Facebook, Twitter, YouTube: prodejte se v sociálních sítích

Jana Budinská, 09. prosinec 2009 08:08 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Leads
Letošní rok byl nejen na českém internetu ve znamení boomu sociálních sítí. Nevytížení úředníci, kteří před deseti lety hráli solitaire a pár let zpátky diskutovali pod zpravodajskými články a na specializovaných diskusních serverech, se houfují na Facebooku, prohlížejí YouTube videa a aktualizují Twitter – pokud jim to správce sítě dovolí. A jako by nebylo nic jednoduššího než je oslovit. Nebo snad ne?


Reklama na Facebook
Propagujte svou stránku na Facebooku.

Facebook: lavinový efekt soutěží a virálů

Facebook je v poslední době jedním z nejskloňovanějších výrazů v oblasti on-line marketingu. Není divu, v Česku roste Facebook raketovou rychlostí, kolem 1,5 milionu Čechů je na Facebooku a tráví tam čím dál více času – sledováním aktivit přátel, hraním her... Od fanouškovských stránek hudebních skupin, jídel nebo seriálů byl pak jen krůček k masovému vytváření stránek různých firem, internetových stránek nebo e-shopů.

Pro firemní stránku na Facebooku je samozřejmě výhodné mít co nejvíce fanoušků: ne pro číslo samotné, ale pro možnost je rychle a jednoduše oslovit. Jak ale přimět ty, které váš produkt potenciálně může zajímat, aby se stali fanoušky? Chce to promyšlenou strategii, základem je však samozřejmě nalákat je na to, co mají rádi. Různé soutěže, na něž uživatelé slyší prakticky vždy, podstatný je ale především zábavný obsah a možnost přímé a neformální komunikace zákazníků se zástupci firmy.

„Pokud nemůžete vystupovat otevřeně, vstřícně a přátelsky, Facebook pro vás není,“ vysvětluje Martin Kopta, nezávislý konzultant v oblasti internetového marketingu. Upozorňuje také: „Někteří fanoušci využívají stránky na Facebooku i jako poradny. Připravte si vhodné nástroje pro sledování konverzace, abyste mohli rychle reagovat.“

Twitter, aneb co si cvrlikají vrabci

Podobné umění komunikace je potřeba i pro udržování firemního účtu na Twitteru. Ten je proti masovému Facebooku mnohem větší „libůstka“ především pro udržování kontaktu s opravdovými nadšenci do reprezentované značky. Firemní twitter účty v ČR nemívají zpravidla více než několik set followerů, tedy lidí, kteří se přihlásili k „odběru“ jeho příspěvků; spíše se toto číslo pohybuje v desítkách. Zato se však obvykle jedná o sympatizanty ze zásady, kteří mohou být vašimi uzly při šíření dobrého jména značky. Je tedy dobré firemní Twitter nepřeceňovat, ale ani nepodceňovat, především v případě, že vaše značka má určitý „novinkový“ potenciál (takže je co na mikroblog psát) a také tehdy, má-li šanci stát se pro nějakou cílovou skupinu „kultem“.

LinkedIn: lovci lebek

LinkedIn má sice „sociální“ aspekt ve smyslu budování sítě kontaktů, tato síť je však založena na bázi profesních kontaktů a slouží tak nejen ke kontaktu s kolegy, ale především je vhodnou podpůrnou aktivitou pro shánění zaměstnanců. Váš profil na LinkedIn je v omezené míře veřejně přístupný a je tak k dispozici například právě personalistům, plný profil pak vidí kontakty, kterým odsouhlasíte žádost o přidání (podobně jako na Facebooku). I na LinkedIn si můžete nastavit „status“, tedy krátkou informaci o aktuálním stavu – zatímco na Facebooku to obvykle bývá sdělení, jak se právě máte, na LinkedInu je ta pravá informace do statusu, že sháníte místo, rozjíždíte nový projekt nebo váš zaměstnavatel rozšiřuje pracovní tým.

YouTube a další

Dobré, stručné a výstižné video může zanechat hlubší dojem než článek o tisíci slovech, především pokud nabízíte produkty, které je dobré předvést. Videoprezentace ale může mít i jinou podobu, kromě videorecenzí jsou oblíbené i návody, zábavné představení novinek nebo například živé vizitky obchodníků či lektorů. Videokanál na YouTube navíc může získávat další fanoušky oproti nahrávání videí např. přímo na Facebook.

Klíčem je jednotnost a provázanost

„Prezentace na Facebooku a dalších sociálních sítích není pro firmu přínosná sama o sobě. Je to jen další komunikační prostředek. Záleží na konkrétním použití,“ varuje Martin Kopta. Při přípravě firemní prezentace musíme dbát na to, aby jednak sledovala dlouhodobou marketingovou a komunikační strategii, jednak aby byla doladěna na všech kanálech, které využíváme, optimalizovanými a přátelskými webovými stránkami počínaje. V klidu zhodnoťte přínosy i náklady na jednotlivé komunikační kanály a pokud bude bilance negativní, s klidným svědomím tento kanál opusťte a soustřeďte se na ostatní. Ani na Facebooku nemusí být každý.

Přečtěte si také:


Je internet médium? Nebo übermédium?
Základy internetového marketingu
Netradiční způsoby marketingu: Virální marketing


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Skutečně software pohltí svět?

Pavel Houser , 22. duben 2017 14:00
Pavel Houser

Výrok, podle něhož má software pojídat svět, jako první použil (zřejmě) Marc Andreessen v roce 2011 ...

Více





RSS 

Zprávičky

JIC investuje do spin-offu z CEITEC VUT z oblasti elektronové mikroskopie

Pavel Houser , 25. duben 2017 08:00

Jihomoravské inovační centrum věří, že trh s nanotechnologiemi poroste. Proto investuje do firmy Nen...

Více 0 komentářů

EK prý zvažuje legislativní kroky v boji proti projevům nenávisti

ČTK , 24. duben 2017 16:00

Evropská komise zvažuje legislativní kroky k harmonizaci metod, kterými internetové platformy jako F...

Více 4 komentářů

Rusko prý špehovalo e-maily příslušníků dánské armády

ČTK , 24. duben 2017 14:00

Rusko pomocí skupiny hackerů proniklo do systémů dánské armády a v letech 2015 a 2016 mělo přístup k...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Philipsu vzrostl čtvrtletní zisk o 18 %, překonal očekávání

ČTK , 24. duben 2017 11:43

Nizozemskému výrobci elektroniky Philips se zvýšil čtvrtletní zisk o 18 procent na 442 milionů eur (...

Více 0 komentářů

Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie ...

Více 2 komentářů

FabLab: brněnská dílna pro start-upy i technické nadšence

Pavel Houser , 23. duben 2017 09:00

3D dílna nabízí např. laserovou řezačku, 3D tiskárny a 3D skener. FabLab Brno je součástí celosvětov...

Více 0 komentářů

3 % Čechů již byla okradena při platbách online

Pavel Houser , 22. duben 2017 12:00

Ve většině případů šlo o částku do 5 000 Kč....

Více 0 komentářů