Chodí na váš web málo lidí? Díl I. – Vyhledávače a SEO

Ratibor Líbal, 15. duben 2009 08:00 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Kravatak
Jestliže chcete, aby vaše webová prezentace hrála důležitou roli ve vašem marketingu, musíte si zajistit dvě základní věci. Jednak potřebujete kvalitní prezentaci a to jak po stránce obsahové, tak po stránce technické a, překvapivě, marketingové. Jenže samotná webová prezentace je nutnou, ale nikoli dostačující podmínkou, ještě potřebujete zařídit, aby na vaši prezentaci dorazili nějací uživatelé, kteří jsou také potenciální klienti.

Ratibor-libal
Výkonný ředitel Spravnykrok.cz Ratibor Líbal

Proč se starat o vyhledávače


Příliv uživatelů může zajistit vhodný marketing v internetových vyhledávačích (informace o novinkách v internetovém marketingu třeba na www.actum.cz/blog), z nichž pro Českou republiku jsou nejdůležitější Seznam a Google. Tyto vyhledávače představují pro většinu uživatelů počátek jejich práce s internetem. Společně vyřizují 90 % veškerého hledání na českém internetu. Naštěstí představují také místo, kde můžete snadno oslovit vaše potenciální zákazníky.

Jak využít vyhledávačů? V zásadě máte tři hlavní možnosti: SEO (search engines optimisation), PPC systémy (pay-per-click) a katalogy. Dnes se podíváme na první z nich. Ve všech případech je výhodnější snažit se o co nejpřesnější zacílení uživatele, protože s ním můžete daleko lépe pracovat, což v důsledku zvýší úspěšnost vašich aktivit a sníží náklady. Ve všech případech je potřeba mít na paměti, že marketing ve vyhledávačích je pouze částí celkového procesu získání klienta a je nutné mít vyřešené další kroky, z nichž nejdůležitější je kvalita vašich webových stránek. Kvalitní internetový marketing není jednoduchou záležitostí, a pokud to myslíte vážně, vyplatí se obrátit na některou z agentur, která se internetovým marketingem zaobírá.

Search engines optimisation (SEO)


Většina uživatelů využívá výsledky přirozeného vyhledávání, protože je jim při prezentaci věnováno nejvíc prostoru a jsou považovány za užitečnější a relevantnější. Pro všechny vyhledávače je přirozené vyhledávání klíčové, protože představuje právě tu službu, pro kterou tam uživatelé jdou, a která jim umožňuje připojit další služby, na kterých vydělávají.

Jak výsledky přirozeného vyhledávání vznikají? Princip je v zásadě velmi jednoduchý, vyhledávač neustále pomocí robota (specializovaného programu) prohledává webové stránky (úplně všechny) a zaznamenává jejich obsah. Tento obsah třídí a hodnotí a zaznamenává si k němu informace o důležitosti. V okamžiku kdy uživatel něco hledá, položí dotaz (zadá klíčové slovo) do vyhledávacího pole, vyhledávač mu vrátí seznam všech stránek, které s dotazem souvisí, a tento seznam seřadí podle relevance.

Na první pohled zde není příliš prostoru pro marketingové aktivity. Zdání ovšem klame, prostoru tu je více než dost. Základním úkolem disciplíny zvané SEO je dostat vaše internetové stránky na první místa seznamu odpovědí na dotazy, které jsou důležité pro váš business.

SEO pracuje jednak s obsahem vašich webových stránek a to jak s informační hodnotou, tak s technickým zpracováním (on-page faktory). Neméně důležitá je práce se zpětnými odkazy, cílem je připravit co nejvíce zajímavých odkazů, které vedou na vaše stránky (off-page faktory).

Tyto faktory totiž sleduje vyhledávač a podle nich stanoví kvalitu vaší stránky (page rank) a její souvislost s daným klíčovým slovem. Počet těchto faktorů je okolo 250 a přesný algoritmus tohoto hodnocení z přirozených důvodů uchovávají vyhledávače v tajnosti.

SEO je běh na dlouhou trať, pokud potřebujete optimalizovat vaše stránky na nějaká vysoce konkurenční klíčová slova (u nichž by na prvním místě chtěl být každý) a dostat se na první místa, může zabrat několik měsíců a desítky a stovky hodin práce.

Co potřebujete vědět o SEO:



  • Rozmyslete si, jak SEO zapadá do vašeho celkového marketingového plánu

  • Vytvořte si plán, jak budete postupovat


    • Zhodnoťte klíčová slova, která jsou pro vás důležitá, která jsou konkurenční, které naopak používá konkurence, které mají největší potenciál

    • Upravte vaší internetovou prezentaci, aby odpovídala vašim záměrům (klíčová slova, mapy stránek, navigace, informační hodnota)

    • Naplánujte, jak získáte zpětné odkazy (katalogy, články, výměna)

    • Připravte si plán, jak budete vaší prezentaci aktualizovat a zlepšovat

    • Sledujte výsledky: pozici ve vyhledávačích, pohyb uživatelů na webu, ale i skutečný obchodní efekt


  • Vaše internetová prezentace musí být informačně hodnotná, aby mělo smysl na ní odkazovat

  • Internetová prezentace musí být marketingově na úrovni – vést uživatele tak, aby se z něj stal klient

  • Budujte zpětné odkazy – účastněte se diskusí, pište odborné články a využijte každé příležitosti, jak odkaz získat

  • Pracujte s vašimi příznivci, fanoušky, kolegy, s odborníky a dejte jim důvod, proč odkazovat na vaši prezentaci

  • SEO znamená investice do vašeho webu a přítomnosti na internetu, nikoli do reklamy

V druhé části článku se dozvíte, jak funguje PPC (pay-per-click) reklama a katalogy firem na vyhledávačích.

O autorovi


Ratibor Líbal se Internetem a internetovým marketingem zabývá již řadu let, na toto téma také publikuje v elektronických i jiných časopisech a přednáší pro posluchače z řad odborné veřejnosti. V současné době je výkonným ředitelem internetového pracovního a HR portálu Spravnykrok.cz, který nabízí firmám registraci a možnost uveřejnění svých volných pracovních pozic zdarma (zpoplatněn je pouze skutečný kontakt uchazeče se zaměstnavatelem), možnost geografického vyhledávání volných pracovních pozic v mapě, výsledky vyhledávání řazené výhradně dle relevance, systém referencí DREEMnet, aplikaci na měření spokojeností s prací a další originální služby a aplikace.

Přečtěte si také


Internetový marketing: Widget je udělátko
Základy internetového marketingu


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů