Jak změnit držitele domény?

Lubor Kopecký, 02. duben 2010 07:00 1 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

domena
Převést českou doménu na jiného držitele není jednoduchý proces. Chystáte-li se poprvé kupovat, prodávat, či převádět CZ doménu, přečtěte si nejprve jak na to. Rozebereme si různé případy a také nejčastější způsoby převodu.

Lubor Kopecky
Lubor Kopecký

Vzhledem k tomu, že každý doménový registrátor přistupuje ke změně držitele domény jinak, je potřeba nejprve přiblížit, jak tento proces funguje. CZ.NIC, nejvyšší autorita v oblasti domén, nestanovuje žádné podmínky, za kterých se mohou převádět domény na jiného držitele.

Každý registrátor má tedy moc měnit držitele domény ve svém registru, aniž by tento krok musel schvalovat někdo další. Kdyby však došlo k tomu, že někdo neoprávněně přišel o svou doménu, obrátí se na sdružení CZ.NIC, které si může od daného registrátora vyžádat průkazné doklady o tom, zda držitel skutečně souhlasil s převodem své domény na někoho jiného.


Profil
Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.



Podmínky změny držitele domény se liší registrátor od registrátora

Každý registrátor CZ domén si proto může sám určit, jakým způsobem bude požadovat souhlas držitele domény. U některých registrátorů se můžete setkat s tím, že jim stačí souhlas stávajícího držitele domény v podobě pouhého kliknutí na odkaz v zaslaném autorizačním e-mailu.

Jde sice o jednoduché a elegantní řešení, nicméně po právní stránce je přinejmenším sporné a je pouze otázkou času, kdy tímto způsobem někdo přijde o svou doménu a bude se domáhat spravedlnosti. Registrátor bude v takovém případě jen velmi těžko dokazovat průkaznost změny držitele, když má k dispozici jen IP adresu toho, kdo změnu potvrdil.

Bezpečnější postup

Převážná většina registrátorů proto požaduje mnohem důkladnější doklad o tom, že držitel domény souhlasí s jejím převodem na někoho jiného. Standardní postup je takový, že aktuální držitel zažádá o převod domény, zpravidla přímo v systému registrátora, přičemž je potřeba znát nebo založit tzv. identifikátor budoucího držitele. Jde o unikátní kód, pod kterým je držitel veden v centrálním registru CZ.NIC a lze jej zjistit například pomocí databáze WHOIS.

Systém registrátora pak automaticky vytvoří potřebný dokument a zašle jej na zadaný e-mail. Dosavadní i nadcházející držitel musí vytištěnou verzi tohoto dokumentu podepsat a svůj podpis nechat úředně ověřit. Není přitom nutné navštěvovat notáře, svůj podpis lze nechat ověřit na obecních úřadech, pobočkách České pošty či provozovnách sítě Czech Point.

Je-li některá z účastnících se stran právnickou osobou (společnost či sdružení), může žádost podepsat jen ta osoba, která je oprávněna jednat za společnost (zpravidla jednatel). K žádosti je pak zpravidla nutné připojit ještě aktuální výpis z obchodního, nebo jiného rejstříku či jeho kopii, aby měl registrátor jistotu, že je žádost oprávněná. Dnes, kdy jsou CZ domény zpřístupněny zájemcům z celého světa, dochází stále častěji k tomu, že je jedna ze stran zahraniční osobou.

V takovém případě bývá dokazování složitější, zvláště jde-li o právnické osoby. Přístup jednotlivých registrátorů se pak liší podle toho, co kdo považuje za schůdné a přitom dostatečně prokazatelné.

{seealso}
Ve chvíli, kdy je originál žádosti s potvrzenými podpisy a případnými výpisy z registrů doručen osobně či poštou na adresu registrátora, provede jeho odpovědný pracovník převod dané domény na nového držitele. Zároveň založí žádost do svého archivu pro případ, že by bylo potřeba oprávněnost této změny někdy v budoucnu doložit.

Přečtěte si také:


Co je AUTH-ID?
Ukradené domény, aneb co je důležité vědět o doménových sporech
Skartování dat: Co vše je nutné učinit?
Jak vypadá státní dohled nad internetem?
Nostalgické domény
Mikroblogy pro byznys: propagace ve 140 znacích


Komentáře

Crewmanek #1
Crewmanek 21. duben 2010 12:18

Skvělé, takže to může trvat týden nebo jeden klik. Upřednostnuji jeden klik.

RSS 

Komentujeme

Sociální sítě pro B2B? Bláznovství!

Richard Jan Voigts , 17. květen 2017 07:00
Richard Jan Voigts

Agentura Ami Digital provedla průzkum ohledně využívání sociálních sítí v České republice. Ami Digit...

Více





RSS 

Zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 0 komentářů

Firmy zabývající se virtuální realitou zakládají asociaci

ČTK , 24. květen 2017 16:00

Cílem je propojit vývojářské týmy s universitami, investičními fondy a soukromým sektorem....

Více 0 komentářů

Sněmovna schválila novelu upravující přechod na vysílání DVB-T2

ČTK , 24. květen 2017 13:05

"Já jsem tam postrádal něco ve prospěch virtuálních mobilních operátorů," uvedl budoucí ministr fina...

Více 0 komentářů

Google chce propojit data z webové reklamy s nákupy v kamenných obchodech

ČTK , 24. květen 2017 10:46

Technologie dokáže propojit informace o tom, na co lidé na webu klikají a za co pak platí kartou v k...

Více 2 komentářů