Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Martin Snížek , Pavel Trejbal , 16. březen 2012 10:36 0 komentářů
Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Řada lidí je přesvědčena, že všechny informace, kterých dnes máme k dispozici obrovské množství, představují zlatý poklad. Díky tomu se zaměřují především na sběr co největšího objemu informací a dat, a jejich reportingu – málokdy z nich ovšem nakonec získají skutečnou znalost v podobě přidané hodnoty nebo konkurenční výhody.

Dá se to ilustrovat například na analýze návštěvnosti z dat Google Analytics (GA). Lze předpokládat, že 90 % uživatelů GA používá tento nástroj pro přehled jen o několika základních metrikách a faktech – počet návštěvníků, počet objednávek/konverzí, nejnavštěvovanější stránky, počet stránek shlédnutých na návštěvníka, průměrný čas strávený na webu a celkový bounce rate. U těchto metrik pak zkoumají vývoj v čase a zkouší si ho nějakým způsobem vysvětlit. Jakým způsobem data analyzovat

Jak pracovat s Google analytics

Na tom je názorně vidět celý problém. Informace vám samy o sobě (v základních reportech) nic nepřinesou, jsou příliš obecné – např. na průměrný čas na webu mohou mít vliv nárůsty a poklesy různých zdrojů návštěvnosti, kampaně, nové stránky na webu či úpravy stávajících, výpadky serverů a podobně.

Abyste z těchto informací mohli získat nějakou přidanou hodnotu, reálný nárůst prodeje, musíte data analyzovat:

  • Nezabývat se pouze agregátním souborem, ale dívat se na menší podskupiny i jednotky souboru – jen tak můžete velké množství dat očistit od desítek nerozpoznatelných externích faktorů, působících společně i proti sobě.
  • Zasazovat informace do kontextu, spojovat je s jinými informacemi a hledat závislosti.
  • Být kreativní, přemýšlet o informacích v souvislostech.
  • Pečlivě se snažit získat všechny externí faktory, které mohou data ovlivňovat.

Konkrétně je vhodné se pro analýzu návštěvnosti na základě dat zaměřit na následující body:

Základní metriky mohou být ovlivněny tolika faktory, že se téměř nedají samy o sobě analyzovat. Základem pro analýzu je tedy rozdělení vaší návštěvnosti do několika segmentů, což je v GA proklatě jednoduché.

Vytvořte si segmenty pro vaše nejčastější zdroje návštěvnosti (přímé přístupy a brandové dotazy, kampaně, vyhledávače, významné dkazující weby) a pro různé typy návštěvníků –například následující:

  • ti, kteří hned z webu neodešli,
  • zákazníci (konvertující návštěvníci),
  • zaujatí návštěvníci – např. podle počtu shlédnutých stránek, počtu návratů, času stráveného na webu, návštěvy určitých konkrétních stránek,
  • zákazníci s vysokou hodnotou objednávky,
  • návštěvníci přicházející přes konkrétní vstupní stránku.

Co má smysl sledovat

Hledejte příčiny pro různé změny, odchylky a zvláštnosti v datech, snažte se získat opravdu věrohodná vysvětlení. Jděte v datech hluboko (drill-down), překřižujte si různé dimenze dat (např. vstupní stránky a zdroje návštěvnosti), vytvářejte si i pro jednorázové použití segmenty návštěvníků, obvykle již vcelku malé a specifické – např. návštěvníci, kteří si prohlédli několik důležitých prodejních stránek, a poté se nestali zákazníky. Tyto specifické segmenty vám umožní nahlédnout do nákupního cyklu a získat konkrétní náměty pro změny na webu.

Snažte se podchytit externí vlivy, které mají na návštěvnost vašeho webu (ne jen na kvantitu, ale hlavně na kvalitu) dlouhodobě vliv – probíhající kampaně, vývoj vašeho oboru, média, změny vaší nabídky, změny vašeho webu… Všechny tyto vlivy je nejlepší si průběžně zaznamenávat přímo v GA do anotací (pod každým grafem) – při analýze díky tomu máte k ruce všechny podstatné informace.

Pro některé analýzy již není dostatečné rozhraní Google Analytics – nebojte se v takovém případě použít Excel. Ať už pro poznamenávání různých součtů, výpočet mediánů a dalších statistik, tvorbu ad-hoc grafů, porovnávání různých údajů. GA export do Excelu samy podporují, kromě toho lze využít i různých speciálních programů čerpajících data z GA.

Analýza jako základ

Bez této pečlivější analýzy vypadá celá analytika jako něco, do čeho nemá smysl dávat prostředky. Webová analytika musí vždy směřovat k jasným akcím, doporučovat změny na webu i v marketingu – neslouží jen ke sbírání údajů.

Jakmile dokážete informace správně analyzovat, rázem můžete zjistit, kde jsou přesně problémy vašeho webu, jaké skupiny zákazníků oslovit s vybraným sdělením, jaké jsou hlavní příčiny ztrácení potenciálních zákazníků – a rázem se před vámi otevřou nové možnosti a pohledy. Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Skutečně software pohltí svět?

Pavel Houser , 22. duben 2017 14:00
Pavel Houser

Výrok, podle něhož má software pojídat svět, jako první použil (zřejmě) Marc Andreessen v roce 2011 ...

Více





RSS 

Zprávičky

Praha pořídí navigaci pro návštěvníky Škodova paláce

ČTK , 26. duben 2017 15:30

Praha pořídí navigaci pro návštěvníky Škodova paláce. Na internetových stránkách karty MHD lítačka z...

Více 0 komentářů

Soudy mají dle Šabatové zveřejňovat více rozhodnutí elektronicky

ČTK , 26. duben 2017 13:30

Kancelář veřejného ochránce práv není spokojená s tím, jak okresní, krajské a vrchní soudy naplňují ...

Více 0 komentářů

QNAP představuje řadu NAS serverů TS-x53B se čtyřjádrovým procesorem

Pavel Houser , 26. duben 2017 12:00

Řada TS-x53B s podporou duálního systému QTS-Linux umožňuje uživatelům vyvíjet nebo využívat balíčky...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Fiat Chrysler a Google nabízejí projížďku v samořízených autech

ČTK , 26. duben 2017 10:00

Waymo chce získat poznatky o tom, kam lidé chtějí v samořízených vozech jezdit....

Více 0 komentářů

Snaží se někdo vybudovat botnet na Google Play?

Pavel Houser , 26. duben 2017 08:00

Podle odhadů bylo celkem infikováno 600 000 zařízení....

Více 0 komentářů

Přes mobil nebo PC nakupují denně tři procenta lidí

ČTK , 26. duben 2017 07:15

Zhruba tři procenta lidí na světě nakupují denně prostřednictvím svého mobilního telefonu, stejně ta...

Více 0 komentářů

Vodafone testuje se svými zákazníky zařízení pro NB-IoT

Pavel Houser , 25. duben 2017 18:03

Úzkopásmový Internet věcí má využití v průmyslu, dopravě, ale i službách pro koncové uživatele....

Více 0 komentářů