Google vstupuje do herního průmyslu. Má větší potenciál, než se zdá

Ondřej Pohl, 16. červenec 2010 07:30 0 komentářů

Logo google
Google podnikl další velkou akvizici. Tentokrát je na řadě společnost Zynga, která stojí za úspěšnými hrami pro Facebook jako je Farmville nebo Mafia Wars. Co si od této koupě internetový gigant slibuje a co by mohla přinést jeho uživatelům?

Google
Googleplex
Celá transakce se podehrává v tichu, které mnozí považují za utajení. Server TechCrunch, který zprávu přinesl, se odvolává na několik důvěryhodných zdrojů a jedním z jeho vodítek je také pracovní inzerát zveřejněný Googlem na pozici manažera herního vývoje.

Poměrně podrobně popsané požadavky a náplň práce dávají tušit, jak Google s nakoupenou firmou hodlá rozšířit své portfolio činností. První požadavek pro potencionální zaměstnance se váže ke schopnosti identifikovat možnosti trhu a příležitosti, které nabízí. Jinými slovy: jak nasměrovat řečiště dolarů plynoucí do herního průmyslu alespoň z části do kapes Google.

You can make money without doing evil, ehm, opravdu?


Možností se nabízí hned několik. Jako první se samozřejmě nabízí prodej kontextové reklamy. S jejím přesným cílením na uživatele má Google bohaté zkušenosti, provozuje dokonce systém In-Game Ads a databáze uživatelů a jejich zvyklostí, jaké nabízí jen soubor hráčů Farmville nebo Mafia Wars, by se stal doslova zlatým dolem.

Ovšem proč neustále myslet jen „v krabici“ a snažit se nějak hráčské komunity propojit s reálným světem, když můžeme vydělávat, aniž bychom vystrčili paty z kyberprostoru? Prodávat hráčům různé bonusové předměty nebo vylepšení jejich postav či farem za pár centů nebo dolarů může znít jako dosti šílený podnikatelský plán, ale při zájmu, jaký někteří hráči svým virtuálním životům věnují, to může být další zlatá žíla.

Rozhodně přitom nejde o žádné „drobné“, jak by se při prvním pohledu na hry na Facebooku mohlo zdát. Zynga podle neoficiálních údajů za letošní první pololetí utržila 350 milionů dolarů, přičemž polovina by měla být čistý zisk. Toho se podařilo dosáhnout nejenom na Facebooku, ale také spoluprací s firmami jako Apple nebo Microsoft. Jednou z her s největším komerčním potenciálem je tak pro blízkou budoucnost verze Farmville pro iPhony a přehrávače iPod Touch.

Částka mezi jedním a dvěma sty miliony dolarů, které Google do Zyngy investoval, se tak najednou vůbec nejeví přehnaná. O to více se za vlasy asi musí chystat PayPal, jehož je Zynga největším zákazníkem. Je totiž pravděpodobné, že jej Google časem nahradí za svůj Checkout.

zynga

A dál kudy?


Krmení sociálních her kontextovou reklamou a žadonění o drobné příspěvky za jejich provoz je však něco, s čím se Google nejspíše jen tak nespokojí. Pokud mají zahraniční komentátoři pravdu, a tato akvizice je prvním krokem ke vzniku divize Google Games, pak bychom se mohli těšit na mnohem zásadnější věci.

Jednou z možností je podpora sociální sítě budované Googlem, která by snad někdy v budoucnu mohla sebrat vítr z plachet Facebooku. Google to zkouší na různých frontách a jak se zdá, zábava by mohla být jednou z nich.

Další potenciál může být využit při budování vlastního operačního systému Google Chrome. Právě využití prohlížeče jen coby rámce pro spouštění vzdálených aplikací perfektně naplňuje ideu tvorby jak Zyngy, tak Googlu, takže by výsledkem této spolupráce mohla být pěkná řádka aplikací, zejména z oblasti zábavy. Vodítkem pro vyvozování těchto záměrů budiž spuštění obchodu Chrome Web Store .

Stejných změn bychom se mohli dočkat i u mobilní platformy Android, která co do počtu aplikací z oblasti zábavy za svými největšími konkurenty stále pokulhává.

{seealso}
Google tedy dobře, ale poněkud se zpožděním, pochopil heslo starých Římanů: chléb a hry. Když totiž umístil namísto svého běžného loga na hlavní vyhledávací stránce hratelnou verzi PacMana strávili lidé jen během prvního dne jeho hraním neuvěřitelných 4,8 miliónu hodin.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

V ČR rostl prodej elektroniky i kancelářské techniky

Pavel Houser , 25. únor 2018 09:00

Nejvíc průměrná cena rostla u tabletů a notebooků. Prodalo se víc inkoustových tiskáren, méně lasero...

Více 0 komentářů

Pokles prodeje smartphonů potvrzuje i Gartner

ČTK , 24. únor 2018 12:04

Meziroční nárůst čtvrtletního prodeje zaznamenaly v rámci první pětky pouze Huawei a Xiaomi....

Více 0 komentářů

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů

Dvakrát ze světa open source CRM: Sugar a SuiteCRM

Pavel Houser , 22. únor 2018 09:00

CRM systém Sugar je nabízen v několika edicích. Placené edice lze standardně provozovat formou služb...

Více 0 komentářů