Mnoho firem užívá v počítačích písmo nelegálně

Jiří Kocourek , 01. srpen 2008 08:09 11 komentářů
Rubriky: Právo, Byznys

Klic
Protipirátská aliance BSA (Business Software Alliance) ve své zprávě informovala o tom, že nelegální užívání elektronických písem, takzvaných fontů, je velmi rozšířené a v Česku se může týkat každé firmy, která zpracovává texty na počítači – v kancelářských aplikacích nebo grafických či publikačních DTP softwarech.

„Práva tvůrců k písmu jsou totiž chráněna a užití písma může podléhat licenci podobně jako počítačové programy. Na písma se v praxi často vztahují i multilicenční podmínky, které v závislosti na výši platby za licenci stanovují, v kolika počítačích smí být písmo užíváno,“ řekl Jan Hlaváč, tiskový mluvčí protipirátské organizace BSA. Podle zprávy BSA je na trhu v tuzemsku hodně tvůrců písem a vykonavatelů práv k těmto písmům. Z těch významných lze jmenovat například společnosti Adobe či Monotype Imaging. Prosazují se ale i menší firemní nebo individuální tvůrci.

Řadu písem získávají uživatelé jako součást již zakoupených aplikací – kancelářských typu MS Office či grafických nebo publikačních, například InDesign od firmy Adobe. Ovšem velké množství fontů se do počítačů dostane nelegální cestou. V některých případech vědomým způsobem, ale stane se, že často k tomu dojde neúmyslně. Jako příklad Hlaváč zmínil textové nebo grafické podklady, které obsahují licencované fonty. DTP či grafická studia údajně zákazníka mnohdy neupozorní, že je třeba si licenci na písmo zakoupit.

Nejvíce nelegálních písem je ve firmách

Pirátské užívání písem se zdaleka netýká jen grafických či DTP studií, ale hlavně obyčejných firem. „Grafici se většinou snaží licenční podmínky respektovat a mají alespoň nějaké povědomí o problematice, ale firemní a domácí uživatelé se legálností fontů téměř vůbec nezabývají,“ řekl Michal Metlička, regionální ředitel společnosti Adobe. Nejčastější firmou pirátství je užívání fontů ve více počítačích, než dovoluje licenční smlouva. Metlička pokračoval a řekl, že podobně, jako je tomu u softwaru, tak i u písma se obvykle platí licenční poplatek za instalaci na každém počítači. Mohou však existovat i jiné licenční modely.

V Česku se podle údajů uvedených aliancí BSA doposud daří řešit případy porušování práva k písmům mimosoudní dohodou. Podle Metličky byla reakce firem na upozornění na porušování autorského práva téměř vždy taková, že dotyčné podniky okamžitě nakoupily patřičné licence a obvykle souhlasily i s částkou odškodnění.

Hrozba možných milionových náhrad škod a pokut

„Pokud by se autoři nelegálně užívaných písem začali aktivněji domáhat svých práv, hrozily by tuzemským firmám statisícové, či dokonce milionové náhrady škod – podobně jako je tomu v jiných státech Evropské unie,“ řekl mluvčí BSA Jan Hlaváč. Z důvodu podezření z přítomnosti nelegálního softwaru a fontů byly na popud BSA například prohledány počítače nizozemského nakladatelství Aristo Uitgeverij. Během prohlídky bylo v počítačích společnosti nalezeno více než 5000 různých druhů písem v hodnotě přesahující milion korun. Společnost však dokázala předložit licenci pouze na jednu knihovnu fontů. Firmě hrozí náhrada škod a soudních výloh.

A jaké mohou být důsledky? Škody způsobené nelegálním užíváním písem se mohou vyšplhat v rámci jedné firmy do závratných výšin. Například pokud je písmo ve firmě užíváno nelegálně, znamená to, že firemní font se vyskytuje ve všech firemních počítačích, může se škoda vyšplhat podle počtu instalací do statisíců, či dokonce milionů korun. V roce 2006 například společnost Campden Publishing tvrdila, že používá pouze jeden druh písma. Důkladný audit však odhalil 11 000 různých fontů v celkové hodnotě přesahující 3,3 milionu korun.


Komentáře

Tomba #1
Tomba 01. srpen 2008 11:23

BSA bych zakázal. Nemá žádný pozitivní přínos pro společnost. Přirovnal bych ji k inkvizici. Vůbec jim nejde o prosazení legálního software místo nelegálního (k tomu by volili jiné nástroje), ale o zastrašení lidí, donášení a represe.

JSA #5
JSA 01. srpen 2008 21:46

Ano, to je naprosto přesné a v současné době tak funguje třeba i OSA, u které platíme autorské poplatky i za to, že si sami vyfotíme fotky (příplatky za pam. kartu) a vypálíme si je na CD (příplatky za CD).

Toto je nehorázná zlodějina, kterou naši úžasní ČSSD zákonodárci (opravdu se těším co Ti pitomci opět vymyslí až se dostanou k moci), jen díky úplatkům (jinak si to totiž racionálně vysvětlit nelze), povolili. Nejsem právník a už vůbec ne ústavní právník, ale docela se divím, že se nechce některý z nich zviditelnit a nepodívá se tomu pořádně na zoubek. Mám totiž stále pocit, že takové znásilňování lidských práv by se dít nemělo. A v konečném důsledku bych ještě nařídil všechny prostředky, alespoň za 2 roky zpět, vrátit.

Tím vším jsem chtěl říct, že se, podle mého, tyto mafie (ehm. měl jsem na mysli organizace) dostávají k takovýmto penězům (ehm... opět jsem myslel něco jiného, chtěl jsem říct zákonným praktikám) za pomoci lobbingu a korupce. Moc bych si přál, aby byl za toto někdo z vlády odsouzen, protože tytp zákony a organizace nejsou vůbec v obecně prospěšném zájmu. (sakra, asi si založím blog a napíšu o tom článek, protože by mne opravdu zajímalo jaký počet lidí se na to dívá podobně)

#6
03. srpen 2008 09:36

Nevolím ani jednu z pěti stran co jsou v parlamentu,ale když už jste zmínil ČSSD,tak proč ODS ty autorské poplatky nezruší?

Jestli to nebude tím,že ve všech pěti stranách jsou úplně ti stejní bývalí komunisti a jen dělají na lidi divadlo.

Bohužel pořád většina lidí takové strany volí.

JSA #8
JSA 03. srpen 2008 19:00

Zdravím, no samozřejmě to nebylo uvedeno a v tom rozčilení jsem na toto ani nepomyslel, ale máte naprostou pravdu. Všechno je to jedna pakáž :( ... k naší smůle tedy. Ale všímáte si, jak se "zelení" Zelení rychle rozkoukali? :) ... jak už jsem řekl... všechno jedna a tatéž pakáž.

#10
03. srpen 2008 21:49

Tak to jsem rád,že to bylo jen v rozčílení.Mně osobně zmínky o BSA,OSA a podobných taky hýbou žlučí :-) Jj zelení pěkně modrají,ale zajimavý byl ten průběh směrem k volbám.Většinou tam byli normální a slušní lidé,kteří jsou už léta ve straně,ale jak se začali blížit volby a rostli preference,tak se hned přivtěřili známé osobnosti,dali se na první místa kandidátek a původni lidi odsunuli a výsledek vidíme.

Vládní koalice je tak pravicová,demokratická a "svobodná" asi tak jako já jsem člen ruského baletu.Oranžoví šašci mají úlohu jakoby opozice a občasného přicmrndávače,ale až zase úspějí,tak se na všechno zapomene a zase budou velcí kamarádi.No a aspoň ti červení si na nic nehrají a je jasné,co lze od nich čekat.

JSA #11
JSA 06. srpen 2008 13:20

No přesně řečeno :) ... jakože mám blíže k modrákům, tím se nijak tajit nemusím. Nejsem zastáncem rozdávání tak jak to dělají či chtějí dělat oranžoví, ale když to srovnáte, to co dělají modráci je asi taky příliš. Nesmyslné poplatky u lékaře třeba.

Jako naprosto chápu, že poplatky být musí a jsem přesvědčen o tom, že pomáhají, ale absolutně se zapomnělo na účel těchto poplatků. Pokud si dobře vzpomínám, tak to bylo kvůli tomu aby se nemrhalo finančními prostředky ve zdravotnictví, ale copak takové narozené mimino je plýtvání? Nebo matka, která ho porodí? Ona snad do té nemocnice prostě musí! Tohle není plýtvání a poplatky jsou tak nastaveny špatně.

Padly i názory, že by se to mělo zrušit u důchodců, tady jsem striktně proti, protože to vidím na svých prarodičích (tedy jednom z nich). Samoléčitelka a nechává si předepisovat léky na to co si myslí, že potřebuje. Od toho jsou snad doktoři ne? :)

A pak taky otázky ohledně radaru :) ... já jsem pro i proti. Nebude mi až tak vadit, že tady bude, ale podmínky měly být trochu tvrdší. Pokud spáchají trestný čin na území ČR mají být jasně souzeni dle zákonů ČR a na českém území. A to je jen jedna z mnoha věcí, které mi až tak nevoní, ale dokážu pochopit, že diplomacie je docela křehká věc a že to vláda, ani naše ani USA, nemá až tak jednoduché.

A nakonec se ještě trošičku opřu do oranžových ohledně radaru. Teď když jsou v opozici, tak proti němu jdou tvrdě, ale kdyby byly ve vládě, tak by s ním souhlasili. A modří by se ohrazovali, bouřili atd :) ... naše vláda je prostě fraška :)

Jak jsme se pěkně dostali od fontů k politice :)

Tojsemjelen #7
Tojsemjelen 03. srpen 2008 09:48

Naprostý souhlas. Bohužel, abyste mohl, jako fyzická nebo právnická osoba, podat stížnost, musel byste být, na základě daného zákona, pravomocně odsouzen. Tj. musel byste např. prodávat paměťové karty a neúčtovat a neodvádět z nich poplatky. Zákonodárci se mohou na ústavní soud obrátit přímo, ale musí to být nejméně 41 poslanců nebo 17 senátorů. :-))

JSA #9
JSA 03. srpen 2008 19:02

Toto nám taky "hraje" do karet, že? :))) ... Czech Republic a.k.a. "Banana Republic"..

xDx #2
xDx 01. srpen 2008 13:48

No jo ale jak se takový nelegální font pozná ?

vodkakyslik #3
vodkakyslik 02. srpen 2008 10:25

já ani nevím co to je font, tak doufám, že mi někdo neprohledá PC a nenapálí mi milion pokuty.

#4
03. srpen 2008 09:38

Pane Kocourku,

když už se rozhodnete článkem legitimizovat kriminální činnost (poskytování prostoru pro informace od neexistující společnosti),tak alespoň uvádějte fakta,že u nás oficiálně neexistují a dosud nezaplatili pokutu ve známé kauze Mironet.

Grázl (OSA,BSA,...) totiž nemůže říkat chytejte grázly.Slušným lidem je z toho pak na nic.

RSS 

Komentujeme

Vládní čtvrť a vládní systém, tedy ten informační

Petr Zavoral , 06. leden 2018 16:15
Petr Zavoral

Jeden ze zakladatelů enterprise architektury John Zachman srovnává IT v institucích s Boeingem: Firm...

Více







Kalendář

18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd
30. 01. Ecommerce Expo Prague 2018

RSS 

Zprávičky

V USA prý vyzývají AT&T k přerušení vztahů s Huawei

ČTK , 17. leden 2018 09:00

Zákonodárci údajně varují americké podniky, že vztahy s Huawei či China Mobile snižují jejich šance ...

Více 0 komentářů

Roman Knap jmenován generálním ředitelem SAP Slovensko

Pavel Houser , 17. leden 2018 08:00

R. Knap v letech 2012–2014 zastával pozici generálního ředitele SAP Slovensko, od roku 2014 je gener...

Více 0 komentářů

Bitcoin ztrácí 18 %, dolů ho tlačí obavy z regulace

ČTK , 16. leden 2018 12:18

Trhy se obávají regulace obchodů po oznámení jihokorejského ministra financí....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Světový trh s polovodiči poroste letos výrazně rychleji

Pavel Houser , 16. leden 2018 10:26

Očekávaný růst souvisí zejména s růstem cen RAM a flash pamětí. Bezpečností slabiny procesorů mohou ...

Více 0 komentářů

Výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na burzu

ČTK , 16. leden 2018 09:00

Někteří analytici hodnotu 100 miliard zpochybňují s argumentem vysoké konkurence na globálním trhu c...

Více 0 komentářů

Internetové bankovnictví používá polovina Evropanů

ČTK , 16. leden 2018 08:00

Česká republika obsadila mezi 28 zeměmi EU spolu s Rakouskem 12. příčku s podílem 57 %....

Více 0 komentářů

Acronis: letos bude ransomware útočit i na IoT zařízení

Pavel Houser , 15. leden 2018 12:28

Ohrožena budou i auta, chytré domácnosti, lékařské přístroje a nositelná elektronika (ransomwear)....

Více 0 komentářů