Většina automobilů bude v roce 2020 připojena k internetu

Martin Stančík , 14. duben 2015 06:30 3 komentářů
Většina automobilů bude v roce 2020 připojena k internetu

Z nové studie společnosti Topology vyplývá, že v roce 2020 bude 75 % automobilů na světě připojeno k internetu a navíc se v tomto roce začnou prodávat i automobily schopné jezdit bez přičinění řidiče. Máme se čeho obávat?

Podle analytika Topology Erica Changa se bude již v roce 2035 podle odhadů vyrábět více než milion tzv. autonomních automobilů, tedy vozidel, které se budou schopné na vozovce pohybovat, aniž by je kontroloval řidič. Jak rychlý bude rozmach těchto automobilů, bude záležet na tom, s jakou rychlostí bude pokračovat vývoj speciálních bezpečnostních asistenčních systémů zvaných ADAS a systémů IoV, díky nimž se chytré automobily budou moci za běžného provozu učit. Až s těmito vyspělými technologiemi bude podle Changa možné povolit provoz těchto automobilů na silnicích.

Své prototypy vozidel, které mohou po silnici jezdit samy, na letošním veletrhu Consumer Electronics Show představila řada velkých výrobců aut. Tradiční automobilky se totiž ve světle medializovaného projektu Googlu na výrobu autonomních vozidel chtějí veřejnosti pochlubit s dosavadními výsledky vlastního vývoje. Kromě automobilek se však do vývoje automatizovaných řídicích systémů podle studie zapojují i společnosti jako Bosch, Texas Instruments či Infineon. Tyto firmy by chtěly v budoucnu dodávat své pokročilé senzory a asistenční systémy právě automobilkám.

Díky pokrokům ve vývoji automatizovaných řídicích systémů se budou také značně zlepšovat chytré asistenční služby dostupné v běžných automobilech. Podle Topology se technologie ADAS a IoV stanou v příštích několika letech mainstreamem. Například technologie ADAS, jejímž primárním účelem je varovat řidiče před potenciálními nebezpečími, by údajně v roce 2020 měla být integrována i do těch nejlevnějších automobilů.

Vývoj chytrých technologií pro automobily má urychlit spolupráce firem podnikajících v různých sektorech a vládních agentur, které u silnic rozmisťují systémy, jež mohou bezdrátově komunikovat s vozidly. Tyto systémy budou moci automobily informovat například o náledí na vozovce či nehodách.

Jak dodává Chang, budoucnost autonomních vozidel bude záviset na senzorech schopných číst biologická data uvnitř automobilu a i data zvnějšku, komunikačních technologiích a systémech, jež řidiči asistují a provádějí za něj rozhodnutí. „Každá z těchto technologií je naprosto nepostradatelná,“ uvedl Chang.

Studie Topology tak navazuje na podobnou analýzu společnosti Gatner z minulého roku, podle které bude na světě v roce 2020 150 milionů vozidel s podporou IoV. Díky těmto technologiím budou výrobci automobilů moci změnit svůj zaběhnutý byznysový model a stanou se tak z čistokrevných „výrobců hardwaru“ technologickými inovátory, kteří začnou inkasovat také alespoň určitou část příjmů z mobilních aplikací. Aby toho byly schopné, budou se však automobilky muset spojit s firmami jako Google, Apple či Samsung. Jak uvedl ve zmíněné zprávě Gartneru analytik Thilo Koslowski, pro změnu byznysového modelu takového formátu bude třeba, aby se velké automobilky zapojily do některého z existujících ekosystémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které zjednoduší integraci mobilních aplikací do palubních systémů.

Na to, zda se prognózy analytiků naplní, si však budeme muset ještě několik let počkat.


Komentáře

hatlapatla #0
hatlapatla 26. duben 2015 07:39

"díky nimž se chytré automobily budou moci za běžného provozu učit"

No, potěš. Takže místo toho, že dnes spolu závodí na dálnici vypatlanci, budou spolu závodit agresivní stroje... To se máme fuckt na co těšit...

fuckTheNeedForANick #1
fuckTheNeedForANick 01. květen 2015 12:41

Stroje nejsou agresivní, jen plní svůj účel. Teoreticky dokonale. Auta řízená AI budou mnohem bezpečnější než auta řízená nespolehlivými lidmi propadajícími do emocí.

Michal Taneček #2
Michal Taneček 08. květen 2015 23:27

Do té doby, než někdo napíše exploit pro auto.

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů

Generální ředitel Infosysu nečekaně rezignoval

ČTK , 19. srpen 2017 09:30

Od doby, co Sikka nastoupil do čela firmy, akcie stouply o více než pětinu....

Více 0 komentářů

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

ČTK , 18. srpen 2017 13:00

Jednání Applu údajně nebylo v rozporu s legislativou Irska ani Evropské unie....

Více 5 komentářů

Starší zprávičky

Ericsson zvažuje, že propustí až 25 000 zaměstnanců

ČTK , 18. srpen 2017 09:00

Švédská firma se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou ze strany telekomunikačních operátorů...

Více 0 komentářů

Alibaba téměř zdvojnásobila zisk, růst tržeb překonal odhady

ČTK , 18. srpen 2017 08:00

Alibaba, která patří k nejhodnotnějším firmám v Asii, profituje z rostoucích on-line nákupů čínských...

Více 0 komentářů

Telekomunikační úřad se chystá regulovat mobilní trh

ČTK , 17. srpen 2017 14:34

Přetrvává velký rozdíl mezi vyššími cenami pro domácnosti a nižšími cenami pro firmy, který dosahuje...

Více 0 komentářů

ShadowPad: malware v produktech NetSarang pro správu serverů

Pavel Houser , 17. srpen 2017 13:43

Útočníci schovali backdoor ShadowPad v softwaru využívaném stovkami světových společností včetně ban...

Více 0 komentářů