
Silicon Slope |
Salt Lake /Utah/ |
60 |
SLC 22,0 |
University of |
|
Silicon |
Portland /Oregon/ |
60 |
PDX 13,2 |
Portland |
|
Silicon |
Phoenix /Arizona/ |
40 |
PHX 38,6 |
Arizona State |
|
Silicone |
Austin /Texas/ |
40 |
AUS 8,9 |
University of |
|
K těmto specializovaných center ITC můžeme přiřadit i vědecko- výzkumné centra, parky či koridory, kde ITC obory tvoří více než 50 % aktivit. Jejich přehled viz Níže.
Vědecko-výzkumná centra |
CSA „aglomer.“ (v mil.)/stát |
Zaměstnanci „věda-služby-výroba“ (v tis.) |
Letiště-kód (odb. v mil.) |
Universita (základní) |
|
Tech-Valley |
Albany /New York/ |
450 |
8,9 |
University of |
|
Dulles Corridor |
W.D.C.Baltimore(8,6) /Virg.,Maryla., |
250 |
IAD 23,6 |
University |
|
Eastside – |
Seattle /Washington/ |
150 |
SEA 31,6 |
University of |
|
Georgia Tech. |
Atlanta /Georgia/ |
130 |
ATL 89,3 |
Georgia |
|
Illinois |
Chicago /Illinois/ |
120 |
ORD 66,8 |
University of |
|
University |
Detroit /Michigan/ |
100 |
DTW 32,4 |
University of |
|
Denver Tech. |
Denver /Colorado/ |
100 |
DEN 52,2 |
Community |
|
Florida Hight |
Tampa /Florida/ |
80 |
TPA 16,6 |
University of |
|
Corridor |
Columbus /Ohio/ |
80 |
CMH 7,5 |
Ohio State |
|
Digital Coast |
Los Angeles /California/ |
65 |
LAX 59,1 |
Ventura |
|
Central |
Orlando /Florida/ |
60 |
MCO 34,9 |
University of |
|
Cummings |
Huntsville /Alabama/ |
60 |
HSV 1,2 |
University of |
|
Philadelphia |
Philadephia /Pennsylvania/ |
50 |
PHL 30,8 |
University of |
|
Pardue |
Lafayette /Indiana/ |
40 |
IND 7,5 |
Pardue |
|
N.Mexico |
Albuquerque /New Mexico/ |
40 |
ABQ 5,8 |
University of |
|
Z uvedeného přehledu je vidět, že ekonomika USA je založena na masivním vědecko-technickém výzkumu. Uvedenou skutečnost si americká společnost uvědomila zvl. v poválečném období v době „studené války“ s tím, že tento trend se bude stále urychlovat. A doslova dle rčení „kdo zaostává, ten prohrává“!
Věda a výzkum je organizován tak, že doslova prolíná celou společnost a dává šanci uplatnit se prakticky každému prostřednictvím univerzit a informačních databází. Společnost si je např. vědoma, že „uzavírání“ informací např. z armádního a kosmického výzkumu jsou tzv. „ztracené“ peníze, proto dává i tyto výsledky výzkumu a vývoje k dispozici vybraným firmám! A to se týká z velké části ITC oborů.