Ivo Lukačovič: uzavřený podnikatel s jasnou vizí

Jiří Kocourek , 10. září 2007 00:00 10 komentářů

Logo Seznam.cz
Jméno zakladatele portálu Seznam.cz není běžným uživatelům českého internetu příliš známé. Mladý podnikatel nerad vystupuje na veřejnosti, nechce být označován jako milionář a pokud zrovna netráví čas ve své firmě, věnuje se létání. V minulém roce jeho společnost vykázala zisk 480 milionů korun a obrat kolem jedné miliardy korun. Zeptali jsme se několika osobností českého internetu, jak hodnotí osobnost Ivo Lukačoviče a jeho internetový byznys.

Postupně vám představujeme významné osobnosti, které působí na českém internetu. Přiblížili jsme vám projekt restart serveru Atlas.cz a připomenuli úspěchy i neúspěchy Davida Duroně, odcházejícího výkonného ředitele tohoto portálu. Naše další osobnost se portálovému byznysu věnuje již jedenáct let, jmenuje se Ivo Lukačovič a stojí za portálem Seznam.cz.

Jak vznikalo české Yahoo!


Ivo Lukačovič
Ivo Lukačovič
Ivo Lukačovič opustil v květnu roku 1996 zaměstnání ve společnosti Infima a založil server Seznam.cz. Původní majitelé firmy údajně Lukačovičovi vyčítali, že svůj projekt vytvářel v pracovní době. Později neshody utichly, protože Infirma dostala výhodnou reklamu na Seznamu. Zakladatel portálu se přitom nijak netají, že jeho inspirací byl zahraniční portál Yahoo!

Ve stejném roce proběhla schůzka s Patrickem Zandlem, zakladatelem odborného serveru Mobil.cz. "Sešli jsme se s Ivem Lukačovičem, abychom se zeptali na jeho zkušenosti. Strašně se mi tehdy líbily červené vystínované koule vedle loga Seznamu sloužící jako menu. Bylo to první know-how, protože nám Ivo poradil, jak je ve Photoshopu udělat," popisuje první setkání Patrick Zandl.

Bojkotujte svého operátora


"Moje první vzpomínka na Iva se točí kolem jeho reklamního letáku, ve kterém oznamoval vznik Seznamu a líčil to tam ve velmi bombastických rozměrech – a nemýlil se," vzpomíná publicista a šéfredaktor serveru Neviditelnypes.cz Ondřej Neff. Trojice ve složení Zandl, Lukačovič a Neff v roce 1998 stála za akcí Bojkot.cz, jejímž cílem bylo donutit tehdejší monopolní SPT Telecom (dnes Telefónica O2 Czech Republic), aby zavedl zvláštní tarif pro přístup k internetu. Ten byl v tu dobu poměrně drahý a nevýhodný, což odrazovalo zákazníky od jeho používání.

Protože se k internetu připojovalo zatím jen velmi málo lidí, neměli to provozovatelé na začátku lehké. Seznam.cz nevydělával tak, jak by bylo pro jeho provoz potřeba. Veškeré finance se utratily za nákup hardwaru. Bylo tedy nutné sehnat nějakého investora. Lukačovič se obrátil se žádostí o radu na Jiřího Pallase, který v ČR zakládal pobočku švédského telekomunikačního operátora Tele2, a pro český portál pomohl sehnat švédskou společnost Spray International. "Dával jsem dohromady zprávu o českém trhu pro Spray. Spolupráce začala krátce poté, protože nás oba měla tato firma koupit," říká Jiří Pallas.

Nový investor lákal Lukačoviče na vybudování evropské sítě internetových portálů. Jenže se později ukázalo, že chce Spray pouze nakoupit velké množství firem a ty posléze výhodně prodat. Seznam.cz také nedostal peníze, pouze mu byly přislíbeny. "Ze zpětného pohledu nebyl úspěchem prodej podílu firmě Spray, ale z tehdejšího hlediska to bylo rozumné a následky se nedaly předvídat," myslí si Zandl.

Původní vzhled katalogu
Původní vzhled katalogu

Strategie: vývoj na prvním místě


Firma se ovšem brzy vzpamatovala a začalo se jí dařit. V červnu letošního roku zveřejnil Ivo Lukačovič na svém blogu výsledky valné hromady Seznamu. Firma dosáhla obratu 1022 milionů korun, hrubý zisk činil 480 milionů a po zdanění dosáhl čistý zisk hodnoty 350 milionů. Tím potvrdil pozici jedničky mezi českými internetovými portály.

"Iva obdivuji hlavně proto, že je jedním z mála průkopníků, kteří se nenechali převálcovat a zůstali na špičce. Ono je relativně snadné prorazit na začátku, ale být jednička pořád, to je kumšt a to on zvládl obdivuhodným způsobem," komentuje tyto výsledky Ondřej Neff.

Důvod úspěchu? Seznam.cz se v posledních letech stále drží stejné strategie. Zaměřuje se především na technický vývoj svých klíčových služeb a prodej reklamních ploch. Správu obsahu svých serverů přenechává externím partnerům. Weby patřící portálu mají být také co nejvíce jednoduché. „Z pohledu normálního uživatele se mu dle mého názoru povedlo a vede to, že se nenechá nachytat na různé technické finesy,“ upozorňuje Pallas.

Jak to vidí Seznamáci


Jak vnímají Seznam.cz a Ivo Lukačoviče současní i bývalí zaměstnanci? Podle našich informací nebylo ve firmě neobvyklé, když přišel ráno člen týmu do práce a během dne se dozvěděl, že bude propuštěn. Zároveň mu bylo nabídnuto vysoké odstupné, aby odešel co nejrychleji a nebrzdil ve fázi hledání nového zaměstnání svůj vlastní tým. Současní a ani bývalí zaměstnanci však nic takového přímo nepotvrzují. "V případě těch propouštění, u kterých znám podrobnosti, to vůbec nebylo takto dramatické," upřesňuje zdroj, který si nepřál být jmenován. K propouštění dochází v každé branži, v červnu například odešel generální ředitel Yahoo!.

Vývojáři Seznamu
Vývojáři Seznamu

"Nechá vás realizovat každý nápad, ctí profesi, kterou Seznamu přinášíte, a občas si udělá takovou legraci, že mu ji zbaštíte i s navijákem," shrnuje spolupráci s Lukačovičem nynější tisková mluvčí Rita Gabrielová. Čas od času však zažívá těžké chvíle, kdy introvertního zakladatele portálu přemlouvá, aby vystoupil někde na veřejnosti. Produktový ředitel Josef Šíma naopak oceňuje věcnost a konstruktivnost vzájemných diskuzí s Lukačovičem: "Ivo je velký vizionář a jako nadřízený někdy bývá poměrně rázný."

Pavel Francírek, dříve pracující na projektu chatu Lidé.cz, vidí jako úspěch Lukačoviče především to, že se zakladatel portálu snažil udělat skutečný byznys: "Mnoho zajímavých projektů z té doby skončilo prostě proto, že jejich autoři potřebovali také platit jídlo, nájem a podobně. Ivo, ač sám je také technický nadšenec, měl od úplného začátku jasnou představu, že si na sebe Seznam musí také vydělávat."

Francírek také upozorňuje na jedno úskalí jinak úspěšného seznamáckého byznysu. "Existují služby, které nejsou primární a přitom se pohybují v silně konkurenčním prostředí. Jednak se tím vytváří konkurence tam, kde by nemusela být, a také se musejí používat zdroje i tam, kde je nižší produktivita," poznamenal Francírek.

Problémy se zaměstnanci



Názor ITBIZ.cz


Byznys na internetu se postupně změnil. Původní zakladatele českých portálů nahradili manažeři a ředitelé. Pro firmu je důležité, aby původní vlastníci ustoupili přibližně po třech letech do pozadí a přenechali řízení někomu jinému. Uvidíme, jak se nové vedení vyrovná se zatím nenápadným vlivem zahraniční konkurence.

Jedním z dalších spolupracovníků byl i Dušan Janovský. Ten pracoval pro Seznam.cz od roku 2002 až do současnosti. Spolupráci pouze přerušil na dva roky. V Seznamu měl Janovský na starosti nejprve webdesign, později se stal manažerem fulltextového vyhledávání a stál u zrodu pay-per-click systému Sklik.

Samotnou spolupráci hodnotí kladně: "První historický úspěch Seznamu byl ve vybudování užitečného katalogu inspirovaného serverem Yahoo. Fulltextový vyhledávač Kompas byl také svého druhu zázrak. Třetí úspěch spočíval v tom, že si Ivo svou firmu udržel pod kontrolou, dokázal ji nějak řídit a nepřišel o ni v době internetové bubliny. Přitom se ze svého úspěchu nezbláznil. Zní to jako trivialita, ale v tomhle bodě ostatní selhali.“

Přestože se Dušan Janovský netají svým pozitivním vztahem k Seznamu, všímá si také přehmatů a chyb: "Za velkou chybu považuji přílišné rozkročení aktivit v letech v letech 2000 – 2003. Každá firma má limity svých možností, což je pro úspěšného začínajícího podnikatele těžké si uvědomit." Podle něj se Lukačovičovi také nepodařilo zvládnout personální politiku a to vedlo k častým změnám a odchodům programátorů i manažerů. "Problém byl v přehnaných očekáváních od lidí, zvláště ve vedoucích funkcích," domnívá se Dušan Janovský.

Globální konkurence přichází


Od srpna roku 2006 se Seznam.cz musí vyrovnávat s prvním zahraničním konkurentem. Na český trh totiž vstoupil vyhledávač Google. Podle nezávislého měření Navrcholu.cz tvořil v lednu letošního roku na měřených webech podíl příchozích návštěv z portálu Seznam.cz celkem 62,53 procent. Z vyhledávače Google přišlo na měřené weby pouze 24,75 % návštěv.

Tyto výsledky ukazují, že se český portál zatím o svoji pozici obávat nemusí. Českou pobočku Google totiž tvoří pouze dva lidé a ti většinu svého času tráví přesvědčováním zahraničních vlastníků, aby do České republiky investovali více času a peněz.

Související


Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory
Seznam.cz ustoupí uživatelům a označí vlastní reklamu
David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz
Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí
Seznam.cz zveřejnil strategii pro letošní rok
Jiří Kocourek: Ivo Lukačovič: uzavřený podnikatel s jasnou vizí


Komentáře

Jenda #1
Jenda 11. září 2007 13:46

"Ivo Lukačovič opustil v květnu roku 1996 zaměstnání ve společnosti Infima a založil server Seznam.cz" Proč mám pocit, že Ivo založil Seznam.cz už na ČVUT??? A to neni jediná nepřesnost, kterou článek obsahuje. Dávám mu mínus dva body ze čtyřech.

Radim Hasalík #4
Radim Hasalík 11. září 2007 15:42

Seznam.cz uvádí, že byl založen v roce 1996. Patrick Zandl, zakladatel Mobil.cz, v jednom ze svých článků píše: "Až teprve v květnu roku 1996 Lukačovič odešel od Infimy a záhy startuje první český katalog internetových stránek. Vzorem mu byl nejspíš americký katalog Yahoo." (<a href="http://technet.idnes.cz/cesky-internet-slavi-patnacte-narozeniny-fgs-/sw_internet.asp?c=A070212_165740_sw_internet_pka">zdroj</a>).

Tuto informaci můžete nalézt v řadě dalších zdrojů. Nicméně to prověříme.

Jaké další nepřesnosti článek podle Vás obsahuje?

Jenda #2
Jenda 11. září 2007 21:56

Nevzpomínám si, že by kdy Ivo L. tvrdil, že pracoval v Infimě. Stačí si pustit jeho přednášku.
Celkově mi ten článek připadá "skokanský" - skáčete od jedné věci k druhé, ale to je pouze můj sugestivní názor.

Radim Hasalík #5
Radim Hasalík 11. září 2007 22:53

Při nejbližší příležitosti to zkusím od tiskové mluvčí Seznamu zjistit. Sledujte prosím <a href="http://itbiz.cz/blog/radim_hasalik">můj blog</a>. Při přípravě článků jsme nepoužívali přednášku, ale jiné zdroje. Ivo Lukačovič to možná na přednášce neřekl, ale třeba to nepovažoval za důležité (viz příspěvek Patricka Zandla, který na toto období vzpomíná).

Článek lze pojmout různými způsoby. Historii založení Seznamu a další souvislosti jsme přinesli v článku <a href="http://itbiz.cz/lukacovic-prednaska-seznam">Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory</a>. Cílem tohoto článku bylo přinést názory oslovených osobností, nikoliv podrobně rozebírat znovu celou historii.

Nicméně i tak děkuji za názor. Stále je co zlepšovat.

Jarek #3
Jarek 13. září 2007 07:19

Prostě je to jeden z mála zdejších pokusů o vlastní tvorbu (oproti stále jen nesmyslně přebíraným článkům nelogicky ze stovek nesouvisejících oborů lidské činnosti) a ve skutečnosti jde jen o slepeninu zkopírovaných informací z různých zdrojů (obvykle blogů), aniž by autor aspoň jednou za rok udělal tu pravou novinářskou práci a s dotyčnými v "článku" citovanými lidmi si také skutečně promluvil. Styďte se za celý itbiz :-(.

Radim Hasalík #6
Radim Hasalík 13. září 2007 11:16

Jarku, děkuji Vám za komentář. Autor článku položil/poslal celkem devět otázek všem osloveným osobnostem. Každá z oslovených osobností si našla čas, aby na tyto otázky odpověděla. Jejich odpovědi jsou ve článku společně se známými informacemi o založení Seznamu atd.

Je škoda, že děláte podobné závěry, když nemáte žádné informace o tom, jak článek skutečně vznikal.

Autor je šéfredaktor serveru <a href="http://www.itbiz.cz">ITbiz.cz</a>.

Jarek #7
Jarek 13. září 2007 16:48

No, máte první plus, čekal jsem spíš smazání mého komentáře než odpověď.
Pokud jsou odpovědi autentické, omlouvám se.
Celý článek však tak jak jsem psal nejen já působí (nic nového, jen shrnutí známých faktů co ti lidé obvykle mají na svých osobních blozích) a autor do článku nedal žádnou vlastní přidanou hodnotu či invenci.
Prostě je to evidentně psané ryzím amatérem stylem "trošku pochválíme, trošku pokritizujeme, přidáme trošku bulváru a on si nás už pak někdo přes vyhledávače najde", nic víc, nic míň ...

Radim Hasalík #8
Radim Hasalík 14. září 2007 09:15

Komentáře se na ITBIZ.cz mažou jen v případě, že jde o komentářový spam nebo komentář nějakým způsobem porušuje zákon nebo pravidla slušného chování. Nebyl důvod mazat váš názor, protože byl k věci.

Co si představujete konkrétně pod vlastní přidanou hodnotou nebo invencí? Můžete uvést nějaké příklady? Proberu to s autorem článku.

Jarek #9
Jarek 16. září 2007 06:37

Na to aby redaktor napsal skutečný ČLÁNEK (zveřejnitelný např. i v nějakém zavedeném tištěném médiu) musí být redaktorem a nejen náhodným pisálkem.
Skutečný šéfredaktor dbající na úroveň svého magazínu pak sám dobře rozpozná co skutečně článkem je a publikuje to, vše ostatní vrací redaktorovi na dopracování či háže do koše.

Vy prostě publikujete všechno od všech, bez hlavy a paty, pokud je to záměrná strategie ITBIZu, nic proti, ale spíš mi to připadá že aspirujete na něco lepšího, jen na to (zatím) personálně nemáte.

Radim Hasalík #10
Radim Hasalík 16. září 2007 14:57

Jarku, děkuji Vám za názor. Příliš se mi nelíbí, že opět děláte závěr bez znalosti dalších informací. Běžně autorům vracím články k úplnému přepracování. Některé články se na ITBIZ.cz vůbec neobjeví, protože je nepovažuji za dostatečně kvalitní.

Souhlasím s tím, že by se tento článek mohl napsat jiným způsobem. Pokud máte zkušenosti s psaním článků, sám víte, že není lehké zavděčit se všem čtenářům. Pro mne osobně jsou ovšem podobné kritické připomínky námětem k tomu, abychom se snažili stále zlepšovat kvalitu článků.

Podívejte se na <a href="http://itbiz.cz/node?page=21">starší články ITBIZu</a> a srovnejte to s tím, co na tomto webu vychází nyní. Myslím, že jsme se posunuli trochu dál.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů