SAS řešení pomáhá Slovenské sporiteľně

ITbiz.cz, 24. leden 2011 10:26 0 komentářů

SAS
Analytický software zkoumá informace o klientech, předvídá, jak se budou klienti chovat v budoucnu a hledá pro ně vhodné produkty. Bance pomáhá vytvářet efektivnější marketingové kampaně a udržovat dobré vztahy se zákazníky.

slovenska sporitelna
Volný trh, na kterém se dá s minimálním úsilím prodat téměř vše, je snem mnoha obchodníků a marketérů. V současném světě, kdy je velmi silná konkurence, se však trhy zaplňují mimořádně rychle. Vidina velkého úspěchu se může snadno změnit v noční můru. Svědky rychlého naplňování a zrání trhů, jsou v posledních letech na Slovensku i banky. Zatímco kdysi měl poměrně vysokou odezvu direct mail směrovaný na skupinu klientů vybranou podle několika kritérií, dnes již základní segmentační proměnné nestačí. Potencionální kandidáty je třeba vybírat sofistikovaněji, zvlášť když někteří zákazníci, zahlceni reklamou, si nepřejí dostávat nabídky, které je nezajímají. To často ovlivňuje i jejich vnímání kvality bankovních služeb.

Mnoho dat, nedostatek znalostí


Slovenská sporiteľňa jako lídr slovenského bankovního trhu při obrovském množství dat nedokázala dostatečně rychle a jednoduše získat potřebné informace. Například vybrat nejvhodnější cílovou skupinu pro kampaň nebo předvídat chování určité skupiny klientů. V současnosti mají tyto informace však stále větší význam, a tak klientsky orientovaný přístup preferují banky více než kdykoli v minulosti. „Snažíme se hledat vhodné produkty pro klienty, ne klienty pro produkty," vysvětluje Pavol Čelko, vedoucí řízení cílových skupin ve Slovenské sporitelně. K tomu už nestačí tabulkový editor a databázový program, ale specializovaný software.

K analýze informací o klientech, k predikci chování klientů a k přiřazování nejvhodnějších produktů se Slovenská sporiteľňa rozhodla použít řešení od společnosti SAS. Aby banka maximalizovala přínosy analytického softwaru, musela nejprve dostat data do takové podoby, aby s nimi bylo možné co nejefektivněji pracovat. Slovenská sporiteľňa připravovala ve spolupráci se SAS tzv. data mart několik měsíců. Banka v něm má uloženo o každém klientovi tisíce atributů.

Výzva:
Slovenská sporiteľňa má k dispozici velké množství dat, na jejichž základě chce získat co nejvíce informací o chování klientů. Slovenský bankovní trh dozrává a banka potřebuje oslovovat své klienty co nejefektivněji.

Rychlá tvorba modelů


Kvalitní data mart výrazně urychluje přípravu podkladů pro jednotlivé kampaně. „Zatímco dříve jsme přípravě dat před kampaní věnovali dva týdny, dnes nám to trvá pouze několik hodin," říká Pavol Čelko.

Banka dnes díky kvalitně připraveným datům dokáže mnohem jednodušeji než v minulosti definovat modely, které analyzují klientské chování a vytváří typický profil zákazníka pro konkrétní produkty. V průběhu jednoho až dvou týdnů umí také vytvořit modely na křížový prodej spotřebitelských úvěrů, kreditních karet a hypoték nebo tzv. retenční modely pro výpočet pravděpodobnosti, s jakou klient odejde ke konkurenci.

manazer

Přístup, pro který se Slovenská sporiteľňa rozhodla, jí umožňuje bez dodatečných investic vytvořit libovolné množství modelů. Protože jejich počet se může časem počítat na desítky a výroba jednoho modelu na zakázku od externí konzultační firmy stojí tisíce eur, přínos vlastního softwaru se projeví hlavně z dlouhodobého hlediska.

Způsob, jakým banka analyzovala data v minulosti a jak to dělá dnes, je nesrovnatelný. Pavol Čelko po roce používání nového řešení hodnotí, že v minulosti musela banka investovat do kampaně více, pokud chtěla dosáhnout stejné úspěšnosti. Přímá úspora nákladů není však jedinou výhodou, kterou řešení SAS přineslo. Strategií banky je co nejlépe uspokojit požadavky svých klientů a zvyšovat jejich loajalitu, aby neměli důvod měnit banku. Analytický software pomáhá nabídnout zákazníkům možnosti, které lépe odpovídají jejich potřebám. „Za analýzou netřeba vidět pouze nový byznys. Vážíme si všech klientů. Naše banka má na Slovensku nejvíce klientů, a proto si nechceme zahrávat s jejich spokojeností a loajalitou nabídkami, které neodpovídají klientovým možnostem a potřebám, " dodává P. Čelko.

Rozhodnutí na základě kvalitnějších podkladů


Rozhodnutí o tom, kam budou jednotlivé segmenty klientů směřovat a jaké kampaně by mohly být vhodné pro jednotlivé produktové skupiny, se dají činit s řešením SAS jednodušeji. „Pokud umím v určité skupině klientů předpovědět, že úspěšnost kampaně bude sedmiprocentní, dokáži odhadnout, kolik budou stát náklady na oslovení i jaký zisk to přinese," vysvětluje P. Čelko.

Pravděpodobnost koupě však není jistota. Software je významným pomocníkem, ale uzavření obchodu závisí zejména na komunikaci a přístupu lidí při prodeji. Celkový úspěch řešení proto ve velké míře závisí i na tom, jak zaměstnanci banky dokáží s novými nástroji pracovat. Pokud prodejci, produktoví manažeři i top management správně porozumí možnostem softwaru, investice do řešení se vrátí rychleji. Aby byl přínos co nejvyšší, Slovenská spořitelna zvažuje v budoucnu implementovat i systém pro automatizaci kampaní.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
26. 09.

26. 08.
Affiliate konferencia 2017
RSS 

Zprávičky

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů

Apple přiznává: Nové hodinky mají problémy s připojením

ČTK , 22. září 2017 08:00

Problémy s konektivitou mají hodinky v okamžiku, kdy mají použít veřejnou wi-fi síť....

Více 0 komentářů

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Potvrzeno: Google opravdu kupuje část HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů

Oracle představil novou cenovou politiku pro cloud

Pavel Houser , 21. září 2017 09:52

Až dosud se při přechodu na cloud PaaS nedaly využít dosavadní investice do licencí softwaru v režim...

Více 0 komentářů

Toshiba chce prodat čipovou divizi fondu Bain

ČTK , 21. září 2017 09:00

Ještě v úterý se zdálo, že favoritem je konsorcium vedené společností Western Digital....

Více 0 komentářů

Amazon chystá chytré brýle, první vlastní nositelnou elektroniku

ČTK , 21. září 2017 08:00

Společnost chystá i rozšíření svého systému SmartHome......

Více 0 komentářů