Jak měřit úspěšnost firemního webu

ITbiz.cz, 09. květen 2007 06:22 0 komentářů
Rubriky: Internet

Graf
Úspěšnost webových stránek je možné lehce změřit. Tvůrce stránek může návštěvnost svého projektu zjistit dvěma způsoby. Nejpřesnější metodou je analýza údajů z textových souborů (tzv. logů), které si o každém návštěvníkovi zapisuje webový server. Tyto logy se načtou speciálním programem, jehož úkolem je vytvoření přehledných statistik návštěvnosti.

Analýzu logů však můžete využít jen v případě, že je váš projekt umístěný na vlastním počítači anebo je podporována vaším poskytovatelem webhostingu. Je také možné si stáhnout některou volně dostupnou webovou aplikaci (jejich přehled naleznete na HotScripts.com) a spolehnout se na vlastní výsledky. Takové řešení ovšem vyžaduje jisté technické znalosti.

Naštěstí jsou na internetu některé služby, které tyto statistiky návštěvnosti sledují. Uvádějí také, jaká klíčová slova byla zadaná do vyhledávače bezprostředně před návštěvou stránek. Důležitý je i údaj, odkud na vaše stránky návštěvník přišel. Každý se ve statistice zobrazí v podobě IP adresy, což je unikátní označení počítače nebo přístupové brány k internetu – proxy. Je vidět jméno firmy nebo školy, ze které se člověk připojuje, případě jen poskytovatel připojení.

Bezplatnou statistiku na českém internetu provozuje například Toplist, Navrcholu a z placených serverů potom například eMerite. Ve všech případech je nezbytné se zaregistrovat a vložit do hotových stránek HTML kód, který provozovatel statistky automaticky vytvoří a odešle majiteli stránky e-mailem anebo se po registraci zobrazí na stránkách (Toplist.cz). Kromě eMerite mají všechny služby variantu zdarma i placené pokročilejší verze. V základních statistikách ukazují počet, identitu návštěvníků a čas, kdy stránky navštívili. Dále zobrazují také základní údaje o jejich počítači – operační systém, rozlišení obrazovky nebo internetový prohlížeč. Statistiky většinou bývají archivovány alespoň po dobu jednoho měsíce. Velmi pokročilé statistiky nabízí také systém Google Analytics, který je zcela zdarma.

Služba Toplist zjistí z jaké stránky návštěvník na web přišel a v bezplatné verzi nabízí podrobné statistiky jen u dnešního a včerejšího dne. Počet přístupů a počet shlédnutých stránek jsme mohli sledovat v rámci jednoho dne, měsíce či roku. Jestliže bychom měli zájem o podrobnější statistiky, bylo by třeba si připlatit za Toplist Profi. Ten je určený pro uživatele, kteří chtějí mít podrobnější údaje o návštěvnících svých stránek. Podrobné statistiky se v tomto případě uchovávají celý rok.

eMerite a Navrcholu.cz navíc dokáží zjistit, jakou stránku uživatel navštívil jako poslední. Navrcholu tuto funkci nabízí však až u placené verze. Bezplatně zde lze statistiku měřit pouze do 100 tisíc zobrazených stránek měsíčně a na stránkách je nutné uvádět ikonu služby. Na druhou stranu základní placená služba přijde u Navrcholu na 90 korun (u eMerite je další stupeň až na nejméně 693 korunách. Každá z placených variant ale nabízí důkladnější statistiky návštěvnosti.) Bezplatná varianta služeb Toplist.cz je v zásadě nejjednodušší, ale i tady si můžete připlatit za podrobnější statistiku. Placená verze stojí od 600 Kč za šest měsíců a cena se zvyšuje podle počtu zobrazení.

Navrcholu a eMerite jsou více podrobnější a sledují například aktivní návštěvníky, počet IP adres, zobrazené stránky, odkazující stránky, počítače návštěvníků, nejžádanější stránky, rekordy webu a mnohé další. U Navrcholu ale, kromě již zmiňovaných omezení, registrace webu neprobíhá automaticky. Pro přístup do statistiky je potřeba čekat tři pracovní dny, než administrátor registraci povolí a pošle přístupové heslo.

Toplist a Navrcholu neprovozují pouze statistiky. Jsou to zároveň katalogy stránek, kde jsou přihlášené stránky rozdělené podle tematických kategorií. U každé z nich je v katalogu také uvedena návštěvnost a datum vložení. Návštěvníci katalogu tuto službu oceňují, protože jim lehce umožňuje nalézt nejpopulárnější službu či stránku v dané oblasti. Vyvarují se tak stránek, které dostatečně "nežijí". Pro majitele stránek je to zase určitý způsob zviditelnění.


Názor ITBIZu

S viditelným grafickým počítadlem se dnes naštěstí na firemních webech téměř nesetkáte. Společně s rotujícím zavináčem a ukradenou grafikou snad tato "vychytávka" zůstane navždy součástí historie začátků českého internetu.

Protože platící inzerenti a obchodní partneři většinou neuznají výsledky obyčejného počítadla (např. již zmíněného Toplistu), vznikl nezávislý auditor návštěvnosti iAudit. Audit návštěvnosti však není v tomto případě levnou záležitostí – ceny začínají od 2 500 Kč a končí na 33 000 Kč. Statistika auditora se sice nemusí vždy shodovat s údaji bezplatných služeb měřících návštěvnost, ale jeho výsledky mají větší váhu. Rozdíly mohou být způsobeny odlišnou metodikou počítání návštěvníků, občasnými výpadky monitorovacího serveru či špatným umístěním zvláštního kódu ve zdrojovém kódu stránek. Pokud vygenerovaný kód vložíte ve svém webu pod začátek tagu BODY, budou výsledky měření přesnější.

Dne 1. 2. 2005 nahradil iAudit nový projekt měření návštěvnosti internetu a výzkum sociodemografie návštěvníků NetMonitor.

Častou chybou začátečníků je zveřejnění grafického počítadla na stránkách. Nezapomínejte, že je pro návštěvníky důležitější vlastní obsah stránek a načítání počítadla zpomaluje rychlost vašeho webu. Moderní a profesionální servery údaje o návštěvnosti neuvádí a používají výhradně neviditelné sledování. Některé weby navíc svoji návštěvnost nezveřejňují a chrání se tím proti své slídivé konkurenci.

Návštěvnost nestačí pouze sledovat, ale je také nutné se nad statistikou pořádně zamyslet. Pokud si například na vašem webu vysoký počet návštěvníků zobrazí jen velmi málo stránek (tzv. pageviews), může být problém ve špatném obsahu anebo navigaci. V takovém případě se nejprve podívejte, jestli je navigace dostatečně přehledná a srozumitelná. Vyplatí se proto například uživatelské testování, které prověří, zda je váš firemní web pro uživatele srozumitelný.

Sledujte i výpis jednotlivých návštěv podle hodin a dní. Ve všední dny přibližně od 8:00 do 12:00 používají internet nejčastěji znudění úředníci a zaměstnanci. Kolem 15:00 přicházejí na celosvětovou pavučinu studenti a večer se připojují domácnosti. Bližší informace o struktuře návštěvníků vám prozradí také podrobný výpis IP adres. Posledním klíčovým údajem jsou seřazené odkazy, odkud na vaše stránky návštěvníci přišli.

Související


Podvody v internetových vyhledávačích
Vylepšete svůj internetový byznys


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů