Dell si hojí ego za selhání s 3PAR, kupuje konkurenční Compellent, navíc za discountní cenu

Petr Švec , 15. prosinec 2010 06:00 1 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Dell
Smlouva o akvizici byla podepsána v pondělí. Cena 960 milonů dolarů (18 miliard Kč) je zlomkem ceny, kterou byl Dell během desetidenní války s HP ochoten v září nabídnout za obdobně orientovanou 3PAR. Předchozí boj zvítězil silnější, tedy společnost HP, která za 3PAR ve finále utratila 2.3 miliardy dolarů. Jde o strategický krok, nebo jen honění si ega?


Dell
Výkonný ředitel a zakladatel společnosti Michael Dell

Americký výrobce Dell oznámil úspěšné završení jednání o akvizici technologické společnosti Compellent. Ta se zabývá vývojem a výrobou datových skladů určených především pro rozsáhlé korporátní systémy. Podle zveřejněných informací se celková cena transakce vyšplhala na 960 milionů dolarů, tedy zhruba 18 miliard Kč. Dell uhradí 820 milionů dolarů (15,5 miliardy Kč) v hotovosti, zbytek ve formě akcií. Compellent by i nadále měla fungovat jako samostatný subjekt a zůstat ve svých prostorách ve městě Eden Prairie ve státě Minnesota.

Výsledných 960 milionů dolarů, tedy 27,75 dolarů (zhruba 527 Kč) na akcii, představuje poměrně paradoxně 17% pokles oproti páteční uzavírací ceně akcií Compellent. Na druhou stranu jejich cena v říjnu raketově vyletěla o celých 90% poté, co na veřejnost pronikly informace o otevření jednání mezi oběma společnostmi. Ve srovnání s dlouhodobým vývojem ceny tak Dell zaplatí prémii ve výši několika desítek procent. Podle analytiků je ale domluvená cena v pořádku a reflektuje kvalitu a atraktivitu byznysu Compellent.

Skutečná motivace


Když se vrátíme k anabázi s 3PAR, je pro korporátní uvažování minimálně značně ponižující a trapné, pokud vaše akviziční ambice přetrumfuje váš hlavní tržní soupeř. Z tohoto pohledu působí akvizice podstatně menší, byť kvalitativně stejně schopné společnosti jako určitý truc. Jenže ve světě byznysu nikdy nejsou věci tak černobílé, naopak, vše se ve finále jeví jako koktejl prohnaných strategických úvah, ústupků trhu a emocí až v třetí řadě.

Síla 3PAR oproti low level konstruktérům datových polí a podnikatelům v oblasti storage byznysu spočívá v komplexní předoptimalizaci prostředí pro virtualizaci a to včetně konfigurace a správy prostředí jako je VMware nebo Microsoft Hyper-V. Pro koho je takové řešení přínosné je nabíledni. Jde o službu na klíč a tím pádem o servis pro všechny společnosti které potřebují v daném segmentu rychle růst a nemají čas nebo nervy implementovat vlastní řešení s interním IT oddělením. Současné době jde o populární trend, jak moc úspěšný se ukáže tak za dva roky.

Compellent, kterou vzal Dell za vděk místo 3PAR, představuje nejrychleji rostoucí společnost tohoto typu na světě (zdroj: Gartner a IDC) . Přestože nedosahuje velikosti ani byznys realizací srovnatelných s 3PAR, jedná se o perspektivního koně. Z pohledu Dellu jde rozhodně o trochu riskantní sázku, která by však mohla v případě vítězství přinést celý jackpot. Příjmy Compellentu se v meziročním srovnání zvedly o více jak 150 %, čímž se rozhodně nemůže pochlubit žádný z nejsilnějších konkurentů, ať již zmiňovaný 3PAR, Data Domain, nebo naopak menší hráči. Vzhledem k tomu, že hlavním cílem byznysu Compellentu není midmarket, který činí důležitou součást jejích zakázek, ale větší enterprise byznys, vyznívá spojení se silnou renomovanou značkou jako logický krok. Společnost tak získá prostředky a přístup k byznysu , Dell naopak know how, které mu pro vstup do tohoto byznys zatím tak viditelně chybělo.

Není bez zajímavosti, že v této souvislosti po společnosti pokukovalo před dvěma lety také IBM. To se však nakonec rozhodlo jít vlastní cestou a namísto jedné perspektivní, nakoupil celé portfolio drobných společností (Diligent, XIV, Storwize a další).

Compellent
Compellent

Přínos pro Dell


Dell se díky akvizici stává vyzyvatelem hlavních vládců trhu, které představují společnosti IBM a HP. Akvizice je asi podobným krokem, jakým byla v roce 2008 koupě společnosti EqualLogic, díky které mohl Dell vstoupit do segmentu levných datových polí. Jinak ovšem platí to, co bylo zmíněno v úvodu. Koupě Compellentu značí především náhradu za neúspěšnou snahu o akvizici podobně zaměřeného výrobce, společnosti 3PAR. Jak jsme vás v minulosti informovali, Dell o 3PAR svedl souboj s konkurenčním výrobcem Hewlett Packard, při kterém se v sérii nabídek a protinabídek výsledná cena vyšplhala až na velmi vysokých 2,4 miliardy dolarů (zhruba 45,6 miliardy Kč). To představuje zhruba 87% prémii oproti průměrné ceně akcií 3PAR před zahájením jednání. Právě kvůli velmi vysoké ceně se zodpovědní manažeři Hewlett Packard stali kritiky.

Koupí společnosti Compellent tak Dell získal sice méně než při případné akvizici 3PAR, na druhou stranu za to ale zaplatí mnohem příznivější cenu. Ve finále tak méně může znamenat více a odstoupení Dellu z boje o 3PAR tak možná představuje nejlepší možný krok. „Ukazuje se, že Dellu se, v porovnání s podobnými transakcemi letošního roku, podařilo udělat docela dobrý obchod. Přestože Compellent nemá tak širokou nabídku a poptávka po jeho produktech moc neroste, obchod se mi líbí“, vyjádřil se k obchodu Robert W. Baird ze společnosti Jayson Noland.

Akvizice úzce specializovaných technologických společností, jako jsou třeba 3PAR či Compellent, jsou mezi velkými světovými výrobci stále oblíbenější. Důvodem není nic jiného než snaha proniknout do atraktivní atraktivní oblasti datových center, která v příštích letech slibuje vysoký růst především díky rozvoji technologie cloud computingu. Kromě Dellu v této oblasti v minulých letech významně posílil již zmíněný Hewlett-Packard, svůj zájem ale deklarovaly i další subjekty, například čínské Lenovo.


Komentáře

jan honzik #1
jan honzik 15. prosinec 2010 17:57

Siemens IT Solutions,bývalá SBSka prodána nejen v ČR
http://in.reuters.com/article/idINIndia-53567820101214

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Trendy v affiliate marketingu pro rok 2017

ITBiz.cz , 29. květen 2017 12:30

Posilování role mobilních zařízení v e-komerce a sledování uživatelů napříč zařízeními jsou hlavní l...

Více 0 komentářů

Zavedení EET se projevilo i na oblibě metod platby v e-shopech, některé zrušily platbu kartou

ČTK , 29. květen 2017 12:09

EET zasáhlo především ty úplně nejmenší hráče na trhu. Raději možnost platby kartou, která se v EET ...

Více 1 komentářů

Italský soud zrušil zákaz aplikace Uberu v zemi

ČTK , 29. květen 2017 08:00

Italská vláda slíbila, že do konce letošního roku zavede jasnější pravidla hospodářské soutěže....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Pracovní nabídky v SAP Services připravují roboti

Pavel Houser , 28. květen 2017 08:00

Ve společnosti SAP Services se podařilo zautomatizovat tvorbu pracovních nabídek napříč různými země...

Více 1 komentářů

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů