Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Martin Snížek , Pavel Trejbal , 16. březen 2012 10:36 0 komentářů
Webová analytika v praxi VI: Jak na analýzu návštěvnosti

Řada lidí je přesvědčena, že všechny informace, kterých dnes máme k dispozici obrovské množství, představují zlatý poklad. Díky tomu se zaměřují především na sběr co největšího objemu informací a dat, a jejich reportingu – málokdy z nich ovšem nakonec získají skutečnou znalost v podobě přidané hodnoty nebo konkurenční výhody.

Dá se to ilustrovat například na analýze návštěvnosti z dat Google Analytics (GA). Lze předpokládat, že 90 % uživatelů GA používá tento nástroj pro přehled jen o několika základních metrikách a faktech – počet návštěvníků, počet objednávek/konverzí, nejnavštěvovanější stránky, počet stránek shlédnutých na návštěvníka, průměrný čas strávený na webu a celkový bounce rate. U těchto metrik pak zkoumají vývoj v čase a zkouší si ho nějakým způsobem vysvětlit. Jakým způsobem data analyzovat

Jak pracovat s Google analytics

Na tom je názorně vidět celý problém. Informace vám samy o sobě (v základních reportech) nic nepřinesou, jsou příliš obecné – např. na průměrný čas na webu mohou mít vliv nárůsty a poklesy různých zdrojů návštěvnosti, kampaně, nové stránky na webu či úpravy stávajících, výpadky serverů a podobně.

Abyste z těchto informací mohli získat nějakou přidanou hodnotu, reálný nárůst prodeje, musíte data analyzovat:

  • Nezabývat se pouze agregátním souborem, ale dívat se na menší podskupiny i jednotky souboru – jen tak můžete velké množství dat očistit od desítek nerozpoznatelných externích faktorů, působících společně i proti sobě.
  • Zasazovat informace do kontextu, spojovat je s jinými informacemi a hledat závislosti.
  • Být kreativní, přemýšlet o informacích v souvislostech.
  • Pečlivě se snažit získat všechny externí faktory, které mohou data ovlivňovat.

Konkrétně je vhodné se pro analýzu návštěvnosti na základě dat zaměřit na následující body:

Základní metriky mohou být ovlivněny tolika faktory, že se téměř nedají samy o sobě analyzovat. Základem pro analýzu je tedy rozdělení vaší návštěvnosti do několika segmentů, což je v GA proklatě jednoduché.

Vytvořte si segmenty pro vaše nejčastější zdroje návštěvnosti (přímé přístupy a brandové dotazy, kampaně, vyhledávače, významné dkazující weby) a pro různé typy návštěvníků –například následující:

  • ti, kteří hned z webu neodešli,
  • zákazníci (konvertující návštěvníci),
  • zaujatí návštěvníci – např. podle počtu shlédnutých stránek, počtu návratů, času stráveného na webu, návštěvy určitých konkrétních stránek,
  • zákazníci s vysokou hodnotou objednávky,
  • návštěvníci přicházející přes konkrétní vstupní stránku.

Co má smysl sledovat

Hledejte příčiny pro různé změny, odchylky a zvláštnosti v datech, snažte se získat opravdu věrohodná vysvětlení. Jděte v datech hluboko (drill-down), překřižujte si různé dimenze dat (např. vstupní stránky a zdroje návštěvnosti), vytvářejte si i pro jednorázové použití segmenty návštěvníků, obvykle již vcelku malé a specifické – např. návštěvníci, kteří si prohlédli několik důležitých prodejních stránek, a poté se nestali zákazníky. Tyto specifické segmenty vám umožní nahlédnout do nákupního cyklu a získat konkrétní náměty pro změny na webu.

Snažte se podchytit externí vlivy, které mají na návštěvnost vašeho webu (ne jen na kvantitu, ale hlavně na kvalitu) dlouhodobě vliv – probíhající kampaně, vývoj vašeho oboru, média, změny vaší nabídky, změny vašeho webu… Všechny tyto vlivy je nejlepší si průběžně zaznamenávat přímo v GA do anotací (pod každým grafem) – při analýze díky tomu máte k ruce všechny podstatné informace.

Pro některé analýzy již není dostatečné rozhraní Google Analytics – nebojte se v takovém případě použít Excel. Ať už pro poznamenávání různých součtů, výpočet mediánů a dalších statistik, tvorbu ad-hoc grafů, porovnávání různých údajů. GA export do Excelu samy podporují, kromě toho lze využít i různých speciálních programů čerpajících data z GA.

Analýza jako základ

Bez této pečlivější analýzy vypadá celá analytika jako něco, do čeho nemá smysl dávat prostředky. Webová analytika musí vždy směřovat k jasným akcím, doporučovat změny na webu i v marketingu – neslouží jen ke sbírání údajů.

Jakmile dokážete informace správně analyzovat, rázem můžete zjistit, kde jsou přesně problémy vašeho webu, jaké skupiny zákazníků oslovit s vybraným sdělením, jaké jsou hlavní příčiny ztrácení potenciálních zákazníků – a rázem se před vámi otevřou nové možnosti a pohledy. Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.

Autoři pracují ve společnosti Optimics, která se zaměřuje na obchodní výkonnost webů.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

25. 03. INSPO 2017
31. 03. CRA IoT Hackathon
04. 04. Affiliate konference
RSS 

Zprávičky

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 0 komentářů

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů