Vyplatí se IT ve vlastní firmě outsourcovat?

Karel Fišnar , 01. říjen 2012 08:00 12 komentářů
Vyplatí se IT ve vlastní firmě outsourcovat?

Když přijde řeč na outsourcing ICT, firmy samozřejmě slyší především na snížení nákladů. Nahlížet na něj pouze touto optikou ale není zcela správné.

Využívat venkovních zdrojů, čili „outsourcovat“ umí lidstvo odpradávna. V podstatě každý používá outsourcing, třeba když odjede na dovolenou a nechá souseda zalévat květiny u sebe doma. Stejně tak velké organizace hledají vhodného poskytovatele služeb. A jako jednotlivci, i ony požadují především spolehlivost a kvalitu. Jakou ale vlastně mají motivaci jít do částečného nebo úplného outsourcingu ICT?

Firemní specifika

Přístup firem se samozřejmě liší. Stabilní a spolehlivou počítačovou infrastrukturu ale potřebuje každá firma bez ohledu na velikost. Budovat vlastní IT oddělení je nicméně rentabilní jen pro skutečně velké společnosti. ICT bývá často ostře vymezeno vůči části firmy zajišťující hlavní obchodní činnost, zároveň s ní paradoxně bývá úzce spjato – hlavní činnost firmy je na IT životně závislá. IT oddělení tedy nemá žádný důvod hledat pomoc zvenčí.

Blíží se ale doba, kdy se bude každé oddělení chovat jako outsourcované. V řadě firem však stále vládne určitá forma kolegiálních společenství, kde jsou pracovní výsledky bohužel až na druhém místě.

Takový jeden případ

Popišme si nyní reálný problém mnoha firem. Jako zaměstnanec se obrátíte přímo na vašeho „ajťáka“ s nadějí, že urychlíte vyřešení vašeho požadavku. Technik váš požadavek většinou nezaeviduje, neboť to nemá v popisu práce a navíc je na to jeho čas zbytečně drahý. To znemožní přenesení požadavku do tzv. "znalostní databáze" a zkreslí tak statistiku poskytování služeb, která pomáhá IT rychleji řešit opakované incidenty a požadavky. Doba reakce na požadavek se neměří, nelze proto reklamovat nedodržení termínu.

Jelikož požadavek nepatří do kompetence osloveného technika, nepředá jej tento správnému řešiteli, případně jej ani nepřepošle na ServiceDesk a řešení se tak zbytečně protahuje… a tak lze pokračovat.

Problém a jeho řešení

Management si tato rizika většinou uvědomuje a hledá způsob jejich eliminace ve spolupráci s renomovanou firmou. K tomu je samozřejmě potřebná důkladná znalost vlastních procesů. Jednoznačně vyjasněné smluvní podmínky, rozumný a potřebám firmy skutečně odpovídající Service Level Agreement, vzájemná důvěra a korektní vztahy, to vše jsou základní stavební kameny synergického vztahu (tzv. „win-win“ strategie), který je ku prospěchu obou stran.

Úspora vynaložených finančních prostředků se u podobných řešení v průměru pohybuje kolem 30 %. Outsourcing ovšem není pouze o snižování přímých (mzdových) nákladů na ICT. Jeho síla je v zajištění ICT vhodně vybrané úrovně, která firmě umožní výrazně posílit svou pozici vůči konkurenci. Mějme také na paměti, že přílišný tlak na dodavatele ve smyslu „získat ještě trochu více služeb za o trochu méně peněz“ mnohdy vede spíše ke vzájemnému boji než k společnému řešení vytýčených úkolů.

Outsourcing není bez rizika

Na druhou stranu je třeba zmínit také rizika kompletního outsourcingu, např. přílišnou závislost na poskytovateli, nebo ztrátu klíčových znalostí a kompetencí.

Rizikem je i případná nedostačující personální kvalifikace outsourcera, menší schopnost adaptace na nové technologie, nebo i opozice vlastního oddělení IT. Přesto všechno ale poptávka po outsourcování ICT v poslední době viditelně roste, i když v Evropě je růst pomalejší než v USA.

Zahraniční firmy chtějí kvůli konkurenceschopnosti hlavně vyšší kvalitu, naopak české firmy preferují snížení provozních nákladů. Vlastní IT „in house“ nyní provozuje cca třetina podniků, z toho u těch se zahraniční účastí je to necelá polovina.

Závěr

Přechod k outsourcingu ICT je prostě „trendy“ a v rozletu jej už nic nezastaví. Zatímco technologie a systémy jsou stále složitější, jejich obsluha je stále jednodušší. Proto se čím dál více rozevírají nůžky mezi stranou uživatele a stranou údržby, což vytváří předpoklady k „vyvedení“ podpůrných procesů, nebo i jejich částí.

Outsourcování není v zásadě nic nového a kromě toho: kdo neriskuje, nevyhraje. Je to nakonec jen další přiměřené riziko, které je třeba zvážit a pochopit. A v případě potřeby se spolehnout na odbornou pomoc – poptat specialisty již dnes není problém.

Jistě, je možné před tímto trendem zavřít oči a čekat, až móda outsourcingu pomine. Spíš než k čemukoli jinému to ale povede k vašemu brzkému bankrotu. Outsourcování je prostě reálná a praktická součást moderního podnikání. Berme ji jako takovou.

Karel Fišnar

Karel Fišnar

Autor je manažerem Zákaznického centra společnosti Infinity a.s.


Komentáře

Nemo7 #1
Nemo7 01. říjen 2012 09:36

Legrace je, když je outsourcovaných víc věcí přes různé firmy a žádná společnost nemá nějaký požadavek v popisu práce. Pak je ještě dobré i outsourcovat jejich řízení a koordinaci. :-) Co by vlastní technik měl za deset minut, o to pak probíhají ostré kompetenční spory...

dvx #2
dvx 01. říjen 2012 11:59

No nejlepší je outsourcovat core informační systém externí firmou.
A pak se hrozně divit, když se cena zvýší, zdrojáky dovývojů nejsou koupeny (nepamatovalo se na to ve smlouvě) atd.

M #3
M 01. říjen 2012 13:50

Outsourcing kompletního IT je <|>. Toť můj názor jako neodborníka. :-)

anonymní #4
anonymní 01. říjen 2012 14:47

Můj názor je, že si větší firmy naopak nechávají odborníky z IT jako kmenové a outsourcing byl in ještě před krizí.

ITO Service Delivery Consultant #5
ITO Service Delivery Consultant 01. říjen 2012 14:49

Outsourcování je jen takové pozlátko, firma přesune nákladovou složku na zaměstnance do investiční složky (platí externímu dodavateli), to se líbí investorům. Ale tím asi všechny výhody outsourcingu končí.

Jinak je o. špatně placený bussiness s hádkami o peníze, je pomalejší, pokud medvěda rozkrájelo víc firem, pak často vázne komunikace, např. oddělená správa sítě a operačního systému. A ve výsledku se zjistí, že je to výrazně pomalejší (schválení ticketů, chybné zadávání ticketů,...), většinou není možné dodržet nasmlouvané SLA (čeká se první větší průser).

O. je jako rychlé občerstvení... Cheesburger vás syce zasytí, ale když chcete třeba BigMac, tak si sakramentstky připlatíte, ale líp, namíru a levněji si stejně uvaříte doma.

Stary Kozel #6
Stary Kozel 01. říjen 2012 19:36

Outsourcovat nebo neoutsourcovat? Rekl bych, ze je to v soucasne dobe spatne polozena otazka. Podle me by se firmy spis mely zajimat, co lze mit v cloudu. Cloudy jsou zatim v plenkach (neni hotova dostatecne podrobna legislativa, aplikace a infrastruktura take nejsou nic moc, ...), ale driv nebo pozdeji se to zlepsi. Pak outsourcing pres cloudova reseni bude cenove vyhodna varianta. Jinak do hry vstupuje tolik ruznych faktoru, ze dat obecnou odpoved na puvodni otazku snad ani nelze. Zalezi na konkretni situaci ve firme, na trhu, ... A za pul roku muze byt vsechno jinak. Jediny dlouhodoby trend je, ze prumerna kvalita lidi pracujicich v IT se postupne snizuje. Spickovi specialiste se tam najdou, ale ne tak casto jako driv. Uz je to spis o klikacich, kteri prosli serii skoleni.

Mca #7
Mca 04. říjen 2012 22:52

Razime zasadu, ze firemni data jsou jen firemni a nikdy se jich dobrovolne nevzadat. Legislativa a obecne cela globalni situace tomu nepreje a vidim vice rizika, nez-li uzitku, zejmena jedna-li se o technologicky zamerenou firmu. Ostatne to plati i o 3rd party cloudech (napr.: i takove Office 365 jsou v nasich podminkach nepripustne) a vzhledem k nemalym investicim do DLP prostredku (Symantec), privatni cloud technologie a virtualizace budeme i v budoucnu provozovat vse v internim pojeti.


vn158 #8
vn158 08. říjen 2012 20:17

Já si myslím, že se outsourcing vyplatí tam, kde je málo práce pro vlastního IT specialistu, třeba živnostníci a firmy s jednotkami počítačů. Některé specifické, třeba vysoce specializované jednorázové, činnosti vyplatí outsourcovat i při existenci vlastního IT oddělení.

A cloudy vidím dneska jako vysoce konkurenční prostředí s velkým potenciálem a relativně nízkou cenou. Třeba Google dneska zdarma nabízí hromadu služeb se spolehlivostí jakou by nikdo z malých firem a živnostníků nezaplatil, kdyby je dostal jako komerční nabídku.

tomfi #9
tomfi 09. říjen 2012 07:40

Pěkné... když už povolujte pod "článkem jako od prodejce" diskusi tak se přidám.

Podle Vás jde v prvé řadě o peníze ale pohodlí a jistota zaměstnaců ve smyslu "franto můžeš se mi na to podívat" jde stranou.
Apropo už jen monitoring požadavků na IT(u interní IT) snižuje počet požadavků... takříkajíc, pokud má IT moc práce, zavede monitoring a statistiky poskytování služeb.
To že IT v menší firmě nedělá "malé ITIL" je chyba toho konkrétního IT, ne toho že nemají outsourcing.

Nejlepší je ale konec:
Úspora kolem 30 %... Kdo neriskuje, nevyhraje... Je možné před tímto trendem zavřít oči a čekat...ale... povede k vašemu brzkému bankrotu.
To jsem se za břicho popadal... tohle vytasit na poradě vedení, tak všichni hnedka zvedají pacičky pro ten trendy outsourcing, pouze ta "opozice vlastního oddělení IT" bude zírat. :D :D

V článku mi nějak chybí upozornění že zatímco když nejste spokojení s jedním pracovníkem oddělení, lze ho nahradit, když nejste spokojeni s outsourcingem, je to na dlouhé lokte což může vést až "k vašemu brzkému bankrotu". Navíc pracovníka není teba vždy nahrazovat, protože zatímco na zaměstnace můžete jít s "tak takhle franto ne", v outsourcing to znamená když takhle ne, tak máte špatnou smlouvu (plaťte víc).

Jirka #11
Jirka 10. říjen 2012 15:45

Souhlas, už dlouho jsem se tak u článku nepobavil:) Autor článku vůbec nemá danou problematiku zmáklou podrobněji, což ve své podstatě dokázal svým textem:)

VSkret #12
VSkret 13. říjen 2012 23:26

Souhlas pokud někdo není schopen nastavit správné procesy pro vlastní oddělení. Tak taky nemá šanci správně nastavit outsourcing. Vykázat fiktivní úspory tomu neříkám dobrá práce a dobrá volba.

brk #10
brk 09. říjen 2012 19:35

Outsourcing někde smysl má a někde ne. Menší firmy mají taky problémy s IT, ale vlastního správce neuživí.

Kombinace, kdy se o IT stará člověk, který zároveň mění žárovky a čistí ucpané záchody bývá katastrofální. Možná to zni blbě, ale zrovna na údržbáře se to hází s oblibou. Stejná pohroma je pak synáček majitele firmy, který se tam zastaví po škole, či o víkendu, rozdrbe co může a pak se zase vytratí.

Pak tu jsou firmy, které už sice svého stálého správce uživí, ale práce tam není tolik, aby byl plně vytížen. Takový člověk se pak nudí a hledá si jinou zábavu, na úkor které pak jde do kytek to, co má dělat. Navíc ten člověk zakrní. Žije na svém malém písečku a v krizových situacích si pak často neví rady.

Naopak problémové bývá zdravotnictví, menší poliklinika, kde se nic moc neděje do chvíle, než se doktorovi zasekne v tiskárně papír. Já jsem doktor a kdo je víc? Tohle vzdáleně vyřešit nejde a než se tam dostane technik, tak doktor stihne zařvat 5x všechny od kuchařky až po ředitele. Nedělají to samozřejmě všichni, ale stačí každý desátý na to, aby to byl problém.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů