Antimonopolní úřad schválil spolupráci mezi Google a Yahoo Japan

Petr Švec , 03. prosinec 2010 10:00 2 komentářů

Společně budou obě firmy ovládat zhruba 98% japonského trhu s vyhledáváním. Microsoft a Baidu se proti rozhodnutí bouří.

Yahoo

Federální komise pro obchod (FTC), známý americký regulační orgán, který má v případě významných obchodů a dohod vždy poslední slovo, oficiálně posvětil úzkou spolupráci technologického gigantu Google s japonskou odnoží stejnojmenného portálu Yahoo! Japan. To tak může pokračovat v přechodu na vyhledávací technologii Google v rámci dohody, kterou obě firmy zveřejnily v červnu letošního roku. Přinejmenším zarážející je, že dohoda dostala zelenou i přesto, že po spojení bude pomocí technologie Google v Japonsku realizováno neuvěřitelných 98% všech internetových vyhledávání. Konkurenti v čele s Microsoftem se proti rozhodnutí dle očekávání bouří.

Dle oficiálního vyjádření Federální komise pro obchod (FTC) „nebude plánovaná spolupráce narušovat japonský trh s vyhledáváním či negativně působit zájmům uživatelů a zákazníků.“ Přestože dohoda dostala zelenou, FTC prohlásila, že bude vývoj situace nadále monitorovat tak, aby nedošlo k porušení žádných antimonopolních zákonů. Google na japonském trhu s vyhledáváním drží v současnosti podíl ve výši zhruba 78%, Yahoo! Japan pak zajišťuje okolo 19% vyhledávání. Jejich spojený podíl tak dosáhne úctyhodných 98%, což lze jen stěží označit jako nemonopolní postavení.

Názor FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb na japonském trhu, především tedy americká softwarová společnost Microsoft, provozující portál Bing, či čínský Baidu. Jejich postavení je ale velmi špatné, podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání. Firmy argumentují především příliš velkým vlivem spolupracujících společností Google a Yahoo! Japan, které si tak budou moci de facto diktovat podmínky, a proti nimž nebude možné se prosadit. Proti dohodě se postavili také někteří japonští inzerenti v čele s maloobchodní sítí Rakuten Inc, kteří se obávají, že kombinovaná tržní síla Google a Yahoo! povede k růstu cen internetové reklamy.

Rozhodnutí Yahoo! Japan pro spolupráci se společností Google je ale zarážející také z toho důvodu, že mateřský americký portál Yahoo! v letošním roce implementoval vyhledávací technologii Bing společnosti Microsoft. Obecně se očekávalo, že všechny lokální pobočky Yahoo! budou tento příklad následovat. Dle oficiálního vyjádření Yahoo! Japan má ovšem technologie Bing na japonském trhu značné nedostatky, především kvůli špatným výkonům při vyhledávání v japonštině. Je možné, že spolupráce s technologickým gigantem Google předznamenává údajné chystaný prodej celé divize Yahoo! Japan, která přitahuje právě Google.

Zdroj: Reuters


Komentáře

w4rr10r #1
w4rr10r 04. prosinec 2010 14:47

> FTC ovšem nesdílí další významní poskytovatelé vyhledávacích služeb (...) podíl Microsoftu se pohybuje kolem 1,8%, Baidu zajišťuje pouhých zhruba 0,17% vyhledávání.
To asi tak významní nejsou, resp. jsou naprosto zanedbatelní a nezajímaví. To jsou zas výplody...

Petr Švec 04. prosinec 2010 15:49

Dobrý večer,

samozřejmě máte pravdu. Na druhou stranu ale vzhledem k tomu, že i s miniaturním podílem 1,8% je Bing de facto trojkou japonského trhu a Baidu s 0,17% faktickou čtyřkou, dovolil jsem si je označit jako významné. Záleží na úhlu pohledu.

Zdraví,

Petr Švec

RSS 

Komentujeme

HTC: Měl to Google zapotřebí?

Pavel Houser , 24. říjen 2017 06:00
Pavel Houser

Ihned poté, co Google oznámil záměr koupit část HTC, se ozvaly hlasy zpochybňující smysl celé transa...

Více







Kalendář

24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
26. 10. Acronis Roadshow 2017
RSS 

Zprávičky

ÚOHS začal posuzovat změnu vlastníka AutoContu

ČTK , 23. říjen 2017 11:15

V IT má Komárkova skupina rychle rostoucí byznys datových center své firmy DataSpring....

Více 0 komentářů

Google investoval do alternativní taxislužby Lyft

ČTK , 23. říjen 2017 09:00

Už v květnu podepsal Lyft dohodu o spolupráci s divizí samořídících aut Alphabetu.

...

Více 0 komentářů

Objem digitálních plateb i nadále roste

Pavel Houser , 23. říjen 2017 08:00

Nastupuje nový platební ekosystém...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ČSÚ: Volební weby byly nedostupné kvůli útoku DDoS

Pavel Houser , 22. říjen 2017 17:43

Výpadky prezentačních server vznikly na straně externího dodavatele komunikačních služeb. ...

Více 0 komentářů

Úřad pro ochranu osobních údajů vyšetřuje e-shop Mall.cz kvůli úniku hesel

ČTK , 22. říjen 2017 08:00

Obchodu Mall.cz odcizili hackeři údaje až ke 750 000 starších uživatelských účtů....

Více 0 komentářů

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů