Většina automobilů bude v roce 2020 připojena k internetu

Martin Stančík , 14. duben 2015 06:30 3 komentářů
Většina automobilů bude v roce 2020 připojena k internetu

Z nové studie společnosti Topology vyplývá, že v roce 2020 bude 75 % automobilů na světě připojeno k internetu a navíc se v tomto roce začnou prodávat i automobily schopné jezdit bez přičinění řidiče. Máme se čeho obávat?

Podle analytika Topology Erica Changa se bude již v roce 2035 podle odhadů vyrábět více než milion tzv. autonomních automobilů, tedy vozidel, které se budou schopné na vozovce pohybovat, aniž by je kontroloval řidič. Jak rychlý bude rozmach těchto automobilů, bude záležet na tom, s jakou rychlostí bude pokračovat vývoj speciálních bezpečnostních asistenčních systémů zvaných ADAS a systémů IoV, díky nimž se chytré automobily budou moci za běžného provozu učit. Až s těmito vyspělými technologiemi bude podle Changa možné povolit provoz těchto automobilů na silnicích.

Své prototypy vozidel, které mohou po silnici jezdit samy, na letošním veletrhu Consumer Electronics Show představila řada velkých výrobců aut. Tradiční automobilky se totiž ve světle medializovaného projektu Googlu na výrobu autonomních vozidel chtějí veřejnosti pochlubit s dosavadními výsledky vlastního vývoje. Kromě automobilek se však do vývoje automatizovaných řídicích systémů podle studie zapojují i společnosti jako Bosch, Texas Instruments či Infineon. Tyto firmy by chtěly v budoucnu dodávat své pokročilé senzory a asistenční systémy právě automobilkám.

Díky pokrokům ve vývoji automatizovaných řídicích systémů se budou také značně zlepšovat chytré asistenční služby dostupné v běžných automobilech. Podle Topology se technologie ADAS a IoV stanou v příštích několika letech mainstreamem. Například technologie ADAS, jejímž primárním účelem je varovat řidiče před potenciálními nebezpečími, by údajně v roce 2020 měla být integrována i do těch nejlevnějších automobilů.

Vývoj chytrých technologií pro automobily má urychlit spolupráce firem podnikajících v různých sektorech a vládních agentur, které u silnic rozmisťují systémy, jež mohou bezdrátově komunikovat s vozidly. Tyto systémy budou moci automobily informovat například o náledí na vozovce či nehodách.

Jak dodává Chang, budoucnost autonomních vozidel bude záviset na senzorech schopných číst biologická data uvnitř automobilu a i data zvnějšku, komunikačních technologiích a systémech, jež řidiči asistují a provádějí za něj rozhodnutí. „Každá z těchto technologií je naprosto nepostradatelná,“ uvedl Chang.

Studie Topology tak navazuje na podobnou analýzu společnosti Gatner z minulého roku, podle které bude na světě v roce 2020 150 milionů vozidel s podporou IoV. Díky těmto technologiím budou výrobci automobilů moci změnit svůj zaběhnutý byznysový model a stanou se tak z čistokrevných „výrobců hardwaru“ technologickými inovátory, kteří začnou inkasovat také alespoň určitou část příjmů z mobilních aplikací. Aby toho byly schopné, budou se však automobilky muset spojit s firmami jako Google, Apple či Samsung. Jak uvedl ve zmíněné zprávě Gartneru analytik Thilo Koslowski, pro změnu byznysového modelu takového formátu bude třeba, aby se velké automobilky zapojily do některého z existujících ekosystémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které zjednoduší integraci mobilních aplikací do palubních systémů.

Na to, zda se prognózy analytiků naplní, si však budeme muset ještě několik let počkat.


Komentáře

hatlapatla #0
hatlapatla 26. duben 2015 07:39

"díky nimž se chytré automobily budou moci za běžného provozu učit"

No, potěš. Takže místo toho, že dnes spolu závodí na dálnici vypatlanci, budou spolu závodit agresivní stroje... To se máme fuckt na co těšit...

fuckTheNeedForANick #1
fuckTheNeedForANick 01. květen 2015 12:41

Stroje nejsou agresivní, jen plní svůj účel. Teoreticky dokonale. Auta řízená AI budou mnohem bezpečnější než auta řízená nespolehlivými lidmi propadajícími do emocí.

Michal Taneček #2
Michal Taneček 08. květen 2015 23:27

Do té doby, než někdo napíše exploit pro auto.

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

19. 10.

22. 10.
For Games 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů