Antimonopolní úřad schválil spolupráci mezi Google a Yahoo Japan

Petr Švec , 03. prosinec 2010 10:00 2 komentářů

Společně budou obě firmy ovládat zhruba 98% japonského trhu s vyhledáváním. Microsoft a Baidu se proti rozhodnutí bouří.

Yahoo

Federální komise pro obchod (FTC), známý americký regulační orgán, který má v případě významných obchodů a dohod vždy poslední slovo, oficiálně posvětil úzkou spolupráci technologického gigantu Google s japonskou odnoží stejnojmenného portálu Yahoo! Japan. To tak může pokračovat v přechodu na vyhledávací technologii Google v rámci dohody, kterou obě firmy zveřejnily v červnu letošního roku. Přinejmenším zarážející je, že dohoda dostala zelenou i přesto, že po spojení bude pomocí technologie Google v Japonsku realizováno neuvěřitelných 98% všech internetových vyhledávání. Konkurenti v čele s Microsoftem se proti rozhodnutí dle očekávání bouří.

Dle oficiálního vyjádření Federální komise pro obchod (FTC) „nebude plánovaná spolupráce narušovat japonský trh s vyhledáváním či negativně působit zájmům uživatelů a zákazníků.“ Přestože dohoda dostala zelenou, FTC prohlásila, že bude vývoj situace nadále monitorovat tak, aby nedošlo k porušení žádných antimonopolních zákonů. Google na japonském trhu s vyhledáváním drží v současnosti podíl ve výši zhruba 78%, Yahoo! Japan pak zajišťuje okolo 19% vyhledávání. Jejich spojený podíl tak dosáhne úctyhodných 98%, což lze jen stěží označit jako nemonopolní postavení.

Názor FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb na japonském trhu, především tedy americká softwarová společnost Microsoft, provozující portál Bing, či čínský Baidu. Jejich postavení je ale velmi špatné, podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání. Firmy argumentují především příliš velkým vlivem spolupracujících společností Google a Yahoo! Japan, které si tak budou moci de facto diktovat podmínky, a proti nimž nebude možné se prosadit. Proti dohodě se postavili také někteří japonští inzerenti v čele s maloobchodní sítí Rakuten Inc, kteří se obávají, že kombinovaná tržní síla Google a Yahoo! povede k růstu cen internetové reklamy.

Rozhodnutí Yahoo! Japan pro spolupráci se společností Google je ale zarážející také z toho důvodu, že mateřský americký portál Yahoo! v letošním roce implementoval vyhledávací technologii Bing společnosti Microsoft. Obecně se očekávalo, že všechny lokální pobočky Yahoo! budou tento příklad následovat. Dle oficiálního vyjádření Yahoo! Japan má ovšem technologie Bing na japonském trhu značné nedostatky, především kvůli špatným výkonům při vyhledávání v japonštině. Je možné, že spolupráce s technologickým gigantem Google předznamenává údajné chystaný prodej celé divize Yahoo! Japan, která přitahuje právě Google.

Zdroj: Reuters


Komentáře

w4rr10r #1
w4rr10r 04. prosinec 2010 14:47

> FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb (...) podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání.
To asi tak významní nejsou, resp. jsou naprosto zanedbatelní a nezajímaví. To jsou zas výplody...

Petr Švec 04. prosinec 2010 15:49

Dobrý večer,

samozřejmě máte pravdu. Na druhou stranu ale vzhledem k tomu, že i s miniaturním podílem 1,8% je Bing de facto trojkou japonského trhu a Baidu s 0,17% faktickou čtyřkou, dovolil jsem si je označit jako významné. Záleží na úhlu pohledu.

Zdraví,

Petr Švec

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Seznam chce za 3 roky prodávat polovinu reklamy na aukcích

ČTK , 23. srpen 2017 08:00

Mobily již nyní zprostředkovávají až 40 % přístupů na služby Seznamu....

Více 0 komentářů

Útočníci si oblíbili sadu exploitů Lost in Translation

Pavel Houser , 22. srpen 2017 10:21

Studie mapuje vývoj malwaru v České republice a ve světě ve druhém čtvrtletí. ...

Více 0 komentářů

České Radiokomunikace nabízejí i privátní cloud

Pavel Houser , 22. srpen 2017 08:00

Řešení je podle CRA vhodné pro provoz citlivých, náročných a exponovaných aplikací a ukládání citliv...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

LG V30 bude mít displej OLED FullVision

Pavel Houser , 21. srpen 2017 11:42

P-OLED vzniká umísťováním pixelů na plastový substrát, který je mnohem pevnější než skleněná základn...

Více 0 komentářů

Jak funguje byznys na tuzemském YouTube

ČTK , 21. srpen 2017 09:47

Zájem Čechů o sledování videí na YouTube vzrostl letos meziročně o 35 procent. Poptávka se přesouvá ...

Více 0 komentářů

9 z 10 e-shopů nesplnilo zákonné povinnosti

ITBiz.cz , 20. srpen 2017 14:00

Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje dodržování zákonů v oblasti prodeje zboží v e-shopech....

Více 0 komentářů

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů