Začínáme s Google Apps a Office 365: které zvolit?

Michal Martoch , 20. duben 2012 08:00 4 komentářů
Začínáme s Google Apps a Office 365: které zvolit?

Flexibilita a jednoduchost – to jsou dvě vlastnosti nejpoužívanějších balíčků webových aplikací pro firmy: Google Apps a Office 365. Usnadní vám nejen komunikaci ve firmě, ale umožní vám pracovat prakticky odkudkoliv. Bohužel ale neplatí, že cesta k jednoduchosti musí být vždy jednoduchá. Naopak při zavádění těchto nástrojů můžete narazit na nečekané překážky. Proto je dobré znát dopředu alespoň rámcový postup, než se rozhodnete a do implementace se pustíte naostro.

Máte dilema? Chcete vědět, zda je lepší Google Apps nebo Office 365? Pak vám můžeme jenom poradit, že jednoznačná odpověď neexistuje. Ano, Google je jednoznačně levnější – za jeden uživatelský účet zaplatíte měsíčně jen 4 eura, zatímco nejlevnější tarif u Office 365 začíná na 5,25 eur.

Ovšem Microsoft je Microsoft a kompatibilitě s jeho nejpoužívanějším kancelářským balíčkem se konkuruje jen těžko. Office 365 také nabízí propracovanější nástroje pro online schůzky a prezentace. Naproti tomu Google Apps vynikají nabídkou vlastních jedinečných aplikací, jako jsou například Analytics, AdWords nebo Google+ s možností integrace desítek dalších služeb.

Zkuste to třeba zdarma

Bezplatné zkušební období po dobu jednoho měsíce je možnost, jak si oba balíčky vyzkoušet třeba jen pro několik uživatelských účtů. Google Apps mají přitom tu výhodu, že do deseti uživatelských účtů lze využívat časově neomezenou bezplatnou verzi, i když pouze s některými aplikacemi. Pokud se pak rozhodnete pro Office 365, čeká vás další krok, a tím je rozhodnutí pro jeden z plánů, které se liší jak cenou, tak rozsahem nabízených služeb.

Audit očekávaných přínosů: ať víte, na čem jste

V přípravné fázi je audit možných úspor a přínosů krokem, který zdánlivě nemá se zaváděním nových programů nic společného. Opak je pravdou – je to krok základní a téměř nejdůležitější. Pomocí auditu pojmenujete přesně jednotlivé procesy, které budou probíhat pomocí nových aplikací. Také si spočítáte, kolik času a peněz vynakládáte na tyto úkony teď a kolik ušetříte zavedením nového řešení. Například můžete vyčíslit, kolik času vás stojí pracovní schůzky v kanceláři včetně cestovného a kolik času a peněz byste ušetřili, kdybyste na dokumentech spolupracovali online a sešli se ke konzultaci pomocí videokonference.

Zavedení aplikací do firmy

Oba systémy od vás na začátku budou chtít ověření vaší domény tak, abyste ji mohli využívat pro komunikaci prostřednictvím e-mailu. Potom vytvoříte uživatelské účty a aktivujete e-mail. Pak vás čeká synchronizace mobilních zařízení a migrace dat z vašeho dosavadního e-mailu, kalendáře či adresáře. Google Apps nabízejí výhodu jednoduché aplikace, která vás celým procesem provede. Pokud máte na celý systém náročnější požadavky, bude před vámi stát celá řada dalších úkolů, které se vyplatí svěřit specialistovi.

Zaškolení a podpora zaměstnanců

I sebelepší program je bezcenný, dokud ho nedokážete efektivně používat. Bohužel často podceňovanou částí celého procesu je zaškolování pracovníků. Přitom předtím, než začnete vysvětlovat, JAK s novými aplikacemi pracovat, věnujte důkladnou pozornost odpovědi na otázku PROČ. Aby vaši zaměstnanci byli motivovaní učit se novým věcem, pomůže jim, když budou vědět, jaké přínosy od těchto změn očekáváte. Dobrým školením ale celá implementace nekončí. Vaši pracovníci by měli mít možnost se ptát i potom, co oficiální výuka skončí a začnou narážet na problémy. Ať už to bude váš zaměstnanec nebo najatý odborník, měli by mít někoho, na koho se budou moci v případě potíží obrátit.

Revoluce čeká na ajťáky

Zavedením Google Apps nebo Office 365 v podstatě vezmete část práce - správy systému, vašemu IT oddělení nebo v případě menší firmy IT správci. Obě řešení umístěné v cloudu totiž vyžadují jen skutečně minimální údržbu. Toto se paradoxně může negativně projevit již od začátky, kdy nad Google Apps nebo Office 365 začnete ve firmě uvažovat. Můžete slyšet celou řadu argumentů od nízké bezpečnosti dat až po nedostupnost z cloudu. Berte všechny tyto komentáře pouze jako vyjadřování obav o ztrátu postavení nebo v tom nejhorším případě dokonce pracovního místa. Nemají totiž reálnou podstatu. Namísto toho začněte přemýšlet, jak změnit význam IT oddělení ve vaší firmě od správy serverů ke strategické podpoře firmy. Novodobý ajťák by totiž měl většinu svého pracovního času místo zálohování a záplatování systémů raději vyhledávat a zavádět nová řešení pro zvyšování konkurenceschopnosti firmy, školit uživatele pro zlepšení jejich počítačových dovedností a všemožně zvyšovat produktivitu práce.

Michal Martoch

Autor je konzultantem společnosti Workline.cz, která zavádí ve firmách nástroje pro snadnou práci přes internet (online kanceláře, webináře, elearning, videokonference apod.) Firma také poskytuje konzultace a školení.


Komentáře

oldjay #1
oldjay 20. duben 2012 20:36

Možná jsme ten Office 365 nepochopil, ale řekl bych, že hlavní rozdíl mezi ním a Google Apps je v tom, že pro všechny aplikace v Google Apps (kromě video hovorů) vám stačí prohlížeč se zapnutým javascriptem kdežto aby vám úplně fungoval Office 365, tak musíte mít nějaké Office nainstalované v počítači a nejspíš také koupené.

To podle mě dělá z Offce 365 poněkud srandovní cloudové řešení :-)) o jeho ceně ani nemluvě.

vojtam #2
vojtam 20. duben 2012 20:37

Souhlasím, spíš než to že je to někde na "cloudu" mě dost zklamala cena + to že uživatelé bez připojení zřejmě nemůžou pracovat (pokud tedy není nějaká Offline verze s pozdějším synchronizováním změn).

Michal Martoch #3
Michal Martoch 20. duben 2012 20:38

Dobrý den, je otázkou co myslíte pod termínem "úplně" fungovalo. Exchange Online, SharePoint Online, Office Web App (kancelářské aplikace s omezenými funkcemi) jedou z webového prohlížeče. Pokud chcete používat všechny funkce Office musíte mít nainstalovaný balík nebo pokud chcete telefonovat přes aplikaci Lync. Pokud nemáte Office koupený můžete si ho taky pronajmout společně s Office 365.

Maniak #4
Maniak 25. duben 2012 08:10

A az bude vas oblibeny cloud uzavren z rozhodnuti soudu, ze je tam uz moc nelegalniho obsahu, tak se s celou firmou muzete jit akorat tak klouzat.

Krome toho jsem v clanku nenasel zadne informace, ktere by odpovidali nadpisu, takze by mel patrit spis do PR a usetril bych si cteni.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů