Vybíráme internetový obchod pro prodej zboží

Tomáš Dudek, 17. březen 2008 06:05 1 komentářů
Rubriky: Internet

Košík
Chcete začít podnikat na Internetu nebo jste svůj internetový obchod spustili? Poradíme vám, zda váš eshop splňuje současné trendy. Pokud naopak teprve začínáte, budou se vám hodit praktické rady a doporučení pro výběr vhodného internetového obchodu.

Zoner inShop
Odborný garant článku

V českém prostředí je samotný termín "elektronický obchod" vnímán jako vyjádření pro obchodní aktivity nebo výměnu zboží či služeb mezi prodávajícím a kupujícím, případně zprostředkovateli (e-commerce). Zmíněné slovní spojení vyjadřuje také veškeré provozní a technicko-logistické úkoly, které s provozováním internetového obchodu souvisejí (e-business). Do podmnožiny elektronického podnikání (e-business) a elektronického obchodování (e-commerce) patří i samotný internetový obchod, který tvoří interaktivní prostředí mezi podnikatelem a spotřebitelem.

Pokud se rozhodnete začít podnikat na Internetu, jako první zřejmě budete vybírat vhodné řešení pro internetový obchod. Před samotným výběrem vlastností elektronického obchodu musíme zvážit rozsah podnikatelských aktivit, které po eShopu vyžadujeme. Mezi základní vlastnosti, které by měl splňovat váš eShop, můžeme zařadit internetový obchod, systém logistických tras a platebních aktivit a začlenění ekonomického subjektu v rámci podniku. Při výběru vhodného řešení se proto dívejte, zda výrobce nebo poskytovatel internetového obchodu tyto možnosti nabízí.

Internetový obchod
Rozdíl mezi B2B a B2C

Tajné zkratky B2B a B2C


Na začátku si musíte uvědomit, kdo budou vaši zákazníci. Business to Business (zkratka B2B) označuje obchodování či obchodní vztah mezi obchodními společnostmi (tedy firmami). Hlavním cílem eShopu je zabezpečit prodej výrobků a poskytování služeb mezi velkými společnostmi, které se zaměřují na koncového zákazníka v minimální míře. Nejedná se o obchodování v klasické podobě, ale zejména o uzavírání kontraktů.

Naopak business to customer (business to consumer; zkratka B2C) může být chápana dle okolností použitého kontextu ve dvou smyslech. Business to Customer označuje vztah společnosti (firmy) ke koncovému zákazníkovi. Internetový obchod B2C proto nabízí zboží koncovému zákazníkovi, který také patří mezi nejtypičtější uživatele. Business to Consumer značí vztah společnosti (firmy) ke koncovému spotřebiteli, kterým může být například menší společnost.

Je rovněž možné využít kombinaci různých modelů mezi sebou, kde na levé straně stojí "kdo nabízí" a na pravé straně "komu se nabízí" produkt nebo služba.

Kolik to bude stát?


Po zodpovězení základních otázek o vlastnostech eShopu nás bude zajímat nejvíce cena, kterou se míní provozní nálady. Provozní náklady tvoří komplex dílčích nákladů, přičemž ty důležité si postupně rozebereme.

Jestliže se rozhodnete pro eShop řešený na míru, může se částka vyšplhat až k astronomickým číslům. Záleží však na požadavcích zadavatele. "Free eShop", tedy internetový obchod zdarma, nevyžaduje investovat ani korunu. Na druhou stranu strávíte nemálo času zjišťováním, jakým způsobem autor obchodu postavil své řešení. V horší variantě k tomu využijete zaměstnance, kteří se budou místo své práce věnovat nastavování a spouštění eShopu.

Forma podnájmu tvoří kompromis mezi výše zmíněnými variantami. Je nutné si dát pozor na firmy, které se "tváří", že mají nejlevnější eShop ve srovnání s jinými firmami, jejichž nabídka obsahuje řešení na míru. Při investici na několik let dopředu je nezbytné propočítat, zda se nám vyplatí pořídit vlastní eShop nebo jej pronajmout.

