David Spies: MobilKom prochází insolvenční restrukturalizací, přesto je v provozním zisku

Karel Wolf , 21. prosinec 2011 09:24 0 komentářů
David Spies: MobilKom prochází insolvenční restrukturalizací, přesto je v provozním zisku

Koncová značka Mobilkomu, operátor U:fon, nemá dnes zrovna dvakrát velké pokrytí trhu a dokonce nenabízí ani klasické GSM služby. Přesto není alespoň v některých směrech ke klasickým operátorům marnou alternativou. Co se 3G pokrytí týče (CDMA 2000 1×RTT a CDMA 2000 EV-DO), to sice není kompatibilní s ostatními českými operátory v ČR, zato ale disponuje bezkonkurenčně největším plošným pokrytím a v současnosti také nejnižší cenou. U:fon se dnes také účastní aukce o nové licence mobilního volání, ale na infrastrukturu teprve hodlá sehnat investora, více v rozhovoru s obchodním ředitelem MobilKomu, Davidem Spiesem.

Dnes už víme, že U:fon na sebe sám podal návrh na insolvenci a také že jde o administrativní krok, jak zachovat jeho činnost. Jak a proč přesně k tomu vlastně došlo?

David Spies, obchodní a merketingový ředitel společnosti MobilKom
David Spies, obchodní a merketingový ředitel společnosti MobilKom
Společnosti MobilKom, provozující síť pod značkou U:fon, se podařilo dosáhnout stavu, kdy dosahuje provozního zisku. Na druhou stranu je společnost zatížena velkým dluhem pocházejícím z období výstavby sítě. Při zvážení všech okolností došel management firmy k názoru, že restrukturalizace dluhu v rámci insolventního řízení je způsobem, jak zajistit firmě prostor pro další růst. Telekomunikační firma, která chce dlouhodobě uspět na konkurenčním trhu, musí být schopna investovat do nových služeb a technologií.

Takže se nemusí zákazníci bát, že by přišli o svého poskytovatele volání a Internetu? Mohlo by k tomu vůbec dojít?

U:fon poskytuje služby nejen více než sto tisícům svých koncových zákazníků, ale jeho síť slouží také řadě velkoobchodních partnerů pro poskytování jejich hlasových a datových služeb. Pro mnoho zákazníků, například seniorů využívajících pevné bezdrátové linky, jsou přitom služby U:fona jedinou skutečně finančně dostupnou alternativou. Za této situace je zájmem všech zainteresovaných pokračovat v rozvoji firmy.

U:fon v poslední době uvedl několik novinek v internetovém portfoliu služeb. Dlouho jste neohlásili nový hlasový tarif nebo rozvoj hlasových služeb, čím to je?

Je pravda, že mobilní datové služby byly dlouhou dobu hlavní prioritou firmy. Mobilní hlasové služby U:fon přestal nabízet už v roce 2009. Technologie CDMA450 pro tento typ služby není ideální. Hlasové služby přitom tvoří podstatnou část U:fonova businessu. Mám ovšem na mysli hlasové služby v podobě tak zvaných bezdrátových pevných linek. S touto službou jsou zákazníci maximálně spokojeni, alespoň to vyplývá z výzkumu zákaznické spokojenosti, kde je se službou spokojeno 95 % zákazníků a přes 80 % by ji ihned doporučilo svým přátelům. Hlasový tarif je v současné podobě velmi konkurenceschopný. Změny proto chystáme především v oblasti prodeje hlasových služeb, a to v podobě otevření nových prodejních kanálů přímého prodeje.

Jak se chcete v příštím roce profilovat směrem k zákazníkům? Můžeme očekávat nějaké novinky, rozvoj firmy nebo výraznější rozdělení služeb pro firmy různých velikostí a pro koncové zákazníky?

I v příštím roce bude základní hodnotovou propozicí U:fona nabídnout vždy nejdostupnější službu s nejlepším poměrem cena-výkon, a to v oblasti mobilních dat i hlasu. Není reálné přímo konkurovat velkým hráčům, MobilKom bude muset důsledně cílit na vybrané segmenty, například na zákazníky mimo velká města, nebo na cenově citlivé zákazníky.

Už na první čtvrtletí příštího roku máme připraveno několik produktových novinek. Patří mezi ně multifunkční WiFi router, který je vhodný nejen pro koncové zákazníky, ale i pro firmy, telemetrické aplikace, nebo M2M (přenos dat mezi přístroji – pozn. red.). Pro firemní zákazníky bude k dispozici nová PTT vysílačka, které mimo jiné umožní komunikaci i mimo CDMA pokrytí.

Jaké služby u vás nyní využívají firmy nejvíce a jakou část vašeho obratu vlastně tvoří?

Společnost MobilKom poskytuje přímo pod značkou MobilKom firemním zákazníkům profesionální vysílačkové (PTT) služby. Tyto služby tvoří malé procento tržeb, ale jsou zajímavé z hlediska vysoké loajality zákazníků, protože na trhu prakticky není srovnatelný produkt, a také vysokého ARPU, které přesahuje např. ARPU mobilních operátorů.

Firmy samozřejmě využívají i mobilní datové a hlasové služby U:fona. Nabídka pro firmy přitom vychází z nabídky dostupné i pro koncové zákazníky – volání v síti zdarma má u U:fona každý, bez ohledu na počet služeb či přidělené IČO. Stejně tak každý získává slevu 25 % na druhý a každý další produkt.

V souvislosti se změnami od 1. ledna příštího roku, které víceméně přinášení zdražování, očekáváte nějaké zakolísání ve vašich tržbách nebo fluktuace klientů?

Změna DPH se sice netýká přímo telekomunikačních služeb, ale zdražování základních potřeb a energií určitě nepříjemně zatíží rodinné rozpočty.

Paradoxně tato situace představuje pro U:fona spíše příležitost než hrozbu. Služby U:fona totiž prakticky vždy znamenají pro zákazníka úsporu nákladů.

Jaký vlastně očekáváte příští rok z hlediska provozního hospodaření? Máte ambice zvýšit penetraci populace dalšími SIM kartami?

Prioritou bude určitě udržet firmu v provozním zisku. Akvizice nových zákazníků je v případě telekomunikačního operátora vždy poměrně nákladná investice – je nutné platit provize, dotace koncových zařízení, marketing. Z tohoto pohledu bude záležet na rozhodnutí vlastníků, jaký rozsah prodeje budou chtít v příštím roce podpořit.

Velmi diskutovanou otázkou poslední doby je přidělování, resp. aukce nových frekvencí pro další generaci mobilní komunikace. Je možné, že U:fon vklouzne na trh jako plnohodnotný mobilní operátor a nabídne kompletní portfólio, kde nebudou chybět ani klasické mobilní hlasové služby?

Možné to jistě je. U:fon, respektive spíše bych řekl firma MobilKom, je vhodná platforma pro vznik takovéhoto nového plnohodnotného mobilního operátora. MobilKom má infrastrukturu, prodejní kanály, lidské zdroje a navíc vlastní zákaznickou bázi. Využít tuto platformu je mnohem efektivnější a rychlejší než stavět nějaký projekt na zelené louce.

Děkuji za rozhovor.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
26. 09.

26. 08.
Affiliate konferencia 2017
RSS 

Zprávičky

Nové verze Javy: Java SE 9 a Java EE 8

Pavel Houser , 22. září 2017 14:51

Oracle oznamuje všeobecnou dostupnost nových verzí platformy Java: Java SE 9 (JDK 9), Java Platform ...

Více 0 komentářů

Baidu investuje do vývoje autonomního řízení

ČTK , 22. září 2017 13:00

Cílem projektu Apollo je vyvinout technologii pro samořízené automobily do roku 2020....

Více 0 komentářů

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Apple přiznává: Nové hodinky mají problémy s připojením

ČTK , 22. září 2017 08:00

Problémy s konektivitou mají hodinky v okamžiku, kdy mají použít veřejnou wi-fi síť....

Více 0 komentářů

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů

Potvrzeno: Google opravdu kupuje část HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů

Oracle představil novou cenovou politiku pro cloud

Pavel Houser , 21. září 2017 09:52

Až dosud se při přechodu na cloud PaaS nedaly využít dosavadní investice do licencí softwaru v režim...

Více 0 komentářů