Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti

, 18. květen 2007 07:15 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Graf
Kolikrát jste se ztratili na nepřehledně označených silnicích? Návštěvníci vašich stránek se mohou ocitnout v podobné situaci. Aby u vás nezabloudili, potřebují přehlednou navigaci. Podíváme se také, jak mohou vašemu webu pomoci vyhledávací roboti. Podívejte se na zahraniční servery, které mají vysokou návštěvnost. Ačkoliv mohou být na první pohled úplně odlišné, jsou ve skutečnosti velmi podobné. Většinou dodržují určitá pravidla a zvyklosti. Majitelé skutečně úspěšných stránek investovali čas i peníze ke zjištění, jak na svůj web přilákat návštěvníky.

Aby se lidé na vaše stránky vraceli, je potřeba provést ještě několik důležitých úprav. Především odstraňte zbytečné bariéry, které brání návštěvníkům v častém používání vašeho projektu. Nejčastější překážkou může být načtení stránky s obrázkem a nápisem "VSTOUPIT" anebo různě kvalitní animované intro. Vlastní obsah webu se otevírá až po kliknutí na příslušný odkaz.

Na první pohled je zřejmé, že tato falešná úvodní stránka slouží ve většině případů pouze k zobrazení reklamy. Nejčastěji jsme ji vídali na webech umístěných u bezplatného webhostingu. Ve srovnání s falešnou úvodní stránkou nemusí atraktivní animace na první pohled působit špatně. Pro návštěvníka však nemá žádný význam. Prohlédli jsme si mnoho podobných upoutávek a ani jedna z nich nám neposkytla užitečné informace.

Při další návštěvě jsme automaticky klikali na odkaz "Přeskočit intro". Zapamatujte si, že v obou případech svého návštěvníka pouze zdržujete. Přichází na váš server především kvůli zajímavému obsahu a nechce sledovat ukázku vašeho umění v Macromedia Flash.

Pravidlo první:


Proč schovávat zajímavý obsah za animovaná intra a zbytečné vstupní stránky, které slouží jenom k tomu, aby návštěvník kliknul na nějaký odkaz? Zrušte také zbytečné úvodní texty. Na homepage patří aktuality, zajímavosti a hlavně novinky.

Jakmile návštěvník vstoupí na vaše stránky, mělo by mu být dostatečně jasné, co váš web nabízí. Mnoho tvůrců si myslí, že je jejich projekt dostatečně srozumitelný. Není se čemu divit – sami jste jej vytvořili a strávili jste nad tím jistě hodně svého času. Nesmíte ale zapomenout na důležitý fakt, že vaše stránky vidí lidé poprvé. Ve většině případů jsou návštěvníci zmateni, nevědí, které odkazy jsou důležité, a kde mají začít. Nechtějí nijak detailně zkoumat význam jednotlivých tlačítek v menu. Také dlouze nepřemýšlejí, proč jsou stránky vyrobeny právě tímto způsobem. Jednoduše vyzkouší pár odkazů a pokud stránky nepochopí, odcházejí pryč.

První upoutá pozornost vaše logo, které by nemělo být příliš velké ani malé. Viděli jsme i loga zobrazená přes celou šířku obrazovky, což už je zásadní chyba. Pokud chcete navrhovat obrovské nápisy a poutače, vytvářejte raději billboardy. Všimněte si rozměrů loga u serverů iDnes.cz, AbcLinuxu.cz nebo například Amazon.com a Atlas.cz.

Poblíž loga serveru je obvykle umístěný krátký slogan či sdělení, které návštěvníkům vysvětluje poslání webu. Nevymýšlejte příliš složité a záhadné věty, které nikdo kromě vás nepochopí. Když už návštěvník začne prozkoumávat váš web, je velice vhodné mu umožnit návrat na hlavní stránku pouhým kliknutím na logo. Lidé si na tuto možnost začínají pomalu zvykat a podle našich zkušeností ji i vyžadují.

Pravidlo druhé:


Váš web musí být dostatečně srozumitelný a pochopitelný. Při pohledu na dobře vytvořené stránky okamžitě vidíte, jaké možnosti můžete využít. Nemusíte přemýšlet a jenom klikáte na odkazy. Naopak nepřehledný a záhadný server vám bude do cesty klást neustálé překážky. Mnoho uživatelů podobné weby neprochází a při nejbližší příležitosti server opouští.

Klikněte zde...


Také psaní odkazů má svá pravidla, která se vyplatí poctivě dodržovat. Pozorováním uživatelů Internetu se zjistilo, že lidé chvilku přemýšlejí než kliknou na odkaz. Rozhodování jim můžete usnadnit, když do odkazu napíšete další podrobnosti.

S odkazy souvisí ještě jeden způsob práce vyhledávačů. Například Jyxo.cz a Google.com označují každý server jedním číslem. Odborně se mu říká PageRank a mohli bychom ho přirovnat ke známkování ve škole. Jyxo.cz hodnotí weby podle toho, jak na ně druzí lidé odkazují, a zároveň pozorně zkoumá, o jaké stránky se jedná. Výsledkem by mělo být spravedlivé hodnocení. Google zjišťuje, odkud na vaše stránky míří odkazy a jaká jsou témata odkazovaných webů.

Někteří nepoctivci se chtěli dostat na první místa ve výsledcích hledání, a tak si jednoduše vytvořili velké množství zcela fiktivních webů z nichž vedl odkaz na jeden cílový projekt. Před podobnými podvody vás důrazně varujeme. Programátoři vyhledávačů nejsou včerejší a pokud podobné praktiky odhalí, zmizí váš server z výsledků hledání. Jestliže se vám něco podobného stane, můžete se s návštěvníky rovnou rozloučit. Nenajdou vás.

Pravidlo čtvrté a poslední:


Důležitá klíčová slova v odkazech jsou vhodná pro návštěvníky i vyhledávací roboty. Text odkazu by měl dostatečně vysvětlovat, jakou stránku návštěvník po kliknutí nalezne.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Pozornost věnovaná e-mailům se zvyšuje

ITBiz.cz , 27. červenec 2017 13:30

Průměrný čas strávený čtením e-mailu se mezi lety 2011-16 zvýšil o 7 %. V průběhu 6 let, mezi roky 2...

Více 0 komentářů

Zisk Facebooku prudce stoupl

ČTK , 27. červenec 2017 10:30

Celkové příjmy společnosti se zvýšily o téměř 45 % na 9,32 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Luxusní značky zřejmě budou moci zabránit internetovému prodeji

ČTK , 27. červenec 2017 10:00

Deset let trvající bitva luxusních značek o ochranu jejich image se zřejmě přiblížila ke svému konci...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Šéf Applu prý slíbil Trumpovi, že postaví v USA tři velké továrny

ČTK , 27. červenec 2017 09:00

Výstavba tří závodů by byla pro Apple nebývalým rozhodnutím. Firma teď vlastní pouze jednu továrnu, ...

Více 0 komentářů

Nintendo je díky poptávce po konzoli Switch opět v zisku

ČTK , 27. červenec 2017 08:00

Firma ve čtvrtletí prodala 1,97 milionu herních přístrojů Switch a od začátku prodeje v březnu jich ...

Více 0 komentářů

Vodafone pokračuje v implementaci NB-IoT

Pavel Houser , 26. červenec 2017 13:29

Vodafone spolu se společnostmi Jablotron, Landis+Gyr a Ústavem telekomunikací VUT Brno testuje proto...

Více 0 komentářů

SoftBank usiluje o získání podílu v Uberu

ČTK , 26. červenec 2017 12:45

Celková hodnota Uberu údajně dosahuje až 69 miliard dolarů....

Více 0 komentářů