Elektronický obchod je komplexní dílo, které je vzájemně pospojováno vazbami (např. katalog zboží, nákupní košík pro zákazníky a podobně). Je nezbytné myslet na pohodlí uživatele, aby se v našem internetovém obchodu cítil příjemně, lehce se orientoval v nabízeném zboží a přitom dostal všechny potřebné informace.

Optimalizace pro vyhledávače (SEO)


Současný trend eShopu je uspět nad konkurencí. Převážně starší elektronické obchody se nedokáží svojí aplikační logikou přizpůsobit současným trendům, které jsou zaměřeny na získání zákazníků z interentových vyhledávačů. Přilákání těchto uživatelů Internetu se označuje jako optimalizace pro vyhledávače (SEO) nebo také marketing pro vyhledávače (SEM). Informujte se dostatečně, zda firma, od které si hodláte pořídit eShop, vám dovoluje využít marketing zaměřený na vyhledávače.

Mezi nejtypičtější prvky, které by měl internetový obchod obsahovat, patří dodržení standardů konsorcia W3C, které určují kvalitu výsledného kódu. Důležité je totiž zajistit stejné zobrazení internetové prezentace v různých typech prohlížečů. Pokud eShop zasahuje do veřejné správy, je nezbytné dodržet soulad s novelou Zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.

Mezi další faktory, které by měl elektronický obchod splňovat, patří tzv. SEO On-page a SEO Off-page. SEO On-page faktory patří do skupiny, které je možné technicky realizovat. Můžeme jmenovat například tvorbu hezkých internetových adres (URL), správnou stylistiku a členění textu, vhodné rozložení klíčových slov a vzájemné odkazy v rámci internetové prezentace. V případě eshopu je důležité vytvořit hodně odkazů, a to zejména pro vnitřní strukturu internetového obchodu. Jsou to například odkazy na "podobné výrobky" nebo "nejvíce nakupované výrobky".

Off-page faktory nelze ve velké míře ovlivnit. Převážně se jedná o budování zpětných odkazů tj. linkbuilding) z jiných webů formou umístění například odkazu z jiné internetové prezentace. Pokud na takový odkaz klikne návštěvník jiného webu, přejde na internetovou stránku vašeho internetového obchodu. Chceme-li zjistit, jaké internetové stránky nám budují zpětné odkazy, zadáme do Googlu výraz: link:naše_URL_adresa. Příkladem může být link:64bit.cz.

Závěrem malá rada

Nikdy nevěřte elektronickým obchodům dle popisu firem. Každá firma bude vyzdvihovat přednosti a na nedostatky již poukazovat nebude. Elektronický obchod je komplexní dílo mnoha programátorů a jiných lidí podílejících se na jednom finálním produktu. Z toho jasně vyplývá potenciální možnost chyb, nelogičností, nepřehlednosti prostředí pro správce a jiné nevýhody. Tato fakta nemůžete zjistit, pokud elektornický obchod nevyzkoušíte. Většina solidních firem dává možnost vyzkoušet jejich produkty po omezenou dobu zdarma, proto je dobré vyzkoušet více elektronických obchodů a teprve poté zvolit nejvíce optimální volbu.

Mohlo by se vám hodit
Internetová reklama za několik haléřů
České firmy pomalu objevují výhody blogů
Adam Javůrek: blog není pro tiskové zprávy


Komentáře

Berushka #1
Berushka 13. srpen 2009 17:11

Pěkný článek, zkoušela jsem hledat a našla jsem e-shop pro obchodování na internetu s možností stažení české verze zdarma na stránkách OXID eShop http://www.oxid-eshop.cz/vlastnosti-community-edition-d305/ Dokonce obsahuje i marketingové moduly, takže se dá využít pro reklamu a prodej ihned. :)


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů