YouTube pod palbou inzerentů. Google řeší, jak nesponzorovat extremisty.

Tomáš Suchomel , 05. duben 2017 09:00 0 komentářů
YouTube pod palbou inzerentů. Google řeší, jak nesponzorovat extremisty.

Nejpopulárnější videoserver, u jehož obsahu stráví uživatelé miliardy hodin každý den, je už dlouho dobře šlapajícím propojením atraktivního obsahu a reklamních sdělení. Kromě mladistvých youtuberů se ale v poslední době stalo zveřejňování masově sledovaných videí zdrojem příjmů i pro skupiny, se kterými zadavatelé reklamy rozhodně nechtějí mít nic společného. Společnost Google tak byla donucena rychle jednat.

V principu nejde o nijak nový problém, kdy automatický systém služby YouTube přiřazoval úvodní nebo vkládané reklamy k jednotlivým příspěvkům na základě jednoduchých kritérií, mezi kterými byla na čelním místě sledovanost každého videa i celková úspěšnost daného kanálu. V poslední době ale začali především velcí inzerenti stále častěji narážet na skutečnost, že jejich reklamy jsou na YouTube spojovány s extrémisticky, rasisticky, násilně nebo jinak společensky nepřijatelnými příspěvky. Ohrožení společenské reputace značky navíc ještě často doplnil fakt, že část peněž zaplacených za online inzerci tak proudí přímo na konto oněch nežádoucí skupin a jednotlivců, od skinheadů až po bojovníky islámského státu.

Celý poprask odstartoval nedávný článek britského deníku The Times, který celou situaci přeložil veřejnosti. V reakci na to řada velkých nadnárodních firem z USA i celého světa typu Johnson & Johnson, Verizone nebo GSK a Coca Cola stáhla svou inzerci z YouTube na protest, dokud nebude problém vyřešen. Ovšem ne všechny globální značky reagovaly tak jednoznačně. Například skupina Unilever jako druhý největší inzerent na světě zůstala zatím jen u vážných jednání se serverem. Podle vyjádření marketingového šéfa nadnárodního kolosu jejich analýzy zatím ukázaly, že počty spojení jejich spotů s nevhodným obsahem nebyl zatím statisticky závažný. Nicméně i tak Unilever požaduje lepší koncepční řešení problému.

Hrozba ztráty miliardového obratu přiměla Google vyhlásit všeobecný poplach a hbitě změnit pohled na kontrolu videoobsahu. Až dosud se algoritmy YouTube zaměřovaly hlavně na vyhledávání a blokování autorsky chráněného obsahu. Teď během posledních týdnů se všechny zdroje Googlu zaměřily na přehodnocení obsahu nevhodného ke spojování s inzercí. Prvním krokem se stalo rezolutní vytyčení kategorií příspěvků, kde v třídění přibyly položky jako sexuálně sugestivní obsah nebo agresivní mluva a podobně. Zpřísnění bezpečnostních standardů také bude požadovat od zadavatelů inzerce výslovné přání, pokud by naopak při určité kampani chtěli být spojeni s trochu provokativnějším obsahem.

Hlavním úkolem pro Google ale zůstává vypracovat automatický systém analýzy a třídění obsahu podle mnohem přesnějších kritérií. Firma proto využila svých stávajících technologií a nasadila metodu strojového učení svých dohledových počítačů. K tomu jim na začátku samozřejmě musí kromě algoritmů dopomáhat i najatá armády lidských „učitelů“ (údajně velmi početné), kteří v počátečním období musí rozhodovat řadu pro ducha stroje sporných nebo nejistých případů. Aby fungování YouTube uspokojilo inzerenty a na druhou stranu zbytečně neblokovalo amatérské i tvůrce obsahu, musí být celý systém pečlivě vyvážen. V principu je potřeba naučit algoritmus odlišit, respektive identifikovat i souvislosti obsažené v obsahu. Odlišit tudíž třeba mávání plastovou pistolkou v ruce dítěte na zahradní oslavě od samopalu v náručí muslimského bojovníka nebo (což bude velká výzva) modelku v plavkách od domácího videa prostitutky. Pro dosažení co nejspolehlivějšího výsledku se analýzy navíc neomezují jen na detailní zkoumání samotné videonahrávky snímek po snímku, velká pozornost je také věnována připojeným textům včetně stylistiky a použitých slov.

Podle vyjádření z kruhů Google aktuální úsilí zatím vedlo v porovnání s předchozím stavem k pětinásobnému nárůstu příspěvků označených jako nevhodné pro reklamu. O jaké konkrétní počty nebo podíl na celém obsahu YouTube jde však nebylo uvedeno. Jde o úkol každopádně gigantických rozměrů. Každou minutu je na celém světě na sever nahráno zhruba 400 hodin nového obsahu a inzercí jsou podpořeny zhruba tři miliony videokanálů.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Apple opouští myšlenku výroby samořízeného vozu

ČTK , 23. srpen 2017 10:54

Do projektu Titan, který odstartoval v roce 2014, šel Apple se svým standardním nasazením. Projekt s...

Více 0 komentářů

Podíl sociálních sítí na on-line reklamě vzroste na pětinu

ČTK , 23. srpen 2017 09:00

Největší rozpočty mají každoročně technologické firmy, automobilové společnosti, obchodní řetězce, o...

Více 0 komentářů

Seznam chce za 3 roky prodávat polovinu reklamy na aukcích

ČTK , 23. srpen 2017 08:00

Mobily již nyní zprostředkovávají až 40 % přístupů na služby Seznamu....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Útočníci si oblíbili sadu exploitů Lost in Translation

Pavel Houser , 22. srpen 2017 10:21

Studie mapuje vývoj malwaru v České republice a ve světě ve druhém čtvrtletí. ...

Více 0 komentářů

České Radiokomunikace nabízejí i privátní cloud

Pavel Houser , 22. srpen 2017 08:00

Řešení je podle CRA vhodné pro provoz citlivých, náročných a exponovaných aplikací a ukládání citliv...

Více 0 komentářů

LG V30 bude mít displej OLED FullVision

Pavel Houser , 21. srpen 2017 11:42

P-OLED vzniká umísťováním pixelů na plastový substrát, který je mnohem pevnější než skleněná základn...

Více 0 komentářů

Jak funguje byznys na tuzemském YouTube

ČTK , 21. srpen 2017 09:47

Zájem Čechů o sledování videí na YouTube vzrostl letos meziročně o 35 procent. Poptávka se přesouvá ...

Více 0 komentářů