Chodí na váš web málo lidí? Díl II. – PPC a katalogy

Ratibor Líbal, 17. duben 2009 07:00 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Kravatak

V první části článku o zviditelnění webových stránek na vyhledávačích jsme si nastínili, jak využívat principů SEO a dostat stránky co nejvýše při hledání důležitých klíčových slov. Když už máme webovou prezentaci naší firmy optimalizovanou, je čas ji dostat do popředí nejen ve vyhledávání, ale také prostřednictvím kontextové reklamy a katalogů. Druhý díl článku o reklamě ve vyhledávačích je tady!

Ratibor-libal
Výkonný ředitel Spravnykrok.cz Ratibor Líbal

PPC reklamní systémy


Protože vyhledávače svoji nejdůležitější službu (výsledky přirozeného vyhledávání) poskytují zdarma a není možné je snadno ovlivnit, nabízejí reklamu na stránkách s vyhledáváním. Tato reklama se vyznačuje dvěma klíčovými vlastnostmi: klient platí pouze za výkon a reklama se zobrazuje pouze ve správném kontextu. Kontextová reklama se zobrazuje na stránce s přirozenými výsledky vyhledávání, je označená jako reklama, obvykle je jí věnováno méně prostoru a nachází se ve sloupci na pravé straně.
Spouštěcím mechanismem reklamy je shoda mezi dotazem, který položil uživatel a klíčovými slovy, která si vyberete vy a která vás zajímají.
Kolik stojí reklama ve vyhledávačích? Nebývá to tak často, ale tohle je právě ten případ: cenu za reklamu určuje klient. Zpoplatněno totiž není zobrazení reklamy, ale okamžik, kdy uživatel klikne na reklamní prvek (odtud pay-per-click). Cenu za toto kliknutí si můžete určit sami, ovšem pořadí reklam se určuje na bázi aukce, a tak se vám může stát, že se vaše reklama nezobrazí vůbec.

Reklamy ze systémů PPC se zobrazují na dvou typech stránek. Jednak na stránkách s výsledky vyhledávání a potom na stránkách obsahových. Proto můžete vidět PPC reklamu i na zpravodajských a dalších webech.
Nejčastěji používané reklamní prvky pro systémy PPC reklamy jsou textové, které se skládají ze 4 řádků (nadpis, dva řádky popis, odkaz) a mají přísná pravidla, jak mohou vypadat. Některé PPC systémy ovšem nabízejí i reklamy v podobě bannerů. Grafické reklama je přitom určena pouze pro obsahové stránky, takže jí neuvidíte ve vyhledávačích.
Systémy založené na kliknutí, respektive na jiné akci (platbě např. za registraci či nákup) se používají nejen v marketingu, ale také v HR. Nový pracovní portál pro personální inzerci Správnýkrok.cz nabízí zpoplatnění inzerce na základě PPA (pay-per-action), v tomto případě množství zaslaných životopisů.

Co potřebujete vědět o PPC:



  • Nejvíce používané a nejzajímavější jsou systémy Sklik (Seznam) a AdWords (Google)

  • Další systémy, kterých můžete využít, jsou Etarget, AdFox, BBkontext

  • Velmi snadno můžete řídit váš rozpočet – nastavit kolik chcete utratit za den

  • Maximální částku, kterou chcete utratit za kliknutí na vaši reklamu, si určujete sami

  • Vámi určená částka za kliknutí ovlivňuje, na jakém místě se vaše reklama zobrazí

  • Můžete nadefinovat klíčová slova, která vaší reklamu spouštějí, ale také vylučující klíčová slova, která zamezí jejímu zobrazení

  • Systémy nabízejí přesné statistiky, víte přesně, kolik lidí vaši reklamu vidělo a kolik jich zaujala

  • Vyplatí se experimentovat

Reklama v katalogu


Některé vyhledávače nabízejí jako další službu katalog firem (respektive webů). Katalogy jsou svým způsobem předchůdcem dnešních vyhledávačů. Před nástupem fulltextového vyhledávání se k prohledávání webu používaly katalogy s ručně tříděnými odkazy.
Katalogy přežily do dnešní doby, protože si zachovaly několik málo výhod. Jsou vhodné pro specifická vyhledávání, kupříkladu když je pro vás podstatná fyzická adresa. Pokud hledáte sklenáře, chcete najít toho, který je za rohem. Další výhodou katalogů je, že obsahují některé dodatečné informace, třeba otevírací dobu, a tím suplují často chybějící nebo nekvalitní webové stránky.
Druhým důvodem, proč používat katalog, je cílová skupina. Speciálně starší uživatelé internetu mají občas problémy s vyhledáváním a preferují použití katalogu.
Bohužel nevýhodou reklamy v katalogu je, že není flexibilní, často vychází jako výrazně dražší než jiné cesty a její výsledek je poněkud nejistý. Pokud chcete investovat do reklamy v katalogu, máte řadu možností: vlastní katalog provozuje Seznam, Centrum nebo třeba Zlaté stránky. Zároveň byste si ale měli mnohem více rozmyslet, co pro vás má smysl.

Co byste měli vědět o reklamě v internetovém katalogu:



  • Je zpoplatněn zápis do katalogu a obvykle zápis do každé další kategorie

  • Cenu zápisu určuje počet kategorií, rozsah zápisu, pořadí v kategorii a návštěvnost kategorie

  • Platíte za zobrazení reklamy, nikoli za výkon reklamy

  • Servery zveřejňují průměrnou návštěvnost každé kategorie a návštěvnost za poslední období

  • Zápisy do katalogu se kupují na období jednoho roku

  • Pro úspěch reklamy v katalogu je podstatná kvalita vašeho webu

  • Potřebujete měřit efekt reklamy, který tentokrát nemusí nutně procházet přes váš web

O autorovi


Ratibor Líbal se Internetem a internetovým marketingem zabývá již řadu let, na toto téma také publikuje v elektronických i jiných časopisech a přednáší pro posluchače z řad odborné veřejnosti. V současné době je výkonným ředitelem internetového pracovního a HR portálu Spravnykrok.cz, který nabízí firmám registraci a možnost uveřejnění svých volných pracovních pozic zdarma (zpoplatněn je pouze skutečný kontakt uchazeče se zaměstnavatelem), možnost geografického vyhledávání volných pracovních pozic v mapě, výsledky vyhledávání řazené výhradně dle relevance, systém referencí DREEMnet, aplikaci na měření spokojeností s prací a další originální služby a aplikace.

Přečtěte si také


Chodí na váš web málo lidí? První díl článku popisující propagaci ve vyhledávačích a SEO
Internetový marketing: Widget je udělátko
Základy internetového marketingu


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

25. 03. INSPO 2017
31. 03. CRA IoT Hackathon
04. 04. Affiliate konference
RSS 

Zprávičky

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 0 komentářů

Bosch a IBM začaly spolupracovat na IoT pro průmysl

Pavel Houser , 24. březen 2017 13:08

Výrobci aut mohou nyní plánovat a organizovat aktualizaci softwaru u milionů vozů....

Více 0 komentářů

Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

ČTK , 24. březen 2017 13:00

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Huawei a SUSE spolupracují na platformě pro kritické úlohy

Pavel Houser , 24. březen 2017 11:42

SUSE Linux Enterprise Server jako preferovaný standardní OS pro KunLu umožňuje výměnu procesorů a pa...

Více 0 komentářů

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů