Antimonopolní úřad schválil spolupráci mezi Google a Yahoo Japan

Petr Švec , 03. prosinec 2010 10:00 2 komentářů

Společně budou obě firmy ovládat zhruba 98% japonského trhu s vyhledáváním. Microsoft a Baidu se proti rozhodnutí bouří.

Yahoo

Federální komise pro obchod (FTC), známý americký regulační orgán, který má v případě významných obchodů a dohod vždy poslední slovo, oficiálně posvětil úzkou spolupráci technologického gigantu Google s japonskou odnoží stejnojmenného portálu Yahoo! Japan. To tak může pokračovat v přechodu na vyhledávací technologii Google v rámci dohody, kterou obě firmy zveřejnily v červnu letošního roku. Přinejmenším zarážející je, že dohoda dostala zelenou i přesto, že po spojení bude pomocí technologie Google v Japonsku realizováno neuvěřitelných 98% všech internetových vyhledávání. Konkurenti v čele s Microsoftem se proti rozhodnutí dle očekávání bouří.

Dle oficiálního vyjádření Federální komise pro obchod (FTC) „nebude plánovaná spolupráce narušovat japonský trh s vyhledáváním či negativně působit zájmům uživatelů a zákazníků.“ Přestože dohoda dostala zelenou, FTC prohlásila, že bude vývoj situace nadále monitorovat tak, aby nedošlo k porušení žádných antimonopolních zákonů. Google na japonském trhu s vyhledáváním drží v současnosti podíl ve výši zhruba 78%, Yahoo! Japan pak zajišťuje okolo 19% vyhledávání. Jejich spojený podíl tak dosáhne úctyhodných 98%, což lze jen stěží označit jako nemonopolní postavení.

Názor FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb na japonském trhu, především tedy americká softwarová společnost Microsoft, provozující portál Bing, či čínský Baidu. Jejich postavení je ale velmi špatné, podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání. Firmy argumentují především příliš velkým vlivem spolupracujících společností Google a Yahoo! Japan, které si tak budou moci de facto diktovat podmínky, a proti nimž nebude možné se prosadit. Proti dohodě se postavili také někteří japonští inzerenti v čele s maloobchodní sítí Rakuten Inc, kteří se obávají, že kombinovaná tržní síla Google a Yahoo! povede k růstu cen internetové reklamy.

Rozhodnutí Yahoo! Japan pro spolupráci se společností Google je ale zarážející také z toho důvodu, že mateřský americký portál Yahoo! v letošním roce implementoval vyhledávací technologii Bing společnosti Microsoft. Obecně se očekávalo, že všechny lokální pobočky Yahoo! budou tento příklad následovat. Dle oficiálního vyjádření Yahoo! Japan má ovšem technologie Bing na japonském trhu značné nedostatky, především kvůli špatným výkonům při vyhledávání v japonštině. Je možné, že spolupráce s technologickým gigantem Google předznamenává údajné chystaný prodej celé divize Yahoo! Japan, která přitahuje právě Google.

Zdroj: Reuters


Komentáře

w4rr10r #1
w4rr10r 04. prosinec 2010 14:47

> FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb (...) podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání.
To asi tak významní nejsou, resp. jsou naprosto zanedbatelní a nezajímaví. To jsou zas výplody...

Petr Švec 04. prosinec 2010 15:49

Dobrý večer,

samozřejmě máte pravdu. Na druhou stranu ale vzhledem k tomu, že i s miniaturním podílem 1,8% je Bing de facto trojkou japonského trhu a Baidu s 0,17% faktickou čtyřkou, dovolil jsem si je označit jako významné. Záleží na úhlu pohledu.

Zdraví,

Petr Švec

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů

Národní elektronický nástroj bude povinný od července 2018

ČTK , 22. červen 2017 08:00

Od dubna platí, že všechny organizační složky státu a centrální zadavatelé musí s dodavateli zakázek...

Více 0 komentářů

Zadavatelé reklamy na Google nejvíc zaplatí u půjček a pojištění

ČTK , 21. červen 2017 12:00

Nejnižší platbu za jedno kliknutí uživatelem mají vedle knih lékárny....

Více 3 komentářů

Nejcitlivější údaj? Výše úspor

Pavel Houser , 21. červen 2017 11:00

Jen 13 % klientů bank zmínilo, že možné riziko vidí v rámci využívání internetového bankovnictví ban...

Více 0 komentářů