margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Velké maličkosti pro práci s podnikovými informacemi

Ing. Olga Koupilová, 12. říjen 2012 08:00 0 komentářů
Velké maličkosti pro práci s podnikovými informacemi

Doba, kdy manažer řídící firmu, musel strávit pracovní dobu v kanceláři před monitorem počítače, jinak by neměl přístup k informacím, které jsou k řízení třeba, je už pomalu za námi. S nástupem mobilních zařízení v posledních letech se řídícím pracovníkům otevřely nové možnosti. Dnes mohou stejně dobře řídit firmu z domova, ze zahraničního kongresu, anebo třeba z pláže na druhém konci světa.

Princip přístupu k potřebným informacím se však vzhledem k okolnostem musel změnit a tvůrci podnikových informačních systémů museli zareagovat. Jejich zákazník dnes nepracuje s velkým monitorem nebo se dvěma, ale naopak s poměrně malým zařízením - tabletem, smartphonem a podobně. Jejich prostřednictvím chce získávat rychlý přehled o důležitých indikátorech. Potřebuje ke svým datům přistupovat bez nutnosti pracovat s klientem informačního systému a hledat informace v něm. A konečně potřebuje, aby výstupy z informačního systému na jeho zařízení dokázaly nejen dle potřeby informovat, ale například také v případě určité konkrétní situace třeba varovat. Krátce řečeno – s mobilními zařízeními nastala změna v myšlení a potřebách uživatelů informačních systémů a to nejen na nejvyšších pozicích.

Informační systémy už dlouho umí poskytovat sady nejrůznějších informací, zvolených přesně podle potřeb konkrétního pracovníka. Je možné vytvořit jakousi „skládačku“ z toho, co právě jeho zajímá, co ke své práci potřebuje. Tyto informace mají pochopitelně chráněný přístup právě pro něj, případně pro jeho nadřízené.

Ovšem jak sloučit tyto možnosti systémů s možnostmi mobilních zařízení? Aby to bylo možné, vytvářejí v posledních letech producenti podnikových informačních systémů miniaplikace na plochu počítače či některého z mobilních zařízení. Ty, které pomáhají uživatelům systémů HELIOS se jmenují „HELIOS Mini“ a jejich prostřednictvím může uživatel získávat zvolené informace ze systému buď odkudkoli přes internet na mobilní zařízení nebo je sledovat na svém počítači, aniž by musel spustit klienta systému. Informace se zobrazují formou jednoduchých srozumitelných indikátorů nebo tabulek.

Jak už jsme se zmínili, nejsou tyto chytré malé aplikace určeny pouze pro top management, nicméně s několika příklady, na které se nyní podíváme, začneme u generálního ředitele. Ten si pravděpodobně na svůj smartphone nechá instalovat například indikátor aktuálního stavu bankovních účtů či stav pohledávek a závazků. To však není zdaleka vše. Pokud si nechá instalovat i hlášení narozenin zaměstnanců, může pak například ohromit recepční, kolem níž jde ráno do práce, protože jí popřeje, zdánlivě aniž by mu to kdokoli připomněl.

Ekonomický ředitel pak využije například indikátoru denního přehledu cash flow. Střední manažer ocení hlášení plánovaných dovolených, případně zástupu za jednotlivé pracovníky. A konečně mistr ve výrobě, který sebou po hale dost dobře nemůže nosit počítač, na smartphonu prostřednictvím příslušné miniaplikace bez problémů kontroluje stav nejdůležitějších výrobních operací.

HELIOS Mini dnes fungují na platformách Windows a Android, a některé aplikace též na iPhone. Základní definice k nim probíhají v informačním systému. Odtud se také řídí přístupová práva k jednotlivým informacím. Na straně klienta je aplikace technicky reprezentována několika soubory typu HTML s JavaScriptovým kódem, který má na starost připojení informačnímu systému, vyvolání sestav gadgetů a jejich zobrazení na ploše. Na straně mobilního zařízení je instalována aplikace, která pracuje podle nastavení z informačního systému.

Vzhledem k tomu, že tyto rozsahem malé, ale významem velké aplikace ve spojení s mobilními zařízeními dokáží manažerům i ostatním pracovníkům velmi usnadnit práci a „uvolnit ruce“, dá se předpokládat, že právě jim bude patřit budoucnost práce s podnikovými informacemi.

Autorka je produktová manažerka systémů HELIOS Asseco Solutions, a.s.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů