Facebook, Twitter, YouTube: prodejte se v sociálních sítích

Jana Budinská, 09. prosinec 2009 08:08 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Leads
Letošní rok byl nejen na českém internetu ve znamení boomu sociálních sítí. Nevytížení úředníci, kteří před deseti lety hráli solitaire a pár let zpátky diskutovali pod zpravodajskými články a na specializovaných diskusních serverech, se houfují na Facebooku, prohlížejí YouTube videa a aktualizují Twitter – pokud jim to správce sítě dovolí. A jako by nebylo nic jednoduššího než je oslovit. Nebo snad ne?


Reklama na Facebook
Propagujte svou stránku na Facebooku.

Facebook: lavinový efekt soutěží a virálů

Facebook je v poslední době jedním z nejskloňovanějších výrazů v oblasti on-line marketingu. Není divu, v Česku roste Facebook raketovou rychlostí, kolem 1,5 milionu Čechů je na Facebooku a tráví tam čím dál více času – sledováním aktivit přátel, hraním her... Od fanouškovských stránek hudebních skupin, jídel nebo seriálů byl pak jen krůček k masovému vytváření stránek různých firem, internetových stránek nebo e-shopů.

Pro firemní stránku na Facebooku je samozřejmě výhodné mít co nejvíce fanoušků: ne pro číslo samotné, ale pro možnost je rychle a jednoduše oslovit. Jak ale přimět ty, které váš produkt potenciálně může zajímat, aby se stali fanoušky? Chce to promyšlenou strategii, základem je však samozřejmě nalákat je na to, co mají rádi. Různé soutěže, na něž uživatelé slyší prakticky vždy, podstatný je ale především zábavný obsah a možnost přímé a neformální komunikace zákazníků se zástupci firmy.

„Pokud nemůžete vystupovat otevřeně, vstřícně a přátelsky, Facebook pro vás není,“ vysvětluje Martin Kopta, nezávislý konzultant v oblasti internetového marketingu. Upozorňuje také: „Někteří fanoušci využívají stránky na Facebooku i jako poradny. Připravte si vhodné nástroje pro sledování konverzace, abyste mohli rychle reagovat.“

Twitter, aneb co si cvrlikají vrabci

Podobné umění komunikace je potřeba i pro udržování firemního účtu na Twitteru. Ten je proti masovému Facebooku mnohem větší „libůstka“ především pro udržování kontaktu s opravdovými nadšenci do reprezentované značky. Firemní twitter účty v ČR nemívají zpravidla více než několik set followerů, tedy lidí, kteří se přihlásili k „odběru“ jeho příspěvků; spíše se toto číslo pohybuje v desítkách. Zato se však obvykle jedná o sympatizanty ze zásady, kteří mohou být vašimi uzly při šíření dobrého jména značky. Je tedy dobré firemní Twitter nepřeceňovat, ale ani nepodceňovat, především v případě, že vaše značka má určitý „novinkový“ potenciál (takže je co na mikroblog psát) a také tehdy, má-li šanci stát se pro nějakou cílovou skupinu „kultem“.

LinkedIn: lovci lebek

LinkedIn má sice „sociální“ aspekt ve smyslu budování sítě kontaktů, tato síť je však založena na bázi profesních kontaktů a slouží tak nejen ke kontaktu s kolegy, ale především je vhodnou podpůrnou aktivitou pro shánění zaměstnanců. Váš profil na LinkedIn je v omezené míře veřejně přístupný a je tak k dispozici například právě personalistům, plný profil pak vidí kontakty, kterým odsouhlasíte žádost o přidání (podobně jako na Facebooku). I na LinkedIn si můžete nastavit „status“, tedy krátkou informaci o aktuálním stavu – zatímco na Facebooku to obvykle bývá sdělení, jak se právě máte, na LinkedInu je ta pravá informace do statusu, že sháníte místo, rozjíždíte nový projekt nebo váš zaměstnavatel rozšiřuje pracovní tým.

YouTube a další

Dobré, stručné a výstižné video může zanechat hlubší dojem než článek o tisíci slovech, především pokud nabízíte produkty, které je dobré předvést. Videoprezentace ale může mít i jinou podobu, kromě videorecenzí jsou oblíbené i návody, zábavné představení novinek nebo například živé vizitky obchodníků či lektorů. Videokanál na YouTube navíc může získávat další fanoušky oproti nahrávání videí např. přímo na Facebook.

Klíčem je jednotnost a provázanost

„Prezentace na Facebooku a dalších sociálních sítích není pro firmu přínosná sama o sobě. Je to jen další komunikační prostředek. Záleží na konkrétním použití,“ varuje Martin Kopta. Při přípravě firemní prezentace musíme dbát na to, aby jednak sledovala dlouhodobou marketingovou a komunikační strategii, jednak aby byla doladěna na všech kanálech, které využíváme, optimalizovanými a přátelskými webovými stránkami počínaje. V klidu zhodnoťte přínosy i náklady na jednotlivé komunikační kanály a pokud bude bilance negativní, s klidným svědomím tento kanál opusťte a soustřeďte se na ostatní. Ani na Facebooku nemusí být každý.

Přečtěte si také:


Je internet médium? Nebo übermédium?
Základy internetového marketingu
Netradiční způsoby marketingu: Virální marketing


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů

Národní elektronický nástroj bude povinný od července 2018

ČTK , 22. červen 2017 08:00

Od dubna platí, že všechny organizační složky státu a centrální zadavatelé musí s dodavateli zakázek...

Více 0 komentářů

Zadavatelé reklamy na Google nejvíc zaplatí u půjček a pojištění

ČTK , 21. červen 2017 12:00

Nejnižší platbu za jedno kliknutí uživatelem mají vedle knih lékárny....

Více 3 komentářů

Nejcitlivější údaj? Výše úspor

Pavel Houser , 21. červen 2017 11:00

Jen 13 % klientů bank zmínilo, že možné riziko vidí v rámci využívání internetového bankovnictví ban...

Více 0 komentářů